Kokoaminen ja maalaminen?

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Hän itse

Kokoaminen ja maalaminen?

Viesti Kirjoittaja Hän itse »

Noniin, alottaja tyssii pakostikkin alussa. Näin tähtiin ja kymmeneen käskyyn kirjoitettiin, joten tämä tapahtu. Iloisesti ja innoissani liimailin ensimmäistä BT comentajaa kokoon, mielestä niin cuulin asentoon. Noh nih, kun figu oli kädessä täysin liimattuna, mieleen vilkahtia inha asia, mites mä nyt tämän maalaan. Kasvot kalpeni ja peukku lennähti suuhun. Niin monta ahdasta paikkaa ja pahoja asentoja, mites sen nyt maalaa?

Nyt on seuraavat koottavana, joten pitäisikö jotain osia maalata erikseen ja vasta lopuksi liimata paikoilleen?

Ja toisena asiana, voisiko joku antaa "Painting for Dummies" ohjeet? Tiedän maalauksesta yhtä paljon kun sika hopeasta, joten nuo kirjoitus-osian artikkelin hommat kuulosti oudoilta.
"Watch my back" , sanoi kyttyräselkä.
Wild

Viesti Kirjoittaja Wild »

Minä itse maalaan aina ennenkuin liimaan ja kokoan.
"For we are the Asur, the true kin of Aenarion, and Ulthuan shall never fall."

- Prince Tyrion, Defender of Ulthuan
Goblinisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Goblinisti »

Ota pieni sivellin ja maalaa vain ne paikat, joihin sillä yllät. Minne ei yllä sivellin, ei yllä myöskään peleihin tarkoitettuja figujen rivistöjä tarkkaileva vastustajasi. Itsekkin jätän tuollaiset paikat aina mustiksi.

On tietenkin myös mahdollista ottaa hyvä veitsi, asettaa paikalleen ja kammeta esimerkiksi muovivigujen kädet irtoavat tällä tavalla varsin helposti ja siististikin vielä. Onko ukko/akka metallia vain muovia? Metalli menee palasiksi väkivallalla, muovi tekniikalla.
Wild kirjoitti:Minä itse maalaan aina ennenkuin liimaan ja kokoan.
Ei tuokaan noin yksioikoista ole. Joskus kannattaa, joskus ei. Sitä paitsi, eiköhän kirjoittaja oppinut jo läksynsä, kun turasi hommansa ja tulee tänne kyselemään winkkiä.
exe ds

Viesti Kirjoittaja exe ds »

itse olen ainakin tästä eteen päin päättänyt maalata kaikki figut silloin kun ne on vielä spruessa, metalliset laitan alustalle maalauksen ajaksi ja otan pois sen jälkeen jonka jälkeen liimaan osat ja maalaan nekin...ei kun toisin päin...
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Ite kokoan figut lähes aina ennen maalaamista, ellei figussa sitten ole jotain selviä kohtia mitkä tuottaa myöhemmin vaikeuksia sitten maalata.

Painting for dummies artikkelia en muista missään nähneeni, mut voin listata muutaman seikan mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mistä on varmasti hyötyä sulle tulevaisuudessa:

1. Käytä pohjamaalia (spray). Maalit pysyy paremmin pohjamaalin päällä. Myös lakkaaminen kannattaa, ei ole kivaa jos vaivalla maalatusta armeejasta kuluu maalit pois.

2. Älä käytä liian paksuja maaleja. Ohenna maalit noin kerman paksuisiksi, ja maalaa muutama kerros tarvittaessa. Saat huomattavasti siistimpää jälkeä!
Älä myöskään ota liikaa maalia pensseliin, pinnasta tulee epätasainen.

3. Pidä huolta välineistäsi. Pensselin kunnossapito kannattaa opetella jo ihan alussa, eli A. Älä ota maalia pensselin pesään asti (se kohta missä karva yhdistyy pensseliin). B. Älä drybrushaa, baseta, levitä liimaa ynms. parhailla pensseleilläsi.
C. Käytön jälkeen huuhtele pensselit hyvin, muotoile kärki teräväksi ja säilytä ne niin, ettei kärki taivu mitään vasten.

4. Kannattaa lukea paljon maalaus oppaita ja artikkeleita, aina niistäkin jotain uutta oppii!

Laitahan sitten ihmeessä kuvia figuistas tuonne Galleria osioon, sieltä saa paljon rakentavaa palautetta kun vain pyytää.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

Itse yleensä kasaan esim. marineissa torson ja jalat johonkin näppärään asentoon ja maalan tämän kokonaisuuden sellaisenaan ihan perusväreihin. Kädet, aseet, reput, yms. maalaan erikseen ennen kuin liitän ukkoon. Pään maalaan ja liimaan viimeiseksi.

Kun ukko on sitten kokonaan maalattuna ja kasattuna alan vasta korostamaan reunoja ym. Tulee koko nappi maalattua ilman hankaluuksia ja lopputulos on mielestäni ihan pätevää pelipöytätasoa.
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Machiavelli kirjoitti: Painting for dummies artikkelia en muista missään nähneeni
En mäkään ;-) Tuon artikkelin joskus kirjoittelin - tosin en enää myönnä sitä. Saattanee auttaa aloittelevaa maalaria pikkasen.
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

Goblinisti kirjoitti:Ota pieni sivellin ja maalaa vain ne paikat, joihin sillä yllät. Minne ei yllä sivellin, ei yllä myöskään peleihin tarkoitettuja figujen rivistöjä tarkkaileva vastustajasi. Itsekkin jätän tuollaiset paikat aina mustiksi.
Samaa metodia käytän itsekin. Jos maalaat pelinappuloita voi kainalonpohjat ja muut paikat mihin ei ilman taskulamppua näe jättää surutta mustiksi. Showcase on sitten asia erikseen mutta siihen et varmaan ole vielä hetkeen ryhtymässä kuitenkaan.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
Goblinisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Goblinisti »

Itsekin tein aloittelijana sellaisen virheen, että aloin tekemään liian tarkkaa, kun minulla oli gobbo ja gobbon kilpikäsi, maalasin vartaloa vasten painautuvan käden jokaisen kynnen ja rajasin mustalla. Siinä sitten kamut ihmetteli, kun käytyään meillä edellisen kerran kaksi viikkoa sitten oli kehitys hyllyllä yksi uusi figu.
Hän itse

Mites muuten niitä maaleja ohennetaan? Kun sitä maaliakaan ei saa GW:n pienestä purnukasta pois.
Zekta

Viesti Kirjoittaja Zekta »

Hän itse kirjoitti:Mites muuten niitä maaleja ohennetaan? Kun sitä maaliakaan ei saa GW:n pienestä purnukasta pois.
Jokaisella on oma tyylinsä tässäkin lajissa. Itse ohennan maalini itse pensselissä. Jätän pensselin sopivan märäksi ja otan siihen hieman maalia purkista. Tuo ei todellakaan ole helpoin tapa oppia ohentamaan maaleja, vaan olen niin laiska, että opettelin oman tekniikan ja minulla se toimii hyvin.
Jos nyt mietittäisiin jotakin aloittelija ystävällistä, niin varmaankin sitten märkäpaletti voisi olla hyvä. Blisteri on kuin luotu märkäpaletiksi.
Imeytät sen tuhnumuovin (vaahtomuovi) vedellä ja sitten laitat sen siihen blisterin muovikannen sisäpuolelle. Sen jälkeen asetat blisterin takapahvin siihen päälle niin, että sekin hieman imee kosteutta. Siinä onkin sitten märkäpaletti. Märkäpaletilla maalit eivät kuivu niin nopeasti kuin normaalilla kuivalla paletilla.
Ohjeessa tosin saattaa olla virheitä, koska en itse ole koskaan käyttänyt minkään sortin palettia :), mutta ne jotka käyttävät märkäpalettia niin korjatkaa virheet.

- Eipä sitten muuta.
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Hän itse kirjoitti:Mites muuten niitä maaleja ohennetaan? Kun sitä maaliakaan ei saa GW:n pienestä purnukasta pois.
Maalia voi myös ohentaa suoraan purkkiin. Tai sitten ota jollain tikulla tai spruen palasella vähän maalia paletille ja ohenna siihen.
Itse käytän ohentamiseen pipettiä jolla annostelen vettä, tulitikulla sitten sekoittelen. Pensseliä en sen takia suosittele sekoittelemiseen tai annostelemiseen koska sen saa helposti pilattua kun maalia pääsee pesään.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
pokka

Viesti Kirjoittaja pokka »

http://us.games-workshop.com/games/40k/ ... efault.htm

Ehkäpä jos tätä soveltaisi olisi jotakin apua? Tuolta sivulta löytyy muutakin templareihin liittyvää, kun vähän selailee.
Hän itse

Juu-u. Löysin tuolta ohjeen miten StepByStep maalataan yksi ukko. Noudatampa noita ohjeita, kun ei niin hankaloilta tuntunut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”