Ja niihin ukkeleihin ei sitten kosketa ilman lupaa...
Gw:een kauppa ensivuonna suomeen
- Cacodemoni
No mutta kyllä niitä törppöjä löytynee ihan joka ikäluokasta. Siis mä olen ainakin pari kertaa joutunut selittämään aikuiselle, että kuuluu hyviin tapoihin kysyä ennen kuin poimii toisen maalaaman figun kätösiinsä. Mun figuja saa katsoa kädestä kunhan on joko tuttu tai sitten kysynyt erikseen luvan.Cacodemoni kirjoitti: Se että skideillä ei oo mitään käytöstapoja. Jos oot vaikkapa Fantsussa pelaamassa niin siihen tulee joku polvenkorkunen jolla ei oo etuhampaita kavereittensa kanssa kuolaamaan sun figujen päälle, ja sit joku niistä aina kysyy et "saanks mä kattoo tota ukkelii" ja vaikka sä sanoisit sille "et saa" niin se kumminkin koskee sun figuihin rasvasilla käsillään, ja sitten ku sille sanoo että "et viittis nyt koskee sihen" niin ei se usko ja se yrittää varastaa sun vaivalla maalaaman ukon ja sä otat kiinni sen ja se yrittää rimpuilla pois ja sä lyöt sitä niin se alkaa itkee ja sit Fantsun myyjät tulee ja luulee et sä hakkaat sitä skidiä niin ne heittää sut pihalle ja antaa porttikiellon...
Mutta toi sun juttusi ei tainnut olla tosielämään perustuva, vai?
And they wonder how he dealt with stress so well..
Olihan se Cacodemonin viesti (jossa selitti kuinka kamalat
käytöstavat ala-asteelaisilla ovat) sarkasmia, olihan?
Suositus iällä ei ole IMO paljoa merkitystä, jos itse ostaja aikoo
alkaa pelata. Suositusiät antavat lähinnnä viitettä siitä, kelle peli on
suunattu (ja auttavat näin esim. lahjaa ostaessa).
Mulle on tullu käsitys, että varsinkin nuoremmat ovat varsin arkoja,
eli heidän on tosiaan vaikea uskoa, että figuihin saa koskea (kuten
Ninnu totesikin). Näin siis tuntemattomille ihmisille... Mikäli kuitenkin
ihmiset tuntevat toisensa, on kynnys (valitettavasti) törkeään käytökseen
paljon pienempi...
käytöstavat ala-asteelaisilla ovat) sarkasmia, olihan?
Suositus iällä ei ole IMO paljoa merkitystä, jos itse ostaja aikoo
alkaa pelata. Suositusiät antavat lähinnnä viitettä siitä, kelle peli on
suunattu (ja auttavat näin esim. lahjaa ostaessa).
Mulle on tullu käsitys, että varsinkin nuoremmat ovat varsin arkoja,
eli heidän on tosiaan vaikea uskoa, että figuihin saa koskea (kuten
Ninnu totesikin). Näin siis tuntemattomille ihmisille... Mikäli kuitenkin
ihmiset tuntevat toisensa, on kynnys (valitettavasti) törkeään käytökseen
paljon pienempi...
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Kuitenkin miten ihmiset käyttäytyvät on viimekädessä siitä millainen kyseinen yksilö on, ei siitä, että mihin ikäluokkaan kuuluu. Ääliöitä löytyy valitettavasti aina, eikä niistä pääse eroon laillisin keinoin, vaikka mieli joskus tekisikin.
Suosittelen pikkukaverien ohjaukseen lempeää isällistä otetta, jossa nuori pelaaja ohjataan heti alusta pitäen hyville tavoille. Figuharrastus kuitenkin voisi olla ihan hyvä sellaisille 3. luokalta ylöspäin, vaikka eiväthän he kovin paljoa syvällisyyksiin sisälle pääse, on siinä vaiheessa jo riittävästi mahdollisuuksia hahmottaa pelin sääntöjä osittain ja kykyä maalata jonkin näköisiä figuja. Eivätpä pääse mitään herjuutta tekemään. Ja löytyisihän sieltä aina joitakuita, joille asiasta tulisi todellakin tärkeä ja merkittävä.
Kyllä minä ymmärrän niitä vanhoja partoja, jotka kärsivät, kun viereisen pöydän nappulat pitävät kaamosmosureita lähinnä hauskannäköisinä sotaukkoina. Aina löytyy niitä elitistejä, jotka haluavat sulkeutua omiin pelikerhoisinsa nauttimaan wiskiä, nauttia piipullisesta, mukavasta seurasta ja antoisasta sekä haastavasta 12 000 pisteen pelistä, jossa joka ainut figu on paitsi metallinen, tehty konversiona, maalattu yksilöksi ja nimetty vielä kaiken lisäksi.
Jos ei jostain pidä, voi onneksi tässä maailmassa sulkea silmänsä. Elitistit voivat sulkeutua kerhohuoneisiinsa ja nappulat vallata fantsyn pelipöydät. Itse harkitsen vielä sitä, että tuleeko minua koskaan näkymään missään turnauksessa. vaikka ajatus sinällään olisi houkutteleva...
Suosittelen pikkukaverien ohjaukseen lempeää isällistä otetta, jossa nuori pelaaja ohjataan heti alusta pitäen hyville tavoille. Figuharrastus kuitenkin voisi olla ihan hyvä sellaisille 3. luokalta ylöspäin, vaikka eiväthän he kovin paljoa syvällisyyksiin sisälle pääse, on siinä vaiheessa jo riittävästi mahdollisuuksia hahmottaa pelin sääntöjä osittain ja kykyä maalata jonkin näköisiä figuja. Eivätpä pääse mitään herjuutta tekemään. Ja löytyisihän sieltä aina joitakuita, joille asiasta tulisi todellakin tärkeä ja merkittävä.
Kyllä minä ymmärrän niitä vanhoja partoja, jotka kärsivät, kun viereisen pöydän nappulat pitävät kaamosmosureita lähinnä hauskannäköisinä sotaukkoina. Aina löytyy niitä elitistejä, jotka haluavat sulkeutua omiin pelikerhoisinsa nauttimaan wiskiä, nauttia piipullisesta, mukavasta seurasta ja antoisasta sekä haastavasta 12 000 pisteen pelistä, jossa joka ainut figu on paitsi metallinen, tehty konversiona, maalattu yksilöksi ja nimetty vielä kaiken lisäksi.
Jos ei jostain pidä, voi onneksi tässä maailmassa sulkea silmänsä. Elitistit voivat sulkeutua kerhohuoneisiinsa ja nappulat vallata fantsyn pelipöydät. Itse harkitsen vielä sitä, että tuleeko minua koskaan näkymään missään turnauksessa. vaikka ajatus sinällään olisi houkutteleva...
ehkä figuharrastus monen nuoremman kohdalla jää kuitenkin keräilytasolle, mutta verratkaamme esim. Ninnuun, hänellä ei vieläkään ole peliarmeijaa, eikä maalattuja figujakaan kun vaivaiset 60, mutta silti figuja varmaan tuhansien (ellei enemmänkin) eurojen edestä. Tätä voisi kutsua keräilyksi ja laskea hänet samaan kastiin niiden "tahnakouraiste kakaroiden" sarjaan. Ite voisin pelata helposti vaikka 10 vuotiasta vastaan, jos hän tosiaan olisi innostunut pelistä. Ei kai sitä voi sen ikäisenä sääntöjä osatakaan, mutta jos ne selittää (vaikka pikkuhiljaa), niin oppihan sitä. Aika monet vanhemmat, niinkin vanhat, kuten esim 14-18 vuotiaat saattavat hyvinkin kysyä ihan perussäännöistä esim. fatsussa. Miettikää itseänne, kuinka usein olette joutuneet kyseenomaiseen tilanteeseen ja kuinka olette toimineet? Jos 16v. heppu tulee kysymää istä tässä on kyse, selitätte varmaan mieluusti. Tietenkin välillä pienemmät ovat innokkaita kysyjiä, mutta eivät niin innokkaita kuuntelijoita, mutta jos lapsi näyttää oikeasti kiinnostuneelta, selitättekö hänelle?
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
Yep. Jotkut mukavimmista peleistäni on nimenomaan ollut nuoremman porukan kanssa. Heillä tuntuu myös voitto voitto voitto mentaliteetti olevan vähemmän hallitseva(no ainakin minun kokemuksieni mukaan) ja armeijat on huomattavasti mielenkiintoisempia kuin yleiset turnauslistat. Kunhan nuori tuntee käytöstavat ja osaa säännöt edes auttavasti ei ole mitään ongelmia heitä vastaan pelaamisessa.Murhe kirjoitti:Kuitenkin miten ihmiset käyttäytyvät on viimekädessä siitä millainen kyseinen yksilö on, ei siitä, että mihin ikäluokkaan kuuluu. Ääliöitä löytyy valitettavasti aina, eikä niistä pääse eroon laillisin keinoin, vaikka mieli joskus tekisikin.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
-
Black scars
Kyllähän aina välillä hirvittää kun kesken pelin joku alkaa penkomaan sivupöydällä olevaa kuljetuslaatikkoa, paras taisi olla se kun pöydän reunan tasalta kesken pelin kysyttiin: "onks tää sun isoin figu". Aika nuorehko harrastaja oli ihan itse kantanut konvertoidun ja maalatun lentävän hive tyrant konversion (vielä siivistä) sieltä kuljetuslaatikosta pelipöydän reunalle. Ei siinä muuta kuin ensin vastaamaan ja sitten selittämään hienon ja ylvään harrastuksen käytöstapoja, pistin toki viskilasin ja piipun ensin syrjään ettei nuori oppilas suotta heti korruptoidu. Lupasin kyllä esitellä figuja aina silloin kun kiinnostaa, mutta niitä onkin kivempi katsella yhdessä, eikös vaan. Seuraan mielenkiinnolla uuden tuttavuuden urakehitystä.
Mun mielestä on epäkohteliasta penkoa toisten figuja, mutta yhtä epäkohteliasta on vanhemman pelaajan väheksyä aloittelevaa junnua, miten voi oppia olemaan ellei kokeneemmat neuvo?
Mutta kuten aikaisemmin on jo todettu, kyse on aina yksilöstä, kyllä pinna voi kiristyä joidenkin tapausten kohdalla. Joku noin kymmenvuotias kersa totesi fantsussa äidilleen: "***** ämmä, kotona sovittiin että mä saan ton", tuollaisiin tapauksiin ei päde fiksu käytöksen ohjeet. Tiedä sitten miten GW:n väki kouluttaa liikkeensä henkilökunnan rajatapausten varalle.
Mun mielestä on epäkohteliasta penkoa toisten figuja, mutta yhtä epäkohteliasta on vanhemman pelaajan väheksyä aloittelevaa junnua, miten voi oppia olemaan ellei kokeneemmat neuvo?
Mutta kuten aikaisemmin on jo todettu, kyse on aina yksilöstä, kyllä pinna voi kiristyä joidenkin tapausten kohdalla. Joku noin kymmenvuotias kersa totesi fantsussa äidilleen: "***** ämmä, kotona sovittiin että mä saan ton", tuollaisiin tapauksiin ei päde fiksu käytöksen ohjeet. Tiedä sitten miten GW:n väki kouluttaa liikkeensä henkilökunnan rajatapausten varalle.
*Hu*
-
Tuhatkauno
Niin ja mistä sitä uusi pelaaja oppii harrastuksen sisäiset käytöstavat, jos niitä ei kukaan hänelle selitä. "V***u et koske siihen figuun" on aika huono tapa opettaa tapoja.
Täytyy kyllä myöntää, että voisi itsellänikin mennä hermot, jos joku penkoisi minun salkkuani. Parempi olisi silti vain rauhottua ja selittää.
Noille varasteleville henkilöille voi sen sijaan kyllä minun mielestäni hankkia porttikielto ihan välittömästi.
Niin ja tuo "V**un ämmä"-juttu ei ole vielä edes pahin. Itse olen ollut näkemässä kun pikkukaveri estää äitiään poistumasta liikkeestä seisomalla liikkeen oviaukossa, ja lyö äitiään, kun ei saa sitä figua, kun haluaa...
Täytyy kyllä myöntää, että voisi itsellänikin mennä hermot, jos joku penkoisi minun salkkuani. Parempi olisi silti vain rauhottua ja selittää.
Noille varasteleville henkilöille voi sen sijaan kyllä minun mielestäni hankkia porttikielto ihan välittömästi.
Niin ja tuo "V**un ämmä"-juttu ei ole vielä edes pahin. Itse olen ollut näkemässä kun pikkukaveri estää äitiään poistumasta liikkeestä seisomalla liikkeen oviaukossa, ja lyö äitiään, kun ei saa sitä figua, kun haluaa...
Tuhatkauno
"If Slaanesh is the God/Goddess of Lust, Why Tzeentch has Thousand Sons?"
"If Slaanesh is the God/Goddess of Lust, Why Tzeentch has Thousand Sons?"
Jep, pitää muistaa että Suomessa pääkaupunki (lähialueet mukaanluettuna) on ensimmäiseksi, toiseksi ja kolmanneksi tärkein kaupunki, joten en oikein usko että GW olisi missään vaiheessa edes harkinnut ensimmäisen kaupan sijoittamista provinssiin. Ja Helsingissäkin pitäisi kyllä olla tilaa GW:lle, sillä Fantasiapelit on ainoa merkittävä figuja myyvä lafka. Ennemmin mä kilpailisin Fantasiapelien kanssa Helsingin miljoonan ihmisen markkina-alueella kuin Joensuussa tai Oulussa.Väinämöinen kirjoitti:Ongelmahan tässä on se, että kaikilla paikkakunnilla joilla olisi tarpeeksi iso asiakaskunta, on jo joku fantasiapelit tai vastaava. Itse en näkisi että GW perustaisi liikettään muualle kuin Helsinkiin, koska siellä on tarpeeksi ostovoimaa.Murhe kirjoitti:Jos GWn olisi jonnekin liike perustettava, niin ensilistalla olisivat paikkakunnat, joissa ei Fantasiapelit tai vastaava asianmukainen osaava liike jo valmiiksi toimisi. Tämä palvelisi harrastajia, eikä turhalla kilpailulla söisi fantasiaharrastajien (lue ropettajat, larppaajat, figun pelaajat..etc ihmekummajaiset) palveluun erikoistuneita liikkeitä, joiden kohderyhmä jo muutenkin on suppea.
Rogue Trader: suositus 16+Mysterous kirjoitti:Ja kyllä se peli ehkä sais olla vähän vanhemmille (ehkä sellanen 10+ eiköhän siinä iässä jota kuinkin olis jonkinlaisia käytöstapoja ja ehkä paras lis kuitenkin 12 tai 13+.
40.000 2nd: suositus 12+
40.000 3rd: Ei näkynyt mitään ikärajoituksia.
Voimmeko päätellä tästä jotakin? GW on hakemassa nuorempaa ostajapohjaa peleilleen. Tähän viittaavat myös sääntöjen yksinkertaistaminen. Onko se sitten hyvä vai huono asia...
Käytöstavoista... Niinä harvoina kertoina kun olen pelannut kaveripiirin ulkopuolella ei ole kukaan tullut kyselemättä figujani räpläämään. Aina ovat kysyneet ja olen luvan antanutkin. Johtuneeko karusta ulkomuodosta (figujen tai pelaajan)...
Karua pelatessa on se, että vastapelaaja on lapsi ja käyttäytyy kuin lapsi. Valittaa, kiukuttelee ja yrittää huijata. Alkaa naurattamaan sellainen pelleily.
- Egi
Mielestäni sillä iällä ei ole mitään väliä jos harrastaa oman ikäisten kesken, mutta merkittävästi eri-ikäisten (kumppan suuntaan tahansa) kanssa pelaaminen aiheuttaa varmasti ihmeellisiä katseita. Ja tunnustan, että kyllä minäkin katsoin hieman pitkään kun näin ropeconissa jonkun pelaajan jonka äiti oli vieressä katsomassa, mutta mikäs siinä jos vanhemmatkin on kiinnostuneita harrastuksesta ja lapsi on myöntyväinen mukana oloon (joku angstinen murrosikäinen tuskin olisi kovin mielissään jos äiti katsoisi vierestä pelaamista).
Ja se on totta että nuorempien pelaajien mukaan tulo on vain hyvää harrastukselle, sillä mitä enemmän on pelaajia, sitä paremmin pelaamisen edellyttäjällä eli gw:llä menee. Vielä kun joku korkeampi voima saisi enemmän tyttöjä/naisia kuin Ninnun käännytettyä harrastuksen pariin niin sitten voitaisiin puhua jo hyvästä tilasta (enkä sano näin vain koska olen mies, vaan se olisi ihan oikeasti hienoa, että wh ei olisi sukupuolirajoitteinen harrastus)
Ja se on totta että nuorempien pelaajien mukaan tulo on vain hyvää harrastukselle, sillä mitä enemmän on pelaajia, sitä paremmin pelaamisen edellyttäjällä eli gw:llä menee. Vielä kun joku korkeampi voima saisi enemmän tyttöjä/naisia kuin Ninnun käännytettyä harrastuksen pariin niin sitten voitaisiin puhua jo hyvästä tilasta (enkä sano näin vain koska olen mies, vaan se olisi ihan oikeasti hienoa, että wh ei olisi sukupuolirajoitteinen harrastus)
no siinä nähdään hyvää esimerkkiä, miten homman pitäisi toimia. Täällä ihan yleisiä lähinnä 14v vs. 16-20v, mutta täällä ne 10 vuotiaat ovat lähinnä keräilymielessä tätä harrasteneet ja harrastavat, mutta ei minua haittaisi, jos joku "niistä" innostuisi pelaamaankin. Ite olisin valmis ohjastamaan uusia pelaajia harrastukseen, niinkuin olen tehnyt jo noi 8 ikäiseni kohdalle 
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
-
manmangler
- Viesti:
Jep ja nuorempi polvi voi yllättää. Pelasin joskus kavrin PIKKUveljeä vastaan tosista edikkaa. Kun kaverinpikkuveljen tankit tuli V kiilassa pääsi pari kirosanaa. Olin ilmeisesti aliarvioinut pelaajan. Peli oli hauska ja erittäin kova/tasaväkinen. Minkä aina muistan älä alirvioi ja hauskuus on pääasia.tneva82 kirjoitti:
Yep. Jotkut mukavimmista peleistäni on nimenomaan ollut nuoremman porukan kanssa. Heillä tuntuu myös voitto voitto voitto mentaliteetti olevan vähemmän hallitseva(no ainakin minun kokemuksieni mukaan) ja armeijat on huomattavasti mielenkiintoisempia kuin yleiset turnauslistat. Kunhan nuori tuntee käytöstavat ja osaa säännöt edes auttavasti ei ole mitään ongelmia heitä vastaan pelaamisessa.
Waagh Whuuz teer
C'mon taste my Rot
C'mon taste my Rot
-
maddog
...Mä kyllä oikeasti luulen että GW sen päättää minne liike tulee ja noudattaa siinä McDonald's logiikkaa... Eli pistetään likke pystyyn sinne missä on eniten potentiaalisia asiakkaita. :-)
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
- The Captain
- Valvoja
Enpä tiedä, onko kukaan 10-vuotias siellä pelannut/pelaamassa. Tietääkseni nuorin, joka on pelejä pelannut, on 13-vuotias, paikalliseen maalauskilpailuun osallistuneista nuorin taisi olla 8-vuotias. Ne alle 13-vuotiaat, jotka siellä pyörivät, kyllä keräävät ja maalaavat figuja, mutta eivät ainakaan ole pelipöydän ääreen hinkuneet. En tosin tiedä, ketkä kaikki tuohon liigaan ovat ilmoittautuneet, joten ties vaikka sieltä joku yllättäjä tulisikin. Tuntemieni osallistujien ikähaitari on 13 - 28.Garoth kirjoitti:Kouvolan kerhossa ei ole mitään ongelmia 10v vs. 20-30v - matseissa. 2003 nuo alkavat pelaamaan turnausta, joten eipä se ikäero paljoa paina.
EDIT: Eivätkä ne nassikat kovin usein ole veteraanipelaajia voittaneet...
Back to topic: Luulen, että Ninnu on oikeassa. Jos GW jonnekin päin Suomea liikkeen pystyttää, se tekee sen Helsinkiin. Sinne kuitenkin on suht' helppo saada asiakkaita kauempaakin. Esim. Tampere on keskemmällä maata ja niin ollen kattaisi helpommin maantieteellisesti isomman alueen, mutta junalla ei pääse Tampereelle kovin sujuvasti esim. Itä-Suomesta (junan vaihto Riihimäellä) tai Länsi-Suomestakaan.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
ohhoh. oon odottanut koko elämäni (ainakin 3 päivää) matkaa fantasiapeleihin ja nyt en enää haluakkaan mennä sinne. mitä jos siel on pelottavia penskoja jotka hakkaa miuta jos en osta niille forgeworldin chaos mammothia. :?Tuhatkauno kirjoitti:
Ja että yli 14-vuotiaat on kiinnostunu pelaamisesta? Totta. sinä päivänä kun täytin neljätoista, ajattelin ensimmäisen kerran pelaamista muuten niin figuillani mutta en ole viel valinnut kahden armeijan väliltä sitä hienompaa. (ulkonäkö ratkaisee)
Viimeksi muokannut Maelis, Su 15.12.2002 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.