"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Aloittelijan kysymyksiä

Varo, ettei Sauron saa vallattua Keski-maata! Vai onko se kenties juuri se, minkä haluat tapahtuvan?
Iron-Father

Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Iron-Father »

Noniin siis asiani olisi tämä. Olen harkinnut tässä jonkin aikaa LOTR armeijan keräämistä ja siksipä kysyn joukon luultavammin hyvin typeriä kysymyksiä.

Mitä tässä olen tuota armeijan valintaa helpottavaa keskustelua lukenut ja miniatyyrejä katseskellut olen päätynyt kahteen kiinnostavaan joukkoon, eli Rautapihaan tai Mordoriin. Ainoa ongelma on että kaverini joka myös mahdollisesti aikoo hommata armeijan suunnittelee Gondorilaisia. Tästä pääsen kysymykseen että näin uskollisena kirjan fanina mietin, että onko se oikea oppista pelata rautapihalaisilla Gondorilaisia vastaan. Minun tietääkseni Gondorilaisilla ei ollut osaa eikä arpaa sodassa Sarumania vastaan. Kuitenkin näin figuja katellessa noi rautapihalaiset ovat kuitenkin huomattavasti parempia.

Ja sitten toinen typeristä kysymyksistäni. Eli mitä joukkoja kannattaisi hommata noin 500 pisteen Rautapiha tai Mordori armeijaan. Tätä tiedustelisin lähinnä sen takia että osaisin hieman kyhätä armeijaa näin lähes täysin näistä peleistä tietämättömänä sekä laatia ostoslistaa (johon sääntökirja jo ensimmäisenä kuuluu). Tästä olisi myös apua kun mietin minkälaisia rahasummia sormusten herra armeija nielee.

Kiitos tosissaan näin etukäteen. Toivotaan etteivät kysymykset olleet liian typeriä. :)
"Taisi erehtyä, syökää minut sitten..."
Icecube

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Itse en näe mitään pahaa Gondor vs. Isengard, itsekin Gondoria + high elfejä keräilen ja kaverini Isengardia.

Voithan myöhemmin laajentaa figuja Mordorinkin suuntaan jos siltä tuntuu.

Alkuun kannattaa ostaa paketillinen Uruk-Haita tai Mordor örkkejä ja niille sitten sankari. Näillä pääsee jo hyvin alkuun ja sittenkun nämä on maalattu niin hommaa lisukkeitta.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Tämän pelin hienous on siinä, että eri yksiköiden pistehinnat on pyritty (enemmän tai vähemmän epäonnistuneesti) tasapainottamaan siten, että eri joukot voivat sotia keskenään, vaikka olisivatkin tarinallisesti eläneet eri puolilla maailmaa ja eri aikakausina. Pelien ei tarvitse noudattaa uskollisesti kirjojen tai leffan tapahtumia.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Garoth
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Garoth »

Juurikin noin. Eli jos alatte pelaamaan enemmänkin 500 pts mättöjä standardiskenuja käyttäen, ei sillä ole oikeastaan väliä, sopiiko hyvisarmeija ja pahisarmeija teemallisesti yhteen. Yleensä kuitenkin on tapana, että yksittäinen (hyvis- tai pahis-) armeija on itsessään jokun tietyn teeman mukainen.

Jos taas valmiit elokuvan/kirjan mukaiset skenaariot kiinnostavat enemmän, silloin kannattaa tarkemmin miettiä, mitkä armeijat valitsette kaverinne kanssa. Skenaariot, joissa on Rautapihaa mukana pelataan melko useasti Rohania vastaan. Gondoria vs. Mordor on taas se toinen yleinen pari.

Joka tapauksessa alkuun kannattaa ostaa jotain muovia, koska silloin saa paljon vähällä rahalla. LOTR:in muoviboxit kun ovat sen 20 euroa /kpl, ja jalkaväkeä tulee yleensä 24 (joskus 20) ja rastuväkeä 6 kpl, niin kyllähän tuo kannattaa metallisiin verrattuna.

Jos et osaa päättää Mordorin ja Rautapihan välillä, kannattaa ostaa alkuun ehkä boxi muovisia örkkejä tai hukkaratsastajia, ne käyvät kun hyvin molempiin armeijoihin. Tosin tällöin Rautapiha-armeijasi alku on pitkälti örkkipainotteinen, mutta siihen voi kyllä lisätä sitten urukkeja.

Tässä vähän siinä, paljonko boxeissa on pinnoja:

Urukit: 200 pts
Örkit: 144 pts
Warg Riderit: 82 pts

Tuokin kannattaa ottaa huomioon, jos haluaa halvalla armeijan saada kasaan.

Sitten vielä kapteeni +lipunkantaja blisterit ovat sellaisia, jota kannattaa alkuun ostaan (tai konvertoida kapteeja muovisista ukoista)

Uruk-hai Command on pisteissä about 100, örkkivastaava about 75.

Ja halvalla paljon pinnoja kasaan saa myös Sarumanista (170 pinnaa yhdessä figussa). Tosin Saruman on alkuun ehkä hieman hankala käyttää.

Tuossa nyt niitä perusarmeijan rakennuspalikoita. Jos haluaa 500 pinnaa Rautapihaa halvalla, Uruk-hai Command ja 2 boxia urukkeja hoitaa homman 50 eurolla. Armeija ei sisällä kyllä mitään erikoisen hienoa, mutta niitä voi ostaa myöhemmin ja sitten vähentää perusmassaa.

About samaan hintaan irtoaa myös hieman monipuolisempi Saruman+ 1 x urukit + 1 x örkit, josta tulee jo hieman yli 500 pinnaa, ja saa jo valita, mitä jättää pois.

70 euroon saisi sitten Urukki Command + 1 x urukit + 1 x örkit + 1x warg riderit, jossa on jo vähän kaikkea, ja taas hieman yli 500 pinnaa.

Jos itse aloittaisin Rautapihaa, ostaisin alkuun luutavasti juuri tuon 1 x urukit + 1 x örkit + 1x warg riderit, mutta sitten Sharkun (wargilla + jalan blisteri) sekä Lurtz+Grishnakh blisterin. Tuolle tulee hintaa about 90 euroa, mutta siinä olisi hieman tehokkaampia nimettyjä sankareita armeijan johtoon.

Siinpä noita vinkkejä Raupihan aloitukseen. Toivottavasti noista saat jotain omaan mieltymykseen ja budjettiin sopivaa kasaan.
Phil Kelly says "No!"
Orchidea

Viesti Kirjoittaja Orchidea »

Minä suosittelisin ottamaan Rautapihan koska urukit on paljon parempia kun örkit vaikka örkkejä saakin enemmän mahtumaan 500 pst:seen.;)
Klonkku

Viesti Kirjoittaja Klonkku »

Ja Urukit on vaikeampi tappaa hyvän deffan ansiosta, ja jokaisella on S4. Ja heroilla on S5, yhden huonompi kuin ceiviksellä. Niillä strenoilla saa jo hyvää tuhoa aikaan. Rautapiha olis hyvä alottaa 2 boxilla perusörmyjä, ja sitten päälle kapu ja banneri. Sitten vois ostaa crossboweja ja bersuja, mut melkein joka armejalla pääsee alkuun 2 perusboxilla ja kapublisulla.
Orchidea

klonkku kirjoitti:Ja Urukit on vaikeampi tappaa hyvän deffan ansiosta, ja jokaisella on S4. Ja heroilla on S5, yhden huonompi kuin ceiviksellä. Niillä strenoilla saa jo hyvää tuhoa aikaan. Rautapiha olis hyvä alottaa 2 boxilla perusörmyjä, ja sitten päälle kapu ja banneri. Sitten vois ostaa crossboweja ja bersuja, mut melkein joka armejalla pääsee alkuun 2 perusboxilla ja kapublisulla.

Kyllä olen aivan samaa mieltä;).
Putte

Viesti Kirjoittaja Putte »

Tiedä nyt tuosta, kannattaako ostaa kahta muoviboxia. Kun ajatellaan näitä jalkamieslootia, saat kahdesta kokoon sen about 400 pistettä. Kun armeijasi kasvaa, toisesta 20-24 soltun setistä tulee melko varmasti turha ostos; sankarit ja eliitti vievät helposti puolet 500 pisteen armeijasta, tehden toisen boxin sisällön tarpeettomaksi. Lisäksi nappeja kertyy se 40-48, kun turnauksissa armeijan maksimipäälukuraja on 50. Kyllä, saat täyden armeijan halvalla, mutta eikö kannattaisi kasata ensin 250 pisteen joukko sillä yhdellä boksilla ja command-blisulla ja siitä kasvattaa armeijaa täyteen viiteensataan? Kun puhutaan nimenomaan Rautapihasta, se 20 urukkia + kapteeni ja lippu muodostaa hyvän ja vahvan rungon, jonka jälkeen armeijaa voi monipuolistaa hukanratsastajilla, berserkkereillä, örkeillä tai villimiehillä massaedun saamiseksi ja sankareilla, kuten Lurtz ja Saruman.
Orchidea

Niin mutta näin aluksi... jos ei ole rahaa ostaa eliittiä ollenkaan ja onhan massaa aina hyvä olla.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Ja kukaan ei ole ehdottanut noita uusia Rohan ja Rautapiha bokseja?? Olisin luullut figukauppias Garothin(no ainakin melkein) edes mainostavan noita ;) Ensimmäisessä tuli boksi ridereita(vai olisiko 2) ja boksi warruja, jälkimmäisessä boksi urukkeja, ja 1/2 boksia wargeja. Mainostekstissä esiteltiin hienoja laskelmia miten konffailuilla/1 blisterin ostolla 1 boksista saisi turnauslistan. Ainakin rautapihan puolella näytti vielä melko pätevältä. Säästöä 11 puntaa/aika monta euroa kuin jos ostaisi mainitut boksit erikseen. Kohta kaupoissa.
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Goblinisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Goblinisti »

Ja toinen näiden pelien hienouksista ovat turnaukset, joihin (mahdollisesti) osallistuessa eivät ne "oikeat" armeijat muutenkaan satu aina kohdalleen. Itse en tosin pelaa LOTRia, mutta turnauksia järjestetään tässäkin pelissä. Ylipäätään, et välttämättä aina pelaa sen yhden ja saman tyypin kanssa.
Putte

Viesti Kirjoittaja Putte »

Prince Imrahil kirjoitti:Niin mutta näin aluksi... jos ei ole rahaa ostaa eliittiä ollenkaan ja onhan massaa aina hyvä olla.
Pitääkö se turnausarmeija heti saada kasaan, lotrissahan kun voi pelata vaikka sadan pisteen matseja? Lisäksi armeijallinen samaa yksikkötyyppiä voi olla hieman tylsähkö, itse en ainakaan jaksaisi pelata 40 urukilla + commandilla paria peliä pitempään. Lisäksi eliittiähän, metallia kun sattuu pääasiassa olemaan, voi ostaa käytettynäkin, kuntohan pysyy hyvänä ja maalinpoisto on helppoa. Tuli tuo Evil of Isengard -boxi minullakin mieleen, mutta unohdin/jätin mainitsematta asiasta ties mistä syystä. Tuohan on todella hyvä boxi Rautapihan aloitteluun.
Garoth
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Garoth »

Oberon_ kirjoitti:Ja kukaan ei ole ehdottanut noita uusia Rohan ja Rautapiha bokseja?? Olisin luullut figukauppias Garothin(no ainakin melkein) edes mainostavan noita ;) Ensimmäisessä tuli boksi ridereita(vai olisiko 2) ja boksi warruja, jälkimmäisessä boksi urukkeja, ja 1/2 boksia wargeja. Mainostekstissä esiteltiin hienoja laskelmia miten konffailuilla/1 blisterin ostolla 1 boksista saisi turnauslistan. Ainakin rautapihan puolella näytti vielä melko pätevältä. Säästöä 11 puntaa/aika monta euroa kuin jos ostaisi mainitut boksit erikseen. Kohta kaupoissa.
Garoth ei mainostanut noita tähän hätään, koska:

A: Suomessa niiden hinta on 70 euroa, ja sisältöä on 80 euron edestä. Eli säästö ei täällä päin tule kuin 10 euroa.

B: Rautapihasetissä tulee boxi urukkeja ja (24) kolme boxia (18) hukkaratsastajia. Ehkä hiemkan liikaa alkuun. Kyllä noita ehkä noin isoon listaan tuon 18 voi ottaa, mutta ehkä ostaisin noita sitten vähitellen. Tietty jos tahtoo wargipainotteisen listan, niin sitten tuo on OK.

C: Rohan-setissä tulee boxi jalkamiehiä (24) ja kolme boxia ratsastajia (18). Tämä sen sijaan on suht hyvä setti, jos on varaan laittaa 70 euroa kerralla ja haluaa cavalry painotteista Rohania.
Phil Kelly says "No!"
Orchidea

Putte kirjoitti: Pitääkö se turnausarmeija heti saada kasaan, lotrissahan kun voi pelata vaikka sadan pisteen matseja? Lisäksi armeijallinen samaa yksikkötyyppiä voi olla hieman tylsähkö, itse en ainakaan jaksaisi pelata 40 urukilla + commandilla paria peliä pitempään. Lisäksi eliittiähän, metallia kun sattuu pääasiassa olemaan, voi ostaa käytettynäkin, kuntohan pysyy hyvänä ja maalinpoisto on helppoa. Tuli tuo Evil of Isengard -boxi minullakin mieleen, mutta unohdin/jätin mainitsematta asiasta ties mistä syystä. Tuohan on todella hyvä boxi Rautapihan aloitteluun.
En nyt ihan ajatellut turnausta... on totta että voi jos haluaa niin pelata vaikka 10pst:een pelejä :) mutta kyllä kaverien kanssa tulee aika usein otettua (minun tapauksessani ainakin) isommanpuoleisia taisteluja. Ja niinkuin sanoin onhan sitä aina hyvä olla massaa.
Icecube

Itse suosittelen aloittamaan pienellä budjetilla, joku hero + muovi warruja boksillinen. Näin pääsee pelin makuun ja säännöt helpompi oppia, kun aloittaa pienillä peleillä.

Ostaa sitten lisukkeita sitä mukaa mitä on tarvetta ja kun vanhat ovat lähestulkoot maaleissa.

Kannattaa Myyntipalstaa väliajoin katsella jos löytyy jotain tarpeellista, näin säästää ison nipun rahaa. Itse olen kaikki LotR figuni hommanut myyntipalstalta.

Onkos Threadin aloittaja jo hommannut figuja ja mihin vaihtoehtoon kenties päätyi?
Iron-Father

Niin tuota kiitos kaikille neuvoista. Tosissaan vastauksia lukiessani olen taitanut päätyä siihen rautapihaan kun noista "vääristä" taisteluistakaan ei ole ongelmaa. Ukkoja en ole vielä hommannut, mutta kuhan tota rahaa saan kohtapuoleen kokoon niin enköhän minä ala niitä hommailemaan. Etenkin kun olen vähän saanut käsityksen mitä toimivaan rautapiha armeijaan oikein kannattaa hommata. Se mitä hankin on vielä mietinnän alla, mutta enköhän minä näin alkuun hommaa sen blisteri ja uruk-hai boksin. Katon sitten mitä tarvitsen sen jälkeen. Kun ei varatkaan riitä varmaan hirveen suureen satsiin. Etenkin kun pitää jossain vaiheessa sääntökirjakin ostaa, vaikka tekeekin mieli berserkejä ja hukkalla ratsastajia. :)

Niin ja kiitos vielä viesteistä joita laitoitte vaikka kysymykset saattoivat olla vähän hassuja. Mielelläni ottan vielä neuvoja vastaan jos jollain on jotain sanottavaa.
Viiksu

Viesti Kirjoittaja Viiksu »

Armeijaa kannattaa aina laajentaa jos siltä tuntuu. Olen kaverin kanssa hommaamassa full evil ja full good armeijoita. Toisinsanoen kaverini hommaa kaikkean "pahaa" ja minä kaikkea "hyvää". Jos päädyt mordoriin niin kannattaa panostaa örkkeihin ja peikkoihin (ainakin omasta mielestäni sillä muutama peikko hakkaamassa jumalattoman örkki porukan keskellä ei ole kauhean mukava näky vasta puolen pelaajalle. Rautapuskista en oikein tiedä, koska 12 rohanilais warruani mättäsi alas ainakin tuplasti urukkeja (oli kyllä onni myötä tuona päivänä, mutta......noh). Iseneille heittäisin varmaan muutaman urukki porukan ja niitä tukemaan cb uruja ja ehkä muutama berserkki ja 1 kapu (jos puhutaan 500 pojon pelistä).
Icecube

Iron-Father kirjoitti:...Etenkin kun pitää jossain vaiheessa sääntökirjakin ostaa...
Kannattaa oikeasti ostaa ihan ensimmäiseksi se sääntökirja, ostatte kaverin kanssa puoliksi niin 25€ per naama, ei ole kovin paha sijotus. Ja sittenkun tuo sääntökirja löytyy kätösistä niin rupeatta figuja ostelemaan.

Näin minä tekisin jos nyt alottaisin LotRia.
Iron-Father

Icecube kirjoitti:ostatte kaverin kanssa puoliksi niin 25€ per naama, ei ole kovin paha sijotus.
Oikeastaan juuri näin ajateltiin tehdä. Ja niinkuin aloitusviestissäni sanoin se kirja onkin tällähetkellä ykköspikalla ostoslistalla. Että olen kyllä hommaamassa sen kunhan kaverini kanssa rahaa saadaan. Ei ole aikomus alkaa kyselemään teiltä turhia sääntökysymyksiä. :)
Iron-Father

No pistetäämpä vielä yksi tyhmä kysymys rautapihaan liittyen. Miten tosta pikesta saa kaiken hyödyn irti? Minun ymmärrykseni mukaan niillä sai mättää kolmannesta rivistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “LOTR: Yleinen keskustelu”