"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

40K: Valo

Onko kynä (tai näppäimistö) miekkaa mahtavampi? Tule ja todista, että näin on - muuten emme usko.
Coridus

40K: Valo

Viesti Kirjoittaja Coridus »

Huone oli pimeä herätessäni. En tuntenut mitään muuta kuin karun peiton ylläni, ja alla kovan kivilattian. Huone oli kostea, ja yöllä oli kylmä. Ihanaa. Puoli komppaniaa tulee saamaan jonkun taudin, ja käteni ovat täynnä tekemistä koko tämän tehtävän ajan. Vaikka olenkin sotilaslääkäri, en pidä työstäni. Joka puolella on verta, ja jos jossain on verta, sinun on oltava heti paikalla. Hienohelmat eivät sovi tähän hommaan, vaikka haluaisinkin nähdä jonkun ylä-luokan hemmotellun aristokraatin tekevän tätä. Komppaniassa on kolme lääkäriä, mutta edellisyön taistelun jälkeen vain minä ja Jack olemme jäljellä. Lääkintävarusteet ovat vähenemässä, ja meillä tulee olemaan ongelmia haavoittuneiden hoidossa. Kaiken lisäksi emme voi kuljettaa haavoittuneita mukanamme, joten useimmiten heidät on pakko jättää. Upseereita ei tietenkään jätetä tienposkeen, heidän kipunsa poistetaan lääkeaineilla, joitten määrä vähenee koko ajan. Lopetan miettimiseni kuullessani äänen oven luota. Ovi narahtaa vähän auki, ennen kuin vetäytyy takaisin. Hetken mietin sen johtuvan tuulesta, mutta mikä tuuli liikuttaa kolmensadan kilon teräsovea?

Kauhea ajatus nousee mieleeni, ja karjaisen äkkiä ryhmätoverini hereille. Epäilykseni vahvistuvat, kun oviaukosta putoaa pari kranaattia, ja aika tuntuu pysähtyvän. Näen kun sotilaat vierelläni yrittävät perääntyä kranaattien luota, urheimmat syöksyvät heittämään kranaatit takaisin, mutta ovi on tiukasti suljettu kiinni. Toinen kranaateista kimpoaa maasta. Huone on pieni, ja sirpalekranaatti tulee räjähtäessään luultavasti tappamaan kaikki. Kranaatti pysähtyy lattialle. Mielessäni käy ajatus:
Tästä tulee melkoinen sotku… Räjähdys, ja toinen. Valo peittää huoneen alleen, ja en näe mitään. Kuulen repivän äänen vatsani seudulta, ja toisen olkapäässä. Luusta kuulu ilkeä ääni, mutta en tunne mitään. Kipua ei ole, eikä mitään kärsimyksen tunteitakaan. En kuule enää mitään, ja näen vain valkoista valoa. Tältäkö kuolema tuntuu? Vain iankaikkinen rauha, jota ei mikään riko. Tunnen rentoutuvani, ja uppoan valoon.

Valkoisen rauhan rikkoo yhtäkkiä repivä kipu, joka vetää minut takaisin maailmaan. Huomaan makaavani jonkinlaisilla paareilla, ja harmaanvalkoisista seinistä päätellen olen taas kerran tukikohdassa. En näe kunnolla, ja yhtäkkiä kivunkouristus muuttaa koko maailmani harmaavalkoiseksi, ja seinät ovat kaatua niskaani. Putoan paareilta olkapääni varaan, ja ruhjoutunut käsi antaa taas kerran periksi. Kipu kaksinkertaistuu, ja yhtäkkiä pyörryn shokista, ja en tunne enää mitään.

Tullessani uudestaan tajuihini, huone on eri. Näen hämärästi ympärilläni laitteita, ja jonkinlaisen lääkintäapulaisen. Nähdessään avoimet silmäni ja tuskaisen ilmeeni, hän aukaisee yhteyskanavan, ja sanoo: ”Hän on tajuissaan, mutta lukemat ovat huonot. Suosittelisin hoidon jatkamista, kunnes hän on vahvistunut.” En kuule mitä henkilö kanavan toisessa päässä vastaa, mutta ilmeisesti se ei ole hyvä kannaltani, koska vieressäni seisova mies on tyrmistyneen näköinen. Ilmeisesti hänen suositustaan ei aiota noudattaa. Mutta mistä hoidosta hän puhui, ja jos hoitoa ei jatketa, mitä minulle tehdään? Vaikka mies paarieni vieressä on ammattitaitoisen näköinen tarkistellessaan lukemia ja tehdessään korjauksia letkuista virtaaviin aineisiin, Jack olisi pystynyt tekemään paljon parempaa työtä… Jack. Missähän hän on? Missä ovat muut ryhmän jäsenet!? Hyppään istualleni, ja vaikka vatsanpohjassani tuntuukin tuskaa, pysyn kaksinkerroin taittuneena. Vaikka haluaisin levätä, ruumiini ei suostu asettumaan paikoilleen. Pystyn kuiskaamaan lääkintäapulaiselle vain pari sanaa, vaikka mieleni tekisi huutaa. …Muut…missä? apulainen näyttää siltä ettei hän tiedä mistä puhun, enkä ole varma kuuliko hän edes sanojani. Ilmeisesti hän tajusi vain osan, mutta tarpeeksi itselleen, koska hän painaa nappulaa konsolissa, ja tunnen nukutusaineen. Ilmeisesti minun ei haluta puhuvan…vielä.

Herätessäni tunnen vain kosteuden, ja kivilattian. Ympärilläni on pimeää. Ovi raottuu, ja kranaatit putoavat sisään. Tällä kertaa en ajattele mitään, katson vain poissaolevana pienessä huoneessa syntynyttä kaaosta. Näen itseni tuijottamassa oviaukkoon, enkä ole varma siitä mitä tein. Näen muutamissa nuoremmissa syntyneen pakokauhun, ja komissaari Kruzenin ryntäävän kranaattien luo. Hänen vierellään juoksee kaksi miestä, toinen on eräs upseereista, ja hänen vierellään juoksee valkoiseen kypärään sonnustautunut mies. Hänen panssarissaan on punaisella lääkintämiehen merkki, ja tunnistan henkilön. Jack. Tällä kertaa en näe valoa, vain tuhon selkeästi. Sirpale iskee Kruzenia kaulaan, ja veren määrästä päätellen hän ei tule selviämään siitä. Vaikka kaikki on kuin hidastettua, pian lattia lainehtii verestä. Jack heittäytyi toisen kranaatin päälle, pelastaen minut ja kolme muuta tappavilta vammoilta. Näen ruumiini taittuvan taaksepäin, ja vasta nyt tajuan haavojeni vakavuuden. Käsi roikkuu hervottomana parin lihassäikeen varassa, ja panssarissa on nyrkin kokoinen reikä. Selkäpuolellakin. Ruumis kaartuu hiljalleen, ja juuri kun se osuu maahan ja uppoaa veren ja ruumiinosien sekaan, ovi aukeaa. Kolme jäljellejäänyttä sotilasta seisoo tuupertuneena verilammikossa, ja heillä ei ole mitään mahdollisuuksia. Kuulen vielä heidän huutonsa ennen kuin näkökenttäni sumenee taas.

Herään, ja näen että vierelläni on useita automaattisia koneapulaisia. Näen myös saman lääkärin kuin viimeksi, ja hänen ilmeensä ei ole niitä parhaimpia. Ilmeisesti hän ei pidä tilanteesta. Mittarit vingahtavat, ja tunnen kuinka suoniini pumpataan lisää lääkitysaineita. Valkoinen valo imaisee minut taas sisuksiinsa, ja vaikka kuinka yritän taistella, lääkkeistä sekaisin oleva mieleni ei jaksa pysyä hereillä. En tunne unessani mitään muuta tunnetta kuin turtuneen ruumiini, ja olen osittain iloinen ettei minun tarvitse nähdä haavojani uudelleen. Mutta miksi minua pidetään hengissä?Edes komppaniamme komentajaa ei yritetty pitää näin hyvin. Hänelle annettiin vain puolet lääkeannoksistamme, ja heitettiin kersantin olalle tokkuraisena. Miksi minut on pelastettu? Mitä he minusta haluavat? Menen sekaisin ajatuksissani, enkä pysty keskittymään nykyiseen. Uppoan valkoiseen valoon, ja kaikki muistoni sekoittuvat päässäni. Hetkeen en muista missä olen, tai edes kuka olen. Yhtäkkiä valo katoaa, ja jäljellä on vain pimeä huone.

En saa unta, ja ruumiini on aivan veltto. En pysty enää edes avaamaan silmiäni, puhumattakaan raajojeni liikuttamisesta. Jos ylipäätään pystyn liikuttamaan niitä enää koskaan. Useamman ikuisuuden pituisen ajan jälkeen kuulen vinkuvan äänen kun jokin liukuu. Ilmeisesti ovi aukeaa, mutta en ole varma. En huomannut huoneessa ovea. Kuulen raskaan metallisen äänen, useita niitä. Useat metalliset kengät lyövät lattiaa. Askeleet ovat raskaita, mutta tasaisia. Erotan kahden äänen puhuvan, lääkintähenkilön ja jonkun muun. Äänestä kuuluu kunnioitus kun lääkintäapulainen puhuu tälle muukalaiselle. En voi nähdä kuka hän on, ja askeleitten matka vuoteeni vierelle tuntuu kestävän ikuisuuden. Eräs mekaanisista apulaisista avaa silmäluomeni, tunnen käden kylmyyden. Vai onko se käsi, vai vain joku sen useista tarttumakourista? Kun silmäni tottuvat pimeyteen, toivon että pystyisin sulkemaan ne. Vierelläni seisoo vanhan näköinen mies, jonka kasvot ovat täynnä arpia. Hänen toinen silmänsä on mekaaninen, ja toisen pupilli on sysimusta. Se heijastaa kuin peili, ja näen itseni, ja surkean tilani. Hänen panssariinsa on kiinnitetty iso Inkvisition merkki. Hänen leuastaan kasvaa harmaata partaa, ja hänen yläpuolellaan leijuu mekaaninen kallo. Se on varustettu pelottavan näköisellä piikillä, ja sen toisesta silmästä työntyy esiin lisää niitä. Mutta se ei ole pelottavin asia. Paarini toisessa päässä seisoo puoliympyrässä viisi harmaaseen haarniskaan ja kypärään sonnustautunutta soturia. Käsissään heillä on aseet, jotka salamoivat silkasta voimasta. Ja mikä kauheinta, ne on osoitettu minua kohti.

”Poikaseni, kerro mitä tapahtui, ja saatat saada nopean kuoleman.”

Nuo sanat iskevät minuun kuin nyrkki, enkä tajua mitä hän tarkoittaa. Minulla ei ole harmainta aavistusta mitä olen tehnyt, mitä Inkvisitio minusta haluaa. En tiedä mitä sanoa, enkä edes tiedä pystynkö puhumaan. Kuulustelijani mielessä on käynyt ilmeisesti sama asia, ja hän kääntyy lääkintäapulaisen puoleen.

”Pystyykö hän puhumaan?” Lääkintäapulainen säikähtää hieman, eikä vastaa heti. Viisi nyrkkiä kääntyy häntä kohti. Uhkaavaa elettä tehostaa jokaisen soturin nyrkkiin kiinnitetty myrskyvasamoija. Ase sylkee räjähtäviä diamantiiniluoteja, jotka tekevät ihmiseen nyrkinkokoisia reikiä. ”Hänen äänihuulensa voivat olla heikossa kunnossa.” Vastaus ei miellytä inkvisiittoria, joka puhuu apulaiselle tarkoituksellisen hitaasti, mutta käskevästi. ”Kyllä vai ei!?” Apulainen on lähellä huutaa kauhusta, mutta onnistuu jotenkin vastaamaan. ”Kyllä”

Kaikki kääntyvät minua päin, myös viisi myrskyvasamoijaa. En tiedä mitä minun pitäisi vastata, joten olen vain hiljaa. Vanha mies tekee pienen merkin, ja mekaaninen kallo lentää kohti ruhjoutunutta kättäni. Hetkeä myöhemmin maailmani täyttää kipu, joka syöksee minut hulluuden partaalle. Kestän sitä vain hetken, ja sitten tajuntani pettää minut. Tunnen leijuvani ilmassa, ja tällä kertaa tuska täyttää koko kehoni. Huudan niin lujaa kuin pystyn, mutta en kuule mitään. Tuska ei lopu. Kuulen ääniä, mutta en pysty tuskani läpi ymmärtämään niitä. Toinen ääni kuuluu Inkvisiittorille, mutta toinen ääni on melko matala, enkä osaa yhdistää sitä mihinkään. Pystyn keräämään ajatukseni jo kasaan, vaikka en tiedä kuinka kauan kipua on jatkunut. Yhtäkkiä äänet kuuluvat taas, ja tajuan ymmärtäväni osan. Inkvisiittorin sanat kuulostavat sekavalta, mutta ymmärrän hänen puhuvan kuulustelusta. Toinen ääni vastaa, mutta en kuule mitään muuta kuin yhden sanan. Teloitus. Sana jää soimaan päähäni, ja lopulta kipu heikkenee. Tullessani tajuihini huoneessa ei ole enää ketään. Yritän keskittää ajatukseni. Mitä olen tehnyt? Miksi minusta yritetään saada vastauksia kiduttamalla? Ja miksi minut halutaan teloittaa?

Huone on hämärä. Kuulen huutoja. Näen edessäni kolme miestä. Yksi seisoo, pidellen kätensä jäänteitä. Toinen on polvillaan, selässään kolme läpäisyjälkeä. Kolmas on kumartuneena toisen ylle, suunnilleen ehjänä. Ovi heidän takanaan aukeaa hitaasti, mutta sen läpi näkyvä valo ei ole valkoista. Se on harmaata, ja siitä heijastuu pahuus. Yksi miehistä heittäytyy ovea vasten, sulkien sen hetkeksi. Panssaroitu nyrkki tulee ovesta läpi hänen päänsä yläpuolella, ja vaikka mies yrittää kuolemanpelon antamin voimin, hän ei voi sulkea oven toisella puolella olevaa pahuutta ulos. Mikään ei voi. Oven läpi ei tule enää kuitenkaan nyrkkiä, vaan luoteja. Mies kaatuu maahan selälleen, niska murskaantuneena. Muut kerkeävät vain huutaa pelosta, ennen kuin sama kohtalo odottaa heitä. Ovi lentää sijoiltaan kaatuen sankarillisen miehen päälle, puristaen hänet lopulliseen unholaan. Teräksiseen haarniskaan sonnustautunut ihminen – jos hän edes on ihminen – astuu huoneeseen ja tuhoaa selviytyjien kaikki toiveet kahdella laukauksella.

Tunnen kipua rintakehässäni, ja säpsähdän. Kipu voimistuu, ja herään unistani. Se mitä näen, on pelottavampaa kuin mikään uni. Harmaat Ritarit ovat palanneet.

Noh niin. Tuohon asti olen saanut tätä aikaan, ja koska inspiksen puutetta on ollut, (Kesäloma, anyone?) pelkään että en jaksa lopettaa tätä. Mutta nyt kun tämä osa on sotussa, loppu on pakko kirjoittaa.

Ai niin, älkää odottako jatkoa muihin tarinoihini, ne ovat jo unohdettuja. ;)

Rakentavaa palautetta odottelen.
Mechanized Salamanders
Tau
Ravenwing
Iron Warriors

40k since third edition.
WolfMan

Viesti Kirjoittaja WolfMan »

Hyvähyvä. Kerrankin joku tekee tarinan haavoittuneen silmin.

Odotan jatkoa.

-WM
Dimensus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dimensus »

Ookrait. Tällaista tällä kertaa.

Eli sinuna olisin harkinnut tuota minämuotoa, ennenkaikkea preesensissä. Esimerkiksi alun ajattelu ei tuntunut lainkaan järkevältä. Kun tässä mikään ei viittaa esim. muistelmiin tai vastaaviin, voi vain kysyä itseltään, että kuka miettii näin: "Olen sotilaslääkäri, mutta en pidä työstäni."

Tuon tarkoitushan on varmaan selventää kaverin ammattia, mutta se ei kuulosta luonnolliselta. Tulee selittelyn makua. Olisiko tämän voinut hoitaa jotenkin muuten, esim. jonkun toisen hahmon kautta?

Eli tuo minäpreesensin käyttö sinulla tökkii. Kiinnitä huomiota dialogiin, ennenkaikkea sen luonnollisuuteen.

MIljöö jäi jokaisessa etapissa hiukan tyhjäksi, missään vaiheessa ei saanut kuvaa siitä, missä oikein oltiin. Eli lisää kuvailua, tuota tarinoiden selkärankaa. Jos aiot jatkaa tarinaa tällä samalla hahmolla, niin hänestä olisi kiva saada jotakin kuvaa. Et kertonut hänestä oikeastaan mitään. Hahmoon nyt samaistuu väkisinkin, koska hän on kertoja, joten siitä en sitten sano sen enempiä.

Eli kuvailua lissää ja rutkasti. Kipua ja sensellaista olit kuvaillut ihan kiitettävästi, mutta mieti tätä Dalamarin hienoa oivallusta (Kai se sen oli) kipu sattuu. Eli miltä se tuntuu? Viiltääkö se, polttaa? jne. Joitakin tuoreita ilmaisuja olisi hyvä aina olla, käytä vertaukseen vaikka kylmää vettä yms.

Sinuna myös miettisin, kiinnittäisitkö noihin ritareiden aseisiin niin paljon huomiota, tuntuu, että kaikki muu vain ohitetaan, mutta sitten katsot hurmiossa niitä aseita. Tarvitseeko niiden nimeä mainita? Myös mekaaninen apulainen kuulostaa aikas kornilta.

Tässä jäi hahmojen motiivit hitusen heikoille, en oikein keksinyt että mitä tässä tapahtui ja miksi. Bunkkeriin heitettiin pommi, ruumiita tulee, jätkää kuskataan sairaalasta toiseen. Se herää, nukahtaa, elää tapahtumat uudestaan, herää inkvisition kourissa, ja sitten menee sekavaksi. Mitä sitten tapahtuu?

Eli niin. tarinassasi on vahva tunnelma, se on ahdistava ja jotenkin sekainen(en tosin tiedä johtuuko tämä toteutuksen sekaisuudesta) ja jollain tavalla tuo splatterin kuvailu oli hillittyä ja hyvää, ei tullut sellaista hirveää verta ja suolenpätkiä oloa. Kannattaa kuitenkin aina miettiä, että kannattaako pistää jätkän pää räjähtämään, se voi myös rikkoa tunnelmaa aika rankasti. Tässä tapauksessa se ei tehnyt niin.

Eli kokonaisuudessaan ihan toimiva tarina, mutta keskikohdilla alkoi puuduttamaan, sillä se ei tarjonnut mitään uutta. Tuo räjähdyksen uudelleeneläminen on oikeastaan aika turha kohta, koska se ei selvennä mitään, se tuntuu vain täytteeltä. Juonellisestihan tämä oli ihan menevä, ellei lopun sekaisuutta oteta mukaan kuvioon.

Kielioppivirheistä en jaksa sanoa mitään, mutta niitä oli. Lue vielä pariin kertaan läpi, ja koeta miettiä, oletko sanonut asiasi selkeästi. Sinullahan tämä juoni on päässäsi, sinä tiedät kaiken mitä tässä tapahtui, mutta lukija ei. Eli muista selittää ja perustella kaikki hämärät tapahtumat.

Pidin muuten tämän jutun pohdiskelevuudesta. Siinä oli melkein enemmän ajatuksia kuin toimintaa, mikä ainakin upposi minuun. Eli joo, annanpa sinulle tämän arvostelujärkäleen jälkeen arvosanaksi 7, ihan vain siksi että toteutus ei vastaa kykyjäsi. Näin uskon. Mutta kirjoitahan tätä lissää, niin katsellahan.
hevi on kuin luoti tai moukarinisku, se vain kolahtaa koviin jätkiin.

"paikkakunta: Kempele"

-Omenapoika
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Penteleen Dimensus, mitä tässä nyt enää muka voisi sanoa, pah.
Sanotaan että jäi tympeästi kesken ;).
- Kynä-ääliö
Sopuli

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Coridus sinä kereetiläinen. Loppu oli aivan kauhea, sillä minä nielaisin tämän tarinan ja jäin koukkuun.

Mutta kuten muut sanoivat kuvailua voisi olla enemmän. Käytän äikän-opettajani ilmaisua: "selitkää asiat, kuin selittäisitte ne 5 vuotiaalle". Itse olen surkea oikeinkirjoituksessa, joten siitä en sano halaistua sanaa.

Itse olen sitä mieltä ja seison sanojeni takana, että joni oli aivan loistava ja eikä minusta yhtään sekava.

Minä kiroan sinut ja poltan roviolla, jos jatkoa ei tule ennen kuin koulu alkaa!
Väitän et Samu voitti vaan siks et se osaa pelaa, on ollu WTC:s ja on mukava tyyppi
-HP
Warcrafter

Viesti Kirjoittaja Warcrafter »

Ja minä kun niin tykästyin tohon stooriin ja aloin oikein lukemaan ajatuksella.... Ja sitten sinä pe***le annat avokkaan naamalle lopettamalla tarinan tylysti kesken. Alappas raapustaa lisää vaan ihan yleisen mielipiteen takia ;)
"Cast off your fear!...Look forward!...Go forward!"
"If you retreat you will age..If you hesitate you will die"
"Shout it! My name is..."
Coridus

Viesti Kirjoittaja Coridus »

Ohos. Jokuhan pitikin tästä. Nyt kyllä kempele vieköön pitää raapustaa tämä loppuun, ja heti. Kiitoksia kommenteista immeiset.
Seuraavaa on lopeta noin töksähtäen.

@Sopuli: Pitkä tarina, 2 viikon Deadline hermostuttaa. ;)
Mechanized Salamanders
Tau
Ravenwing
Iron Warriors

40k since third edition.
Satanic Bunny

Viesti Kirjoittaja Satanic Bunny »

Hmm... Dimensuksen arvostelu sisälsi suurimman osan minunkin mielipiteistäni. Tarina on hyvä, mutta siitä puuttuu paljon kuvailua ja jotkut kohdat olisi voinut toteuttaa selkeämmin.
Päähenkilöstä ei saa kunnon otetta, ja lisäksi tuo elokuvamainen räjähdyksen uudelleen kokeminen moneen kertaan oli melko turhaa. Muutama kirjoitusvirhekkin löytyi, mutta niitä sattuu kaikille.

Kokonaisuustena tarina oli kohtalainen, mutta uskon, että sinulla riittää kykyjä parempaankin

Odottelen jatkoa.

Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tarinat ja novellit”