"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

chaos vs orks

Onko kynä (tai näppäimistö) miekkaa mahtavampi? Tule ja todista, että näin on - muuten emme usko.
demon of chaos

chaos vs orks

Viesti Kirjoittaja demon of chaos »

Olin pukemassa haarniskaa ja puhdistamassa aseitani kunnes leirissämme alkoi hirveä räkitys. Otin aseeni teltan pohjalta jätin kiinnittämästä haarniskan. Menin teltasta ulos ja juoksin örkkejä kohti kaverini olivat vähän matkan päässä minusta. Aloin ampumaan hirveää tahtia lippaan viimeiseen kutiin saakka. Juoksin vieläkin örkkejä kohti ja haarniskani putosi. Nyt juoksin vain alus puku päällä. Olin unohtanut ottaa panokset mukaan niinpä minulla oli vain aseena moottorisaha kirves. Kavereitani oli enää kaksi elossa. käänsin selkäni örkeille lähdin juoksemaan leiriämme kohti. Kun pääsin lopulta leirille se olikin palanut. Juoksin hirveää vauhtia vuorten taakse. Taakse päästyäni huomasin että vuodan verta. Katsoin rintaani se oli täynnä reikiä ja aloin jo olla kuiva. Onnekseni näin aluksen tulevan vuorten taakse. Alus oli chaosten blood legioonan. He hoisivat minut kuntoon ja kouluttivat minut. Nyt olen blood legioonan pomo. Maailma ei ole enää entisellään. Kiittäkää minua siitä
Demon of chaos
Lihamestari

Viesti Kirjoittaja Lihamestari »

*Ennen tässä oli kommentti, joka kuvasi tarinaa hyvin, mutta kun wannabe-moderaattorien piti päästä haukkumaan kommentteja annan heidän räyhätä rauhassa.*
Viimeksi muokannut Lihamestari, La 27.08.2005 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maailmojen Tuhoaja, Elävien Jumala, Taivaankannen Kannattaja, Vuori Kultainen,
ne nimiä on vain ja nimet otetaan nyt pois!
Jos kasvoillesi lankeat,
se mitä pelastaa?
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Kyllä sotussa huonompaakin tekstiä on nähty. Tuo ei sentään ollut mikään kielioppivirheiden temmellyskenttä.
Mutta tuo on auttamattoman lyhyt.
Olen aina tolkuttanut ihmisille, että monipuolinen lukeminen suurissa määrin on melkeimpä tärkeämpää kuin kirjoittaminen, jos tahtoo tulla hyväksi kirjoittajaksi. Waltaria kannattaa lukea, hänen suomensa on rikasta ja mielenkiintoista, ja siitä pitäisi jäädä jotain paksuimpaankin päähän.
Lihamestari

Viesti Kirjoittaja Lihamestari »

Karu kirjoitti:Kyllä sotussa huonompaakin tekstiä on nähty. Tuo ei sentään ollut mikään kielioppivirheiden temmellyskenttä.
Mutta tuo on auttamattoman lyhyt.
Niin, uskon, mutta tarinassa ei ollut sitä "Punaista Lankaa", mikä juonena tunnetaan, tai jos on, en sitä löytänyt.
Maailmojen Tuhoaja, Elävien Jumala, Taivaankannen Kannattaja, Vuori Kultainen,
ne nimiä on vain ja nimet otetaan nyt pois!
Jos kasvoillesi lankeat,
se mitä pelastaa?
Pollari

Viesti Kirjoittaja Pollari »

Niinkuiin karu sanoi, tämä ei ole niitä huonompia tekstejä mitä sotussa on nänhty mutta pirun lyhyt. Ja muutama epäselvä kohta oli kyllä monessa kohtaa mm, tämä
Taakse päästyäni huomasin että vuodan verta. Katsoin rintaani se oli täynnä reikiä ja aloin jo olla kuiva.
"Olin täynnä reikiä?" :roll:

Mutta muuten ensi kerralla tee vähän pitempi tarina. :|
Viimeksi muokannut Pollari, Ke 31.08.2005 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pamp-pu

Viesti Kirjoittaja pamp-pu »

Perusasiat haltuun, sitten uusi yritys:

1. Kehitä tarinalle juoni - keksit sen sitten päästäsi kirjoittaessasi tai teetpä mind mapin, kunhan juoni löytyy.
2. Käytä tekstiä kuvailemiseen. Jotkut tykkäävät lyhyestä ja yksinkertaisesta kuvailusta, toiset taas kirjoittavat niistä pitkiäkin. Kirjoittamalla löydät itsellesi parhaiten sopivan tyylin.
3. Taistelut. Vältä termejä jotka nostattavat huvittuneen ilmeen lukijan kasvoille, ja myös tässä kuvailu on Alfa ja Omega.
4. Hahmot. Tee niistä persoonallisia ja eläviä. Luo keskeisille henkilöille ulkonäkö, persoona, maailmankatsomus, motiivit jne.
5. Tee reploista sujuvia ja uskottavia.
6. Oikolue(tuta) tekstisi sen valmistumisen jälkeen.
Aco

Viesti Kirjoittaja Aco »

Vai ei ole sotussa huonompaa nähty? Yleensä nämä teidän 'huonommat' tarinat ovat täysin juonettomia, joissa vain räiskitään ja tapetaan. Pahempaa on tarina, jossa on yritetty jotain juontakin, mutta juoni ei toimi edes nimeksensä. Eli taidanpa itsekin tässä tulostaa vessapaperi tarpeita.

Mutta yksi asia on totta; tarinan jälkeen maailma on muuttunut. Mutta en todellakaan kiitä siitä.
lojuu kuin kotka, ampuu kuin eläintarha
WolfMan

Viesti Kirjoittaja WolfMan »

Ei mutta...mutta...UAHAHAHHHAAA...ei millään pahalla, (saatika sitten hyvällä) tarina oli sieltä mihin aurinko ei paista.

Pump-pu:n ohjeet ovat hyviä kirjoittaaksesi hyvän tarinan.
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Taas täällä on nämä wannabe-kynä-ääliöt pätemässä. Sen sijaan että sanotte suoraan jonkun olevan paska, ilman mitään perusteluita, niin olkaas ennemmin hiljaa. Jos pokka ei riitä edes kunnollisen palautteen antamiseen ja muistamaan ettei kaikki ole niitä mestareita heti ensimmäisellä kerralla niin johan on.

Mutta tarinan kirjoittajalle; kuuntele pamp-pua, hänen neuvot ovat erittäin hyvät joilla saadaan jo parempaa tekstiä aikaiseksi kun iskostaa nuo muutamat nyrkkisäännöt päähänsä.
- Kynä-ääliö
Stenvall

Viesti Kirjoittaja Stenvall »

No älkääpä nyt. Vaikka tekeekin mieli haukkua, rakentava ja/tai kannustava palaute on varmastikin hyödyllisempää kuin ytimekäs: "Paska!!1".

Pamp-pun ohjeissa onkin suunnilleen kaikki, mihin kannattaa laittaa huomiota. Karun mainitsema lukeminen on myös erittäin tärkeää, eikä hyväksi kirjoittajaksi voi oikein tulla ilman sitä. Harjoittelemallahan sitä oppii - kukaan ei ole mestari syntyessään.
Skrixqueek

Viesti Kirjoittaja Skrixqueek »

Kiinnitäpä huomiota kirjoitusasuun ja oikeakielisyyteen.

Kuvaile nyt vähän tyyliin:

Heilautin moottorisahaani ja tunsin sen rimpuilevan otteessani sen pureutuessa örkin jänteikkääseen vartaloon. Irvistin kuullessani terän riipivän luita ja silmäni kirvelivät inhottavan veren roiskuessa naamalleni.
Pian oli miltei mahdotonta pidellä kiinni sahasta, sillä örkin sisäelinnesteet olivat tehneet niin maan kuin sahankin niljaisen liukkaaksi.
mieoonmursu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mieoonmursu »

ei senyt ihan karmea ollut.....siis olisi se voinut olla hounompikin(esim.mää juoksin örkkii kohti joka ampu mua mahaan ja mä kuolin.) mutta vähän kun yrittäisit niin varmasti saisit paremmankin tarinan aikaan.
Ja siinä toivon mukaan voisi olla jokin ideakin.Eikö? tai sitten minä en ihan ymmärtänyt, mutta kuitenkin.
Jos arvosanan antaisin se olisi 6 1/2 tai 7-
käy kotisivuillani täällä
Gitsnik

Viesti Kirjoittaja Gitsnik »

Tässä minun versioni tarinasta joka oli *****
Tällä keraa örkin näkökulmasta:
taisteli jotain tyyppejä vastaan joista en tiennyt muuta kuin sen että he olivat asestautuneet moottorisahakirvein sitten yhdestä teltasta pöllähti ylos puoli haarniskainen tyyppi joka räiski ympäriinsä pistoolillansa ja juostessaan tännä päin pudotti haarniskansa.ammuin hänet täyteen reikiä mutta hän ei huomannut (oli kenties vähän tyhmä) lopulta hän juoksi pakoon ehkä tapettuaan meistä jonkun ja juoksi vuorten taakse alukseen joka kuin häntä varten oli sinne ilmestynyt... se parannettii ja sit siitä tuli koko chapterin johtaja (nopeasti luettuna).

oli se ihan hyvä oikeesti... krhmm!! ne ei ny sentää XD
Illidan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Illidan »

Okei, tässä on nyt sen verran paskaa kommenttia annettu, että nyt hieman rakentavaakin palautetta. Tulihan sieltä jokunen hyväkin kommentti, mutta nuo muut ovat yksinkertaisesti täysin hyödyttömiä ja turhia tekstinpätkiä.

Oikeinkirjoitus. Kuuntele ihan suosiolla sitä äikän opea, siitä on oikeasti hyötyä, jos aiot tarinoita kirjoittaa lisääkin. Pisteet, pilkut, ja kappalejaot. Siinä sinulle sellaista, joka kannattaa suosiolla opetella heti alkuun. Sillä saa jo parempaa.

Kuvailu. Tekstistäsi puuttuu täysin tunne. Olin teltassa menin amppumaan lippaan tyhjäksi, vuodan melkein kuiviin minut koulutettiin. Anteeksi hieman karkea esimerkki, mutta et esimerkiksi kuvaillut päähenkilöä lainkaan. Et hänen tuntemuksiaan, etkä kyllä mitään muutakaan koko tarinassa. Opittuasi äidinkielen hienosäätöä kiinnitä oikeasti huomiota siihen. Kuvittele, että itse olet siellä. Miltä siellä tuoksuu? Millainen ilma on? Millaista maastoa on näkyvissä? Tajuat kyllä mitä meinaan. Jos tuntuu liian vaivalloiselta, niin yritä edes. Se tekee tekstistä paljon sujuvampaa.

Realismi. Vaikka tämä sci-fiä onkin, niin mietipä hieman. Sotilas juoksee, ampuu, ja huomaa äkkiä, että lukuisat luodit ovat osuneet häneen, ja että hän on jo lähes vuostanut kuiviin. Verenhukkaan kuoleminen ei ole ihan noin yksinkertaista, siinä tulee jano, alkaa heikottaa yms.. Ajattele, millaista tekstiä haluaisit itse lukea. Et ainakaan sellaista, mistä puuttuu täysin järki.

Mitäpä muuta...? Pituus. Kuvailet yhtenä pötkönä kaiken, eikä (myös kuvailun puutteen vuoksi) tunnelmaa ehdi syntyä. Aivan liian lyhyt teksti, tähän ei pääse kiinni ja äkkiä se onkin loppunut. Olet vasta aloitteleva kirjoittaja, ainakin uskoakseni, jten älä todellakaan lannistu tästä kommentista. Ota virheistä opiksesi, ja kirjoita vaikka tämä tarina uusiksi, niin, että olet siihen itse kunnolla tyytyväinen. Kokeile. ;)
Seurataksesi polkua;
katso mestariin,
seuraa mestaria,
kulje mestarin rinnalla,
näe mestarin läpi,
ole mestari.
virus

Viesti Kirjoittaja virus »

chaos tyypeillä ei ole kavereita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tarinat ja novellit”