"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Juustoiset listat ja hupiarmeijat?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
N.Hirvelä
Viesti:

Juustoiset listat ja hupiarmeijat?

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä »

Niin, elikkä ajattelin kysyä kaikilta mielipiteitä, mitenkä ajattelette juustoisen armeijan?Onko se tyhmää että joku maksimoi kaiken armeijassaan ja vie pelin hohdon sillä?Onko se ihan reilu tapa tehdä armeijoita?Entäs turnaukset, eikös niissä ole tarkoitus pelata voitosta?

Tai entäs hupiarmeijat? Semmoiset, joilla ei ole läheskään hyviä mahdollisuuksia, mutta ne tuovat vaihtelua kentälle, kuten 20 miehen Imperial Guard, taikka kahdeksan miehen Rohanin armeija?
Pilaako nämä pelin, knu niillä ei ole todellisia mahdollisuuksia voittoon?Vai tuovatko nämä hyvää vaihtelua, kun muut armeijat on maksimoituja?
Ovatko ne liian helppoja ja huonoja vastuksia turnauksiin?

Niin, elikkä, mielipiteitä haluaisin kuulla.Kortit on jaettu.
gawd

Viesti Kirjoittaja gawd »

juusto armeijat ei mielestäni oo niin kivoja,,,,ja ei kaikki turnauksiin voittaan mee vaan pitään hauskaa vaikka hupi armeijalla jotka mielestäni taas ovat hauskaa vaihtelua....
big or small,we loot it all.hmph..
Gmorq

Viesti Kirjoittaja Gmorq »

Minusta juustoilu on kivaa, jos itsekkin juustoilen. Eli pelleily pelejä pelataan sitten erikseen. Vaihtelua saa myös esim. Kill team - pelillä.
flagu

Viesti Kirjoittaja flagu »

Noh, pelleily listoja minä en edes pysty tekemään. Kun teen listojani, haen useimmiten hyvää pelitehoa. Kuitenkaan en tahalteni yritä juustoilla. Mutta kuten kaikki varmaan arvasi, juustolistan ja tehokkaan listan ero aika häilyvä ; )
"Internet on paikka, jossa miehet ovat miehiä, naiset ovat miehiä ja lapset ovat FBIn agentteja"
Githoniel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Githoniel »

Minusta oli jopa melkein tylsää saada vastaani Garothin saattue siellä turneessa, koska siitä ei ollut mitään vastusta. Tasoitin kuitenkin peliä antamalla yhden kukkulan diifcult terrainiksi (jonne se sitten livistikin saattueellaan) ja lisäksi en dis-mountannut hukka armeijaani sinne mentäessä. Tosin....no ei mitään sittenkään.
Sieni ei ole kasvi.
JuhoL

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mielestäni voisi olla kivaa taistella juustoarmeijalla toista juustoarmeijaa vastaan, Clash of the Titans.
Vaikka Skaven SaD versus Seer counsil voisi olla mukava. Nopea peli ehkäpä. Mutta, itse kannatan en hupiarmeijoita enkä juustosia, kai niitä nyt voi olla hyviä ilman juustotusta.
N.Hirvelä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä »

Tuota hieman epäilinkin, että mielipiteet on välillä myös aika vaihtelevia.
Itse olen hupiarmeijoilla pelaava, jopa turnauksissakin. Tämän takia kaikki kokoajan kehottaa mua tekemään kunnon listoja, joita tuskin olen ikinä tehnyt (paitsi aivan ekana vuonna tässä harrastuksessa).

Itselläni on ehkä jotain juustoa vastaan. E yleinsä pidä siittä että toiset tekee täyteen maksimoidun hyötyarmeijan ja tulee sillä turnauksiin. Yleinsä se vie itseltäni hieman mukavuutta pois, kun toinen onkin tullut vain voittamaan, eikä pelaamaan viihdyttäviä pelejä.
Huomioitavaa tietysti on se, että pelaako totisesti vai ei. Vaikka vastustajalla olisikin juustolista, niin voi ollakkin, että peli on silti mukavaa jos vastustaja ei käyttäydy sillä tavalla että voitto olisi tärkeintä.

En oikeastaan tiedä, mitähän tuolla selityksellä yritin sanoa, ehkä jotain sekavaa.
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Tarkottaako hupiarmeija huonoa listaa? Entä tehokas juustoilua? Ei, jos multa kysytään. Miten tästäkin ikuisuusaiheesta aina jaksetaan jauhaa?

Onneksi muuten kukaan ei ottanut fluffilistaa mukaan. Se hauskuus tästä vielä puuttuisikin.

GW:n pelejähän mä en pelaa, mutta tässä hommassa pelisysteemillä ei lie merkitystä.

Useimmiten, kun pelaan kavereiden kanssa (tai sit meen turnaukseen) kokeilen aina jotain uutta temppua. Enpä ole tähän asti kymmenissä laskettavista Conffipeleistä pelannut kahta peliä samalla listalla (jollei demopelejä tapahtumissa lasketa ;D). Aina, aina kun listaa oon tehny, on tarkotuksena ollut listan monipuolisuus ja vastustajan huomioiminen. Sikäli kun kykenen melko hyvin arvaamaan, mitä kaikkea on vastaan tulossa, voi listaa myös suunnitella sen mukaan. Listoissa tuntuu aina olevan tietyt peruselementit (jotka ovat kovia ja tehokkaita verrattaen pistehintaansa) ja sitten osa sitä vaihtuvaa tavaraa. Peleissä kyllä pysyy mielenkiintoa - Olen joskus voittanut "massacrella", seuraavalla kertaa saanut turpiini. Niin, eikä meillä ainakaan oo kertaakaan tullut se eteen, että vastustajan lista ois liian huono.

Täytyy tosin myöntää, että eräänlainen kivi-paperi-sakset-ilmiö on kuitenkin pari kertaa tullut vastaan. Tilanne on vaan sattunut olemaan sellanen, että mun listalla on täydelliset aseet vastustajan pieksemiseksi, vastustaja ei taas kyennyt millään tekeen ees naarmua mun joukkoihin. Nää pelit sitten ei ookaan kivoja :|
BioHazard

Viesti Kirjoittaja BioHazard »

Normi lista paras lista. Ja wraithlordit pitäisi poistaa koko gween katalogista.
Tol Cormp Norz Norz Norz
Skrixqueek
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Skrixqueek »

[...]
Viimeksi muokannut Skrixqueek, La 26.09.2009 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iceman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iceman »

Yksi figupelien ikuisuus aiheista nostaa jälleen päätään. Ihmettelen ajatus, että "juusto"listalle ei voi pitää hauskaa ja mennään vain voittamaan turnaus.

Nähtävästi olen jonkinlainen omituisuus, koska lähden turnauksiin tapaamaan kavereita, pitämään hauskaa, teen mielestäni hyvän listan, jolla on hauska pelata ja turnausvoittoa en tavoittele, vaan perustavoite on puolen välin paremmalle puolelle. Loppujenlopuksi kärjessä on niin paljon kiinni ketä kohtaat ja miten muut kärkipelaajat pelaavat ristiin.

Ymmärrettävästi pelistä lähtee hupi pois, jos armeijalistoja vertailemalla voi kertoa miten taistelussa käy, mutta ei tämä vaadi ns. juustolista vs. fluffilista taistelua vaan muillakin kokoonpanoilla kyseinen tilanne on mahdollinen.

Lisäksi juusto, fluffi ja hauska lista eivät ole toisiaan poissulkevia käsitteitä, joten sama lista voi olla jopa kaikkia ominaisuuksia sisältävä.

Viime kädessä turnauksissakin ihmisillä on hauskaa, koska useimmat tulevat uudestaan ja uudestaan paikalle tai sitten figupelaajista keskivertoa useampi on masokisti.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
RiviSotilas

Viesti Kirjoittaja RiviSotilas »

mikä on masokisti?
Käyttäjä vaihdettu. Uusi käyttäjä "Servu"

Tämän käyttäjän voi poistaa.
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

TankkiMies kirjoitti:mikä on masokisti?
www.tohtori.fi kirjoitti: masokisti, masochisticus
masokistinen henkilö, omista kärsimyksistä nauttiva henkilö
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

Mielestäni powerpelaaminen vie ilon pelistä. Jos mitä tahansa lähdetään harrastamaan hampaat irvessä ja listaa pakkomielteisesti parantaen, ei pelissä ole enää mitään tunnetta (lue. intohimoa).

Itse en kyllä harrasta hupilistoja vaan enemmin teemalistoja. Eli esimerkiksi minun nykyinen Dark Eldar armeija on voimakkaasti raider-teemalista. Eli se ei ole juusto tai pilkesilmä kulmassa tehty, vaan se vain sattuu sisältämään 4 raideria 1000pts kohden.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Itse pelaan asenteella, että itse pelaan millä tykkään ja vastustajat saavat pelata mitä tykkäävät, hienovaraisesti vihjailen pelikavereita tosin taipumaan kaikkein tyhmimmistä ideoista. osa armeijoistani on hieman kovempia (eldareita löytyy jos jonkinmoiseen listaan, liskomiehet slannin johdolla on aika kovia) ja osa taas hieman heikompia (kääpiöt, helffit) tärkeintä on että pelatessa on kaikilla kivaa.
Nicodemus von Traube

Viesti Kirjoittaja Nicodemus von Traube »

Mielestäni "hupi" tai "juusto"-pelaamista merkittävämpää on vastustajan valaistuneisuus. Eli onko vastustaja noin suurinpiirtein täysin kehittynyt tunnepuolisesti ja onko jotain orastavia empatian rippeitä havaittavissa. Pelaako vastustaja voittaakseen vaikka väkisin vai pelaako pelaamisen riemusta.

Yleensä valaistuneen pelaajan tunnistaa siitä että matka on päämäärää tärkeämpi. Eli hän ei ole tehnyt armeijaa/tullut turnaukseen voittaakseen vaan pelatakseen. Onko pyrkimyksenä molemminpuolinen tyydyttävä pelikokemus vai omaehtoinen figuonanointi?

Figupelit ovat kuin seksiä, hyvän kumppanin kanssa hauskempaa kuin pelkän suorittajan joka on kiinnostunut vain itsestään. *grins*

Valaistuneet pelaajat ovat lähes poikkeuksetta hieman vanhempia. Valaistuneisuus ilmenee vain äärettömän harvoin nuorissa pelaajissa (ei ole yleistys, vaan ääneen sanottu havainto).
15mm for teh win
Harri

Viesti Kirjoittaja Harri »

Nicodemus von Traube kirjoitti:Figupelit ovat kuin seksiä...
Jompikumpi on tainnut jäädä vähemmälle. Hahhah, taidanpa ottaa sigiini tuon. :D

No mutta asiaan. Powerpelaaminen on ihan hyväksyttävää, jos osapuolilla on hauskaa siitä huolimatta. Itse pelailen Tikun kuvailemaa skavenipoppoota vastaan aika ajoin, ja vaikka ogreni lentävät ilmaan skryren laitteiden takia usein ennen perille pääsyään, on peli silti hauskaa.

Jos heti ennen peliä syyttää toisia powerpelaamisesta, on omassa asenteessa varmaan jotain vikaa. Turneeympäristössä tähdätään usein voittoon, ja kaveripiireissä ei pitäisi voittamisesta toisia syytellä, kavereitahan siinä ollaan.

Näin:Figuilu=Peliä, ei näin: Figuilu=Elämä. (Tästä tulee varmaan paljon kritiikkiä ;))
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

A) Määrittele hupilista, ja sen jälkeen power play lista. Ainakin minusta on kiva pelata SAD:lla, Tzeentchillä etc. kyllä ne ihan hauskoja ja fluffikkaita listoja ovat. Vieläpä hyvin teemoitettujakin. Tätä ei voi kukaan kiistää.

B) Eihän jääkiekossakaan kielletä ottamasta kentälle parhaimpia pelaajia vain sen takia että toinen ei voi silloin pärjätä muuta kuin tuurilla, miksi sitten figuturneissa joissa tähtäimessä on sama asia.

C) Niin joo, onhan jääkiekossa niille huonoille pelaajille alemmat sarjat. Siellä kuutosdivarissa pärjää jo melkein kaikki jotka osaavat luistella ja pitää mailaa kädessa.

Figupeleissä tämä ei taida toimia sen takia että komppisysteemi onnistutaan rikkomaan aina... ...mutta entäs jos pitäisi vaikka kahta sarjaa turnauksessa. Toinen komppipelaajille ja toinen powerpelaajille. Kun laittaa kovemmat palkinnot powerpelaajille niin kyllä kaikki jotka oikeasti haluavat voittaa menevät sinne, ja ne jotka haluavat pitää hauskaa voivat silti voittaa.
behemoth
Viesti:

Re: Juustoiset listat ja hupiarmeijat?

Viesti Kirjoittaja behemoth »

sith kirjoitti:Entäs turnaukset, eikös niissä ole tarkoitus pelata voitosta?
Pääsyy siihen, että itse kartan kaikenmoisia turnauksia kuin ruttoa: voittaminen ja voittamisen asettaminen tärkeimmälle sijalle.

Omalla kohdallani figupelaamisessa tärkeintä on ... tadaa... figupelaaminen. Voittaminen on tylsää ja mautonta, jos peli on tylsä ja mauton.
Stormdaemon

Viesti Kirjoittaja Stormdaemon »

Itse pidän listojani "tyylilistoina" ainakin jollakin tasolla. Yleensä tavoittelen kyllä kohtuullista pelitehoa, mutta en "täydellisyyttä" sen suhteen. Pidän magiasta, koska se tuo peliin makua ja pidän lentäjistä ja ratsuväestä massan maalaamista vihatessani (eka armeijani oli örkit...). Toisaalta, kuten olen jo pariin kertaan maininnut: "Pelaan ärsyttääkseni, enkä voittaakseni." Kyllähän minulta Massacre-countia löytyy, mutta so what? En ole vieläkään voittanut vaikkapa Morhgozia kertaakaan ja hän on sentään käyttänyt minua vastaan Hell pitiä ja peruslistassa Rat ogreja ja niin edelleen... Mauton juustotus kuuluu mielestäni turnauksiin, joissa niin on tarkoituskin pelata ja mahdollisimman huonoiksi tehdyt listat alas viemäristä tai hullujenhuoneelle... (Ovat milteipä pahempia ilonpilaajia...)
Miten sydämesi kutsuu,
niin liki rintaa pimeys on,
miten kuuma veren laulu
kaulallasi on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”