"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Sniper Rifle (monesti kysytty....)

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
raiven black

Sniper Rifle (monesti kysytty....)

Viesti Kirjoittaja raiven black »

Tuhannesti kysytty varmaankin monissa eri yhteyksissä mutta matsi tulossa, eikä viitsi käyttää peliaikaa sääntöjen pohtimiseen..... eli

The Book ilmoittaa sivulla 32, että Sniper Riflellä osuus 2+:lla ja tekee Woundin 4+ :lla, mutta mikä on aseen voima (S) silloin kun vain osutaan kohteeseen? (käsite N/A on hieman epäselvä)...
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

Kun "vain" osutaan kohteeseen? Milloin muulloin tarvitsisit S arvoa?
Mikäli kyseessä on hahmo/laite/mikä ikinä millä on T arvo niin ase woundaa aina 4+:lla (kuin aseen S olisi aina tarpeeksi iso haavoittaakseen 4+:lla). Piste.
Sillä ei siis ole S arvoa (N/A tarkoitta Not Applicable).

Mikäli taas ammut jotain millä on armour value, niin se kerrotaan siinä samassa kappaleessa (eli heität 2D6 ja ynnäät yhteen).
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
Deetwo

Re: Sniper Rifle (monesti kysytty....)

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

raiven black kirjoitti:The Book ilmoittaa sivulla 32, että Sniper Riflellä osuus 2+:lla ja tekee Woundin 4+ :lla, mutta mikä on aseen voima (S) silloin kun vain osutaan kohteeseen? (käsite N/A on hieman epäselvä)...
Käsite N/A tarkoittaa että kyseistä arvoa ei ole olemassa.
Sniperillä ei vain yksinkertaisesti ole strenaa.

EDIT: Toki jos mietit Haemonculien sääntöjen kannalta, niin alkaa jo menemään vähän semantiikan puolelle tulkitseminen, mutta kaiketi woundivat niitäkin sillä samalla.
Viimeksi muokannut Deetwo, To 27.04.2006 17:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Heretic
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Heretic »

sillä ei ole mitään strena arvoa mutta jos kysyt tuota tankkeja varten niin snipu heitää 2D6 armoria vastaan eikä saa mitään strenu boonuksia
Ville Oulusta.
Frostgrave, Mordheim, 40k&30k, Kings of war, Lotr, Guild ball, Necromunda ja Blood bowl
raiven black

Viesti Kirjoittaja raiven black »

... hmmm... dou.... lukeminen ja ymmärtäminen näyttää aina välillä olevan hyvin vaikeaa.... (etenkin pisteen ymmärtäminen tekstissä...)... sillä niinhän The Book:ssa todellakin sanotaan... että 2+ osuu ja 4+ osuma tekee woudin.... no parempi kysellä ennen peliä näitä "hyviä kysymyksiä" kun käyttää peliaikaa "sisälukutaidon opettelemiseen".... =)
---------------
Raiven Black
---------------
Death Jester

Viesti Kirjoittaja Death Jester »

ajattelin tähän topicciin laitta kun en uutta jaksanut tehä:
vaikuttaako coversave snipun ammuksiin, se kun on niin tarkka että sillä luulis nuo ohittavan ja jos ammut snipulla squadia saatko itse päättää kuka sqaudista kuoli, sillä snipullahan se ois helppoo vaan napsia kaikki sqaud leaderit heavy aseet summuut pois squadista.?
"Death Jester Uuuh miten mahtava figu..." - Ari
"Ainiin pitäähän tässä vielä kehua tuo kuolon narri maasta taivaaseen" -Yrittäisit edes
D
Deetwo

Death Jester kirjoitti:ajattelin tähän topicciin laitta kun en uutta jaksanut tehä:
vaikuttaako coversave snipun ammuksiin, se kun on niin tarkka että sillä luulis nuo ohittavan ja jos ammut snipulla squadia saatko itse päättää kuka sqaudista kuoli, sillä snipullahan se ois helppoo vaan napsia kaikki sqaud leaderit heavy aseet summuut pois squadista.?
*huokaus*

Snipu ampuu ihan normaalisti.

Tulitaistelun keskellä ja mahdollisesti liikkuvaan maaliin osuminen ei varmasti ole "helppoo"... Ellei satu olemaan Vindicare assassin.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Death Jester kirjoitti:ajattelin tähän topicciin laitta kun en uutta jaksanut tehä:
Sniperilla on vain ne säännöt, mitkä sille on annettu. Eli osuu aina 2+ ja woundaa aina 4+, aiheuttaa pinningiä sekä heittää ajoneuvoja vastaan 2D6. Siinä kaikki. Ei yksittäisten kohteiden poimimista, ei suojien ohittamista eikä mitään muutakaan, mitä sniperilta voisi odottaa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Spetulhu

Viesti Kirjoittaja Spetulhu »

The Captain kirjoitti:Ei yksittäisten kohteiden poimimista, ei suojien ohittamista eikä mitään muutakaan, mitä sniperilta voisi odottaa.
Toisaalta, eihän tavallinen rivisolttu tarkkuskiväärillä oikeastaan ole "sniper". Se talsii muun ryhmän matkassa ja on englantilaisittain "designated marksman". Jätkä antaa vain hieman tarkkaa tulta oman joukkueen tueksi.
Jos raaka voima ei toimi käytät sitä vain liian vähän.

-Vanha sananlasku IG:ssä
Deetwo

Spetulhu kirjoitti:
The Captain kirjoitti:Ei yksittäisten kohteiden poimimista, ei suojien ohittamista eikä mitään muutakaan, mitä sniperilta voisi odottaa.
Toisaalta, eihän tavallinen rivisolttu tarkkuskiväärillä oikeastaan ole "sniper". Se talsii muun ryhmän matkassa ja on englantilaisittain "designated marksman". Jätkä antaa vain hieman tarkkaa tulta oman joukkueen tueksi.
Marinescoutit taitaa olla sitten huonoja delegoimaan, kun sieltä saa aikaiseksi viiden miehen squadeja joilla on kaikilla snipu kädessä? :)

Käsittääkseni koko tarkan ampumisen konsepti on jo katseltu valmiiksi siinä että keskimäärin huti tulee vain kerran pelissä...
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

Deetwo kirjoitti:
Marinescoutit taitaa olla sitten huonoja delegoimaan, kun sieltä saa aikaiseksi viiden miehen squadeja joilla on kaikilla snipu kädessä? :)
Tai ego ei antanut myöten, jos naapurilla pyssy kuin itsellä...
The game is about Big Gun'z after all...
Aliquando Insanire Iucundum Est
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

Deetwo kirjoitti:Toki jos mietit Haemonculien sääntöjen kannalta, niin alkaa jo menemään vähän semantiikan puolelle tulkitseminen, mutta kaiketi woundivat niitäkin sillä samalla.
Tämä nyt on ohiitettu kokonaan ja uskon että siinä viitataan grotesquen feel no pain sääntöön (koska haemonculeilla ei ole mitään woundaus sääntöä). Eli virkistääkseni muistianne niin grotejen kyseinen sääntö sanoo ettei niitä voi woundata mikään ase mikä ei suoraan tapa niitä (instant death from weapon with S>6). Ja koska snipulla ei ole S arvoa niin se ei voi woundata grotesqueita laisinkaan. Samanlaiseen johtopäätökseen tultiin gauss aseiden kohdalla.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Odotas hetki
fixed
ModEdit - Fix'd again.

Koska gauss aseissa nimenomaan lukee erikseen, että ne haavoittavat jopa groteskeja. Snipu tuskin haavoittaa, koska sitä ei erikseen sanota.
Z7-852

Amazing Slug kirjoitti:Koska gauss aseissa nimenomaan lukee erikseen, että ne haavoittavat jopa groteskeja.
Ja kerro vielä missä noin sanotaan niin olen onnellinen. (ja lisää se mielummin edelliseen keskusteluun). Kunnes todistat näkemyksesi paremmaksi kuin toisen niin en anna gauss aseiden tehdä yhtään haavaa grotesque joukkooni.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

En lisää, pistän vastauksen tähän.

Gauss aseissa sanotaan, että haavoittavat kutosella vaikka toughness olisi liian iso tai vaikka kohteella olisi erikoissääntö että se jättää huomiotta kaikki tietyn strenan alla olevat osumat. Mistäköhän tuossa jälkimmäisessä kohdassa nimenomaan puhutaan? Onko pelissä jokin muu yksikkö, joka kuulostaa enemmän tuon säännön kohteelta kuin groteskit?

Aina sotavasarassa sensuroidaan kaikki kiva.
The Captain
Valvoja

Amazing Slug kirjoitti:En lisää, pistän vastauksen tähän.

Gauss aseissa sanotaan, että haavoittavat kutosella vaikka toughness olisi liian iso tai vaikka kohteella olisi erikoissääntö että se jättää huomiotta kaikki tietyn strenan alla olevat osumat. Mistäköhän tuossa jälkimmäisessä kohdassa nimenomaan puhutaan? Onko pelissä jokin muu yksikkö, joka kuulostaa enemmän tuon säännön kohteelta kuin groteskit?
Eli tämä (korostus omani):
Necron-codexi, s.14 kirjoitti:Even a target which could not normally hurt because of it's high toughness or it's immune to weapons below a given strength is wounded.
Eli kyllä se grotesque gaussista haavaa ottaa.

(Tuo linkki muuten siivottiin dumppiin, kun sinne rupesi tulemaan vuoden jälkeen tarpeetonta kommenttia.)

Snaipperilla ei ole erikoissääntöä, joka ohittaisi grotesqueiden immuniteetin, eikä grotesqueiden oma erikoissääntö anna snipereille mahdollisuutta haavoittaa niitä, joten grotesquet eivät haavoitu snipereistä.
Z7-852

Toistan nyt taas itseäni mutta laitan vielä lyhennelmän tänne mitä totesin siinä aikasemmassa keskustelussa (miksi niitä poistetaan kun niissä on silti asiaa?).

Eli grotesquen sääntö sanoo (korostus oma):
they ignore shooting hits from weapons whose strenght is not at least twice grotesques toughness
ja
you either kill them outright or not at all - no half measures!
.

Ja gauss aseen sääntö sanoo:
any roll to wound of a 6 automatically causes a wound
Ja kierros menee: Necronit ampuu, grotesquet ignoraa hitit ja vuoro loppuu.
Deetwo

Z7-852 kirjoitti:Eli grotesquen sääntö sanoo (korostus oma):
they ignore shooting hits from weapons whose strenght is not at least twice grotesques toughness
Ja gaussiase taas sanoo että tämänlaiset säännöt ignoroidaan sillä kutosella.

Sanotaan että osumat eivät voi vahingoittaa grotesqueta, jollei niillä ole alle s6. Mutta siinä ei todellakaan sanota että grotesqueen ei ylipäätään voisi osua. Siinä ei myöskään sanota että woundiheittoa ei saa heittää.

Ja koska gaussiase voi osua ja pystyy woundiheitolla ignoroimaan tuon säännön.. Pitäisi homman olla aika selvä.
The Captain
Valvoja

Z7-852 kirjoitti:Toistan nyt taas itseäni mutta laitan vielä lyhennelmän tänne mitä totesin siinä aikasemmassa keskustelussa (miksi niitä poistetaan kun niissä on silti asiaa?).

Eli grotesquen sääntö sanoo (korostus oma):
ja
.
Eihän siinä voida sanoa, että ignores shooting wounds, koska woundeja ei tule. Normaalisti siis woundausta alle S6 aseilla ei tarvitse edes heittää.

Käännetään tämä asia päälaelleen: minkä erikoissäännön Gauss kumoaa, jos ei grotesqueiden erikoissääntöä?
Spetulhu

Viesti Kirjoittaja Spetulhu »

The Captain kirjoitti:
Z7-852 kirjoitti:Eli grotesquen sääntö sanoo (korostus oma):
ja
.
Eihän siinä voida sanoa, että ignores shooting wounds, koska woundeja ei tule. Normaalisti siis woundausta alle S6 aseilla ei tarvitse edes heittää.
Löytyy myös muita juttuja millä tuo groteskifriikki saa woundin erikoissäännöstä huolimatta. Ajoneuvon tuhoutuminen tai siitä poistuminen pakosta, esimerkiksi. Lue Dark Eldar - FAQ GWn sivuilta.
Jos raaka voima ei toimi käytät sitä vain liian vähän.

-Vanha sananlasku IG:ssä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”