Figujen valaminen
Onko tuohon hiekkavaluun liittyen mitään hyviä tutoriaalilinkkejä? Pikagoogletus ei antanut erityisen hyvää tulosta.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
- figunarkki
Voi kun olisikin noin yksinkertaista. Kipsimuottien täytyy olla täysin päästäviä. Kun valetaan omia figuja kyseessä on sculpti, ei figu. Se olisi kopioimista.nkv kirjoitti:laita askartelukipsin sisälle yksi figu, tee kynällä reikä ja anna sen kipsin kuivuu. ku se on kuiva nii halkaset kipsin ja otat figun pois. laitat kipsin palat yhteen ja sulatat tinaa sisälle ja annat jäähtyy. halpaa hupia
Miten ajattelit halkaista kipsin niin että siihen voi sen jälkeen vielä valaa niin että lopputuloksena on muutakin kuin epämääräinen möykky.
Kaiken lisäksi tämä on jo mainittu aikaisemmin tässä topicissa.
(Tämä on niitä hetkiä kun haluaisin olla moderaattori.)
Huuuh.... en suosittele. Kokeilin joskus 90-luvulla tuotakin tekniikkaa. Tulos: ei toimivaa muottia ja kädessä originaali, jonka jok'ikinen resessi täynnä kipsiä, jota ei saa pois ... millään ... --> malli roskiin.nkv kirjoitti:laita askartelukipsin sisälle yksi figu, tee kynällä reikä ja anna sen kipsin kuivuu. ku se on kuiva nii halkaset kipsin ja otat figun pois. laitat kipsin palat yhteen ja sulatat tinaa sisälle ja annat jäähtyy. halpaa hupia
Huomattavasti helpommalla pääset yrittämällä jollakin jo aiemmin mainitulla tekniikalla.
Polyuretaanikumi: vaatii tyhjiön (mulla on tosin pari muottia tehtynä ilman tyhjiötä, mutta ei niistä hyviä saa, koska ilmakuplat muoteista pitää poistaa tyhjiössä). Hinnakas ja levittää myrkyllisiä kaasuja. Valumateriaalit: kipsi, hartsi, figumetalli.
RTV-kumi: sopivilla aineilla erittäin nopea ja helppokäyttöinen tapa valmistaa satoihin valukertoihin sopivia muotteja. Hinnakas, mutta ei lähellekään niin kallista kuin polyuretaanikumi. Läjä muotteja tehtynä tällä tavalla. Valumateriaalit: kipsi, hartsi, figumetalli.
RTV-putty: paljon helpommaksi ei enää voi mennä ... sekoitetaan 1:1 suhteessa vahamaista massaa (vähän kuin muovailuvahaa) ja kääräistään se sopivasti originaalin ympäri. Kovettuu puolessa tunnissa huoneenlämmössä, jonka jälkeen siihen voi tehdä ilmastusreikiä jne. Pahuksen kallista tavaraa, mutta toimii kuin tauti. Muutama muotti tehtynä tälläkin tavalla. Valumateriaali: kipsi, hartsi, figumetalli.
Muovailuvaha: sopii loistavasti yksipuoleisten muottien tekoon, mutta hankalaa tehdä kaksiosaisia muotteja (olen tosin onnistunut tekemään kaksipuoleisiakin, mutta niistä tulee yleensä kertakäyttöisiä). Erittäin halpaa ja soveltuu loistavasti kohteisiin joistsa nyt ei välttämäti tarvitse tehdä omaa muottia. Valumateriaalit: kipsi, hartsi. Figumetalli on liian kuumaa ja hartsin kanssakin on vähän niin ja näin ... jos on hankkinut hartsia, jonka reaktiolämpötila on matala, niin tämäkin onnaa (lue: on vähän kokemusta ja toimii). Saatavailla myös erityisvahoja (tuli ostettua sellaistakin aikanaan Briteistä), jotka kestävät kuumaa paremmin ja joista voi muovailla helposti originaaleja RTV-muottien originaaleiksi. Uudelleenkäytettävyys huippuluokkaa.
Lateksti: tavallisten figujen muottien kohdalla ei oikein sovellu, koska terävät kohdat mallissa rikkovat lateksin liian helposti. Toki kokeilemisen arvoista, sillä muottilateksin hinta ei päätä huimaa. Valumateriaaliksi kelpaa mikä vaan.
On varmaan muitakin menetelmiä, mutta lyhyesti tässä nämä yleisimmät.
Omien mallien valamisessa sentrifugi olisi kovasti kiva, jos aikoo saada onnistumisprosentin 50 paremman puolelle. Yksipuolisissa muoteissa tosin epäonnistua ei oikein voi, joten minusta niistä kannattaa aloittaa.
Hirst Artsin muotit joku jo mainitsikin: voin omasta puolestani suositella lämpimästi. Toinen vastaavia, mutta pienempään skaalaan, tekevä firma on Link-a-Mold, jolla on valikoimissaan iso joukko RTV-kumimuotteja rakennusten tekemiseen hartsista tai kipsistä.
Niin, että...
Yhdessä White Dwarf lehdessä sanotaan, että Citadel miniatyyrien valaminen on laitonta. En tiedä päteekö se omaankäyttöön, mutta niitten myyminen on kellettyä.
I am the one who sails the stars. I am the Arch-Smurf.
Re: Niin, että...
Minkä tahansa teoksen kopioiminen myyntiin on laitonta ellei tekijä erikseen anna lupaa. (Sitten on tietysti vanhenemispykälät ja läjä muuta poikkeussälää. Ohitetaan.) Tähän GW tai mikään muukaan valmistaja ei tarvitse tai saa poikkeuksia. Tekijänoikeuslaki suojaa yhtä lailla kaikkia. Yksityiskäyttö taas on vapaata ja sitä saa tehdä huoletta. Tähänkään mikään yksittäinen firma ei saa poikkeuksia vaikka luultavasti haluaisi.Tozenator kirjoitti:Yhdessä White Dwarf lehdessä sanotaan, että Citadel miniatyyrien valaminen on laitonta. En tiedä päteekö se omaankäyttöön, mutta niitten myyminen on kellettyä.
Valaminen sisältää kuitenkin aika paljon muuta kuin pelkän kopioinnin.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Kannattaa katsella kotimaisia pienoismalli-lehtiä, niissä on aina silloin tällöin artikkeleissä juttua kotivalamisesta muun jutun ohessa. Eräässä Harraste ja Pienoismalli-lehden numerossa vuodelta 1990 oli todella kattava artikkeli juuri polyuretaanimuottien valmistamisesta ja mallien itsevalamisesta.
(Kyseistä numeroa olen nähnyt ainakin yhden kirjaston varastossa. Kirjastoilla on yleensä aivan tolkuttomat varastot lehtien vanhoja numeroita varastoissaan ja niitä yleensä pääsee katsomaan kun vain pyytää kohteliaasti.)

(Kyseistä numeroa olen nähnyt ainakin yhden kirjaston varastossa. Kirjastoilla on yleensä aivan tolkuttomat varastot lehtien vanhoja numeroita varastoissaan ja niitä yleensä pääsee katsomaan kun vain pyytää kohteliaasti.)
Kuinka olet saanut rakennettua tyhjiön? Sehän on jo pro-tason hommabehemoth kirjoitti: Polyuretaanikumi: vaatii tyhjiön (mulla on tosin pari muottia tehtynä ilman tyhjiötä, mutta ei niistä hyviä saa, koska ilmakuplat muoteista pitää poistaa tyhjiössä).
Eikös periaatteessa tyhjiön luomiseksi riitä tiivis, kestävä säiliö, johon liitetään imuriliitäntä? Tiedän tämän tosin olevan monimukaisempaa kuin mitä yhden virkkeen perusteella näyttäisi.
- figunarkki
Ehkä käyttökelpoisempi tyhjiö on täyttää säiliö vesihöyryllä ja sitten kun säiliön jäähdyttää, jäljelle jää tyhjiö ja pohjalle hieman vettä. Mutta säiliön tosiaan täytyy olla aivan pirun kestävä. Olen nähnyt teräksisen purkin muuttuvan discorusinaksi.Silveri kirjoitti:Eikös periaatteessa tyhjiön luomiseksi riitä tiivis, kestävä säiliö, johon liitetään imuriliitäntä? Tiedän tämän tosin olevan monimukaisempaa kuin mitä yhden virkkeen perusteella näyttäisi.
Hmmm... Avaruushan on maailman suurin tyhjiö, eikö vain? 
No ei nyt sentään, tyhjiön valmistaminen kotikonstein on kutakuinkin mahdotonta, uskokaa minua, tai jos ette usko, tehkää tyhjiö, mutta muistakaa, että teitä on varoitettu.
No ei nyt sentään, tyhjiön valmistaminen kotikonstein on kutakuinkin mahdotonta, uskokaa minua, tai jos ette usko, tehkää tyhjiö, mutta muistakaa, että teitä on varoitettu.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Kyllä noita valussa käytettäviä tyhjiöitä on onnistuttu Suomessa pienoismalliharrastajien toimesta rakentamaan. Jostain luin että siinä pitää kuitenkin aika tarkalleen tietää että mitä tekee ettei tapahdu vahinkoa.
Suomessa on jopa eräs pienoismalliliike joka myy muun valikoiman ohessa kotimaisia kustomisointiosia pienoispanssarivaunuihin. En muista kylläkään että ovatko osat hartsia vai polyuretaania mutta hienolle näyttivät, samaa tasoa esim. Armorcastin Wh40k-tuotteiden kanssa.
Suomessa on jopa eräs pienoismalliliike joka myy muun valikoiman ohessa kotimaisia kustomisointiosia pienoispanssarivaunuihin. En muista kylläkään että ovatko osat hartsia vai polyuretaania mutta hienolle näyttivät, samaa tasoa esim. Armorcastin Wh40k-tuotteiden kanssa.
Tuolta löytyy juttua muottien tekemisestä:
http://www.micromark.com/html_pages/ins ... sinart.pdf
Myös irlantilaiselta Mithrililtä (Prince August) löytyy tekstiä asiasta:
http://www.mithril.ie/Intro/DesignFigure.html
http://www.mithril.ie/Intro/MasterMoulds.html
http://www.micromark.com/html_pages/ins ... sinart.pdf
Myös irlantilaiselta Mithrililtä (Prince August) löytyy tekstiä asiasta:
http://www.mithril.ie/Intro/DesignFigure.html
http://www.mithril.ie/Intro/MasterMoulds.html
Ns. 'oikeat' miniatyyrimuotit ovat pyöreitä kumimuotteja joissa keskipakosvoiman avulla saadaan sula metalli (tai muovi) tai hartsi menemään pienimpiin ja ohuimpiin yksityiskohtiin :
http://www.castcraft.com/centinf.htm
http://www.tekcast.com/sixeasy.htm
http://www.contenti.com/products/spin-c ... g-how.html
Kyseinen erikoislaitteisto sitten maksaakin aivan tolkuttoman paljon.
Periaatteessa tuollaisen laitteen kai voisi itse valmistaa. Erillistä metallin sulatuslaitetta ei tarvitse kun käytetään hartsia tai polyuretaania tai hellalla sulatettavaa miniatyyrimetallia. Muotit voi itse valmistaa RTV-aineesta.
Jos tuollaisen vehkeen rakentaisi niin riittäisiköhän siinä käsivoimin saatavat kierrosvauhdit?
Can you make your own spin casting machine?
A spin casting machine could be home made, because it is a relatively simple device, and most of the early machines could be considered "shop built"
http://www.castcraft.com/centinf.htm
http://www.tekcast.com/sixeasy.htm
http://www.contenti.com/products/spin-c ... g-how.html
Kyseinen erikoislaitteisto sitten maksaakin aivan tolkuttoman paljon.
Periaatteessa tuollaisen laitteen kai voisi itse valmistaa. Erillistä metallin sulatuslaitetta ei tarvitse kun käytetään hartsia tai polyuretaania tai hellalla sulatettavaa miniatyyrimetallia. Muotit voi itse valmistaa RTV-aineesta.
Jos tuollaisen vehkeen rakentaisi niin riittäisiköhän siinä käsivoimin saatavat kierrosvauhdit?
Can you make your own spin casting machine?
A spin casting machine could be home made, because it is a relatively simple device, and most of the early machines could be considered "shop built"
riippunee siitä miten valuaukot tekee
En olekaan. Kirjoitin juuri tuossa ylempänä (jota lainasitkin), että pari muottia tehtynä ilman tyhjiötä polyuretaanikumista. Kyllä niistä muotit tuli ja kelpaavat siihen käyttöön, mihin teinkin ne, mutta ilmakuplat ovat suuri ongelma tässä tekniikassa enkä sitä kyllä voi suositella kellekään, koska kerran RTV-silikonikumista muotit on niin paljon helpompi rakentaa kotikäyttöä ajatellen.oldskoolslann kirjoitti:Kuinka olet saanut rakennettua tyhjiön? Sehän on jo pro-tason hommabehemoth kirjoitti: Polyuretaanikumi: vaatii tyhjiön (mulla on tosin pari muottia tehtynä ilman tyhjiötä, mutta ei niistä hyviä saa, koska ilmakuplat muoteista pitää poistaa tyhjiössä).
eBayssa oli myynnissä puolisen vuotta sitten n. 1500-2000 dollarilla käytettyjä "spin casting"-laitteita. Niissä tuli mukana metallinsulattimet joita ei välttämättä kotikäytössä tarvitsisi. Uudet vastaavat laitteet maksavat sitten jotain viidestä tuhannesta eurosta reippaasti ylöspäin.
Tuli kokeiltua epoksivalua RTV-muottiin ja tulokset olivat aika hyviä. Ainoat ongelmat mitä tuli johtuivat itse muotista sekä ilmakuplista joita jäi sinne tänne valetussa figuurissa. Ilmanpoistumisaukot eivät tuntuneet paljoa auttavan asiaan tai muotin varovainen heiluttaminen hartsin kaatamisen aikana.
Ainoa mikä tässä voi tuottaa ongelmia on se että epäonnistuneet hartsiukot täytyy käyttää konvertointiin tai heittää roskikseen kun niitä ei voi sulattaa uudelleen siinä missä metallifiguureja.
Tuli kokeiltua epoksivalua RTV-muottiin ja tulokset olivat aika hyviä. Ainoat ongelmat mitä tuli johtuivat itse muotista sekä ilmakuplista joita jäi sinne tänne valetussa figuurissa. Ilmanpoistumisaukot eivät tuntuneet paljoa auttavan asiaan tai muotin varovainen heiluttaminen hartsin kaatamisen aikana.
Ainoa mikä tässä voi tuottaa ongelmia on se että epäonnistuneet hartsiukot täytyy käyttää konvertointiin tai heittää roskikseen kun niitä ei voi sulattaa uudelleen siinä missä metallifiguureja.
mitäs hartsia käytit, mistä hankit ja paljonko pulitit?
Tilasin hartsit erikoistilauksena Tietonikkarin kautta. Inspiraation siihen sain Pienoismalli-lehden artikkelistä jossa oli käsitelty aihetta.
Kovin halpaa tilaaminen ei ollut mutta ainetta tuli paljon ja tuntuu toimivan hyvin.
Kahta komponenttia sekoitetaan purkissa 50/50-periaatteella minkä jälkeen se kaadetaan muottiin. Tässä vaiheessa aine on kuin vettä eli kannattaa varmistaa että muotti on kunnon puristuksessa ja saumat peitettty ettei neste valu ympäriinsä. Hetken kuluttua se alkaaa kuumentua itsestään ja lopulta se muuttuu silminnähtävästi hetkessä kiinteäksi valkoiseksi tavaraksi. Ohuimmissa kohdissa lopullinen tuote on hieman joustava. Eli ei ole siis yhtä haurasta kuin esim. Grendelin hartsifiguurit.
Olen onnistunut myös valamaan uudenvuoden tinasta ihan kelpoja figuureja omista muoteista joskin niissä se tyypillisesti onnistui tyydyttävästi aina vasta jollain 5:llä tai 8:lla valukerralla.
Katso myös jenkkiläisen Micromarkin kotisivut, siellä myydään hyvää valikoimaa valutuotteita.
En usko että välttämättä pystyn alkamaan tuottamaan esim. 28mm mittakaavan ihmisfiguureja johtuen siitä että kaikki piikit ja ulokkeet (esim. keihäänkärjet tai miekat) olisivat liiian vaikeita tuottaa. Sen sijaan esim. jotain isokokoisempia itse tehtyjä ogreja tai trolleja voisi varmasti hyvinkin valaa silikonimuoteista.
Toinen mikä tulee mieleen niin on jonkinlaiset Epic-mittakaavan (n. 1/300) scifitankit ja jättiläisrobotit. Niitä luulisi kanssa olevan suhteellisen helppo valaa kun niissä on ei ole niin hirveän paljoa pieniä yksityiskohtia (pienestä mittakaavasta huolimatta).
Kovin halpaa tilaaminen ei ollut mutta ainetta tuli paljon ja tuntuu toimivan hyvin.
Kahta komponenttia sekoitetaan purkissa 50/50-periaatteella minkä jälkeen se kaadetaan muottiin. Tässä vaiheessa aine on kuin vettä eli kannattaa varmistaa että muotti on kunnon puristuksessa ja saumat peitettty ettei neste valu ympäriinsä. Hetken kuluttua se alkaaa kuumentua itsestään ja lopulta se muuttuu silminnähtävästi hetkessä kiinteäksi valkoiseksi tavaraksi. Ohuimmissa kohdissa lopullinen tuote on hieman joustava. Eli ei ole siis yhtä haurasta kuin esim. Grendelin hartsifiguurit.
Olen onnistunut myös valamaan uudenvuoden tinasta ihan kelpoja figuureja omista muoteista joskin niissä se tyypillisesti onnistui tyydyttävästi aina vasta jollain 5:llä tai 8:lla valukerralla.
Katso myös jenkkiläisen Micromarkin kotisivut, siellä myydään hyvää valikoimaa valutuotteita.
En usko että välttämättä pystyn alkamaan tuottamaan esim. 28mm mittakaavan ihmisfiguureja johtuen siitä että kaikki piikit ja ulokkeet (esim. keihäänkärjet tai miekat) olisivat liiian vaikeita tuottaa. Sen sijaan esim. jotain isokokoisempia itse tehtyjä ogreja tai trolleja voisi varmasti hyvinkin valaa silikonimuoteista.
Toinen mikä tulee mieleen niin on jonkinlaiset Epic-mittakaavan (n. 1/300) scifitankit ja jättiläisrobotit. Niitä luulisi kanssa olevan suhteellisen helppo valaa kun niissä on ei ole niin hirveän paljoa pieniä yksityiskohtia (pienestä mittakaavasta huolimatta).