"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mäntysuovan käytöstä kysyttävää

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
vexa

Mäntysuovan käytöstä kysyttävää

Viesti Kirjoittaja vexa »

Eli nyt eri maalinpoisto topicceja selattuani olen päätynyt maalinpoistossa käyttämään mäntysuopaa, joten siitä olisi sitten yksi pieni kysymys.

Eli tarvitseeko (olen lähes varma että ei, mutta kun maalinpoistosta ei niin paljon kokemusta ole niin ei haittaa kysyä) mäntysuopaan sekoittaa sitten kokemustenne mukaan yhtään vettä, vai pistetäänkö aivan puhtaaseen tavaraan.

Kiitoksia etukäteen.
"Another day nearer the battle,
So drink up my lads and look brave,
'Cos every day nearer the battle
Is another day nearer the grave."
JuhoL

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Ite en koskaan oo laittanu vettä, ja hyvin on toiminu. Sanoisin että ei tarvitse laittaa vettä.
Dwarfgrinder

Viesti Kirjoittaja Dwarfgrinder »

Suosittelen että laitat vaikkapa 1/3 vettä ja 2/3 mäntysuopaa.
Olen käyttänyt maalinpoistoon aina mäntysuopaa. Se on paras!
Mäntysuovan voi käyttää uudestaan.
Ei tarvitse laitaa aina uutta satsia.

Odottele vaan about 3 päivää.
Maali lähtee parhaiten pois kun käytät siihen vaikkapa vanhaa hammasharjaa ja saippuavettä.

Tämän jälkeen huuhtele ja kuivaa.
....
Icecube

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Itse kanssa käytän mäntysuopaa muovifiguihin ja laimentamaton on parasta. ja jos alkaa mennä kovaksi se mäntysuopa niin sitten voi vähän sekoittaa vettä.
pamp-pu

Viesti Kirjoittaja pamp-pu »

Voisinkin samassa topikissa kysäistä, että poistaako mäntysuopa pohjamaalin (spray)?
Valtard

Viesti Kirjoittaja Valtard »

Kyllä se spray mulla lähti ainakin laimentamattomalla mätysuovalla.
vexa

Viesti Kirjoittaja vexa »

Kiitoksia kaikille vastanneille avusta.
"Another day nearer the battle,
So drink up my lads and look brave,
'Cos every day nearer the battle
Is another day nearer the grave."
Elven-captain
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elven-captain »

Tolulla lähtee parhaillaan päivässä.
Join Gollum´s forces or die!
http://www.takeforum.com/klonkkupower/
Jc42

Viesti Kirjoittaja Jc42 »

Figujen liotusaika tietysti riippuu siitä, kuinka kauan maalit ovat olleet figussa. Päivän vanhat saattavat lähteä jo parin tuinnin lioituksella, kun taas useamman viikon/kuukauden/vuoden vanaht maalit saattavat tarvita useampi viikkoja, ja näihin kauemmin olleisiin kannattaa käyttää laimentamatonta versiota.
Goblinisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Goblinisti »

bloodsucker kirjoitti:Tolulla lähtee parhaillaan päivässä.
Siinä lähtee itse figukin autuaammille maille. Muovi sulaa ainakin itselläni pinnasta.
Elven-captain
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elven-captain »

Jaa, ei mulla vaan vaikka on ollut jotkut figut jopa viikkoja.
Join Gollum´s forces or die!
http://www.takeforum.com/klonkkupower/
Nicodemus von Traube

Viesti Kirjoittaja Nicodemus von Traube »

Tämä väite siitä että tolu sulattaisi muovifiguja on kummastuttanut minua iät ja ajat. Hirveän varovasti laitoin parit impperiaaliritarit toluun alle viikoksi. Ei sulanut. Sitten laitoin tuossa pari viikkoa sitten muovi hevosia (kaamosritareiden, mikäli jotakuta kiinnostaa) yli viikoksi toluun ilman että figujen muoville kävi mitään.

Onko minulle sattumalta tullut muovia joka kestää tolua, vai tolua joka ei muovia sulata?

Taidampa laittaa toluun spruen palasia kuukaudeksi.
15mm for teh win
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Tuosta mäntysuovasta ja pohjamaalista - tuntuu että ne spray-pohjamaalit on kiinni ukoissa tuomiopäivään saakka. Riippuu sekin varmaan laadusta mitä käyttää.
Mutta jos figu on pensselillä pohjamaalattu, ja käytetty miniatyyrimaaleja (ei niitä öljypohjaisia pienoismallihöpöjä), niin maali lähtee vähän hammasharjalla tai neulalla avittaen pahimmistakin koloista.
Hyvä konsti kurujen ja yksityiskohtien putsaamiseen on pistää terävä neula kiinni siihen GW:n figuporaan, ja rapsuttaa varovasti sillä.

Vedellä voi jatkaa jos suopa loppuu kesken, ja 1-6 viikkoa näyttäs olevan sopiva liotusaika. Jarrunestettä suosittelen, jos maalit ei mäntysuovalla lähde.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
Iscariah

Viesti Kirjoittaja Iscariah »

Pyh, mitkään höpöhöpö-aineet ole paras ratkaisu, kunnon luonnontuhoajaa sen olla pitää. Ja minä olen kyllä poistanut asetonilla monista muovihepoista maalit ilman mitään ongelmia. (niitähän ei tarvi liottaa siellä koko päivää)
http://www.DarkSky.urli.net

Also Known As Moonpetal.
Synkedam

Viesti Kirjoittaja Synkedam »

Moonpetal kirjoitti:Pyh, mitkään höpöhöpö-aineet ole paras ratkaisu, kunnon luonnontuhoajaa sen olla pitää. Ja minä olen kyllä poistanut asetonilla monista muovihepoista maalit ilman mitään ongelmia. (niitähän ei tarvi liottaa siellä koko päivää)
huomaa että olet oulusta :P

Mutta eniveis, ei tolussa pitäisi olla sellaisia aineita jotka sulattaisi muovia edes viikkojen liotuksen aikana. Eihän sen pH arvo ole niin korkea... :F nojoo.
nojatuoli

Viesti Kirjoittaja nojatuoli »

ite oon pitäny 2/3 tolua ja 1/3 vettä liuoksessa ison läjän figuja n. puol vuotta, eikä maali lähe vaikka kuinka harjaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”