Itse lukisin klassikoiksi figut jotka on tehty ennen Faban neloseditiota tai 40k:n kakkoseditiota, eli ennen vuotta -92 myyntiin tulleet.
Monet omista klassikoistani olen ostanut uutena kaupasta, mutta nykyään kiertelen lähinnä Online Storen Classics & collectors -sivuilla sekä täällä satunnaisia OOP-figujen myynti-ilmoituksia metsästäen. Osa vanhoista figuista on ihan ok hinnoissa (esim. sama hinta kuin vastaava metallifigu kaupassa), mutta osasta pyydetään aivan käsittämättömiä summia.
Miksi sitten ostan vanhoja figuja kun uusia ja ainakin valuteknisesti parempia olisi saatavilla? Oikeastaan kaksi syytä:
1) Tyyli
Joissakin vanhoissa figuissa tyyli vastaa uusia enemmän mielikuvaani kyseisestä rodusta. Esim. GW:n örkit ovat perinteisesti olleet humoristia vääräsääriä jotka juovat ja tappelevat kovaa eivätkä ota itseään liian vakavasti. Nykyiset örkit ovat täysi peilikuva tuosta, ainoastaan vanhaa hienompi wyvern ja muoviset örkkikärryt pääsevät jatkossa armeijaani, mustaörkkejä voisin harkita.
2) Vaihtelu
Nykyään jos jokin yksikkö on metallia, on siinä kenties kolme erilaista rivimosuria ja näidenkin vaihtelu rajoittuu yleensä kasvojen ilmeeseen ja aseeseen. Kaaosarmeijani keskipiste tulee olemaan 15 metallisen warriorin yksikkö, jossa ei ole kahta samanlaista kaveria vaan lukuisia dynaamisia asentoja ja panssarityylejä.
Ja kannattaa huomata että vanhojen figujen ostaminen ei sulje mitenkään pois uusien ostamista; vaikka esim. kaaoswarrut ja nihdit ovat nykyisessä patsastelumuodossaan aivan kelvottomia Khornen hurjiksi sotureiksi, aion laajentaa armeijaani ainakin uusilla koirilla ja demoneilla koska ne pesevät vanhat mennen tullen.
Ja sitten listausosuuteen:
Vanhoja Faban örkkejä on kasassa varmaan joku 3500 pistettä, tällä hetkellä maaleissa noin 2500 (uudelleenmaalaus kesken, vuoden -87 tasoni ei jostain syystä enää miellytä silmää

). Näistä suurimman osan olen hankkinut aikanaan ihan Runeberginkadun Fantsusta, nykyään kokoelman täydennys sujuu lähinnä Sotun kautta - tosin muutaman metallisen susipojan tilasin ihan GW:ltäkin asti. Huonoja kuvia osasta näistä vanhalla sivullani, makroton kamera josta salamaa ei saanut pois olkoon heikko selitykseni:
http://koti.mbnet.fi/tosimies/wfb/
Lisäksi olen ryhtynyt kasaamaan 1000 pisteen Khorne-armeijaa vanhoista metallisista kaaoksen figuista jotka ostin täältä joltakin Tampereen sankarilta pari vuotta sitten (terveiset sinnekin, väriteema on valittu ja ensimmäinen rivi warruista pohjamaalattu). Voisin kokeilla ottaa näistä pari kuvaa joku päivä.
Vanhoja ihmissotureita löytyy myös, näitä käytän lähinnä kuvaamaan miekkamiehiä vaikka suurimmalla osalla onkin kilven lisäksi levypanssari ja jokin ritarillinen kirves tahi moukari. Vanhat Empiren ritarit ovat myöskin yhä käytössä, tosin uudet muoviset kuvaavat nykysääntöjä paremmin ja nuo saattavat päätyä Mustien Ritarien konversioprojektiin...
"Katsoimme, ettei Pori enää ole pelastettavissa, joten Exterminatus jäi ainoaksi vaihtoehdoksi." - Teräratas