"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Sprueritilät yrittävät myrkyttää minut

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
DJ_Silverpig

Sprueritilät yrittävät myrkyttää minut

Viesti Kirjoittaja DJ_Silverpig »

Olen huomannut, että tietyissä olosuhteissa (jotka valitettavan usein vallitsevat huoneessani) sprueritilät rupeavat levittämään pistävää, öljyistä muovinhajua ympäristöönsä.
Kahdesti kuluneen vuoden sisällä olen jo herännyt kyseiseen ilmiöön. Syntyvä kaasu todella pistää sieraimiin ja haisee todella pahalle.
Voi tietenkin olla, että olen allerginen tai muuten vain yliherkkä sille.

Osaisiko joku sanoa, mitä tuo syntyvä kaasu on ja missä olosuhteissa se syntyy?
Possu
Tom_Gore

Re: Sprueritilät yrittävät myrkyttää minut

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

DJ_Silverpig kirjoitti:Olen huomannut, että tietyissä olosuhteissa (jotka valitettavan usein vallitsevat huoneessani) sprueritilät rupeavat levittämään pistävää, öljyistä muovinhajua ympäristöönsä.
Kahdesti kuluneen vuoden sisällä olen jo herännyt kyseiseen ilmiöön. Syntyvä kaasu todella pistää sieraimiin ja haisee todella pahalle.
Voi tietenkin olla, että olen allerginen tai muuten vain yliherkkä sille.

Osaisiko joku sanoa, mitä tuo syntyvä kaasu on ja missä olosuhteissa se syntyy?
Eihän sprueiden päälle pääse muoviliimaa? Eikä spruet ole missään auringonpaisteessa tai ainakaan suurennuslasin alla?
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
DJ_Silverpig

Re: Sprueritilät yrittävät myrkyttää minut

Tom_Gore kirjoitti: Eihän sprueiden päälle pääse muoviliimaa? Eikä spruet ole missään auringonpaisteessa tai ainakaan suurennuslasin alla?
:D

Suljettuna tiiviisti pahvilaatikkoon pöydän alla.

Lähinnä nyt kiinnostaisi tietää mitä kaasua se on.
Viimeksi muokannut DJ_Silverpig, Pe 14.04.2006 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Possu
Hän itse

Viesti Kirjoittaja Hän itse »

Outoa, kaikki figuni tekevät samoin jos ne ovat suljetussa tilassa: heti kun ne ottaa pois semmonen pistävä haju lemahtaa.
"Watch my back" , sanoi kyttyräselkä.
DJ_Silverpig

Tämä spruemyrkytys on vähän suuremmassa mittakaavassa.
Muovi maistuu jo suussakin. :) Pitäisi varmaan polttaa roviolla kaikki figut.
Possu
Pannukakku

Viesti Kirjoittaja Pannukakku »

Hmm.. itse en ole mitään huomannut. Toisaalta, valittaahan äitimuorinikin että aina spraymaalauksen jälkeen haisee koko talo ihan p*skalta, mutta itse en ikinä haista mitään. Pelottavaa.

Superglue sen sijaan haisee erittäin pahasti, ja kirveltää silmiäkin vaikka ei joutuisi edes kosketuksiin silmän kanssa. Plasticglueen ja maaleihin olen taas jo tottunut, näitähän haistelee välillä ihan huvinkin vuoksi. :)
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

Piti ihan käydä spruekaappia haistelemassa. Hyllyllä on 100-200 spruea osittain täynnä figuja, eikä siellä kyllä mikään muu haissut kuin kosteus. (Tiedättehän se sellainen "mummon mökki"-haju)

outoa..
Drâyhèn

Viesti Kirjoittaja Drâyhèn »

Ehkäpä sprueihin on tarttunut jotain joka aiheuttaa hajun, koska miullakaan ei haissut sprueissa mikään.

Pöydän alla ´tai lootassa saattaa olla jotain.
"I saw your precious Emperor. A handful of times, back in the age before he betrayed us all. And he was no god. Perhaps not a man. But never a god."
Cannonball

Viesti Kirjoittaja Cannonball »

Ei tietoa tuosta kaasusta, muuta kun että kyllä sellaista tulee. Figuttajien huoneet vaan on täynnä sellaisen lähteitä, joten siihen rupeaa tottumaan. Meidänkin porukat aina valittaa, että mun huone haisee. Sen voi havaita vaikkapa koht. tiiviissä muovipurkeissa, joissa kuljetan figujani. Jos ne ovat olleet vaikkapa kolme viikkoa siellä suljettuna, niin on avatessa aika aromit.

Seuraa johtopäätöksiä:

=> Figuista ja sprueista erittyy vähäisiä määriä epämääräistä kaasua/hajua
=> Kun figuja on lähistöllä, tämä kaasu/haju turtuu nopeahkoksti, ja kun sitä tarpeeksi kauan nuuhkii, ei sitä haista enää koskaan kuin tujuina annoksina.
=> Se ei ole kuitenkaan järin haitallista, koska tuota leijunee ympäriinsä jokaisen figuilijan kämpissä, ja silti monet meistä elävät vanhoiksi ja ilman aivovammaa.
=> Meidän porukat ei varmaan ole turtuneet siihen hajuun, koska sei ei pahemmin pääse leviämään. Oveni on lähes aina kiinni. Itse taas vietän paljon aikaa huoneessani.
Väitä vastaan, olen mestari.
"Routiolainen Kirjailijanalku joka pitää Pahis-sitruunoista."
I'm just a soul whos intentions are good, oh Lord, don't let me be misunderstood.
Cannonball

Viesti Kirjoittaja Cannonball »

Resistance is futile! *points at sig*

Oikeasti, eikö kukaan huomaa vaikka uutta pakkausta avatessa, että se vähän haiskahtaa? Kerran kun vietin viikon jossain lapin korvessa rippileirillä, niin kun tulin sieltä takaisin haisi huone kuin pikaliimalla kuorrutetulta. Kun kysyin muilta, onko tässä mitään epätavallista, sanottiin vain, että samalla pa**alle se haisee kuin ennenkin.

Toinen pointti: Joskus ne laatikot hieman sihahtavat avatessa. Ei mitään soodapullon tasoista, sellainen että sen juuri kuulee, mutta se jo todistaa sisällä olevan enemmän painetta. Myönnän että se voi johtua ilmanpaineen vaihteluista, muttaaa.... Entä jos se on kaasua?

Lopuksi vakuutan, etten edes yöllä unissani ole luullut figulootaani jääkaapiksi.
Väitä vastaan, olen mestari.
"Routiolainen Kirjailijanalku joka pitää Pahis-sitruunoista."
I'm just a soul whos intentions are good, oh Lord, don't let me be misunderstood.
Beowulf

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Pese ne spruet. Saattaa ne ihmeen voiteluöljyt siinä pinnassa haiskahtaa yhdessä muiden paskojen kanssa.
Toto, I don't think we're in Kansas anymore ...
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Cannonball kirjoitti: => Se ei ole kuitenkaan järin haitallista, koska tuota leijunee ympäriinsä jokaisen figuilijan kämpissä, ja silti monet meistä elävät vanhoiksi ja ilman aivovammaa.
Jaa, ilman aivovammaa? Niin, pikku-ukoilla leikkiminenhän on varsin tervettä puuhaa. Eli kyllä se aivovamma tulee jo ennen niiden kehikoiden imppaamista, joten olet siltä kannalta oikeassa.
- Kynä-ääliö
Agamemnon2

Viesti Kirjoittaja Agamemnon2 »

Onneksi oma hajuaistini on niin nollatasolla etten huomaa mitään ennen kuin kokonainen liimaputeli on pitkin pöytää, joka muuten tapahtui tässä yksi päivä. Humbrolin muoviliima on vielä lisäksi sen tason myrkkyä että meinäsi taju mennä. Ja kaiken lisäksi työn alla oleva ogrynin käsi sulahti muodottomaksi mönjäksi.
Nonus

Viesti Kirjoittaja Nonus »

Voisiko olla mahdollista, että siinä pöydän alla on jokin lämmönlähde. Vaikkapa lämpöpatteri. Nimittäin jos se patteri hehkuttaa kuumaa niihin figulootiin. En tiedä mitä siitä seuraisi, kunhan arvailen.
Infinity, Deadzone, Gaslands, 6mm fantasy&ancients, 15mm WW2 Soviet
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Nonus kirjoitti:Voisiko olla mahdollista, että siinä pöydän alla on jokin lämmönlähde. Vaikkapa lämpöpatteri. Nimittäin jos se patteri hehkuttaa kuumaa niihin figulootiin. En tiedä mitä siitä seuraisi, kunhan arvailen.
Aika lämmin lämmönlähde saa kyllä olla...
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
DJ_Silverpig

Nonus kirjoitti:Voisiko olla mahdollista, että siinä pöydän alla on jokin lämmönlähde. Vaikkapa lämpöpatteri. Nimittäin jos se patteri hehkuttaa kuumaa niihin figulootiin. En tiedä mitä siitä seuraisi, kunhan arvailen.
Vain lattialämmitys. Luulen sen johtuvan siitä, että kauan suljetussa tilassa ollessaan pakkaukseen kerääntyy sitä huurua ja kun sitä avaa/tölväisee, se pääsee vapaaksi. Kiinnostaisi vain tietää mitä kaasua se on.
Possu
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

muovit yleensä ovat polyeteenejä tai polypropaaneja - veikkaisin noitten spruen olevan polypropaania, joten voisihan se olla propaaniakin, mutten pidä sitä toisaalta kovinkaan mahdollisena vaan mahdollisesti kyseessä on jokin sidosaine/voiteluaine
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Drak
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drak »

En haista mitään hajuja sprueista yöllä, vain paketin avatessa vähän haiskahtaa.
Liimat haisee vain kun niitä käytetään, eikä silloinkaan kauaa.
Pidän ikkunaa auki usein.
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

eivät nuo spruet kuitenkaan höyrystymään ala, eihän.
Kyseessä lienee erilaisten asioiden ja esineiden ominaishaju, joka alkuun pistää nenään. Samanlainen kuin menee jonkun asuntoon, ja siellä on se jokin taustatuoksu.
Sitten aina välillä vain havahtuu että sellainen on olemassa, ja joku on vain
astetta herkempi sille.

Enpä kuitenkaan mitään kaasuja alkaisi pelkäämään, sillä jos muovia vastaavia kaasuja hengittelisit, uskoisin että omituinen haju olisi vähäisimpiä huolistasi...
Aliquando Insanire Iucundum Est
flagu

Viesti Kirjoittaja flagu »

Heh, vihdoinkin löydettiin se GWn salainen myydinedistämis taistelukaasu, jonka ansiosta (ainakin minun) GW boikotti on epäonnistunut pari kertaa :D.

Ei vaan. Itse en ole haistanut mitään omituista, mitä nyt sprayksen ja kuivumisen jälkeen figut haisee vähän mielenkiintoiselle, mutta en nyt kuitenkaan gobbojani nenääni ole tunkenut (tarkoituksella) joten en ole huomannut mitään erityistä.
"Internet on paikka, jossa miehet ovat miehiä, naiset ovat miehiä ja lapset ovat FBIn agentteja"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”