archon kirjoitti:
Siis, edelleen huumorista viis, mutta kyllä fluffan mukaan librarianit tekee kaiken näköistä non-combat hommaa ja ovat lahjakkaita omalla sarallaan, mutta pitääkö niiden nyt sitten aina pakolla olla WS/BS arvoissa olla niin selkeästi rivimiestä parempia?
No siitä olen ainakin samaa mieltä että librarianit yleensä hoitelee suuremmissa taisteluissa tiedonsiirtoa, joukkojen liikkeiden ennustusta, vihollisen reservien tarkkailua, kiertoradan scannausta ja warpin virtausten tutkintaa.
Suuremmat arvot mielestäni selittää käsitys, (jonka olen itse saanut) että librarien koulutus on kaikin puolin rankempaa kuin rivimarinen. Psyykkiset kyvyt valjastetaan taistelun avittamiseen. Henkiset kyvyt terästävät aistit (ja antavat myös yliaistit), nopeuttavat liikkeitä ja refkeksit ovat huipussaan. Elän siinä uskossa että librarianit ovat kuten taistelulajien mestarit jotka tietävät että taistelut voitetaan säilyttämällä henkinen ote, ilman pelkoa, tahdonvoimalla ja taidolla. Tätä kuvaa mielestäni quote: "All these powers and more make the Librarians the ultimate Warrior Mystics, endowed with abilities which set them aside from their brother Space Marines."
EI kyseessä ole vain Marinet vaan mm myös Tau Etherealit, farseerit, näin heti mainitakseni.
Näihin en ota sitten enää pahemmin kantaa. Warlockit kuulostavat ainakin saman tyyppisiltä kuin librariaanit, farseereja ei edes pitäisi pahemmin pelikentillä pyöriä, he ovat juuri "isojen kuvioiden" hoitelijoita. Tau... No comment.
FB:ssä sentään asiaa on vastaavasti huomioitu.
No kymmeniä vuosia loitsuja opiskellut empire velho ei olekaan ihan niin taistelukunnossa. Mutta jos "velhokoulutukseen" olisi kuulunut myös erottamattomana osana lähitaistelu/sotiminen voisi tilanne olla erilainen.