Pienen pieni armeijanvalintaongelma

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.
Ratovaari

Pienen pieni armeijanvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Eli olen päättänyt aloittaa Fantasy Battlen keräämisen, mutta ongelmana on se, että minkä armeijan valitsen?
Örkkejä on sen verran mitä aloittelijanpaketissa tuli, paketin pistin puoliksi kaverin kanssa, kaveri otti empiret, minä örkit, eli sen verran on örkkejä, mutta örkit eivät todellakaan ole minun armeijaltani kuulostava armeija.

Kääpiöitä olen ajatellut, mutta ne on yhtä lukuunottamatta metallisia (ja sekin ylihintainen).

Kuolevaista kaaosta olen ajatellut, mutta niistä puuttuu kuitenkin se jokin.

Liskomiehiä olen ajatellut, mutta liskomiesten maailman pelialustan tekemisestä tulisi jumalattoman työlästä (ja kallista).

Korkeahaltiat olisivat kivoja, mutta olen kuullut että ne ovat hyvin kalliita pisteissä eivätkä ollenkaan pisteidensä väärtejä (suurin osa).

Pimentohaltioilla sama vika kuin kääpiöillä, ne on metallisia.

Tomb Kingejä olen miettinyt, mutta ne eivät osaa marssia.

Vampire Countseja en viitsisi ottaa, kun niillä ei ole kuin pari siistiä joukkoa, ja loput on jotakin mitä en ikinä armeijaani ottaisi.

Skaveneita tarvitaan aivan liikaa...

Bretonniat ovat liian itserakkaita ja värikkäitä minun makuuni, muutenkaan niille ei saa dogs of Warreja.

Kuolemattomassa kaaoksessa on pelkkiä metalliukkeleita ja peltiheikkejä.

Mettähaltioilla on surkea lähitaistelu.

Ogret on pellejä.

Beastmenit on ihan pässejä.

Kaverini kerää jo Empireitä, enkä viitsisi alkaa keräämään samoja mitä hän.

Lisäksi kysyisin, että kun olen 14 vuotias teinix poika, joka saa 30e rahaa kuukaudessa, kannattaako minun alkaa keräämään kääpiöitä jotka olisivat mukavia mutta maksavat paljon?
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Harri

Viesti Kirjoittaja Harri »

Mielestäni väärä asenne koko FaBan aloitukseen on keksiä tai löytää joka armeijasta vain huonot puolet. Se ei todellakaan rohkaise koko harrastukseen ryhtymistä. Perehdy armeijoihin, lueskele vaikka Army Bookkeja, kaiva esiin fluffia jne.

Jos olet jostain kuullut muiden mielipiteitä (olipa sitten hyviä tai huonoja) armeijoista, jätä ne omaan arvoonsa. Tärkeintähän on, että muodostat itse mielikuvasi eri vaihtoehdoista ja pelaat sillä, mikä miellyttää.

Armeijan valintaan on niin monia perusteita, että voisit auttaa kommentoijia kertomalla mitä FaBa-armeijaltasi oikeastaan vaadit.
Ratovaari

Haluaisin armeijan jolla on paljon muovisia ukkeleita, kun metalliset on kalliita, haluaisin että niitä ei ole miljoonittain, haluaisin että ne osaavat kävellä, en haluaisi että yhdenkin joukon menetyksellä on peli pilattu, haluaisin että armeijalla ei olisi jokaiselle joukolle miljoonaa eri erikoissääntöä, ja ennen kaikkea, haluan että niitä saa ostettua.

Niin ja Armybookkeja en oikein viitsisi lueskella, sillä siihen menisi aina 20e ylimääräistä kun tutustuisin kunnolla uuteen armeijaan, ja kun en yhtään paikallista WarHammerseuraa tunne, enkä ole edes varma onko sellaisia. Ainoat army bookit joita pääsen lukemaan, ovat Empiren (kaverilla) ja Dogs of Warin (ilmaitteena netistä).
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
daider
Viesti:

Viesti Kirjoittaja daider »

Kääpiöille on tulossa lisää muoviosia uudistuksen myötä joten se saattaisi olla sinun armeijasi. Ainoa mitä sinun ehdoistasi se ei täytä on se käveleminen :D.
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Kelf

Viesti Kirjoittaja Kelf »

Parempi ettet aloita WHFB:tä jos rahanmeno huolestuttaa..
Goblinisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Goblinisti »

Kääpiöitä olen ajatellut, mutta ne on yhtä lukuunottamatta metallisia (ja sekin ylihintainen).
Kuolevaista kaaosta olen ajatellut, mutta niistä puuttuu kuitenkin se jokin.
Ehdotankin, että aloitat kaaoskääpiöt. Figuja et saa mistään, mutta maalaamalla tavallisia kääpiöitä punaisella ja mustalla saat oikein hienoja figuja. Thundererit blundereiksi ja tavallisia lähitaistelijoiksi.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Kääpiöiden metallisuutta en säikähtäisi, sillä käytettynä ostettu metalli tulee usein halvemmaksi kuin uutena ostettu muovi. Ainoa mitä ei oikein saa metallisena on warriorit, mutta juuri niitähän saa kaupan hyllyltä muovisena. Warrujen lisäksi thundererit ja ganuuna/organ gun ovat myös tulossa muovisena joulun jälkeen (jälkimmäiset tosin ei ainakaan halvempina kuin metalliset!).

Budjettisuunnittelussa kannattaa varautua siihen, että jos ostat vigut uutena (ts. kaupasta), niin parintuhannen pisteen armeijalle tulee helposti hintaa pari-kolmesataa euroa.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Skrixqueek

Viesti Kirjoittaja Skrixqueek »

minulla oli sama ongelma. kukaan ei oikein sopinut minulle - siis ensivilkaisulta. skavenslayer kirja kuitenkin muutti asennettani ja paljasti minulle, etteivät skavenit ole mitään typeriä scifejä (vaikka niillä mutantteja ja teknologiaa löytyykin).

nyt ovat rahani virranneet tasaisena jokena gw.n taskuihin.

ja kääpiöthän uusitaan -> niille uusia muovisia

ja metalliset on mukavampi maalata (kalliita tosin... mutta elämä on)
mEnths

Viesti Kirjoittaja mEnths »

Hmm, hieman heppoiset perustelut ensimmäisessä postauksessa ja eniveis esille tulivat vain armeijoiden huonot puolet. Kokeileppas verrata niitä hyvä ja huonoja puolia keskenänsä niin saatat huomata armeijat paremmassa valossa. Jokaisella armeijalla on heikkoutensa ja vahvuutensa. Tutki eri armeijoita tarkemmin.

Vaikuttaa siltä, että et ole perehtynyt tähän:
http://www.sotavasara.net/articles.php? ... l&show=223

Ja oletkos harkinnut 40k:ta, jos FaBa ei kiinnosta?
Crayven
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Crayven »

Olet itse jo antanut niin hyvät perustelut sille, miksei mitään armeijaa kannata alkaa keräämään, saati sitten tätä harrastusta jatkaa, joten on parempi kun unohdat kiltisti koko homman.

Warhammer on kallis ja työläs harrastus. Mitä todennäköisimmin noista lähtökohdista aloitettuna, tulee myös lopetus suhteellisen pian vastaan. Mitä enemmän hammerikrääsää sitä ennen ostat, sitä enemmän vain harmittaa.

Suosittelen jotain helpompaa ja mahdollisesti huokeampaa... tai no paremmin rahoille vastinetta antavaa harrastusta.
Veni, Vidi, Vici
Shadow Warrior

Viesti Kirjoittaja Shadow Warrior »

Ehdoittaisin Lizardmaneja. Niitä ei tarvitse ostaa miljoonittain, niitä saa ostettua, aikas hienot figut eikä niillä kyllä tietääkseni mitenkään erikoisen paljon niitä erikoissääntöjä ole. Ja eihän sitä huippuaitoa ja hienoa pelialustaa ole heti (tai välttämättä ikinä) pakko hankkia.
Ja muistutan vaan että jokaisella armeijalla on huonot ja hyvät puolensa...
Goblinisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Goblinisti »

Pessimisti kirjoitti:Liskomiehiä olen ajatellut, mutta liskomiesten maailman pelialustan tekemisestä tulisi jumalattoman työlästä (ja kallista).

Lisäksi figujen baseilla ja itse pelialustalla tarvitse olla mitään yhteistä, muista se! Jos mahdollisesti menet sitten joskus turnauksiin, on niissäkin pelialusta varmasti jotain muuta kauin se teema, jonka olet valinnut alustoillesi.
Omenapoika

Viesti Kirjoittaja Omenapoika »

totta on, että jos sentti on tiukassa, voi tällaisen elämäänkyllästyneiden kapitalistien rahansyytämisväylän unohtaa. Muovifigut ei pitemmän päälle tee muuta ku harmita kun niitä on niin miljoona ja ne tuntuu niin turhilta, ainakin minua. Hyvähän niillä on aloittaa. Liskoilla on hyvät muovifigut ja se armeija on melko aloittelija ystävällinen.
kuunnelkaa nyt marinepelaajan neuvoa
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Mitä vikaa on iso luku määräisellä joukolla? Okei, niihin ehkä kuluu rutosti enemmän rahaa, mutta itse ainakin pidän katsoa omaa armeijaani joka ei millään meinaa mahtua kentälle (siis hyvin) ja samalla nauraa vihun muutamalle yksikölle (hah, noin vähän vain) .
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Skrixqueek

Viesti Kirjoittaja Skrixqueek »

imatralla 89,2214% pelaajista kerää liskoja. minä oksentaisin sisuskaluni ulos mikäli joku täällä aloittaisi vielä liskojen keräämisen.

EI NE DINOT NIIN KIVOJA OLE!

olen puhunut.
VVirtanen
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja VVirtanen »

Tomb kingit liikkuvat magiansa avulla paljon enemmäm kuin suurin osa muista armeijoista.

Tomb kingien armeija on myös määrältään melko pienilukuinen ja väittäisinkin, että sen kasaaminen maksaa keskiverto armeijaa vähemmän.

Jos pidät figuista, fluffista ja muusta, mutta ainoa este on liikkeen puute, niin aloita ihmeessä.(liikkeen puute EI ole ongelma) Tomb kingit ovat melko kova armeija, kunhan ensin opit niillä pelaamaan.
Rautamaha

Viesti Kirjoittaja Rautamaha »

Hmmhh..Jos mikään ei kiinnosta, niin älä kerää niitä.Itse kun olin aloittamassa, päässäni pyöri kääpiöt ja örkit, mutten osannut päättää, sitten erehdyinkin ogreihin, koska ne ovat hienoja ja verisiä.Pidän raakuudesta ja rumuudesta.
Fellows, there's a troll among us.
Ratovaari

Crayven kirjoitti:Olet itse jo antanut niin hyvät perustelut sille, miksei mitään armeijaa kannata alkaa keräämään, saati sitten tätä harrastusta jatkaa, joten on parempi kun unohdat kiltisti koko homman.

Warhammer on kallis ja työläs harrastus. Mitä todennäköisimmin noista lähtökohdista aloitettuna, tulee myös lopetus suhteellisen pian vastaan. Mitä enemmän hammerikrääsää sitä ennen ostat, sitä enemmän vain harmittaa.

Suosittelen jotain helpompaa ja mahdollisesti huokeampaa... tai no paremmin rahoille vastinetta antavaa harrastusta.
Olen päättänyt alkaa keräämään WarHammereita, tämä on noin puolen vuoden pohdinnan tulos.
Helpompaa harrastusta... no, en halua tapattaa itteäni airsoftilla ("pari [kymmentä]" vihamiestä harastaa jo sitä), urheilulla tapattaa ittensä (Älkää unohtako maratonin taistelua), naiset juoksee pakoon jo minut nähtyään, känniläiseksi en ryhdy ja tietokonetta en haluaisi käyttää 24/7, joten kiitos mutta ei kiitos.
Goblinisti kirjoitti:
Pessimisti kirjoitti:Liskomiehiä olen ajatellut, mutta liskomiesten maailman pelialustan tekemisestä tulisi jumalattoman työlästä (ja kallista).

Lisäksi figujen baseilla ja itse pelialustalla tarvitse olla mitään yhteistä, muista se! Jos mahdollisesti menet sitten joskus turnauksiin, on niissäkin pelialusta varmasti jotain muuta kauin se teema, jonka olet valinnut alustoillesi.
Olen kerran yrittänyt tehdä lumialustaa figuurilleni, mutta kaverini nosti hirveän siitä hirveän metelin, että se pilaa tunnelman jos yhdellä on lumialusta ja muilla hiekka.
Omenapoika kirjoitti:totta on, että jos sentti on tiukassa, voi tällaisen elämäänkyllästyneiden kapitalistien rahansyytämisväylän unohtaa. Muovifigut ei pitemmän päälle tee muuta ku harmita kun niitä on niin miljoona ja ne tuntuu niin turhilta, ainakin minua. Hyvähän niillä on aloittaa. Liskoilla on hyvät muovifigut ja se armeija on melko aloittelija ystävällinen.
Ei sentti ole tiukassa, ja joitakin asioita saan vanhempien sponsoroimina (eivät halua että istun tietokoneella 24/7)
En tarkoita muovifiguilla sitä, että pitäisi olla armeija jossa ei muuta kuin muovisia ole, vaan sitä ettei lähes kaikki ole metallisia.
Liskoja olen harkinnut, ja niitä todennäköisesti alan keräämäänkin, vaikka niillä on aseilla lyhyt range, on niiden nuolet silti myrkytettyjä.
El Capitan kirjoitti:Mitä vikaa on iso luku määräisellä joukolla? Okei, niihin ehkä kuluu rutosti enemmän rahaa, mutta itse ainakin pidän katsoa omaa armeijaani joka ei millään meinaa mahtua kentälle (siis hyvin) ja samalla nauraa vihun muutamalle yksikölle (hah, noin vähän vain) .
Niitä pitää olla paljon, yhdellä ei saa hengiltä ketään, vaan pitää olla esim man at armsin kimpussa 20 ennen kuin saan sen hengiltä.
Beardling kirjoitti:
Tomb kingit liikkuvat magiansa avulla paljon enemmäm kuin suurin osa muista armeijoista.

Tomb kingien armeija on myös määrältään melko pienilukuinen ja väittäisinkin, että sen kasaaminen maksaa keskiverto armeijaa vähemmän.

Jos pidät figuista, fluffista ja muusta, mutta ainoa este on liikkeen puute, niin aloita ihmeessä.(liikkeen puute EI ole ongelma) Tomb kingit ovat melko kova armeija, kunhan ensin opit niillä pelaamaan.
Tomb Kingeillä on se, että kun ensin minulta kuolee hero, niin ei kukaan pysty liikkumaan, ja minut tapetaan siitä vaan.

Viellä voisin sellaisen kysyä, että monenko pisteen armeija tulee Lizardmenejen Battalion paketissa (jos joku osaa sanoa)?
Viimeksi muokannut Ratovaari, Ma 02.01.2006 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Ratovaari kirjoitti:Eli lizardmenejä alan keräämään Säästämisen aloitan tammikuussa.

Viellä voisin sellaisen kysyä, että monenko pisteen armeija tulee Lizardmenejen Battalion paketissa (jos joku osaa sanoa)?
Noin 750 pistettä. Armeija tarvitsee myös kenraalin, mutta väliaikaisen tällaisen pystyt toki kasaamaan pataljoonastakin. Saurus cavalry -spruesta pitäisi löytyä vähän koristeellisempia päitä/kilpiä/aseita, joita voit hyödyntää joko ratsastavan tai jalan kulkevan saurusheron tekemiseksi.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Rautamaha

Viesti Kirjoittaja Rautamaha »

Hyvä kun päätit mitä rupesit keräämään.Onnea keräämiseen ja maalaukseen.
Fellows, there's a troll among us.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Perusteet”