"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Liimausapua

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Teonanacatl

Liimausapua

Viesti Kirjoittaja Teonanacatl »

Elikkä siis, kyseessä on boar boyn suorana oleva keihäskäsi. Olen tuskaillut sen liimauksen kanssa hirveän pitkään, enkä millään saa sitä paikoilleen. Sitä ei saa tuettutakaan mitenkään, kun se tippuu heti paikaltaan. Mikä avuksi?

Jos, jotakuta kiinnostaa, niin liima on Revellin Contacta Professional.
"Kuunnelkaa lapset Teonanacatlia, joka tietää asiasta
hieman kauemmin pelanneena..."
- Illumina
"Teonanacatl ounaa."
- Usermaatra
"Något sagt i latin låter djupt."
-Trad.
AVVV
Chaosboyz Crew
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AVVV »

Pinnaus kuulostaa vahvalta vaihtoehdolta.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

yksi kikka on kiinnittää se esim. milliputtyllä (tai gs:llä), repäistä irti kun se on kuivunut, ja liimata takaisin kiinni superliimalla
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Dimensus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dimensus »

Silveri kirjoitti:yksi kikka on kiinnittää se esim. milliputtyllä (tai gs:llä), repäistä irti kun se on kuivunut, ja liimata takaisin kiinni superliimalla
tai jättää paikoilleen miliputtyn tai gs:n hoitaessa liiman tehtävät.
hevi on kuin luoti tai moukarinisku, se vain kolahtaa koviin jätkiin.

"paikkakunta: Kempele"

-Omenapoika
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Erm.

Boar boyt on onlinestoren mukaan metallia, Revell Contacta Professional on puhtaasti muoviliima. Tuolla liimalla et ikimaailmassa saa sitä pysymään kiinni.

Sinun tulee hommata jostain pikaliimaa. Ihan semmonen jokapaikassa myytävä Super Attack on ihan hyvää. Löytyy säästökareista ja tarjoustaloista. Tulee vielä semmonen geeli mukana mikä on kieltämättä osoittautunut myös hyväksi liimaksi, pitää vaan sen tuubin kanssa olla vähän varovainen, kun jos sitä painaa liikaa niin se pursottaa sieltä kaikki sisälmykset pihalle.
Teonanacatl

Viesti Kirjoittaja Teonanacatl »

Itse olen tuota Revelliä käyttänyt aika paljon metallifiguihin ja hyvin on pysynyt kiinni. Mutta, sain sen nyt jollain tavalla asentoon ja on nyt tuolla kuivumassa. Katsotaan miten käy.
"Kuunnelkaa lapset Teonanacatlia, joka tietää asiasta
hieman kauemmin pelanneena..."
- Illumina
"Teonanacatl ounaa."
- Usermaatra
"Något sagt i latin låter djupt."
-Trad.
aurellian

Viesti Kirjoittaja aurellian »

kyllä pikaepoksi kaiken tartuttaa, ovennupeista aina lukkojen heloihin(kokemusta on) ja varmasti pysyy.
"No shit, Sir"
PhoenixKing

Viesti Kirjoittaja PhoenixKing »

Super attak! IMO parasta liimaa, kuivuu nopeasti(ainakin muoveissa) ja pitää! Tämä liimaa sitten myös näpit yhteen parissa sekunissa, joten olehan varovainen...
Cannonfodder

Viesti Kirjoittaja Cannonfodder »

No juu, syanoakrylaatti liimat on siitä kivoja, että niillä liimaa sekä metallin, että muovin sekä edellämainitut myös toisiinsa. Noissa super atakeissa itseäni vaan tympi typerät pakkaukset. Niimpä pistin paikallisen suutarin tilaamaan minulle ammattikäyttöön tarkoitetun V-60 merkkisen tuotteen missä tuli mukana samalla ehkäpä maailman paras pikaliimapakkaus, josta on helppo annostella, ei mene tukkoon, eikä kuiva vaikka jäisi tunniksikin korkki auki. Liima taasen jättää juuri sopivasti aikaa osien sovittamista varten, mutta pitää alusta saakka niin hyvin, ettei osia tarvitse pitää yhdessä. Muita liimoja en tarvitse, lukuunottamatta paitsi jos osat eivät oikein sovi toisiinsa ja paikka on sellainen, ettei GS:ää viitsi tuhlata, kuten Metallifigujen kiinnitys slottabaseen, jossa taivutan slottiin tulevan palkin mutkalle ja täytän slotin altapäin 2 komponentti epoksilla.

Mitä Revellin liimoihin tulee, valmistivat jossain vaiheessa myös jotakin yleisliimaa. Tarkista pakkauksesta, lukeeko siinä "Polystyrene cement" - jos lukee, se on tarkoitettu oikeastaan vain yhdenlaisen muovilaadun liimaamiseen ja sitäkään se ei liimaa vaan ainoastaan sulattaa kemiallisesti yhteen. Metallia se liimaa suunnilleen yhtä hyvin (huonosti) kuin erikeeper joka taas perustuu PVA-dispersioon ja se taasen tahtoo sanoa sitä, että pintojen tulisi olla huokoiset, että aineella on toivottu vaikutus.

Pinnaus voi myös auttaa sikälis kun kiinnitettävät osat soveltuvat siihen. Itse käytän dremelin miniporan terää johon on asennettu stoppari 3mm kohdalle jota pyörittelen irroitettuun porakoneen istukkaan kiinnitettynä. molempiin pinnattaviin kappaleisiin 3mm syvät reiät ja sitten katkaisen noin 5,5mm pitkän pätkän sopivan paksuista pianon kieltä. Tippa aiemmin mainitsemaani vee kuuskymppistä, pinni paikalleen ja osat vastakkain. Valmis.

Ainiin ja ne reiät saa oikeisiin kohtiin kun ennen poraamista laittaa tipan maalia toisen puolen sopivaan porauskohtaan ja sitten sovittaa vastakappaleen paikalleen niin, että siihenkin tarttuu maalia "poraus markkeriksi"

Älä hyvä mies liimaa plastic cementillä metallia, itse joskus piempänä liimasin sillä pahvia ja se jonkun aikaa näytti kestävän, mutta ei se siihenkään sopinut. Siinä on liimaavaa ainetta minimaalisen vähän. Juuri sen verran, että se pitää osat yhdessä kunnes ne ovat sulaneet yhteen liiman pääaineen vaikutuksesta. Ja metallia se litku ei sulata.
"Only the dead have seen the end of war."
Omenapoika

Viesti Kirjoittaja Omenapoika »

Silveri kirjoitti:yksi kikka on kiinnittää se esim. milliputtyllä (tai gs:llä), repäistä irti kun se on kuivunut, ja liimata takaisin kiinni superliimalla
Niin, tai levittää liimaa kumpaankin osaan ja pistää green stuff väliin. parempi siksi koska toimiva greenstuff pitää sitä kiinni liimauksen ajan.
kuunnelkaa nyt marinepelaajan neuvoa
half-

Viesti Kirjoittaja half- »

Mikäs minullakin mahtaa mättää, kun yritin metallista blisteriä (40k warbossi) liimata yhteen. Ei ala tarttumaan niin millään. Pään sain kummallisesti pysymään kiinni, mutta käsiä en ala millään. Myös toisen samaan aikaa hankitun blisterin kanssa sama ongelma. Aluksi kokeilin citadelin pikaliimalla. Sen jälkeen kävin kaupasta ostamassa jotain Scotchin pikaliimaa ja silläkään ei toiminut. Ajattelin jos se pinta olisi rosoinen tai likainen. Hioin hiekkapaperilla liitoskohtia tasasemmiksi, mutta se ei auttanut. Mikä avuksi? Kiitän!
Stenvall

Viesti Kirjoittaja Stenvall »

half- kirjoitti:Mikäs minullakin mahtaa mättää, kun yritin metallista blisteriä (40k warbossi) liimata yhteen. Ei ala tarttumaan niin millään. Pään sain kummallisesti pysymään kiinni, mutta käsiä en ala millään. Myös toisen samaan aikaa hankitun blisterin kanssa sama ongelma. Aluksi kokeilin citadelin pikaliimalla. Sen jälkeen kävin kaupasta ostamassa jotain Scotchin pikaliimaa ja silläkään ei toiminut. Ajattelin jos se pinta olisi rosoinen tai likainen. Hioin hiekkapaperilla liitoskohtia tasasemmiksi, mutta se ei auttanut. Mikä avuksi? Kiitän!
Käytä pinnausta, epoksiliimaa tai molempia yhtäaikaa.
Lihamestari

Viesti Kirjoittaja Lihamestari »

half- kirjoitti:. Ajattelin jos se pinta olisi rosoinen tai likainen. Hioin hiekkapaperilla liitoskohtia tasasemmiksi, mutta se ei auttanut. Mikä avuksi? Kiitän!
Eikös ihan metalliviila olisi kätsympi?
Maailmojen Tuhoaja, Elävien Jumala, Taivaankannen Kannattaja, Vuori Kultainen,
ne nimiä on vain ja nimet otetaan nyt pois!
Jos kasvoillesi lankeat,
se mitä pelastaa?
half-

Eikös ihan metalliviila olisi kätsympi?
Ei siihen hätään löytyny. Pitää keksiä miten saisin räpellettyä pinnoituksen ja hankkia jostakin epoksia.
half-

Ei siihen hätään löytyny. Pitää keksiä miten saisin räpellettyä pinnoituksen ja hankkia jostakin epoksia.
Joo voi ziesus tuon pinnoitus homman saa unohtaa näillä työkaluilla/tiloilla. Hyvä etten levittäny koko ukkoa ja maalitki rappaili irti. Minäkälaisista kaupoista epoksi liimaa saisi?
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

half- kirjoitti:
Joo voi ziesus tuon pinnoitus homman saa unohtaa näillä työkaluilla/tiloilla. Hyvä etten levittäny koko ukkoa ja maalitki rappaili irti. Minäkälaisista kaupoista epoksi liimaa saisi?
Ei se pinnaaminen niin kummia vaadi, ja työkalut ovat varmasti hintansa arvoiset.

Epoksiliimaa saa melkein mistä vaan - isoista kaupoista, voipi löytyä pienemmistäkin, rautakaupoista, vaikka siis Prismasta, citymarketista, biltemasta tai rautiasta.
half-

Nyt hankin jotain pika-epoksia. Minun älynnystyrän ei vaan riitä keksimään, että miten minä saisin pidettyä tuon ukon ja raajat paikallaan 10min?
Goblinisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Goblinisti »

half- kirjoitti:Nyt hankin jotain pika-epoksia. Minun älynnystyrän ei vaan riitä keksimään, että miten minä saisin pidettyä tuon ukon ja raajat paikallaan 10min?
Katso vaikka telkkaria ja pidä figua samalla hyppysissäsi.
applepie

Viesti Kirjoittaja applepie »

Goblinisti kirjoitti:
half- kirjoitti:Nyt hankin jotain pika-epoksia. Minun älynnystyrän ei vaan riitä keksimään, että miten minä saisin pidettyä tuon ukon ja raajat paikallaan 10min?
Katso vaikka telkkaria ja pidä figua samalla hyppysissäsi.
Niitä voi myös kokeilla tukea vaikka maalipurkkeillaa, tai millä tahansa tarkotukseen sopivalla esineellä niitä vasten/niiden väliin. Toki tämä on vaikeampaa mitä pienempi osa on, mutta korvaamaton apu esim. eldar lentotankkeja kasatessa, ne kun pitäisi saada sen pikku tikun päässä pysymään.
To be Ulverized...
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

applepie kirjoitti: Niitä voi myös kokeilla tukea vaikka maalipurkkeillaa, tai millä tahansa tarkotukseen sopivalla esineellä niitä vasten/niiden väliin. Toki tämä on vaikeampaa mitä pienempi osa on, mutta korvaamaton apu esim. eldar lentotankkeja kasatessa, ne kun pitäisi saada sen pikku tikun päässä pysymään.
Himmel! Älä ihmeessä liimaa niitä lentotikkuja. Figun kuljetus muuttuu vaikeasta mahdottomaksi. Ainakin minulla on kaikki jetbikesta wave serpentiin pysynyt ihan kiitettävästi liimattakin - muistaa vain figua liikuttaessa ottaa kiinni alustasta, ettei se jää matkalle.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”