"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mortar vai Great Cannon?

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Oman mortarini tappoihin lukeutuu ainoastaan ryhmä omia huntsmenejä, joten en sitä kauhiasti käytä. Tykki on yleispätevä ja kiva vehje, mörssäri ei osu mihinkään.
Jazkaa

Viesti Kirjoittaja Jazkaa »

Pistää mortariin engineerin nii sillä osuu aina.
I'm out of mana!
Graq

Viesti Kirjoittaja Graq »

Kyllähän tuo kanuunakin ohi voi mennä, artillery dice antaa kutosen tai isomman niin luultavimmin kuula viuhuu halutun kohteen yli niin heilahtaa, pompusta puhumattakaan. Vaihtoehtoisesti vajaaksi jääminen on mahdollista, jolloin kuulasta tulee kaunis kivi maahan.
"There is nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
Chade

Viesti Kirjoittaja Chade »

Mortarilla on myös mukava poimia skirmishereitä (lentäviä tai ei) ja fast cavalrya. Valtavalla lätyllä osuu vaikka arvaisikin vähän huonosti/skatteroitusi vähän.
"Söpö sixpackmonsteri!" -kauneinta mitä Nightbringeristä on koskaan sanottu
swiftwind

Viesti Kirjoittaja swiftwind »

Itse näkisin asian niin, että GClle riittää kohteita joka armeijassa, mutta mortar on hyödyllinen vain kevyttä rankattua jvtä vastaan. Massa-armeijan sattuessa kentän toiseen päätyyn voit tykeillä paukuttaa pois erikoisnapit ja keskittyä muilla joukoillasi säälittävien rivimiesten teurastamiseen.
Jazkaa

Viesti Kirjoittaja Jazkaa »

Ai että mortar olisi huono massoja vastaan. Kahdella mortarilla saat kyllä myös t4 joukkoja pudotettua ihan kivasti.
I'm out of mana!
Lord Mikke

Viesti Kirjoittaja Lord Mikke »

Kevyt katsaus:

Cannon:

Knightit
isot möröt
toiset tykit(vähän tuuria)
ogret

Mortar:

massa
Peril of Warp
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

Massaa taas on ihan turha ampua jollei ole 4 mortaria ja 2 hellblasteria. Joten ota tykki. Ei ne skavenit kuitenkaan välitä vaikka parikymmentä rottaa tippuisi ennen kuin tunneli tiimi tulee. Goblineita nyt vielä vähemmän, kun jalka tupsahtaa taivaalta kolmessa sekunnissa ja muussaa kaiken sotakonetta muistuttavankin.
Ghe'dahlg

Viesti Kirjoittaja Ghe'dahlg »

Minä toisessa topicissa kirjoitti:Itse olen kyllä mortarin kannalla. En KOSKAAN aliarvioisi ison blastin kokoa, reiän S6 D3 haavaa ilman seiviä ja sitä S3 -1 armoria. Hintakin on kuitenkin hyvin huokea.

Harvoinpa on Mortari alisuorittanut totaalisesti. Sillä kaatuvat skirmisherit, petoherrdit ja muut ilkeät veikkoset joihin monta S3 -1 armori iskua sattuvat.

Lisäksi Mortari on aivan mainio vihollisen sotakoneiden ja erityisesti niiden käyttäjien metsästäjä. Mortarilla on kahdessa vuorossa heikennetty kääpiöiden tykkikukkula toimintakyvyttömäksi ja Great Cannon tulella viimeistelty viimeisetkin toiminnalliset sotakoneet.
Kannatan Empiren armeijaan ainakin yhtä Mortaria. Iso blasti on turnauksissa(kin) kova juttu. Haltiat(Ihan mikä vain) tippuvat mortarin iskusta, liskot tippuvat mortarin iskusta(sekä saurukset, että skinkit), örkit ja gobot tippuvat mortarin iskusta, Keisarikunnan väki kaatuu mortarin iskusta, Bretonnian väki kaatuu mortarin iskusta, Rotat kaatuu mortarin iskusta, epäkuolleet kaatuu mortarin iskusta, gnoblarit kuolee mortarin iskusta, demonit kuolee mortarin iskusta, Wood Elffien dryadit kaatuu mortarin iskusta, petoherdit kaatuu mortarin iskusta. Kaiken tämän lisäksi mortarilla on aivan järkyttävän iso vahinkopotentiaali. Mortari on pelin harvoja aseita, joilla on potentiaalia pyyhkäistä ryhmällinen väkeä pois kentältä yhdellä laukauksella.
Tätä viestiä ei ole testattu kasviksilla eikä siinä mahdollisesti näkyviä perunoita ole vahingoitettu.
minisaarnaaja

Viesti Kirjoittaja minisaarnaaja »

Lisäksi mainittakoon, että kunhan opit arvioimaan matkan (aina) tuumalleen oikein, tulee mortarista melkoinen sniputtaja. Suoran hitin mahdollisuus on kuitenkin melko hyvä, eikä kahden tuuman scatterikaan vielä välttämättä pahasti haittaa jotain chariottia vastaan. Itse olen tappanut ihan jalkamaagejakin suorilla reikäosumilla, mutta se kyllä vaati jo vähän laskentaa ja muistiohjeita siitä miten kauas omasta reunastasi olet mortarin deployannut, miten kauas toisesta reunasta toinen deployaa jne.

Jos kuitenkin olet ottamassa kolmea sotakonetta, etkä ole vielä mestari arvioimaan (tai laskemaan) etäisyyksiä, ottaisin kaksi kanuunaa ja yhden mortarin. Toisaalta neuvoisin kasaamaan figut niin, että voit halutessasi vaihtaa runkoon kumman tahansa aseen. Näin voit sitten koittaa sitä kolmen mortarin jyrää, joka on ihan "virkistävä" kokemus vastapelaajalle.

Täysin optimoiduissa turnausarmeijoissa näkee yleensä enemmän tuota kanuunaosastoa. Tämä johtuu tosin osin siitäkin syystä, että empirellä on muitakin keinoja hoidella massaa kuin mortar (esimerkiksi oma massa).
Suomenkielinen maalausopas ja maalaus- ja konvertointiaiheisia artikkeleita - http://www.wellofminiatures.wordpress.com
Rotten sound

Re: Mortar vai Great Cannon?

Viesti Kirjoittaja Rotten sound »

Dolmot kirjoitti:
Mr. Tabasco kirjoitti:kumpi on parempi Mortar vai Great Cannon?
Great cannon, kaikkialla muualla paitsi kuvitteellisessa keiju-universumissa jossa ihmiset muka ottaisivat rankattua jalkaväkeä. Ei tule tapahtumaan tosielämässä.

Ota silti mortar. Se on miehekäs valinta. Lisäksi voit hämmentää vastustajaa.
Ihan kuin tässä olisi sarkasmia :D,Kanuuna jos vastaan tulee pahoja mörköjä.
Gitsnik

Viesti Kirjoittaja Gitsnik »

GC ehdottomasti ;)

nimim:"kokemustaon"
eka vuoro... 2 gc mukavasti tähtäämässä n.700 jtn mikälie kaaos tzeench
prinssiä=2osumaa ja prinssi osisa maassa sekä niin ihana ilme vastustajan kasvoilla... aaah ! :):)
Teonanacatl

Viesti Kirjoittaja Teonanacatl »

Gitsnik kirjoitti:GC ehdottomasti ;)

nimim:"kokemustaon"
eka vuoro... 2 gc mukavasti tähtäämässä n.700 jtn mikälie kaaos tzeench
prinssiä=2osumaa ja prinssi osisa maassa sekä niin ihana ilme vastustajan kasvoilla... aaah ! :):)
Susosittele Great Cannonia, koska se yhdessä pelissä tappoi Tzeentch-loharilordin? Minullapa Mortar tappoi yhdessä pelissä Loharilordin ja Greater Daemonin. Onko se nyt parempi kuin GC?

Mutta asiaan. Tykki on varmaan se paras vaihtoehto. Sillä voi tasapuolisesti ammuskella kaikkea, kun taas mortari toimii lähinnä infantryblokkeihin.
"Kuunnelkaa lapset Teonanacatlia, joka tietää asiasta
hieman kauemmin pelanneena..."
- Illumina
"Teonanacatl ounaa."
- Usermaatra
"Något sagt i latin låter djupt."
-Trad.
fury

Viesti Kirjoittaja fury »

DeeCee kirjoitti:Niin siis onhan se mortar kiva jos osuu kunnolla, unohdatte vain sen aina-niin-ihanan scatter dicen.
Tai aina-niin-ihanan bouncen, kun kuula jää turpeeseen. Tai sen edellisen nopan, kun kuula pamahtaa kuusi tuumaa yksikön taakse. Kaikilla guessia käyttävillä aparaateilla on vastaava ominaisuus.
Ostetaan Tomb Kings sekä Eldar -figuja. Laita YV:tä.
Karu

Kyllä se bounce silti luotettavampi on kuin scatteri.
CmrdHo

Viesti Kirjoittaja CmrdHo »

En tiedä johtuuko käyttäjän kyvyistä vai mistä, mutta minä olen peleissäni (joita on kertynyt 7) tehnyt enemmän tuhoa yhdellä mortarillani kuin kahdella tykillä, mitkä listallani ovat.
Karu

Väittäisin, että johtuu joko kyvyistäsi tai vastassasi olleista armeijoista. Itse ainakin tänään pelatessani täysin maagein varustettua cavalry-helffilistaa vastaan tuhosin tykeillä kaksi chariottia, kaksi viiden ryhmää silver helmejä ja satunnaista sälää, kun taas ainoa mortarini tappoi ainoastaan yhden bolttiksen crewin. Toisaalta tämä saattaa johtua minun kokemattomuudestani mortarin käsittelyssä.

Tykit ovat ainakin turnausympäristössä joustavampia kuin mortarit, sillä tykeillä tuhoaa niin ratsuväkeä, monsuja kuin kärryjä, kun taas mortari on parempi ainoastaan huonon toughnessin omaavan, kevyesti panssaroidun jalkaväen tappamisessa.
Natukka

Viesti Kirjoittaja Natukka »

Karu kirjoitti:Itse ainakin tänään pelatessani täysin maagein varustettua cavalry-helffilistaa vastaan tuhosin tykeillä kaksi chariottia, kaksi viiden ryhmää silver helmejä ja satunnaista sälää, kun taas ainoa mortarini tappoi ainoastaan yhden bolttiksen crewin.
Taisit voittaa pelin? ;) Ja kyllähän tuo mortari pisteensä takaisin hankki.
Karu

Itseasiassa peli päättyi tasuriin ;) . Mulla oli magiapuolustus vähän maissa kun sieltä lentää sata miljoonaa master of stonea mun tykkeihin. Onneksi onni oli puolellani ;) . Myös kahdeksan inner circle-ritarin menetys ikäänkuin vahingossa tuntui pahasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Armeijat ja yksiköt”