Infiltroiva unit, jolla auspex
Infiltroiva unit, jolla auspex
Eli siis kysymykseni on:
Jos annan esim. infiltroivalle devastator-squadille veteran sergeantin ja sille auspexin, niin saako devastator squad ampua sopivan matkan päähän sijoitettuja infiltroijia, vaikka he (dev. squad) infiltroisivat itsekin?
Jos annan esim. infiltroivalle devastator-squadille veteran sergeantin ja sille auspexin, niin saako devastator squad ampua sopivan matkan päähän sijoitettuja infiltroijia, vaikka he (dev. squad) infiltroisivat itsekin?
Re: Infiltroiva unit, jolla auspex
Se että yksikö infiltroi itse ei lopeta auspeksia toimimasta.Swrd kirjoitti:Eli siis kysymykseni on:
Ideasi on hyvä ja viholliselle melko ikävä yllätys. Tosin se vaatii sen että sinä asetat omat infiltraattoriyksikkösi ensin ja kaveri sitten läheisyyteen omansa, jotta voit yrittää käyttää auspeksia.
I don’t know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Koska niin säännöt sanovat, yksikön pitää infiltroida/ilmestyä/jne auspexin lähelle.. Eikä se onnistu ellei kyseinen vehje ole vielä pöydällä.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Juuri näin. Eli jos jollain infiltroivalla yksikölläsi on auspex, infiltroi se tietenkin ensimmäisenä.BugsOwn kirjoitti:eli squadi joka infiltroi viimeisena jol on asupexi ei ammu ollenkaa ilmaiseks?
Lisäksi kannattaa huomioida, että auspexillä ampumaan pääseminen on todellista tuuripeliä, syystä että sillä(kin) ampuminen vaatii line of sightin ja tällöin vastustaja ei voi infiltroida 18" lähemmäs. 18 tai yli heittäminen 4d6:lla ei ole helppoa...
Mutta eipä tuo paljoa maksa. Pari pinnaa ei yleensä maailmaa kaada.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
- Lord Assassin Morghoul
- ankara halla
- Valvoja
-
Kidhidalco
Set Up:illa voidaan tarkoittaa tässäyhteydesä myös koko deployment vaiheen set uppia... harmi että säännössä ei ole sanottu esim milloin ampuminen tapahtuu (heti/kaikki napit pöydällä). Saisi edes jotain osviitta miten homma toimii. Itse en näkisi lainkaan mahdottomana että auspex pelataan seuraavasti: Deployment jonka jälkeen kaikki auspexia kantavat pyörittävät noppaa, jos ranget ja LOS:it toimii ammutaan.
Oudot ovat tutut kasvot dementikolle
Järkeä saa taas käyttää. Auspex kuvaa sitä, että tämän skannerin omaava yksikkö tulittaa toista yksikköä kun tämä toinen yksikkö on menossa asemiin. Jos toinen yksikkö on jo asemissa kun tämä auspexin omaava on vasta menossa omiinsa, ei tietenkään saa ampua.Kidhidalco kirjoitti:Set Up:illa voidaan tarkoittaa tässäyhteydesä myös koko deployment vaiheen set uppia... harmi että säännössä ei ole sanottu esim milloin ampuminen tapahtuu (heti/kaikki napit pöydällä). Saisi edes jotain osviitta miten homma toimii. Itse en näkisi lainkaan mahdottomana että auspex pelataan seuraavasti: Deployment jonka jälkeen kaikki auspexia kantavat pyörittävät noppaa, jos ranget ja LOS:it toimii ammutaan.
Tokihan varmaan olisi niin kauhean kivaa tulkita jokainen sääntö mieleisekseen mutta tässä tapauksessa ei kyllä pitäisi olla mitään tulkinnanvaraa.
Seuraavaksi varmaankin vaaditaan että myöhemmin peliin deep strikettävä, auspexin omistava yksikkö saa ampua kaikkia vieressä olevia infiltraattoreita...
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
- Lord Assassin Morghoul
-
Kidhidalco
Älä ota Tommi-poika jengaa...
Milloin fluffilla on ollut merkitystä sääntö teknisiin kysymyksiin?!?
Sitäpaitsi, yhtähyvinhän auspexi voi toimia siten, että kaverit hiipii paikalle ja kytkee maatutkaansa virrat päälle... huomaa, että naapurin kaislikossa suhisee ja avaa tulen. Kodexi ei kerro miten auspex toimii, vaan miten sen säännöt tulee pelata. Ei muuten kerro 3edikan säännötkään... 2ed. wg cardit on kadonnut, joten sieltäkään en toiminta periaatetta löytänyt. Ja vaikka löytyisi ei sillä ole mitään merkitystä sen kanssa miten säännöt menevät tänään.
En tiennyt, että olet meedio ja kykenet lukemaan muiden tarpeet pelkästään viestin ulko asusta... Taitosi vaati kyllä vielä hiomista. Pelaan Susilla... aika harvassa nuo infiltraattorit. Kyllä mun kaverit tulee selkään ja auspexi on kotona avaamattomana laatikossaan.
Auspexin kanssa strikettävä yksikkö saa ampua kaikkia vieressä olevia infiltratoreita... ja ihan normi yksiköitäkin. Eikö? Ei vaan onnistu samassa vuorossa...
Milloin fluffilla on ollut merkitystä sääntö teknisiin kysymyksiin?!?
Sitäpaitsi, yhtähyvinhän auspexi voi toimia siten, että kaverit hiipii paikalle ja kytkee maatutkaansa virrat päälle... huomaa, että naapurin kaislikossa suhisee ja avaa tulen. Kodexi ei kerro miten auspex toimii, vaan miten sen säännöt tulee pelata. Ei muuten kerro 3edikan säännötkään... 2ed. wg cardit on kadonnut, joten sieltäkään en toiminta periaatetta löytänyt. Ja vaikka löytyisi ei sillä ole mitään merkitystä sen kanssa miten säännöt menevät tänään.
En tiennyt, että olet meedio ja kykenet lukemaan muiden tarpeet pelkästään viestin ulko asusta... Taitosi vaati kyllä vielä hiomista. Pelaan Susilla... aika harvassa nuo infiltraattorit. Kyllä mun kaverit tulee selkään ja auspexi on kotona avaamattomana laatikossaan.
Auspexin kanssa strikettävä yksikkö saa ampua kaikkia vieressä olevia infiltratoreita... ja ihan normi yksiköitäkin. Eikö? Ei vaan onnistu samassa vuorossa...
-
Kidhidalco
"short range-scanner used by space marine to detect hidden enemy troops".... edelleenkään ei kerro miten vihu löytyy. Jos tuohon on uskomista havaitsee laite vain piilossa olevat viholliset... joku puoli psyykkinen laite joka tunnustelee vastustajan ajatuksia ja ilmoittaa heti kun joku kokee olevansa piilossa. Käy mulle... itseasiassa aivan sama. Kunhan säännöt on selkeät sen suhteen miten laite peliteknisesti toimii.
No jopas on turjake. Mistähän codexista minä sitten olin lukevinani pätkän jossa kerrottiin tämän "ilmaisen" ampumisen kuvastavan tilannetta, että auspexin omaavat joukot tulittavat kohdetta kohteen vielä siirtyessä asemiinsa?
Täytyy kotiin päästyäni luntata siis vielä.
Täytyy kotiin päästyäni luntata siis vielä.
- Lord Assassin Morghoul
- Lord Assassin Morghoul
Jeps eipä tuossa uudessa Codexissa enää mainita tuota "niiden liikkuessa asemiinsa". Pfft. Jälleen kerran näitä GW:n ylenkatsomisia.
Eli kyllähän tuon voisi tulkita myös siten että myös infiltroijan viereen jälkeenpäin infiltroiva yksikkö saisi ampua, mutta epäilen ettei GW sitä niin ole tarkoittanut.
Eli itse aion pelata edelleen niin että auspexilla saa ampua vain jos se on jo kentällä kun sen viereen infiltroidaan.
Eli kyllähän tuon voisi tulkita myös siten että myös infiltroijan viereen jälkeenpäin infiltroiva yksikkö saisi ampua, mutta epäilen ettei GW sitä niin ole tarkoittanut.
Eli itse aion pelata edelleen niin että auspexilla saa ampua vain jos se on jo kentällä kun sen viereen infiltroidaan.
- Lord Assassin Morghoul
- Lord Assassin Morghoul
- ankara halla
- Valvoja
Aivan. Ja jos ihan aletaan pilkkua viilaamaan, niin näin se ymmärtääkseni myös sääntöjen mukaan meneekin.Tom_Gore kirjoitti: Eli itse aion pelata edelleen niin että auspexilla saa ampua vain jos se on jo kentällä kun sen viereen infiltroidaan.
C:SM kirjoittaa auspexista:
"If enemy models with the Infiltrate special rule set up within... ...of a model with an Auspex...".
Sääntökirja kirjoittaa Inflitratesta:
"...at the start of the game are deployed after all other units. If both sides have infiltrators, toss a coin to see who goes first and
alternate deploying these units."
Eli C:SM aivan selvästi sanoo, että vihollisen pitää tulla Asupexin omaavan yksikön/hahmon viereen, että Asupexista olisi hyötyä. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Inflitrate -sääntö taas sanoo, että infiltroivat yksiköt tuodaan vuoron perään laudalle. Tässäkään ei pitäisi olla mitään epäselvää.
Tämän perusteella väittäisin, että mikäli Auspexin omaava yksikkö infiltroi viimeisenä, ei se pääse ampumaan ketään "ilmaiseksi".
C:SM selvästi sanoo, että vihollisen pitää tulla auspexin viereen, ei toisinpäin.
Toisaalta jos aluksi pääsee infiltroimaan sen asupexin kanssa, niin sehän tekee elämän muille infiltroiville vihollisille mielenkiintoiseksi...
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
-
Kidhidalco
Edelleen.... en ole englannin kielen opettaja mutta...
Eikö tässä yhteydessä Set Upilla voida tarkoittaa myös koko deployment vaihetta. Kirja puhuu yksittäisten modellien laittamisesta deploymenttina. Missionien kohdalla koko peliä edeltävää pöydän jakamista, deploymenttia, mahdollisten objectivien sijoittamista/ määrittämistä ja lopuksi aloituksen määrittämistä kutsutaan nimellä set-up. Tosin Auspexin kohdalla kirjoitus asu on set up... ilman väliviivaa siis.
Universal special rules: infiltrate sanoo että: infiltroijat set uppaavat infiltraatio säännön (s.84) mukaisesti tai normaalisti jos kyseistä sääntöä ei käytetä. Sivulla 84 sanotaan, että infiltroijat deployataan tiettyjen sääntöjen puitteissa muiden deplöymentin jälkeen. Taas kirjoitusasuna set up ilman väliviivaa. Myöhemmin samassa säännössä puhutaan taas infiltratorien deploymentistä set uppina... ympärikäydään yhteen tullaan.
Joko taas en näe metsää puilta tai sitten asia on hivenen kimurantimpi pähkinä purtavaksi. Tahdon tähdentää, että tarkoitukseni ei ole riidellä asiasta vaan tarjota toinen tapa tulkita kirjaa...
Eikö tässä yhteydessä Set Upilla voida tarkoittaa myös koko deployment vaihetta. Kirja puhuu yksittäisten modellien laittamisesta deploymenttina. Missionien kohdalla koko peliä edeltävää pöydän jakamista, deploymenttia, mahdollisten objectivien sijoittamista/ määrittämistä ja lopuksi aloituksen määrittämistä kutsutaan nimellä set-up. Tosin Auspexin kohdalla kirjoitus asu on set up... ilman väliviivaa siis.
Universal special rules: infiltrate sanoo että: infiltroijat set uppaavat infiltraatio säännön (s.84) mukaisesti tai normaalisti jos kyseistä sääntöä ei käytetä. Sivulla 84 sanotaan, että infiltroijat deployataan tiettyjen sääntöjen puitteissa muiden deplöymentin jälkeen. Taas kirjoitusasuna set up ilman väliviivaa. Myöhemmin samassa säännössä puhutaan taas infiltratorien deploymentistä set uppina... ympärikäydään yhteen tullaan.
Joko taas en näe metsää puilta tai sitten asia on hivenen kimurantimpi pähkinä purtavaksi. Tahdon tähdentää, että tarkoitukseni ei ole riidellä asiasta vaan tarjota toinen tapa tulkita kirjaa...
- ankara halla
- Valvoja
Kieli ei ole staattinen asia, varsinkaan Englannin kieli joka saattaa olla yksi kömpelöimmistä koko planeetalla (poikkeuksia poikkeuksien perään...).
On totta, että voi lähteä analysoimaan jokaista lausetta pala kerrallaan, mutta tässä tapauksessa et kyllä mielestäni näe metsää puilta
Ja ihan viilatenkin: deployment on set upin viimeisiä vaiheita, ja edelleen C:SM kirjoittaa, että vihollisen täytyy tulla asupexin kantamalle, että siitä olisi hyötyä. Ei toisinpäin. Infiltrate sääntö ei itsessään ota tähään mitään kantaa. Kertoo vain, että mikäli kummallakin puolella on infiltroivia yksiköitä, niiden saapumisjärjestys arvotaan.
Vastaavasti voisin verrata tilannetta, missä et saa tuoda ukkojasi 18" päähän vihollisesta (vaikkapa juuri tuo infiltrate tilanne). Mikäli kentällä ei ole vihollista 18" sisällä niin hyvä, mutta jos on, joudut elämään sen kanssa ja tämä tietysti rajoittaa mahdollisuuksiasi. On myös mahdollista, että olet jo ajatellut jonkun paikan infiltraattoreillesi, mutta kaveri infiltroikin ensin siihen viereen, etkä tämän jälkeen enää voikkaan laittaa omia jamppojasi siihen.
Samalla tavalla Auspex otetaan huomioon vain jos se on jo kentällä.
On totta, että voi lähteä analysoimaan jokaista lausetta pala kerrallaan, mutta tässä tapauksessa et kyllä mielestäni näe metsää puilta
Ja ihan viilatenkin: deployment on set upin viimeisiä vaiheita, ja edelleen C:SM kirjoittaa, että vihollisen täytyy tulla asupexin kantamalle, että siitä olisi hyötyä. Ei toisinpäin. Infiltrate sääntö ei itsessään ota tähään mitään kantaa. Kertoo vain, että mikäli kummallakin puolella on infiltroivia yksiköitä, niiden saapumisjärjestys arvotaan.
Vastaavasti voisin verrata tilannetta, missä et saa tuoda ukkojasi 18" päähän vihollisesta (vaikkapa juuri tuo infiltrate tilanne). Mikäli kentällä ei ole vihollista 18" sisällä niin hyvä, mutta jos on, joudut elämään sen kanssa ja tämä tietysti rajoittaa mahdollisuuksiasi. On myös mahdollista, että olet jo ajatellut jonkun paikan infiltraattoreillesi, mutta kaveri infiltroikin ensin siihen viereen, etkä tämän jälkeen enää voikkaan laittaa omia jamppojasi siihen.
Samalla tavalla Auspex otetaan huomioon vain jos se on jo kentällä.
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
-
Kidhidalco
No hitto.
Oletan että lyhenne C:SM tarkoittaa codex space marines läpyskää. Siellä nimenomaa ei sanota, että pitää tulla jotenkin kantamalle. Siinä sanotaan, että jos modelli jolla on infiltrate kyky "set uppaa" 4d6 tuuman päähän modellista jolla on.....
Ongelma on nimenomaan tuo set up termi. Jos siinä lukisi deploymenttaa, ei asiassa olisi mittään epäselvää. Olisin kanssanne samaa mieltä kyseenalaistamatta.
Toinen ongelma on tiedostamaton realistisuuden kaipuu... kun deployaamme joukkojamme ei yksikköni ole rajoitettu tulemaan 18" lähemmäs. Ei se tule mistään... se ei aja, matele tai kävele mistään. Nostan sen kassistani ja laitan sen pöydälle tiettyjen sääntöjen puitteissa. Sitä ei saa laittaa 18" lähemmäs vastustajan yksikköä.
En ole myöskään löytänyt mitään sana muotoa joka sanoo varmasti esim. In order to use asupex it must be on table before infiltratin unit is deployed to its proximity. Siellä lukee"if model with infiltrate special rule set up within..."
Koko homma kosahtaa tuohon set up termiin. Tekisipä joku 40k:hon samanlaisen vuorojärjestys listan joka jo löytyy fabasta.
Oletan että lyhenne C:SM tarkoittaa codex space marines läpyskää. Siellä nimenomaa ei sanota, että pitää tulla jotenkin kantamalle. Siinä sanotaan, että jos modelli jolla on infiltrate kyky "set uppaa" 4d6 tuuman päähän modellista jolla on.....
Ongelma on nimenomaan tuo set up termi. Jos siinä lukisi deploymenttaa, ei asiassa olisi mittään epäselvää. Olisin kanssanne samaa mieltä kyseenalaistamatta.
Toinen ongelma on tiedostamaton realistisuuden kaipuu... kun deployaamme joukkojamme ei yksikköni ole rajoitettu tulemaan 18" lähemmäs. Ei se tule mistään... se ei aja, matele tai kävele mistään. Nostan sen kassistani ja laitan sen pöydälle tiettyjen sääntöjen puitteissa. Sitä ei saa laittaa 18" lähemmäs vastustajan yksikköä.
En ole myöskään löytänyt mitään sana muotoa joka sanoo varmasti esim. In order to use asupex it must be on table before infiltratin unit is deployed to its proximity. Siellä lukee"if model with infiltrate special rule set up within..."
Koko homma kosahtaa tuohon set up termiin. Tekisipä joku 40k:hon samanlaisen vuorojärjestys listan joka jo löytyy fabasta.