Satuin tässä jokin aika sitten tekemään seuraavanlaisen lakkaustestin:
1. Koepalaset maalattiin maalilla, jota oli ohennettu reippaasti fairyn ja veden sekoituksella. Useita kerroksia
2. Koepalaset jätettiin reiluksi viikoksi kuivumaan
3. Lakkaus vallejon mattalakalla
Pintaan muodostui lakan kuivuttua outoja kuvioita ja pinta ei näytä mitenkään erityisen hyvältä. Pintaa on vaikea kuvailla mutta vaikuttaa kuin lakka olisi kerääntynyt erityisesti joihinkin kohtiin, ja kuivunut hyvin epätasaisesti. Tämä siis toistettiin kolmella eri koepalalla.
Tämä on sinänsä aika harmillista koska olen alkanut jo tottua käyttämään "fairyvettä" monissa glazetuksissa(kuultomaalaus). Eli se ei ole yhtään hyvä jos lakka ja saippua todella reagoivat tuolla tavalla toisiinsa.
Tosin ehkä sitä fairyn määrää voisi koittaa vähentää ja kokeilla että mitä sitten tapahtuu. Nyt fairyä oli aika paljon siinä litkussa, mutta ei kuitenkaan niin että se vaahtoaisi.
Onni onnettomuudessa että en lakkaa noita ns. showcase nappeja, joten ne eivät sentään ole pilalla.
Syy miksi kokeilin moista oli se että muistelin jonkun joskus mainineen TMP:ssä että pintaan voi saada erikoisia kuvioita jos lisää lakkaan hieman saippuaa. Siksi päätin kokeilla että miten lakka reagoi tuollaiseen vahvasti saippualla "maustettuun" maalipintaan.
Olisi tietty hyvä jos joku muu tietäisi että millä tuollaista voisi ehkäistä, vai pitääkö tässä alkaa korvaamaan saippua flow improverilla. Matta medium ei ainakaan aiheuta lakatussa pinnassa mitään outoa. En itse nimittäin usko että kyse on ihan sattumasta vaan että ainakin tuo siveltävä lakka reagoi jotenkin tuon saippua kanssa.
Saippua+lakka
- Gorkiporki
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Saippua+lakka
Modern cars - they all look like electric shavers.
hmm. Siis lakka jollain tapaa veti aalloille kuivumisen jälkeen? Kummallista.
Itse olen huomannut jotain vastaavankaltaista - lakka tekee epämääräisiä valumajäljen tapaisia kuvioita pintaan. Tämä poistui käyttämällä hyvin ohennettua lakkaa, ei pelkkää purkista napattua. Ongelma esiintyi varsinkin pensselimaalauksessa, mut ruiskulla katos kokonaan.
Saatko kenties kuvaa ongelmasta, vai onko se kenties havaittavissa lähes ainoastaan IRL palasta kädessä pyörittelemällä?
Itse olen huomannut jotain vastaavankaltaista - lakka tekee epämääräisiä valumajäljen tapaisia kuvioita pintaan. Tämä poistui käyttämällä hyvin ohennettua lakkaa, ei pelkkää purkista napattua. Ongelma esiintyi varsinkin pensselimaalauksessa, mut ruiskulla katos kokonaan.
Saatko kenties kuvaa ongelmasta, vai onko se kenties havaittavissa lähes ainoastaan IRL palasta kädessä pyörittelemällä?
- Gorkiporki
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Kuvaa en valitettavasti nyt saa, ja luulen että se ei edes näkyisi paitsi IRL. No ehkä just tietystä kuvakulmasta. Mutta vaikuttaisi että puhumme samankaltaisista kuvioista.Nostra kirjoitti:hmm. Siis lakka jollain tapaa veti aalloille kuivumisen jälkeen? Kummallista.
Siis normaalisti mä en ole kyllä havainnut mitään vastaavaa, vaikka lakkaan vain noilla Vallejon sivellinlakoilla. Ja pidän kyllä vallejon lakkoja ihan hyvinä. Eli tästä vedin sen johtopäätöksen että saippualla on varmaan jotain tekemistä asian kanssa.
Hyvä uutinen on se että nyt kun vedin uuden kerroksen lakkaa vanhan päälle niin se tasoitti aika hyvin sen pinnan.
Modern cars - they all look like electric shavers.