jamopower kirjoitti:
Championiin tulee osumat erikseen, sen voi paukauttaa tykilläkin jos se epäonnistuu look out sirissä.
Sääntökirjan sivut 109 ja 97 auttaa asiaa.
s.109 "Unlike standard bearers and musicians, you can direct attacks against champion and kill him"
s.97 "If the unit drops in size to to less than five rank-and-file models, then futher hits are allocated before rolling to wound. Divide the number of hits evenly between all the members of the unit (including characters), and randomize any excess hits."
Champion voi kuolla erikseen ja siihen jaetaan osumia kun yksikön koko on tarpeeksi pieni. Itse olen pelannut ainakin aina näin.
Niin eli mites tämä nyt oikein on?Oma näkemys asiasta
S.97 Tutkin eilen noita samoja sivuja ja tuossa nimenomaisessa lainauksessa puhutaan juuri Characterista. Tuo ei siis ole Look out sire-sääntöä, vaan Look out löytyy sivulta 100. Huomaa että champoilla on jotain charrujen ominaisuuksia mutta ne eivät ole charruja. Eli tämä ei kyllä liity mitenkään champpoihin, ne hyötyvät vain look outista ja ne voivat osallistua haaasteeseen. Randomointiahan käytetään siis vain jos joukossa on charru ja alle viisi R&F ukkoa. Tai siihen tämän sivun juttu ainakin vaikuttaa.
S.109 Sivun lainausta pitäisin viitteenä closikseen. Ja siihen että toisin kuin SB tai töttöröö, itse champan voi tappaa. Muita komentoryhmän jäseniähän ei voi varsinaisesti suoraan uhata, kun joku muu poimii soittimen tai lipun.
En ole itse koskaan pelannut noin ja siksi se tuntuu oudolta että myös champpaan randomoitaisiin osumat kun se ei ole charru. Chronicle 2004 Q&A osiossa ainakin todetaan että se lasketaan Rank and file modeliksi ellei muuta mainita.
edit: Tämä juttu ogrejen kohdalla saattaa johtua tuosta OK armeijakirjan tekstipätkästä sivulla16, missä on että ogre championin ja muiden ogrejen woundeista on pidettävä kirjaa koska woundit eivät siirry tavallisista kavereista ogre champpaan.
edit: keskustelu mistä kaikki alkoi:
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... hp?t=43660