"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Figuurisuojauksen mestariluokka

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Figuurisuojauksen mestariluokka

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Vuosien etsimisen, kokeilun ja erehtymisen jälkeen löysin hiljattain vallejon lakat, jolla pääsee juuri omaa silmää viehättävään himmeän mattaan lopputulokseen.

Kuitenkin, kuten olen muutamassa yhteydessä aikaisemminkin kirjoitellut, minulla on ollut ongelma saada maalit kestämään kiinni metallisissa figuureissa. Esipesuista, asetonipuhdistuksista ja puhdistamatta jättämisestä, eri pohjamaaleista (spraypönikät ja sudittavat, useita valmistajia) ja jopa steriileissä laboratoriohansikkaissa maalamisesta huolimatta figuurien kaikki terävät kulmat, esimerkiksi kaavun helmat, aseet, sauvat, hiukset jne, menettävät maalinsa jo maalatessa, ja em. paikkoja joudun korjailemaan useasti ennen kuin figuuri on valmistunut. Tapanani on teipata figuuri jalustastaan tyhjään filmirullapurkkiin, joten keskeneräisen tekeleen koskettelukin jää vähäiseksi. Mikään näistä ei kuitenkaan ole tuonut vielä ratkaisua.

Epäilen, että syy on GW:n maaleissa joita käytän, sillä kaikki värit eivät ole yhtä alttiita em kulumiselle. Pahimmat kulujat ovat ainakin schorched brown, skull white, jade green ja kaikki siniset, erityisesti regal & midnight blue. Metallimaaleilla ongelmaa ei esiinny, ja mm. keltaisella, punaisilla ja vihreillä vähäisemmässä määrin.

Olenkin pikkuhiljaa siirtymässä kokonaan Vallejon Game Color sarjaan, nyt kun se saatavilleni ja tietoisuuteeni tullut, mutta 40+ sävyn hankkiminen yhtä aikaa on toistaiseksi mahdotonta.

Lakkaamalla figuja olen saanut maalit pysymään paremmin paikallaan. Vallejon mattalakka yksinään ei kuitenkaan ole kaikkialla riittävän tehokas. Kiiltävä pohjalakka auttaa, mutta vieläkin kaipaisin jotain tehokkaampaa.

How To Paint Citadel Miniatures kirjoittaa puulle käytettävien polyuetaanilakkojen olevan suojaustehokkuudeltaan parasta mitä rahalla saa. Itse olen aiemmin kokeillut, muiden tuotteiden joukossa FolkArtin Artists' Varnish Matte-polyuretaanilakkaa, jonka ostin joskus muinoin paikallisesta askarteluliikkeestä. Tuote ei ole missään tapauksessa mattaa, mutta on vesiliukoinen ja muodostaa ainakin jonkinlaisen suojakalvon. Ongelma on kuitenkin siinä, että se liuottaa kuivuneitakin akryylimaaleja.

Eli itse kysymykseen. Onko kenelläkään kokemusta näistä Citadelin mainitsemista polyuretaanilakoista, tietääkö joku merkkiä jossa ei olisi yllä mainittua ongelmaa? Lähinnä rautakaupasta näitä voisi varmaan etsiskellä, joten onko kukaan tullut esimerkiksi kokeilleeksi jotain autotallista löytynyttä parkettilattialle takoitettua lakkaa tai venelakkaa figuureihin?
Viimeksi muokannut Lighthammer, Ti 16.08.2005 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Set fire to the family tree.
Silver Warrior

Viesti Kirjoittaja Silver Warrior »

Miten siis saa ne maalit lähtemään figusta jos ei siihen koske? Mulla ei ainakaan oo kertaakaan lähteny figusta ilman että olisin jotenki sitä koskenu tai tiputtanu.

Parketti ja venelakat kiiltää aivan helvetisti sitten. En kyllä pistäit ite tippaakaan noita figuihini. Sen tiedän että testorssin ja talenssin mattalakat pitäis olla hyviä ja kestäviä figuihin.

Mun mielestä ainoa ratkaisu on se että vaan ihan paikkailee ne kohat mistä sattuu paistamaan metallia. Yleensä joka toiseen figuun jota maalaan tulee ainaki yks tollanen kohta josta lähtee vähän maalia siis tyyliin joltain 1mm X 1mm alueelta. Vetäsen siihen päälle vaan muutaman kerroksen maalia ja se on kadonnu. Toisaalta siihen jää kyllä aika sellanen pieni epätasanen kohta, mutta sille nyt ei kauheesti voi mitään.

Ite en oo maalien kestävyydessä huomannu muita eroja kun että vallejo modelit kestää aika huonosti usein, varsinki heti kuivumisen jälkeen.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

En aio maalien irtoamisesta enempää vuodattaa, syytä en tiedä itse sen enempää kuin kukaan muukaan, mutta jos postiani luet käy varmasti selväksi että aika tavalla olen temppuja kokeillut.

Lisäksi tästä aiheesta olen vääntänyt kättä tälläkin foorumilla jo useampaan otteeseen.

Tiedän varsin mainiosti, että polyuretaanilakka kiiltää kuin lasitus. Jätin erikseen mainitsematta, että tarkoitus on ensin lakata figuuri kestävämmällä (kiiltävällä) lakalla, ja sen jälkeen tappaa kiilto Vallejon mattalakalla. Kuvittelin että tämän pystyisi lukemaan rivien välistä.

Paikkailu alkaa rassata yleensä viimeistän siinä vaiheessa, kun maalaa samaa kohtaa viidettä kertaa. Sitä paitsi suuri osa figuistani tulee pelikäyttöön, joten niiden pitäisi kestää vähän kosketteluakin.

Lähinnä pyysin kokemuksia uretaanilakoista ja vastaavista, itse maalien huonoa kestoa ei tarvitse kommentoida. Siitä aiheesta täällä on jo useampikin hedelmätön ketju.

Tietysti jos on vielä jokin perustemppu josta en ole tietoinen, eli lähinnä mitä en tuossa avauspostissa maininnut niin olen kyllä nöyrästi kuulolla.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

En tiedä kuinka hedelmällistä tämä on, en näet ole itse kokeillut. Pienoismallarit kuitenkin kommentoivat ruiskuttavansa future floor wax polishia mallin päälle kynäruiskulla. Suomessa tuotetta myydään Johnsonin jonakinjotakin... Voin tarkastaa nimen vielä, jos kiinnostaa. Tämän pitäisi suojata mallia kulumiselta.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Grand Admiral Prawn

Viesti Kirjoittaja Grand Admiral Prawn »

Lighthammer kirjoitti: Tietysti jos on vielä jokin perustemppu josta en ole tietoinen, eli lähinnä mitä en tuossa avauspostissa maininnut niin olen kyllä nöyrästi kuulolla.
'

Ei välttämättä niinkään lakka, vaan hyvät pehmusteet figuille tämän ratkaisevat ainakin minun kokemuksellani. Minkälaista kuljetussysteemiä käytät? Itse olen havainnut metallifiguille parhaaksi kuplamuovin - runsaasti pieniä paloja joihin figut voi kääriä ja latoa sitten tukevaan laukkuun. GW-keissiä käytän vain ja ainoastaan muovifiguille.

Sitä puolestaan en ymmärrä, miten maalit voivat lähteä jo maalatessa irti.

Tämä saattoi olla hivenen OT, mutta jäin vain ihmettelemään miten sinulla voi olla tuollainen ongelma kun itse en koskaan ole joutunut paikkaamaan 'Ardcoatilla lakattuja figuja (paitsi kerran, kun painava Zoantrooppi lipesi kädestäni ja jysähti suoraan kovaan pöytään - tuloksena yhdessä sarvessa pieni, tuskin havaittava metalliviiru).
Hunnien jäljiltä ei ruoho kasvanut, mutta Vantaan kaupunki hävittää puutkin.
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

En kyllä tajua, miten onnistut tässä.

Ehkä kannattaa vaihtaa maalimerkkiä. Pohjamaaleja olet näköjään kaikkia testannut, mutta itse akrylejä et. Uskaltaisin sanoa, että jos saat VGC-maalit irtoamaan figuista, olet melko velho. Itse maalaan pelkästään VGC-sarjan maaleilla, ja figut pääosin kestävät ilman lakkaustakin, pariin otteeseen en nimittäin ole ehtinyt lakata figuja ennen peliä. Kuitenkin kyseiset figut, jotka siis ovat metallia, kärsivät luonnollisesti "battle-damagea", ja kummasti joskus 10+ pelin jälkeen aina joku miekan kärki ja vastaavat terävät kohdat voivat hieman kiillellä. Pääsääntöisesti maalit kuitenkin ovat figuissa pysyneet erinomaisen hyvin.

Mallareiden vahatempusta en niin tiedä, tai pikemminkin en ole varma sen tarkoituksesta. Malleissa kuitenkin käytetään siirtokuvia, joiden käytön yhteydessä usein alle vedetään kiiltävä lakka, siirtokuva sen päälle, jonka päälle mattalakkaa. Tämä tehdään vain siksi, etteivät laiskat mallarit useinkaan viitsi X-acto veitsellä alkaa esim. O:n reikiä putsaamaan kiiltävästä siirtokuvamateriaalista. Lakoilla temppuilemalla tätä ei siis tarvitse tehdä.

Itse olen figut lakannut nykyisellään pelkällä Vallejon mattalakalla. Ensimmäiset 2 kerrosta olen puhaltanut ruiskusta ulos "raakana tavarana", jonka jälkeen tappanut kiillon melko laimealla, 1:3 lakkalitkulla, ruiskutettuna tietenkin. Tulos on ollut äärimmäisen matta - Vallejon mattalakka sudittuna antaa erittäin matan lopputuloksen, ruiskutettuna oikein laimennettuna lopputulos on vieläkin himmeämpi.

Ihmettelen kyllä, miten saat sen maalin irtoamaan. Kumma juttu, todellakin...
Iscariah

Viesti Kirjoittaja Iscariah »

Itellänikin oli tuo ongelma, mutta sitten luin jostain et hiustenkuivaaja käsittely pohjamaalauksen jälkeen auttais, ja eipähän oo nyt irtoillu maalit.
http://www.DarkSky.urli.net

Also Known As Moonpetal.
Dracheny

Viesti Kirjoittaja Dracheny »

"Huono" pohjammalaus saattaisi auttaa, spreiaa kerralla (hieman) enemmän ja (hieman) lähempää. Tästä on itselläni jäänyt karheampi pinta jossa maali pysynee hieman paremmin. Varmuutta ei ole, koska ennen kuin opin spreiaamaan kelvollisesti en harrastanut esipesuja.

On esitetty teorioita metalliminiatyyrien magneettisuudesta, enimmäkseen liittyen magneettiliitäntöihin ja näiden läheisyydessä tapahtuneeseen maalinirtoamiseen. Teoriassa tämä saattaisi aiheuttaa myös maalin irtoilemista metallifiguista muissakin olosuhteissa, mikäli seosmetallissa on ferromagneettisia metalleja.
Tällä ei taasen mahda pahemmin mitään.

Lakaksi on myös ehdotettu PVA:ta eli perus Erikeepperiä... Tarkoitus on kokeilla pelipöytään...
One who has seen the Horrors of Warp and prevailed, still fears girls...
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Day: Mielelläni kokeilisin tuota FFW:ää jos Johnson-vastineen nimen jostain löydät, olen kuullut tuosta ennenkin mutta luulin että ainetta ei saa kuin jenkeistä.

Dracheny: Tätä olen jo kokeillut, mutta ainakin GW:n sprayllä ongelmallista on saada pysymään edes itse pohjamaali kiinni figuurissa. Muut maalit kyllä pysyvät valkoisessa, mutta juuri niistä ongelmakohdista lähtee myös pohjamaali.

Eli ongelma ei ole siis, että maali ei kestäisi figuissa laisinkaan, vaan juurikin noissa luettelemissani ongelmapaikoissa. Tämä viittaisi osaltaan ongelman olevan mahdollisesti figuurissa, tunteeko kukaan itse valuprosessia, eli käytetäänkö muoteissa mahdollisesti esimerkiksi jotain silikonipohjaista voiteluainetta helpottamaan valun irtoamista? Tällaiset jäämät voisi olla hankalaa poistaa figusta.

PVAn käyttö lakkana on vähän niin ja näin, saahan sillä melkoisen suojakerroksen, mutta se syö highlitet ja tekee muutenkin melko sumean, ehkä jopa hieman harmahtavan pinnan. Riittävästi ohennettuna sen tarjoama suoja taas alkaa olla yhtä tyhjän kanssa, mutta tämä voi olla osaltaan makuasia. Ei kaikki tykkää siitä Vallejon matastakaan.

Nostra: Värit ovat vaihtumassa, etsinkin lähinnä ratkaisua siirtymäajalle, opiskelijabudjetilla kun ei kovin hirveitä investointeja tehdä kerralla...

Ongelma voi hyvin olla itse maaleissa, kaikki on ostettu samasta liikkeestä, joten kyseessä voisi siis potentiaalisesti olla heikkolaatuinen erä. Kun aloittelin figuja, joskus kymmenisen vuotta sitten, maalailin Heartbreakerin Warzone-figuja Miniature Paintsin maaleilla. Nostalgiahuumassa hiljattain kaivelin joitakin esille, ja vaikka figuja oli säilytetty sullottuna purkkiin ilman pehmusteen häivääkään (plus että niitä annettu 3-5 vuotiaille leikkikaluiksi), ei maalit olleet irroilleet juuri nimeksikään. Näytti tosin maalilla olleen paksuutta hiukan eri tavalla kuin nykyään...
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Itse tuppaan heittämään ei-niin-showcasemaisiin Mastonin mattalakan (joka nyt ei ole nimeksikään niin matta). Siitä tulee hyvää kestoa. Päälle kynäruiskulla vallejon VGC matta-lakka, ja mattaa tulee.

Toiminut hyvin eikä ole maalit irtoilleet. Figujani pesen todella harvoin, vain jos kyseessä on joku kallis/hieno. Pohjamaaleiksi muovisille Chaos Black spray ja metalllisille Maston matta musta.
armored walker
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja armored walker »

käytätkö vesijohtovettä maalien laimentamiseen? tuli vaan mieleen, että joutsenon veden ph tai mahdolliset fluori/ kloori yms lisät voisivat vaikuttaa kuin maalinpoistoaine...

en ole tästä varma, mutta muistaakseni 80- luvulla suositeltiin tislattua vettä akryylimaalien laimentamiseen, kyse ei silloin kyllä ollut miniatyyrimaaleista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”