"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Empire: Miten aloittaa ja mitä ostaa ekaksi?

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.
Imperialisti

Empire: Miten aloittaa ja mitä ostaa ekaksi?

Viesti Kirjoittaja Imperialisti »

Olen monta monituista kuukautta haikaillut Warhammereiden perään mutten ole kuitenkaan aloittanut. Olen seuraillut pelejä Lohikäärmeen Luolassa ja taistellut kaverini Warhammereilla kaverini toista armeijaa vastaan.Nyt olen kuitenkin kerännyt rohkeuteni ja päättänyt aloittaa syyskuussa (tarkkaa, päivämääräkin on jo valmis) niiden keräämisen ja niillä pelaamisen. Kysymys kuuluukin: Miten aloittaa Empire ja mitä kannattaa ja mitä ei kannata ostaa ensimmäiseksi?

Kiitos jo vastauksista.
Lihamestari

Viesti Kirjoittaja Lihamestari »

Armeijakirja ainakin kannattaisi ottaa. Sitten parit Swordsmen paketit ja kapu/electori kenraaliksi, niin siinä on perusrunko josta lähteä rakentamaan.
Maailmojen Tuhoaja, Elävien Jumala, Taivaankannen Kannattaja, Vuori Kultainen,
ne nimiä on vain ja nimet otetaan nyt pois!
Jos kasvoillesi lankeat,
se mitä pelastaa?
Illumina

Viesti Kirjoittaja Illumina »

Tai ehkä kuitenkin armeijakirjan ja sankarin lisäksi batallion(uuh. mikä runko).

Edit: Ei sitä sankaria erikseen ostaa tarvitsekkaan. Tulee mukana pataljoonassa.
Illumina jyrää tyttöenergialla päälle! -Nilarakh

Niin... kai tää Illuminan tyttöjuttu on aika ainutlaatunen, ainakin näin sotun puitteissa. -Mer'siles
Ropetus
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ropetus »

Kuten jo sanottu, ensimmäiseksi kannattaa ostaa se armeijakirja ja miettiä vähän, mitä armeijalta haluaa. Tämän jälkeen voi ostaa sitten jonkin muovilaatikon perusmiehiä ja maalailla nämä. Tässä saa selville, jaksaako mokomia maalata armeijallista. Ritarit ja miekkamiehet ovat hyviä valintoja ensimmäisiksi laatikoiksi.

Tämän jälkeen armeijaa sitten kannattaa laajentaa oman maun mukaan: lisää ritareita, enemmän jalkaväkeä militian ja miekkojen muodossa, sotakoneita, kevyttä ratsuväkeä jne. Sitten päälle parit sankarit (kapteeni ja velho ovat hyvät valinnat ensimmäisiksi hahmoiksi), niin armeijalla voi jo pelailla.

Kun tuota runkoa on jonkun aikaa pyörittänyt, alkaa jo muodostua selkeämpi kuva, miten eri joukot toimivat kentällä ja mistä itse pitää. Näiden mieltymysten mukaan armeijaa kannattaa sitten alkaa laajentamaan. Armeijaa ei kannata rakentaa orjallisesti sen mukaan, mitä ihmiset sotussa sanovat. Tärkeintä on, että armeijasta tulee sellainen, jolla itse tykkäät pelata.

Empiressä aloitusarmeijana hyviä puolia on se, että siitä löytyy melkeinpä kaikki pelin eri elementit ja siinä oppii näiden kaikkien käytön. Lisäksi Empireltä ei löydy niitä ns. turhia yksiköitä, vaan jokaisella yksiköllä tekee jotakin.
Lihamestari

Fängi kirjoitti:Empireltä ei löydy niitä ns. turhia yksiköitä, vaan jokaisella yksiköllä tekee jotakin.
Itse en ole kyllä mitenkään keksinyt Spearmaneille jonkinlaista käyttöä.
Jos kasvoillesi lankeat,
se mitä pelastaa?
Ropetus
Valvoja

Lihamestari kirjoitti:
Fängi kirjoitti:Empireltä ei löydy niitä ns. turhia yksiköitä, vaan jokaisella yksiköllä tekee jotakin.
Itse en ole kyllä mitenkään keksinyt Spearmaneille jonkinlaista käyttöä.
Pointtini oli lähinnä, että kaikilla yksiköillä voi pärjätä ihan hyvin. Esimerkiksi noista keihäsmiehistäkin saa tarvittaessa miekkamiehiä Ws3:lla. Tarkoitukseni oli sanoa, että mitään Phoenix Guardin tasoista kuraa ei empireltä löydy.

EDIT:
Lihamestari kirjoitti:
Fängi kirjoitti: Esimerkiksi noista keihäsmiehistäkin saa tarvittaessa miekkamiehiä Ws3:lla.
Pakko sanoa: LOL :D Miekkamies maksaa yhtä paljon kuin Keihäsmies samalla seivillä (4+), ja yhden korkeamman Ws:n. Tunnusta, otat mieluummin miekka- kuin keihäsmiehiä! ;)
Tottakai miekkamies on parempi kauppa 7 pisteen hintaan, mutta tarkoitukseni oli edelleenkin sanoa, että niiden keihäsmiesten ottaminen miekkamiesten sijaan ei heilauta listan kilpailukykyä samalla tavalla kuin Helf bolttereiden vaihtaminen Feenikskaartiin.
Viimeksi muokannut Ropetus, To 04.08.2005 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lihamestari

Fängi kirjoitti: Esimerkiksi noista keihäsmiehistäkin saa tarvittaessa miekkamiehiä Ws3:lla.
Pakko sanoa: LOL :D Miekkamies maksaa yhtä paljon kuin Keihäsmies samalla seivillä (4+), ja yhden korkeamman Ws:n. Tunnusta, otat mieluummin miekka- kuin keihäsmiehiä! ;)
Jos kasvoillesi lankeat,
se mitä pelastaa?
Imperialisti

Ookkei.... Seuraava kysymys kuuluukin: Mitä erikoisuuksia Empirellä on? Onko Empire hyvä lähitaistelussa vai jossain muussa?

Kiitos jo etukäteen.
Lihamestari

Empiren ampuminen on niin kovaa luokkaa, että ainoastaan Skavenit ja Kääpiöt voivat kilpailla siinä.
Jos kasvoillesi lankeat,
se mitä pelastaa?
Pjoo

Viesti Kirjoittaja Pjoo »

Lihamestari kirjoitti:
On nuo Keihäsmiehet esim. Lurkkeja ja Sompeja vastaan parempia kuin miekkamiehet IMO.
Empire on hyvä, ampumisessa, kuten mainittu, ja lähitaistelussa jos otat ritareita. Magia on suht-koht hyvää. Itse en pidä Empirestä(siis sillä pelaamisesta) niin paljon koska sitä ei voi painottaa oikein mihinkään.

Ps. Poista tuo n00b allekirjoitus, se on aika n00b, nimittäin.
Blackguard

Viesti Kirjoittaja Blackguard »

Empirellä on kovat sotakoneet ja ampujat, muuten se onkin täyttä keskivertoa.
"Jazz on imperialistien ideologinen ase vallankumouksellisten kansojen degeneroimiseksi." - Kim Il Sung
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Empiren vahvuus on sotakoneissa ja juuri siinä keskivertoisuudessa.

Olen itse hankkiutumassa omasta armeijastani eroon, joten mikäli noin 3000 pisteen armeija kiinnostaa (armeijakirjoineen), niin ota yhteyttä.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Jos enemmän rahaa aiot kertaheitolla sijoittaa niin batallion on hyvä ostos armeijakirjan ja vaikkapa miekkamiesboxin jälkeen. Batallionin militioista kannattaa tehdä huntsmenejä, soldiereistä miekkamiehiä ja sotakone kannattanee tykiksi tehdä.
Ropetus
Valvoja

Empiren suurin vahvuus on siinä, ettei ole suuria heikkouksia. Empiren heikkous on siinä, ettei ole suuria vahvuuksia. Juuri tätä tarkoitin tuolla, että Empirellä ei oikein voi mennä vikaan millään figuvalikoimalla vaan kaikella voi pärjätä:

Jalkaväki on suht halpaa, ei mitään erityisen laadukasta, mutta detachmenteilla voi silti pärjätä häviten silti esim. kaaoksen mahtaville taistelijoille.

Ampuminen on hyvin tehokasta, mutta sitä vaivaa paniikkialttius ja riviampujilla valtava tilantarve, lisäksi sotakoneet on nykyedikassa aika naurettavan helppo metsästää alas, ellei niiden suojeluun käytä valtavasti voimia.

Ratsuväki on hintaansa nähden hyvin tehokasta, mutta häviää silti nopeudessaan haltioille ja lyöntitehossaan kaaokselle sekä kaikessa Breteille. Kevyt ratsuväki on hyvin iskukykyistä, mutta kallista.

Magia on oikeastaan ihan hyvää, kun saa valita kaikista perusloreista ja Empireltä löytyy yksi parhaista Arcane Itemeistä: Rod of Power, jolla voi saada maksimissaan kolme noppaa lisää naurettavaan 45 pisteen hintaan. Huonona puolena alhainen Ld, eikä Empiren velholiiga silti pärjää tehokkuudessa haltioiden tai rottien vastaaville.

Lyöntisankarit ovat oikeastaan ihan päteviä hintaansa nähden. Peruskuraa näillä pilkkoo aika tasaista tahtia. Ei vain kannata ryhtyä haastamaan niitä kaaoslordeja, ellei halua turpiinsa tai käytä Speculumia. Sankareita kannattaa Empirellä käyttää lähinnä nostamaan yksiköiden iskutehoa ja kantamaan koko armeijaa auttavia taikaesineitä (Icon of Magnus, Rod of Command jne.). Sankareilla sooloilu ei oikein Emirellä onnistu samalla tavalla kuin esim. kaaoksella ja liskomiehillä.

Hirviöt ovat oikeastaan ainoa iso puute Empiren listassa, kun kutosedikka ei enää tarjoa Ogreja kuin DoW:eina. Sankareille saa kuitenkin pegasuksia ja griffoneita, joista jälkimmäinen on hintaansa nähden aikamoista kuraa. Pegasukset sen sijaan ovat erittäin hauskoja, kun selkään istuttaa kapteenin. Itse käytän lähes aina pegasuskapteenia ja nyt olen siirtymässä kahden yhtaikaiseen käyttöön.

Juuri tätä tarkoitin aikaisemmassa viestissä Empiren monipuolisuudella: Kaikki armeijan osa-alueet toimivat ihan hyvin ja armeijan painotuksen saa päättää aivan itse. Itse listan koostumus ei ohjaa suoraan tiettyyn kokoonpanoon, kuten kaaoksella mättöön ja Breteillä ratsuväkeen.
Jaqo

Viesti Kirjoittaja Jaqo »

Tässä ois yks esimekki miten voisit koota monipuolisen armeijan.

Army Book
Battalion
Detachment boksi
Battle wizardit
Empire Soldiers boksi
Hellblaster
Elector count
Great Cannon
Warrior Priest
Great Swordeja
Empire Soldiers boksi
Flagellantteja
Pistoliereja
Imperialisti

Selvä.... yksi kysymys vielä. Onko Halbedrierit hyviä? Vai kannattaako mieluummin käyttää swordsmaneja?
Stenvall

Viesti Kirjoittaja Stenvall »

Imperialisti kirjoitti:Selvä.... yksi kysymys vielä. Onko Halbedrierit hyviä? Vai kannattaako mieluummin käyttää swordsmaneja?
Swordmaneja pidetään yleisesti parempina. Hilpari- ja keihäsmiehet eivät yllä oikein niiden tasolle pelitehossa.
Pjoo

Viesti Kirjoittaja Pjoo »

Jaqo kirjoitti:Tässä ois yks esimekki miten voisit koota monipuolisen armeijan.

Army Book
Battalion
Detachment boksi
Battle wizardit
Empire Soldiers boksi
Hellblaster
Elector count
Great Cannon
Warrior Priest
Great Swordeja
Empire Soldiers boksi
Flagellantteja
Pistoliereja
eli periaatteessa osta kaikkea mitä empirelle löytyy?
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Eivät ne nyt mitään EHDOTONTA kuraa ole, mutta jos pelitehoa tahdot vääntää niin kannattaa suosiolla kääntyä miekkamiehiin. Halberdierit ovat toki ihan tyylikkäitä.
Teonanacatl

Viesti Kirjoittaja Teonanacatl »

Karu kirjoitti:Eivät ne nyt mitään EHDOTONTA kuraa ole, mutta jos pelitehoa tahdot vääntää niin kannattaa suosiolla kääntyä miekkamiehiin. Halberdierit ovat toki ihan tyylikkäitä.
Ja taitavat ne parempia kuin keihäsmiehet olla?
"Kuunnelkaa lapset Teonanacatlia, joka tietää asiasta
hieman kauemmin pelanneena..."
- Illumina
"Teonanacatl ounaa."
- Usermaatra
"Något sagt i latin låter djupt."
-Trad.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Perusteet”