"Histoarian siipien havinaa" -threadissa behemoth mainitsi pelailleensa tuollaista monimutkaisemmanpuoleista avaruustaistelupeliä. Oletan että tämä peli ei ole enää niin helposti saatavilla kuin silloin.
Mitähän tuollaisia nykyään pinnalla olevia saman kaltaisia pelejä olisi tarjolla, jos joku osaisi mainita muutaman ja antaa vaikkapa linkin sivuille, niin aloitan tutkimustyöt.
Aihepiirillä ei ole niin kauheasti väliä, mechailut, avaruusalukset, valtamerilaivat, kaikki käy.
Monimutkaiset figupelit
Monimutkaiset figupelit
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
No heh, tätä kyllä harvoin kysytään. Että monimutkaisempaa peliä pitäisi olla.
Mitä tuohon Star Fleet Battlesiin tulee, niin kyllä sitä minun tietääkseni vielä on kaupan (siis ulkomailla, mutta muuallakin kuin eBayssä). Ainakin tekijäfirma elelee edelleen. Se on myös hiljattain julkaissut "yksinkertaistetun" version pelistä nimellä Federation Commander. Ei ole kokemuksen tuomaa käsitystä itselläni noista peleistä.
Toinen vähän miettimistä ja suunnittelua vaativa avaruusaluspeli on täälläkin joskus mainitsemani Attack Vector: Tactical. Pelin idea on tunnettujen luonnonlakien noudattaminen avaruustaistelutilanteessa. Kuvioon kuuluvat mm. kolmiulotteisuus, täysnewtonilainen lentomallinnus ja se, etteivät ei-relativistiset skodet ole maalissa saman tien laukaisun jälkeen. Varsinaisesti vaikea se ei kuulema silti ole, mutta vaatii tosiaankin vähän toisenlaista taktiikkaa kuin vaikkapa joku BFG ja vähän totuttelua myös (kuulema se sääntökirjan alussa oleva "walkthrough" kannattaa tosiaankin kahlata nöyränä läpi). Tästäkin pelistä on rinnakkaisversio, Saganami Island Tactical Simulator, joka ei ole ihan yhtä realistinen, mutta käyttää samaa perusmekaniikkaa.
Scifistisistä maasotapeistä ns. riittävän perusteellisena tulee mieleen (huhupohjalta tosin tämäkin) Striker, sekin wanha peli mutta edelleen saatavissa kunhan ulkomailta tilaaminen ei ole este. Kyseessä on geneerinen peli jossa voi mm. säätää tykkien rihlaukset mieleisekseen... Armeijoiden disainaamisen ohella niillä pelaaminenkin vaatii suunnittelu, esimerkiksi yksiköiden komennot kirjoitetaan ennen taistelua (jos olen oikein ymmärtänyt).
Jos tällä "monimutkaisuudella" haet enempi semmoista oikean sodankäynnin taktiikoiden soveltamisen mahdollisuutta/pakkoa kuin pelimekaanista kompleksisuutta, niin scifipeleistä esimerkiksi Ground Zero Gamesin StarGrunt II (15-25mm skaala) ja ilmaiseksi jaossa oleva Dirtside II (6mm skaala) sekä Majestic 12:n Defiance: Vital Ground (15-30+mm skaalat) ovat sensuuntaiseen viittaavia arvosteluja keränneet. Mutteivät ne nyt kuitenkaan ole mitenkään "liian mutkikkaita nykymenoon" noin pelien keston tai sääntöjen määrän kannalta.
Mitä tuohon Star Fleet Battlesiin tulee, niin kyllä sitä minun tietääkseni vielä on kaupan (siis ulkomailla, mutta muuallakin kuin eBayssä). Ainakin tekijäfirma elelee edelleen. Se on myös hiljattain julkaissut "yksinkertaistetun" version pelistä nimellä Federation Commander. Ei ole kokemuksen tuomaa käsitystä itselläni noista peleistä.
Toinen vähän miettimistä ja suunnittelua vaativa avaruusaluspeli on täälläkin joskus mainitsemani Attack Vector: Tactical. Pelin idea on tunnettujen luonnonlakien noudattaminen avaruustaistelutilanteessa. Kuvioon kuuluvat mm. kolmiulotteisuus, täysnewtonilainen lentomallinnus ja se, etteivät ei-relativistiset skodet ole maalissa saman tien laukaisun jälkeen. Varsinaisesti vaikea se ei kuulema silti ole, mutta vaatii tosiaankin vähän toisenlaista taktiikkaa kuin vaikkapa joku BFG ja vähän totuttelua myös (kuulema se sääntökirjan alussa oleva "walkthrough" kannattaa tosiaankin kahlata nöyränä läpi). Tästäkin pelistä on rinnakkaisversio, Saganami Island Tactical Simulator, joka ei ole ihan yhtä realistinen, mutta käyttää samaa perusmekaniikkaa.
Scifistisistä maasotapeistä ns. riittävän perusteellisena tulee mieleen (huhupohjalta tosin tämäkin) Striker, sekin wanha peli mutta edelleen saatavissa kunhan ulkomailta tilaaminen ei ole este. Kyseessä on geneerinen peli jossa voi mm. säätää tykkien rihlaukset mieleisekseen... Armeijoiden disainaamisen ohella niillä pelaaminenkin vaatii suunnittelu, esimerkiksi yksiköiden komennot kirjoitetaan ennen taistelua (jos olen oikein ymmärtänyt).
Jos tällä "monimutkaisuudella" haet enempi semmoista oikean sodankäynnin taktiikoiden soveltamisen mahdollisuutta/pakkoa kuin pelimekaanista kompleksisuutta, niin scifipeleistä esimerkiksi Ground Zero Gamesin StarGrunt II (15-25mm skaala) ja ilmaiseksi jaossa oleva Dirtside II (6mm skaala) sekä Majestic 12:n Defiance: Vital Ground (15-30+mm skaalat) ovat sensuuntaiseen viittaavia arvosteluja keränneet. Mutteivät ne nyt kuitenkaan ole mitenkään "liian mutkikkaita nykymenoon" noin pelien keston tai sääntöjen määrän kannalta.
HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi
Star Fleet Battlesin veroista säätämistä (mutta puuduttavampaa) saa aikaiseksi myös ICE:n rope-laajennoksilla "Armored Assault" ja "Star Strike", joita oli suunniteltu pelattavaksi miniatyyreillä. Kumpikin on niin pirun raskaita, mutta toisaalta jokunen peli sentään tuli armored assaultia aikanaan pelattuakin ja kyllähän se yksityiskohtaisuudessaan oli aike vinkeää (tai sitten ns. "aika kultaa muistot"-efekti pääsi yllättämään). Kumpaakin nähdäkseni saa vielä. Kumpaisenkiin on tarjolla myös lisäosia, tosin itse omistan vain nuo peruspelit. Molemmat ovat yleispäteviä vehkeidenluontiopuksia sinälläänkin (ala GURPS Vehicles ja GURPS Robots), mutta tismalleen suunnitellun kaltaisia malleja voikin sitten olla hankalampi saada käsiinsä ... jos kohta wanha kunnon Silent Death miniatyyreineen tulee apuun kohtuullisesti Star Striken kohdalla ja EPIC-skaalaista kamaa löytyy pilvin pimein Armored Assaultin avuksi.
Star Fleet Battles on semmoinen perinteinen sääntöpläjäys, jossa perusmekaniikka menee kohtuullisen nopeasti kaljun alle, mutta voittaminen vähänkin kokeneempaa kapteenia vastaan on kiinni lähinnä tuurista (jos arvaa oikein vastustajansa siirtoja siis). Ihan mukavaa kyllä ... vieläkin on jossain nurkissa Klingonien laivojen stattipapereita. Jos on tutustunut Silent Deathiin, niin SFB:n stattipaperit vievät helposti A4 arkin (A3 isompiin laivoihin, muuten tulee paperilla ahdasta), kun SD:n stattipaperi menee helposti raavaan miehen nyrkin sisään. Siitä voi helposti arvioida myös pelien yleisen suhteellisen kompleksisuuden toisiinsa nähden. Eipä silti, kyllä minä Silent Deathista tykkään kovasti ja aika nippu sitäkin läjää on tullut hankittua.
Star Fleet Battles on semmoinen perinteinen sääntöpläjäys, jossa perusmekaniikka menee kohtuullisen nopeasti kaljun alle, mutta voittaminen vähänkin kokeneempaa kapteenia vastaan on kiinni lähinnä tuurista (jos arvaa oikein vastustajansa siirtoja siis). Ihan mukavaa kyllä ... vieläkin on jossain nurkissa Klingonien laivojen stattipapereita. Jos on tutustunut Silent Deathiin, niin SFB:n stattipaperit vievät helposti A4 arkin (A3 isompiin laivoihin, muuten tulee paperilla ahdasta), kun SD:n stattipaperi menee helposti raavaan miehen nyrkin sisään. Siitä voi helposti arvioida myös pelien yleisen suhteellisen kompleksisuuden toisiinsa nähden. Eipä silti, kyllä minä Silent Deathista tykkään kovasti ja aika nippu sitäkin läjää on tullut hankittua.
-
Griefbringer
Itse olen ostanut molemmat (ja muutaman lisäosan) käytettynä. Itse asiassa pelit olivat tarkoitettuja pelattavaksi heksakartalla, ja mukana tuli myös nippu pahvinappuloita eri härpäkkeitten esittämistä varten.behemoth kirjoitti:Star Fleet Battlesin veroista säätämistä (mutta puuduttavampaa) saa aikaiseksi myös ICE:n rope-laajennoksilla "Armored Assault" ja "Star Strike", joita oli suunniteltu pelattavaksi miniatyyreillä.
Jos Rolemasterin tai Space Masterin pelimekaniikka on hallussa, niin ydinkonseptien oppimisen ei pitäisi olla kovin vaikeata. Yksityiskohtaisuus tosin tarkoittaa sitä että pelaajaa kohti ei pelissä kannattaisi olla kovin montaa alusta. Mainittakoon että esimerkiksi ampumista varten joka aseelle on oma osumataulukkonsa (jota varten heitetään d100 ja lisätä iso liuta muuttujia) josta katsotaam aiheutetut vahinkopisteet ja kriittiset osumat. Itse kriittisille osumille on sitten oma erillinen hyvinkin yksityiskohtainen taulukko, josta näkee mitä systeemeitä on tullut tuhottua.
Griefbringer
Jep. Pahvilaput ne olivat mukana myös Star Fleet Battlesissa.Griefbringer kirjoitti: Itse asiassa pelit olivat tarkoitettuja pelattavaksi heksakartalla, ja mukana tuli myös nippu pahvinappuloita eri härpäkkeitten esittämistä varten.
Amarillo Design Bureau sai kumminkin julkaistua läjän mallejakin, vaikka pelin mukana tulleet avaruuskartat ovat myös heksakarttoja. Ehkä tuo "virallisten" mallien julkaisu tekee siitä kuitenkin enempi "figupelin" kuin ICE:n vastineet. ICEltä ei tullut käsittääkseni ensimmäistäkään mallia Star Strikeen, mutta hiukka jäljempänä sitten ilmestyikin Silent Death, johon ICE satsasi aika mukavasti resurssia. Kaipa siellä huomattiin, että Star Strike oli liian raskas figupeliksi ja panoksia laitettiin "ihan oikeaan" avaruusfigupeliin eli Silent Deathiin. Star Strike julkaistiin 88 ja Silent Death jo 1990. Silent Deathiin siirtyi myös osa Star Striken terminologiasta.