Tarvitsenko mega paint setin lisäksi mitään ?
Olen aloittelija ja maalannut suoraan gw:n maalausohjeista joissa kerrotaan mitä väriä käyttää eikä siitä olisi tullut mitään ilman gw:n omia maaleja. Omista värikokeilusta ei tunnu tulevan mitään ainakaan tässä vaiheessa. On tullut hommattua suurin osa maaleista ja nyt harmittaa kun en ostanut megapaintsettiä joka olisi säästänyt. Tuosta vallejo vs gw paremmuudesta en perusta kun joka toinen haukkuu ja joka toinen kehuu.
vorpal kirjoitti:Olen aloittelija ja maalannut suoraan gw:n maalausohjeista joissa kerrotaan mitä väriä käyttää eikä siitä olisi tullut mitään ilman gw:n omia maaleja. Omista värikokeilusta ei tunnu tulevan mitään ainakaan tässä vaiheessa. On tullut hommattua suurin osa maaleista ja nyt harmittaa kun en ostanut megapaintsettiä joka olisi säästänyt. Tuosta vallejo vs gw paremmuudesta en perusta kun joka toinen haukkuu ja joka toinen kehuu.
Itse en ainakaan maalaisi GW:n omista ohjeista, ovat muutes ihan saakelin huonoja. Suunnilleen tyyliin - "Pistä skullwhitee tänne ja sitten laita blooredia tänne, jos noudatat näitä saat ihan sata varmasti saman näköisen jätkän mikä tossa kuvassa on. Ei voi mitään jos näis ohjeissa ei lue että pitäis vielä ostaa maalit korostamiseen."
Itse saan suurta iloa kun saan maalata armeijan oman teemani mukaan ja suunnitella teemankin täysin vapaasti.
Mutta eihän sille mitään voi jos ihminen on täysin mielikuvitukseton
ja ei millään keksisi laittaa mariineihinsa muita värejä kuin sinistä ja keltaista.
Itse en suosittele megapaintsetin ostamista, ihan turhaa rahanhukkaa. Itse käytän vallejon ja GW:n maaleja sekaisin johtuen siittä että vallejolla toiset värit ovat parempia ja toiset huonompia. GW:n metallit, kullat, ihonsävyt ja harmaat ovat loistavia (IMO) Mutta vallejolta, esim. punaiset ja siniset ovat paljon parempia kuin GW:n vastaavat (Keltaisenkin voisi tähän lisätä).
Pensselin laatukin on tärkeä, ei millään marketin halpasudilla tee mitään. Ja ei sillä pensselin pituudella ole paljon väliä, kyllä ne silmätkin maalaa vähän isommallakin pensellillä. Pienimpiin korostuksiin ja yksityiskohtiin on hyvä olla jo sitten yksi vähän pienemmän kokoluokan pensseli.
Itse käytän maalikaupasta ostettuja synteettisiä penselleitä ja yhtä taidekaupasta ostettua soopelin karva pensseliä
Eli suosittelen rohkeasti kokeilemaan eri vaihtoehtoja ja käyttämään hyväksi niiden parhaimpia ominaisuuksia (Niin maaleissakin ja penseleissä).
Myös uusien maalaustyylien opettelu on kannattavaa, koska uuden opettelu auttaa ja kehittää maalaustaitojasi.
Ja se että jos jossakin kerrottaan että tämä pitää maalata tällä ja tämä tällä, tämä ei tosiaankaan ole pakollista Eli jos haluaa tehdä mariineita ei niiden pidä olla täsmälleen sellaisia kun siellä koodeksissa käsketään. Megapaintsetti on siis IMO turhaakin turhempi ostos.
Ja tulipas taas vaihteeksi pitkä viesti. Kirotusvireille ja
rekka autoille ei voi mitään. ;)
Toto, I don't think we're in Kansas anymore ...
Ei esim. noissa armeijakirjoissa tosiaan ole mitään kunnollisia maalausohjeita mutta gw:n sivuilla on huomattavasti yksityiskohtasempia. Esimerkkiä: http://uk.games-workshop.com/hordesofch ... started/9/Itse en ainakaan maalaisi GW:n omista ohjeista, ovat muutes ihan saakelin huonoja.
Aloittelijalle on älyttömän vaikea hahmottaa millä jotain väriä pitäisi korostaa, jos johonkin väriin lisää valkoista siitä ei välttämättä tulekaan vaaleampaa vaan jotain ihan muuta joten katson jostain ohjeesta miten kyseistä väriä maalataan. Kun ekan kerran yrittää esim. ihoa maalata en ilman valmiiksi neuvottuja värejä tietäisi edes mistä aloittaa.Mutta eihän sille mitään voi jos ihminen on täysin mielikuvitukseton
ja ei millään keksisi laittaa mariineihinsa muita värejä kuin sinistä ja keltaista.
-
Silver Warrior
-
Sotawasara
Hihhuli hei
Musta tuntuu et sä et tuu tartee niit kaikkii maalei jotka siin mega paint setis tulee. Kannattasin et ostat irtomaaleja ja sit kun tarttet uuden maalin tai vanha luppuu ostat vaan sitä. Mä meinasin ostaa mega paintsetin mut en ostanu ku muutaman maalin aluks ja lisäilin väri skaalaan aina välil muutaman uuden värin niin sit huomas et ei tartte ostaa uusii värejä kun oli jo kaikki jotka tartti.
Hasta la pizza baby!
On tylsää, haastan siis tänne sekavia.
Lähdin jouluksi maalle ja tarkoituksena oli tehdä siellä maalaushommia. Mukana oli jo normaalit matkatavarat, pari armeijallista figuja, joululahjat ja ties vaikka mitä. Ei siis huvittanut kuskata mukana mitään ylimääräistä.
Maalikokoelmassani lienee vähän toista sataa väriä. Rupesin pohtimaan, montako niistä oikeastaan tulee käytettyä. Päädyin noin 30-40 purkin settiin, joka sisälti niin metallit, mediumit, inkit kuin retarderit. Sain maalattua helposti kolme kokonaista yksikköä ja pari sankaria, eikä missään vaiheessa tullut ikävä lisävärejä.
Kyllä se vain on niin, että tuollainen parinkymmenen kirkkaan perusvärin, muutaman yleiskätevän inkin ja metallien setti riittää todella pitkälle. Ainoa työläs vaihe on vain löytää eri valmistajien valikoimista juuri ne värit, jotka toimivat kuten pitääkin. Maali ei ole hyvä, jos se muihin sekoitettuna alkaakin tuottaa täysin epäloogisia sävyjä.
Omien havaintojeni mukaan noin 30 järkevästi valittua maalia riittää mukavasti kaikkiin tilanteisiin. Vähempi ei oikein enää käy, koska sekoittaminen syö aina värin kirkkautta ja tiettyjä täyskirkkaita sävyjä ei voi mitenkään sekoittaa muista. 200 maalin setille ei ole oikeastaan muita perusteita kuin se, että saa välittömästi maalattua armeijallisen missä tahansa väreissä ns. suoraan purkista.
Väritajun kehittymisen kannalta olisi ihan tervettä oppia ymmärtämään, mistä mikäkin sävy koostuu. Sen jälkeen tulee toimeen minkä tahansa valmistajan väreillä, eikä joudu paniikkiin vaikka juuri se tietty vaaleanpunainen maali sinisillä pilkuilla loppuisi kesken tai vaikka poistuisi valikoimasta. Itse en tykkää yhtään antaa maalausohjeita värien nimillä. Yleensä kun tulos ihan yhtä miellyttävä vaikka käyttäisi hiukan erilaista violetin sävyä joltain toiselta firmalta. Tekniikka ratkaisee paljon enemmän kuin jokin nimenomainen sävy.
Lähdin jouluksi maalle ja tarkoituksena oli tehdä siellä maalaushommia. Mukana oli jo normaalit matkatavarat, pari armeijallista figuja, joululahjat ja ties vaikka mitä. Ei siis huvittanut kuskata mukana mitään ylimääräistä.
Maalikokoelmassani lienee vähän toista sataa väriä. Rupesin pohtimaan, montako niistä oikeastaan tulee käytettyä. Päädyin noin 30-40 purkin settiin, joka sisälti niin metallit, mediumit, inkit kuin retarderit. Sain maalattua helposti kolme kokonaista yksikköä ja pari sankaria, eikä missään vaiheessa tullut ikävä lisävärejä.
Kyllä se vain on niin, että tuollainen parinkymmenen kirkkaan perusvärin, muutaman yleiskätevän inkin ja metallien setti riittää todella pitkälle. Ainoa työläs vaihe on vain löytää eri valmistajien valikoimista juuri ne värit, jotka toimivat kuten pitääkin. Maali ei ole hyvä, jos se muihin sekoitettuna alkaakin tuottaa täysin epäloogisia sävyjä.
Omien havaintojeni mukaan noin 30 järkevästi valittua maalia riittää mukavasti kaikkiin tilanteisiin. Vähempi ei oikein enää käy, koska sekoittaminen syö aina värin kirkkautta ja tiettyjä täyskirkkaita sävyjä ei voi mitenkään sekoittaa muista. 200 maalin setille ei ole oikeastaan muita perusteita kuin se, että saa välittömästi maalattua armeijallisen missä tahansa väreissä ns. suoraan purkista.
Väritajun kehittymisen kannalta olisi ihan tervettä oppia ymmärtämään, mistä mikäkin sävy koostuu. Sen jälkeen tulee toimeen minkä tahansa valmistajan väreillä, eikä joudu paniikkiin vaikka juuri se tietty vaaleanpunainen maali sinisillä pilkuilla loppuisi kesken tai vaikka poistuisi valikoimasta. Itse en tykkää yhtään antaa maalausohjeita värien nimillä. Yleensä kun tulos ihan yhtä miellyttävä vaikka käyttäisi hiukan erilaista violetin sävyä joltain toiselta firmalta. Tekniikka ratkaisee paljon enemmän kuin jokin nimenomainen sävy.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.