"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Valkoinen maali sotkeentuu blendissä

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Rokottaja

Valkoinen maali sotkeentuu blendissä

Viesti Kirjoittaja Rokottaja »

Kun blendaan valkoista maalia märälle siniselle maalipinnalle, sinistä imeytyy valkoiseen ja lopputulos ei ole sitä mitä haen.
Tarkoitus olisi siis imitoida valon suoraa heijastumista sinisestä metallipinnasta.
JuhoL

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mitä hait tällä, kun teit siitä topikin?
Tíkí

Viesti Kirjoittaja Tíkí »

Entäpäs jos et blendaisi sitä märälle maalipinnalle? Saattaisi vaikka toimia.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla.
Thank God it's Friday
Beowulf

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Yhdyn edelliseen kirjoittajaan.
Siis noita tuommosia blendejä ei ihan välttämättä kannattasi lähteä tekemään wetblendauksella. Koitatko tehä nmm pintaa vai vedätkö ihan hilemaaleilla?
Toto, I don't think we're in Kansas anymore ...
Dracheny

Viesti Kirjoittaja Dracheny »

Lopputulos on hallitumpi featheringillä tai kuultomaalaulsella (laseerauksella) kuin märkähäivytyksellä.

En edes käsitä kuka keksi wetblendit... Luultavasti joku joka yritti maalata dramaattisia valokohtia kiireessä => turnauksessa: Ei se oo epäonnistunut, mä keksin vain uuden maalaus tavan. Mä kutsun sitä (miettii hetken: sekoitus? ruma? ahaa!) märkä häivytykseksi...

Wetblendit sopii heikompi laatuisille maaleille, joiden pigmentti on niin kokkareista ettei niitä voi ohentaa tarpeeksi.

Kyseinen tekniikka on kuin otettu suoraan öljymaalauksesta, johon se sopii. Akryyli (eli muovitempera) vaatii erilaisia otteita.
One who has seen the Horrors of Warp and prevailed, still fears girls...
Rokottaja

Entäpäs jos et blendaisi sitä märälle maalipinnalle? Saattaisi vaikka toimia.
Jos laitan ohuen kerroksen valkoista, sininen paistaa alta tai sitä imeytyy taaskin valkoiseen. Jos taas vedän useamman kerroksen, tulee maalipinnasta epätasainen.
Koitatko tehä nmm pintaa vai vedätkö ihan hilemaaleilla?
Nmm.
Lopputulos on hallitumpi featheringillä tai kuultomaalaulsella (laseerauksella) kuin märkähäivytyksellä.
En ole kuullutkaan kuultomaalauksesta. Mitäs se sitten on?
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

rokottaja kirjoitti:
En ole kuullutkaan kuultomaalauksesta. Mitäs se sitten on?
Mikäli oikein tulkitsen, niin kuultomaalaus meinaa glazingia. sopii hyvin mukamas keltasille ja punasille, jotka muutenkin kuultavat läpi (ts. ovat heikkoja peittämään). Toisin sanoen maalataan niin ohuilla kerroksilla, että alla oleva väri näkyy hyvin läpi. Maalataan kymmenisen (tai miksei enemmänkin...) kerrosta, jolloin saadaan "smoothi blendi" tai jotain sen suuntasta.

wet-on-wet ei tosiaankaan sovi akrylelle, sillä nämä kun tuppaavat kuivumaan melko nopeasti. Tottakai maaliin voi koittaa sekottaa retarderia, mutta tulos ei kuitenkaan ole läheskään sama, kuin öljyillä maalattaessa (joiden kuivumiseen saattaa mennä vaikka päivä...)
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

Rokottaja kirjoitti:Jos laitan ohuen kerroksen valkoista, sininen paistaa alta tai sitä imeytyy taaskin valkoiseen. Jos taas vedän useamman kerroksen, tulee maalipinnasta epätasainen.
No sitten on huonot maalit. Millä tavalla epätasainen?
Dracheny

Pitkällisen harkinnan jälkeen totesin että wet-on-wet saattaisi onnistuakin erinomaisesti. Tosin siihen tarvittanee runsaasti retarderia, täysin sileä pohja ja erittäin peittävät maalit (esim Vallejon MC)...

Feathering ja kuultomaalaus tehdään useinkin samanaikaisesti: feathering onnistuu parhaiten maidonohuilla maaleilla, jotka GW:n maalien laadun huomioon ottaen ovat erittäin vähän peittäviä. Itse käytän sekatekniikkaa; maalaan kuulloin, mutta jos johonkin on jäämässä raja (koska maali kerääntyy reunoille) vedän siihen nopeasti featheringin.

Mulla ei ole koskaan kuiva akryylimaali imeytynyt märenpään, eikä tosin öljy' tai enamel'kaan. Imeytymistä on tapahtunut temperan kaltaisista maaleista vain muna-temperalla. Silloin tosin maalausneste oli pilaantunut, joten sen sitovat ominaisuudet olivat mitä olivat.
Rokottaja

Maelis kirjoitti:
Rokottaja kirjoitti:Jos laitan ohuen kerroksen valkoista, sininen paistaa alta tai sitä imeytyy taaskin valkoiseen. Jos taas vedän useamman kerroksen, tulee maalipinnasta epätasainen.
No sitten on huonot maalit. Millä tavalla epätasainen?
Siis tarkoitan nyt, että jos olen aluksi maalannut onnistuneesti märkäblendillä sinisen panssarin, josta puuttuu vain valkoisella tehty viimeistely. Jos jätän valkoisen ohueksi, sininen paistaa alta läpi. Jos taas vedän niin monta kerrosta ettei sininen paista alta läpi, on valkoista maalia on sen verran suuri kerros, että se alkaa ja näkyä möykkynä.

Olisikos jollakin näyttää kuvia figuista, joissa on kuultomaalausta käytetty?
Dracheny

http://www.wegotgame.net/jen/main.html

Sieltä löytyy...

Minkä valmistajan maaleja käytät? Vallejolla ei ole ollut moista ongelmaa, eikä GW:lläkään. Tosin mitä paksu kerros välttämättä viimeistelyssä haittaa?
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Wetblendaus onnistuu akryyleillä vallan mainiosti, jos lisää maaleihin retarderia. Tosin jo ihan tavallisella layeröinnillä saa paljon näyttävämpää tulosta, jos viitsii nähdä sen vaivan.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”