"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Aloittelijalle Apua..?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Draktaron

Viesti Kirjoittaja Draktaron »

GW:n liimoja en ole pitkään aikaan käyttänyt, soveltuvat pienempiin heppuihin mutta isompia saa pidellä kourissa minuutin että liimautuvat kiinni, ja metallin liimaamisesta ei edes puhuta. Metallissa käytän Rapid Epoxy liimaa, jonka kun antaa kuivua 12 tuntia niin figu ei hajoa vaikka ajaisi jyrällä ylitse. Tämä on tosin ainoa Epoxy jonka olen todennut toimivan, ja senkin kanssa pitää olla varovainen, hyvin sitkeää tavaraa kun on.
Lumppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lumppu »

Minä käytän PVC Liimaa.Kasaaminen on täyttä h****ttiä minun mielestä.Mutta kyllä pysyy.Minulla tippui killa kan lattialle,eikä mitää lähteny irti.Paitsi vähän hiekkaa basesta
"Entä mitä syötte aamupalaksi? Minkäväriset kalsarit teillä on?" - Matti Niemelä.
Blood for the blood God! Skulls for the skull throne! Milk for the Khorne flakes!
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Razwrakka kirjoitti:Minä käytän PVC Liimaa.Kasaaminen on täyttä h****ttiä minun mielestä.Mutta kyllä pysyy.Minulla tippui killa kan lattialle,eikä mitää lähteny irti.Paitsi vähän hiekkaa basesta
Minulla tipahti Dain Deepaxe lattialle, KOVALLE lattialle. Yksikään osa ei irronnut. Kyrokopteri tosin ei meinaa pysyä kasassa, mutta silti PVC liimalla en ala sitä kyllä liimaamaan.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Swarmp

Viesti Kirjoittaja Swarmp »

Muoviin tämä PVC ei sovellu.Mut kyll se pitää tina ukon kasassa.Lictor tipahti kerran lattialle eikä mitään osia lähtenyt irti.Ja sillä kasaaminen (*siis PVC:llä) sujuu kuin tansi.(Paitsi et en tykkää tansimisesta)
Et Imperator Invocato Diabolus Daemonica Exorcism !

viewtopic.php?f=4&t=107359
Goblinoid

Vielä pensseleistä, maalaamisesta, ja liimoista

Viesti Kirjoittaja Goblinoid »

Minkälaista pensseliä suosittelisitte minulle, niitten pienien riviöllien maalaamiseen (Eivätkös ne ole aika yksityiskohtaisia?) . Itse olin ajatellut sitä pientä pensseliä, sillä sillä saa maalattua pienimmätkin yksityiskohdat (simmut, korvakorut, sormukset ym.) . Vai suositteletteko jotain muuta?

Olen kuullut , että kun laittaa purkkiin maalia yhtä paljon kuin laittaa vettä, niin tulee sopiva paksuus. Pitääkö tämä paikkaansa?

Olisivatko sellaiset hankinnat, kuin pvc (muovi?), ja pikaliima hyviä hankintoja? Ja käykö metalliliima muoviukon kanssa yhteen, vai pitääkö metalliliimaa käyttää vain tinaukkojen kanssa? (luultavasti?). Itse en ole varma, alanko keräämään tina, vai muoviukkoja. Siis, että saako aina valita (esim. kun ostaa goblin shamaanin, tai Goblin regimentin), että ottaako ne tinasina, tai muovisina?

Ja vielä pohjamaalauksesta. Elikkäs täytyykö sillä mustalla spraymaalilla maalata aina ensiksi se ukko (tulee tummempi väri, eivätkä huonommin maalatut kohdat näy..? ) . Vai käykö sprayn sijasta myös maalilla pohjamaalaus kätevästi?

Ja askarteluveistä käytetään siis ukkojen irroittaminen siitä *telineestä*?

Tässä on nämä kolme, millä olen päättänyt aloittaa harrastuksen :) (Nyt täytyy vain päättää, minkä näistä valitsen ensiksi koottavaksi, ja maalattavaksi :D)

http://uk.games-workshop.com/storefront ... orignav=13

Gobo Shamaani ^^

Rivi Gobot (Goblin Regiment) =)

Ja Snotlingit =P

Myöhemmin siirryn sitten isompiin ölleihin

Minkä näistä suosittelette aloitettavaksi ensimmäisenä?

Tässäpä oli sitten nämä kysymykset :)
Mukana Sotavasaran foorumeilla jo kymmenen vuoden ajan.
Ratovaari

Re: Vielä pensseleistä, maalaamisesta, ja liimoista

Goblinoid kirjoitti:Minkälaista pensseliä suosittelisitte minulle, niitten pienien riviöllien maalaamiseen (Eivätkös ne ole aika yksityiskohtaisia?) . Itse olin ajatellut sitä pientä pensseliä, sillä sillä saa maalattua pienimmätkin yksityiskohdat (simmut, korvakorut, sormukset ym.) . Vai suositteletteko jotain muuta?

Olen kuullut , että kun laittaa purkkiin maalia yhtä paljon kuin laittaa vettä, niin tulee sopiva paksuus. Pitääkö tämä paikkaansa?

Olisivatko sellaiset hankinnat, kuin pvc (muovi?), ja pikaliima hyviä hankintoja? Ja käykö metalliliima muoviukon kanssa yhteen, vai pitääkö metalliliimaa käyttää vain tinaukkojen kanssa? (luultavasti?). Itse en ole varma, alanko keräämään tina, vai muoviukkoja. Siis, että saako aina valita (esim. kun ostaa goblin shamaanin, tai Goblin regimentin), että ottaako ne tinasina, tai muovisina?

Ja vielä pohjamaalauksesta. Elikkäs täytyykö sillä mustalla spraymaalilla maalata aina ensiksi se ukko (tulee tummempi väri, eivätkä huonommin maalatut kohdat näy..? ) . Vai käykö sprayn sijasta myös maalilla pohjamaalaus kätevästi?

Ja askarteluveistä käytetään siis ukkojen irroittaminen siitä *telineestä*?

Tässä on nämä kolme, millä olen päättänyt aloittaa harrastuksen :) (Nyt täytyy vain päättää, minkä näistä valitsen ensiksi koottavaksi, ja maalattavaksi :D)

Gobo Shamaani ^^

Rivi Gobot (Goblin Regiment) =)

Ja Snotlingit =P

Myöhemmin siirryn sitten isompiin ölleihin

Minkä näistä suosittelette aloitettavaksi ensimmäisenä?

Tässäpä oli sitten nämä kysymykset :)
Osan figuista saat muovisina, osan metallisina. Yleensä isommat örmelit ja yksittäiset hahmot ovat metallia, poikkeuksiakin on. Noista sinun mainitsemistasi figuista PerusGoblinit on muovia (samoin Night Goblinit), Goblin Shamaanit ja Snotlingit metallia (Goblin Shamaanin blisterissä tulee 2 Shamaania ja Snotlingeja tulee 18, joista saat 2 alustaa). Myös tulevassa aloituspaketissa tulee Goblineita, joista kaikki ovat muovia, myös Shamaani. Tulevan aloituspaketin figut ovat lisäksi viellä lähes kokonaan sellaisia, etteivät ne tarvitse ollenkaan liimaa. Lisäksi mukana tulee tuleva sääntökirja (pienempi versio, jossa on kaikki säännöt, mutta taustatarinoita puuttuu), maastoa ja kääpiöitä. Voit myös ehdottaa jollekkin kaverillesi aloituspaketin ostoa puoliksi, jolloin toinen saa Goblinit ja toinen kääpiöt. Huomaa että kaikki figut ovat varta vasten aloituspakettia varten suunniteltuja, eikä niitä saa muuta kautta.

Enivei, suosittelen ostamaan aluksi Perusgobboja laatikon, sitten vaikka armeijaoppaan (Army Book), ja arvaas mitä sitten... Lisää perusgobboja, tai Night Gobboja. Siitä sitten vaikka Big bossiin ja Shamaaniin. Huomaa lisäksi että Goblinit ovat yksi runsaslukuisimmista armeijoista, jotka saavat myös örkkejä, aivottomia örkkejä (Savage örkkejä) ja mustia Örkkejä, sekä tietenkin peikkoja ja jopa jättiläisen (jonka saa muuten nykyisin muovisena, vaikka mielestäni vanha olikin hienompi).
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Swarmp

Jaa.Minä kun luulin et goblin shamaani paketis tulee vain yks shamaani.

Ratovaari

Swarmp kirjoitti:Jaa.Minä kun luulin et goblin shamaani paketis tulee vain yks shamaani.
Ainakin GW:n nettikaupan mukaan niitä tulee 2.
Goblin Shamans, like their larger Orc cousins, make use of the Waaagh energy produced by the Orcs and Goblins around them. Night Goblin Shamans can also make use of various fungi to temporarily increase their ability, but their are risks! This blister contains 2 figures.
Ja viellä palatakseni noihin kysymyksiin:
Pohjamaali pysyy parhaiten Spraynä laitettuna, ja maalia se Spraykin on. Ja kyllä, askarteluveitsellä ne osat irrotetaan siitä kehikosta, eli näin sotulaisten puhumana Spruesta. Myös figujen muottivalumat kannattaa poistaa, sillä se parantaa figun uskottavuutta huomattavasti. Huomaathan että metalliset eli tinaiset eli valkometalliset miniatyyrit eivät sisällä spruea, mutta sisältävät muottivaluja ja valurasvaa, joka kannattaisi pestä pois. Lähtee ihan hyvin pelkällä vedellä ja saippualla, mutta voit toki myös käyttää siihen liuottimia joilla voit sulattaa aivosi samalla.
Lumppu
Viesti:

Joo ja siihen vielä että pvc kun on liimautunut about viikon,nin olet aika hyvä jos saat osan irti.(ja Goblinoid,sitä saa Kipasta 1.70€;))Ja ehdotan että ostat Gobo rykmentin,että voitaisiin ottaa edes pienen muodon taistelu.Ja sakset soveltuvat hyvin osien irrottamiseen spruesta.Ja kipasta saa myös halvalla hyviä pensseleitä :)
"Entä mitä syötte aamupalaksi? Minkäväriset kalsarit teillä on?" - Matti Niemelä.
Blood for the blood God! Skulls for the skull throne! Milk for the Khorne flakes!
Swarmp

Ja mult voit Goblinnoid lainata sellaiset pihdit.Ku löysin ne kotoa, ja ne soveltuvat hyvin spruesta irottamiseen.Ne on kuin kyns sakset.

Ratovaari

Razwrakka kirjoitti:Joo ja siihen vielä että pvc kun on liimautunut about viikon,nin olet aika hyvä jos saat osan irti.
Ei ole vaikeaakaan, vettä vain... Kai tiesit, ettei erikeepperin tapaiset liimat kestä vettä tai muitakaan nesteitä?
Goblinoid

Entäs *laimennettu* maali?

Viesti Kirjoittaja Goblinoid »

*Kai tiesit, ettei erikeepperin tapaiset liimat kestä vettä tai muitakaan nesteitä?*

No mites sitten käy, jos alkaa maalaamaan vedellä laimennetulla maalilla?

Voi käydä köpelösti (?).
Mukana Sotavasaran foorumeilla jo kymmenen vuoden ajan.
Ratovaari

Re: Entäs *laimennettu* maali?

Goblinoid kirjoitti:*Kai tiesit, ettei erikeepperin tapaiset liimat kestä vettä tai muitakaan nesteitä?*

No mites sitten käy, jos alkaa maalaamaan vedellä laimennetulla maalilla?

Voi käydä köpelösti (?).
Riippuu siitä paljonko sitä vettä on. Itse menin yhtä balsasta tehtyä taloa maalaamaan vedellä laimennetulla maalilla, ja liimaus irtosi.
Lumppu
Viesti:

Minä en ite ainakaan ole koittanut laimentaa.Voiha se tietysti olla kätevääkin,mutta sotkuista.
Viimeksi muokannut Lumppu, La 06.05.2006 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Kertooka tällaiselle aloittelijanplantulle, mitä se sellainen PVC-liima on?
Set fire to the family tree.
mauno
Valvoja

Viesti Kirjoittaja mauno »

Ratovaari kirjoitti:
Razwrakka kirjoitti:Joo ja siihen vielä että pvc kun on liimautunut about viikon,nin olet aika hyvä jos saat osan irti.
Ei ole vaikeaakaan, vettä vain... Kai tiesit, ettei erikeepperin tapaiset liimat kestä vettä tai muitakaan nesteitä?
Niin... Erikeeper on PVA-liima, ja vesi on tosiaan sen ohennin. Jos kovin paljon vedellä läträä tuoretta liimausta, niin varmasti liimaus irtoaa. PVC-liimoista ei kyllä minulla ole kokemusta, mutta ihan mututiedolla veikkaan vahvan veikkauksen ettei se ainakaan enää liimauksen jälkeen sen kummemmin veteen liukene, ja tuskin märkänäkään.

Erikeeperiä kyllä monessa tapauksessa kannattaa ohentaa (esim. basetuksessa), jotta lopputuloksesta tulee siistimpi. Figujen liimaukseen se tuskin on paras mahdollinen vaihtoehto. Samoin harva maali on suoraan purkista niin ohutta että sillä saa siistiä lopputulosta aikaan. Toki tässäkin taas kokemus ja oma tottumus sanelee miten hommat tehdään parhaiten.

Täällä on hieman eri pienoismalliliimoista tietoa suomeksi: http://www.tut.fi/units/arc/amltech/ver ... liimat.pdf
Swarmp

No siis PVC eli polyvinyylicloridi.Se ei sovellu tyroksille,koska se syö sitä, eikä muoville.Halvalla lähtee.Ainaskin kipasta.
Korjatkaa jos olen väärässä.

Lumppu
Viesti:

Aivan oikein,veliseni.Minullakin jäi PVC-liima auki styroksi palan viereen,ja kun katsoin ni styroksia oli sulanut kivasti.
Swarmp

Muistaakseni kemiasta polyfinyylicloridi palaessa muodostaa suola happoa.Varoituksen sananen älkää poltako tätä liimaa.

Lumppu
Viesti:

Ratovaari kirjoitti:
Lighthammer kirjoitti:Kertooka tällaiselle aloittelijanplantulle, mitä se sellainen PVC-liima on?
Se on sellaista valkoista tahmeaa liimaavaa ainetta, joka liimaa. Sellaisia ovat esimerkiksi GW:n PVC-liima tai Erikeeperi.
No riippuu,on keltaisia yms.Mutta ei sillä ole mitään väliä :P Mutta palattasko iha oikeaa aiheesee eikä kokoaja liimoista? :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”