"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Apuva ... green stuffin käsittelystä (ei käyttökohteista)

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
jtahola

Apuva ... green stuffin käsittelystä (ei käyttökohteista)

Viesti Kirjoittaja jtahola »

Moro, käytöstä sain hyviä vinkkejä, hain gs:ää kaupasta ja myyjä sano "kastele sormias, helpompi käsitellä kun ei jää sormiin". Jälkeenpäin lueskelin vinkkejä jossa mainittiin "katso ettei vettä, rasvaa tms jää gs:n ja pinnan väliin" ... hiukan toisiaan poissulkevia. Mutta kuis kauan toi gs on käyttökelposta, meinaan ennenkun nahkottuu pinnastaan niin ettei pysy missään. Kun aluks ei meinaa tulla mitään ja aikaa palaa räpeltämiseen, niin ekoissa figuissa pysy hyvin mut vikoissa viilatessa tahto irrota jopa kolosta, figut kyllä pesty ja kuivattu ennen "pakkelointia" ... pitäsikös tehdä sen verran kun puolessa tunnissa kerkee käsitteleen??? Ja oli pienoinen yllätys kuinka hyvin paistaa mastonin mattamustan (121) läpi, toivottavasti akryylit hieman peittää jatkossa.
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Muistitko sekoittaa kumpaakin ainetta keskenään? Oliko sekoitussuhde oikea?
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Ratovaari kirjoitti:Muistitko sekoittaa kumpaakin ainetta keskenään? Oliko sekoitussuhde oikea?
Mitähän sinä taas sekoilet.

Aiheeseen: Green stuff pysyy muovailukunnossa noin kaksi tuntia ja oikeastaan kannattaa jättää valmiiksi vatkattu stuffi 20-30 minuutiksi asettumaan ennen skulptauksen aloittamista koska tällöin sfuffi on kiinteämpää eikä niin tahmeaa kuin alussa.
jtahola kirjoitti:Jälkeenpäin lueskelin vinkkejä jossa mainittiin "katso ettei vettä, rasvaa tms jää gs:n ja pinnan väliin" ... hiukan toisiaan poissulkevia.
kosteus sauman välissä ei ainakaan minua ole haitannut mutta jos käytät rasvaa kannattaa vaikka ensin laittaa green stuff oikealle paikalleen ja vasta sitten laittaa rasva käsiinsä juuri siksi ettei rasvaa mene pintojen väliin.

Ja kyllä paistaa aika pahasti sprayn läpi mutta kannattaa vaikka maalata akryylimustalla stuffatut kohdat pohjamaalauksen jälkeen.

-Draven-
Valtsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtsu »

Draven kirjoitti:Mitähän sinä taas sekoilet.
Mitähän sinä itse sekoilet? Eihän Ratovaari mitään tuossa sekoillut. Kannattaa tehdä niin että jos ensin laitat greenstuffia ensinmäiseen hahmoon, niin kun siirryt seuraavaan vaivaat stuffia vähän ja toistat tämän aina ajoittain. Näin itse ainakin teen.
Lalalaa
dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

Mitähän sinä sekoilet?

Jo aloitttavasta tekstistä löytyy selvästi se että kyllä sitä on sekoitettu. Eihän se muuten toimi. Kyse ei ole vatkaamisesta, vaan alun alkaen kovettimen ja stuffin sekoittamisesta.
Valtsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtsu »

dead flesh penalty kirjoitti:Mitähän sinä sekoilet?

Jo aloitttavasta tekstistä löytyy selvästi se että kyllä sitä on sekoitettu. Eihän se muuten toimi. Kyse ei ole vatkaamisesta, vaan alun alkaen kovettimen ja stuffin sekoittamisesta.
Heh, kyllähän minä sen tajusin, että se on sekoitettu. Mutta kun greenstuff on jonkin aikaa aloillaan, se alkaa kovettua. Huomattavasti helpompaa, kun vääntelet ja kääntelet sitä välillä. Että mitäs te kaikki sekoilette ;).
Lalalaa
Kiroava Kullervo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiroava Kullervo »

Itse en suosittaisi viilailemaan tai hiomaan ihan puhdasta green stuffia. Ainakaan omalla kohdallani ei onnistu kunnolla.

Teen siis näin. Tungen koloon tuoreeltaan sekoitettua tuotetta niin, että sitä jää jonkin verran sauman ulkopuolelle. Venailen hetken, jotta aine hiukan sitkistyy ja "kuorin" pois ylijäämät. Kuorintaan käytän köyhänä miehenä paremmalta puoliskolta ryöstettyä neula arsenaalia. Neulan pinnan tulee olla kunnossa ja piikillä pituutta semmonen reilu 4 cm, jotta on joku kohta mistä pitää kiinni niin, että näkee mitä tekee. Gs tuppaa myös hiukan kutistumaan kuivuessaan (tai muuten muuttamaan muotoaan), joten pienen ylimääräisen laitto ei ole pahaksi. Kannattaa harjoitella liimailemalla muovifigujen kehikoita ja ylijäämiä toisiinsa ja stuffata ne. Näin kertyy uskallusta ja tahtoa loppu työhön.
Kiroava Kullervo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiroava Kullervo »

Noista työstövälineistä lisää. Kannattaa hommata ainakin teräväkärkinen työkalu (isot parsinneulat, isot nuppileuta; ei siis injektioneulat :) , jotka toisin sanoen ovat putkia). Toinen hyvä värkki on nuppileulan pallopää, sillä saa isompia aloja sileä reunaisia uurteita aikaiseksi ja lopulta myös "tasaista" pintaa. Näihin tarkoituksiin voi toki hommata valmiita sculptausväline paketteja, mutta, jos pysyy perussauman tilkinnässä, en ainakaan itse ole nähnyt tarpeelliseksi. Olen pärjännyt omilla kotikutoisillani varsinhyvin (oma mittapuu) myös pienten sculpti-lisien yms. kanssa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”