hauskaa on. 40k aseista ja verrokki tehoista väännetään taas. Niille joita asia enemmänkin kiinnostaa, haulla löytyy aiheesta varsin pitkä threadi... ja toinen panssareista ja läpäisytehoista. Lukekaa.
Viimeisimmät tutkimukset ja pohdiskelut ovat muuten tullee siihen tulokseen että:
-Jos aseessa on tarpeeksi tehoa, osuma riittää ja raatoa syntyy. Osuma oikeastaan mihin vaan. Siis esim. sillä konetykillä tai sergeillä.
-Jos aseessa ei ole tarpeeksi tehoa niin merkittävin tekijä on osuman laatu. Eli kärjistetysti: käytä .22lr:ää tai 338 lapua mag:ia, aivan sama. Kunhan osuma on hyvä. Ihmisen keho on niin outo värkki, että se toisinaan sietää uskomattomalta tuntuvia tuhoja ja toisinaan pelkästään pienehko isku lamauttaa elimistö. Uskoisin tämän pitävän paikkansa vielä pimeällä 40 000 luvulla.
Suurin syy 40k:n outouksille, niinkuin aijemmin on mainittu, taitaa olla tuo 1-10 asteikko ja d6 luoma suhtellisen vähäinen ääripäiden ero. Ajatelkaapa, perus ajoneuvopellin (AV10) ja yber panssarin (AV14) ero on vain neljä! Mallinna siinä sitten realistisesti kaikenmaailman hitec keraamisia panssareita ja panssarin läpäiseviä pulssi lasereita

Samaa voi tietysti sanoa ampuma aseista:kyvvääri str3 ja panssarivaunun HE ammus str8. Loppuu työkalut realistisuuden etsijältä kesken tämän pelin ääressä...
Paras syy/selitys mihin itse olen törmännyt on kyllä tuo em. inkvisition paranoidisuus

Se voisi pitää paikkansakin.... petskules, Marsut vaihtaa puolta eikä ihmisiin ole luottamista sen vertaa. Parempi vaan hamstrata karkit varmuuden vuoksi piirongin päälle.
MilitAntti
Ainiin. Edellisellä kerralla joku, hitto kun en muista kuka, rupesi todella viisaasti vertaamaan ase tehoja niiden sijoittelun kautta nyky aseisiisiin. Eli verrattiin vaikka millainen on nykyinen ryhmän tukiase vs. 40k ja mitä kaikkea sillä saadaan aikaan. Sitä kautta rupesi aukeamaan muutkin 40k taistelukentällä vaikuttavat tekijät kuten päällä kannettu haarniska ja vaunujen panssarointi. Se on mielstäni tähän astisista vertailu keskusteluista hedelmällisin. Asia on lähellä sydäntä:) olen siviili ammatiltani ampuma-ase kouluttaja ja aktiivisesti mukana myös "intti" touhuissa ja lisäksi kovin kiinnostunut taistelukentän vekottimista ja niiden käyttötavoista ja taktiikoista.