"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Greenstuffin säilytyksestä

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Mer'siles

Greenstuffin säilytyksestä

Viesti Kirjoittaja Mer'siles »

Anteeksi vain hirveästi jos tämä on täysin itsestäänselvä asia.
Elikkäs törmäsin tämmöiseen tippiin GW:n sivuilla: If you want to pre-serve unmixed putty,
put it in a container and keep it in a freezer. Let it warm to room temp when you use it next.

Onko 'stuffi siis pakko säilyttää pakastimessa? Missään ei varsinaisesti
sanota että pitäisi, tuo on vain "random" tippi.

Minulla on nytten ensimmäinen isompi konversio suunnitteilla, mutta en usko että silti käyttäisin kaikkea 'stuffia siihen.

Edit: Nykyisessä asunnossa on niin vähän pakastin tilaa että Greenstuffit ei taida mahtua sinne.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Omaani olen pitänyt jääkaapissa ja kyllä se sielläkin tuntuu ihan käyttökelpoisena aika pitkään säilyvän. Varmaan reilun vuoden on yksi pötkö siellä lojunut, ja ihan käyttökelpoista oli kun siitä viimeksi viikko-pari sitten pyssyn perää muovailin.
Teral

Viesti Kirjoittaja Teral »

Oma stuffini oli kyllä ihan 1½ vuotta maalausasemassani, kyllä on toiminut hyvin ja toimii edelleenkin :D
"Sings we a dances of wolfs, who smells fear and slays the coward.
Sings we a dances of mans, who smells gold and slays his brother."
Jyrzzä

Viesti Kirjoittaja Jyrzzä »

Itse säilytän Stuffia pussissa jääkaapissa,ja hyvin on pelittänyt viime joulusta lähtien...Eikä sitä kyllä tartte sulattaa.Mutta en kyllä pistäisi pakastimeen...Saattaisi nimittäin jäätyä ja haljeta...Mutta tee niinkuin lystäät.Oma vaihtoehtoni on jääkaappi.
"Kake,ajattelen sinua päivät ja yöt,mutten voi ymmärtää miksi minua lohella lyöt" -Kaikka,Stam1na
3 vuotta vittuilua Sotussa!
k3kkuli

Viesti Kirjoittaja k3kkuli »

Hyvin on pöydällä/kaapissa säilynyt sellaiset puol vuotta, ainut vika on että kulmissa on milli kovettunutta (siis hyvin pieni)
puolisukeltaja

Viesti Kirjoittaja puolisukeltaja »

Itsekin tuon artikkelin lukemisen jälkeen olen alkanut varmuuden vuoksi säilyttää jääkaapissa, ei siitä voi haittaakaan olla. Hyvin on stuffi toiminnassa pysynyt, eikä sitä tarvtse edes sulatella paljoa kun sen jääkaapista pois ottaa.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

itse harrastan pakkasta - ei ole tavara siitä tippaakaan kärsinyt ja pysyy hyvässä kunnossa (en usko että 1½ vuotias GS voi olla enää voimaisen pehmeätä)
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Mer'siles

Viesti Kirjoittaja Mer'siles »

Kiitoksia vastauksista. Asia selvä
figunarkki

Viesti Kirjoittaja figunarkki »

Hmm... itsellä ainakin oli stuffi lähes 2 vuotta pöydällä ja vaikutukset jäivät tahmeuden häviämiseen ja hienoiseen jäykistymiseen.
Archibald

Viesti Kirjoittaja Archibald »

Eihän se mene mitenkään huonoksi, kyllähän se siellä kaupassakin säilyy. Kun käytän 'stuffia, leikkaan pötköstä palasen niin, että siihen jää se muovi päälle. Kyllä säilyy. Jos haluaa säilyttää oikein hyvin, suosittelen kortsuja. Noei.
Goblinisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Goblinisti »

En sinänsä käsitä sekoittamattoman GS:n kylmässä säilyttämistä.

Minun stuffini on säilynyt (ilaman muovejaan) pöydässä kiinni ja kerran repäistessäni pötkön irti, lähti ikivanhan työpöydän valkoinen pintamaali mukana. Kovia se on kokenut, mutta silti aina sekoittunut, muovautunut ja kovettunut.
figunarkki kirjoitti:Hmm... itsellä ainakin oli stuffi lähes 2 vuotta pöydällä ja vaikutukset jäivät tahmeuden häviämiseen ja hienoiseen jäykistymiseen.
Mielenkiintoista, ei epoxi-mömmöjen tietääkseni pitäisi kovettua, tahi jäykistyä laisinkaan pitkästä säilytysajasta huolimatta
Archibald kirjoitti:Kun käytän 'stuffia, leikkaan pötköstä palasen niin, että siihen jää se muovi päälle.
Nyyppä! Green Stuff pitää repiä pötköstään epämääräisinä riakaleina. Muista myös poistaa päällysmuovi taataksesi äärimmäisen liimautuvuuden työpöydän nurkkaan ;)
Froggy

Viesti Kirjoittaja Froggy »

Goblinisti kirjoitti:Mielenkiintoista, ei epoxi-mömmöjen tietääkseni pitäisi kovettua, tahi jäykistyä laisinkaan pitkästä säilytysajasta huolimatta
Kyllä nekin kuivuvat, kun jättää tarpeeksi pitkäksi aikaa auringonpaisteeseen.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Froggy kirjoitti:
Goblinisti kirjoitti:Mielenkiintoista, ei epoxi-mömmöjen tietääkseni pitäisi kovettua, tahi jäykistyä laisinkaan pitkästä säilytysajasta huolimatta
Kyllä nekin kuivuvat, kun jättää tarpeeksi pitkäksi aikaa auringonpaisteeseen.
Kaksikomponenttivalmisteiden idea on siinä, että niin kauan kuin komponentit ovat erillään, aine on inerttiä. Kovettuminen alkaa vasta spesifisen katalysaattorin laukaisemana. Jääkaappisäilytys lienee turvallisuuden maksimointia, eipä siitä haittaakaan ole, jos ei kovin kummoista hyötyäkään. Oma aine on pysynyt pakissa toista vuotta aivan käyttökelpoisena, muovin alla tosin.
Set fire to the family tree.
Valtsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtsu »

Eikös se juuri ole niin että kemialliset reaktiot hidastuvat mitä kylmempää on.
Lalalaa
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Valtsu kirjoitti:Eikös se juuri ole niin että kemialliset reaktiot hidastuvat mitä kylmempää on.
Kyllä.

Epoksimömmöissä idea on, että kaksi ainetta eivät reagoi erillään (sekoittamattomina), mutta kun aineet sekoitetaan, kemiallinen kovettumisreaktio alkaa, ja epoksimömmö kovettuu. Lämpötilan laskeminen hidastaa kovettumista - samoin kuin esim. lampun alla lämmittäminen nopeuttaa.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Nostra kirjoitti:
Valtsu kirjoitti:Eikös se juuri ole niin että kemialliset reaktiot hidastuvat mitä kylmempää on.
Kyllä.

Epoksimömmöissä idea on, että kaksi ainetta eivät reagoi erillään (sekoittamattomina), mutta kun aineet sekoitetaan, kemiallinen kovettumisreaktio alkaa, ja epoksimömmö kovettuu. Lämpötilan laskeminen hidastaa kovettumista - samoin kuin esim. lampun alla lämmittäminen nopeuttaa.
Tässä tapauksessa pyritään pidentämään aineen työstöaikaa - ei parantamaan säilyvyyttä. Siinä tapauksessa riittää GS:n kylmettäminen jääkaapissa pari tuntia ennen skulptaamista.
Set fire to the family tree.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”