"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pärjäisikö erikoisfiguja myyvä kauppa suomessa?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Alla olevassa puhun nimenomaan historiallisista figuista.

Ihan ensimmäinen juttu, joka kannattaa muistaa:

Historiallisten figujen saralla on äärimmäisen harvinaista, että peli ja figut on naitettu yhteen GW-tyyliin. On figuvalmistajia, jotka tekee pelkästään figuja. Ja on pelikustantajia, jotka tekee pelkästään paperituotteita.

Jopa silloin, kun pelikustantaja julkaisee omia figujaan, on varsin tavallista käyttää muiden valmistajien ukkoja. Esim. Flames of War käyttää ihan tavallisia 15mm nappeja, joita valmistaa monen monta figupajaa.
hullukoira kirjoitti:Tarkistin tässä viikonloppuna vero ja tullijuttuja erinäisistä kirjoista. Niiden perusteella pienten, tuhannen euron erien osto ei kannata. näet rahti, tulli ja myynnin ALV nostaisivat tuotteiden myyntihinnan aivan liian ylös, riippumatta siitä miten paljon tukkualennusta niistä saisi.
No siis tosiasia on, että pimeän tuonnin kanssa on mahdoton kilpailla jos itse pelaa lakien ja asetusten mukaan.

Yksityishenkilöidenkin pitäisi maksaa tullit ja alvit suurimmasta osasta kamojaan, mutta kaikki puketit ei jää tullin haaviin.

Lisäksi jenkkilässä on tapana ilmoittaa hinnat "ALV 0%", mutta sitähän tyypillinen suomalainen ei tiedä/tajua. Katotaan vaan valmistajan katalookia ja mutistaan: "Tää maksaa jenkeissä $10, miksi se maksaa Suomessa noin paljon vaikka dollarin kurssi on X?"
Ongelma tässä on tietty se että tuotteen pitäisi olla hittituote. Eli sen pitäisi myydä tuo kymppitonnin erä kolmessa kuukaudessa jotta bisnes kannattaisi eikä tuottaisi tappiota.
Toinen juttu, joka kannattaa myöskin muistaa on se, että käytännössä kaikki firmat pyörii tappiolla pari ekaa vuotta -- jos kukkaro ei sitä kestä, ei kannata edes aloittaa.
Löytyykö amerikoista figupeliä joka myisi näin hyvin suomessa? Itse en ainakaan tiedä. Tietty tuote voisi olla euroopastakin, mutta eipä taida täälläkään päin olla hittituotteeksi kelpaavaa figupelisarjaa.

Tietty jos tiedätte jonkun figupelisarjan amerikoista joka teidän mielestänne täyttäisi hittipelin vaatimukset, niin kertokaa!
Henkilökohtaisesti en nyt tajua, mikä siellä rapakon takana on niin auvoisaa. Jokin aika takaperin kaveri kävi siellä ja en suurin surminkaan keksinyt mitään, mitä olisin pyytänyt sitä tuomaan. Kaikki ostamisen arvoinen jenkeissä on jo kertaalleen tuotu Atlantin yli briteistä.

Old Glory ehkä, mutta niiden laatu on kyllä scheissea.

Caveat emptor: Meitsiä kiinnostaa oikeastaan vain 28mm.
EDIT: Tietty koko roskan voisi tilata yhdestä ainoasta tukkuliikkestä, sellaisesta joka myy monia pelejä. Ikävä kyllä googlaus ei tällaisia liikkeitä paljoa löytänyt. Ja ne mitä löytyi, möivät naurettavan suppeita valikoimia...
Alan yleinen ongelma on, että nämä tuotteet ei myy edes jenkkilässä niin paljoa, että tukkureita kiinnostaisi pitää niitä valikoimissaan. Valmistajilta suoraan tilaaminen on ainoa vaihtoehto.
//Mx
Griefbringer

Viesti Kirjoittaja Griefbringer »

hullukoira kirjoitti: EDIT: Tietty koko roskan voisi tilata yhdestä ainoasta tukkuliikkestä, sellaisesta joka myy monia pelejä. Ikävä kyllä googlaus ei tällaisia liikkeitä paljoa löytänyt. Ja ne mitä löytyi, möivät naurettavan suppeita valikoimia... Eli jos joku taitavampi googlaaja ettisi että löytyykö amerikkalaista tukkukauppaa jossa on kattava valikoima useita amerikkalaisia figupelejä. Ja pistäisi sitten linkkiä alle. Kiitos!
Ainoa jenkkiläinen pelitukkuri josta minä olen kuullut on tämä:

http://www.alliance-games.com/

Ei muuten kannata laskea liikaa sen Googlen varaan, vaan tehdä niinkuin Isot Pojat ja käydä vaikka TMP:n keskustelualueilla, siellä kun on ihan oikeasti myös figukauppojen pyörittäjiä ympäri maailmaa. Kokeilepa vaikka vilkuilla seuraavia paikkoja:

http://theminiaturespage.com/boards/topics.mv?id=149
http://theminiaturespage.com/boards/topics.mv?id=152

Griefbringer
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Toinen on ACD (http://www.acdd.com)
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
maxxon
Viesti:

Nostra kirjoitti:Samoin monet karsastavat verkkomyyntiä - mm. Foundryllä minimitilaus oli ensin 200£, mutta kun tuli ilmi, että Sotataito on vain verkkokauppa, minimitilaus nousi 500£. Kummaa, mutta olkoon.
No täähän on ihan luonnollista. Verkkokauppa on suora kilpailija niiden omalla verkkokaupalle. Ne ei ehkä oikein ymmärrä sitä lisäarvoa ja markkinasegmentointia, joka tulee paikallisen kielen puhumisesta ja paikallisten maksutapojen tukemisesta.

Lisäksi kannattaisi painottaa sitä, että pitää ständiä kaikissa paikallisissa coneissa ja turnauksissa. (Siitä ei kannata pitää suurta numeroa, kuinka monta niitä loppujen lopuksi on...)

Jälleenmyyjiä tukemalla valmistaja hakee nimenomaan paikallista läsnäoloa ja kontaktipintaa asiakkaisiin. Verkkokaupan ne hoitaa mielellään ihan itsekin.
//Mx
Silveri

maxxon kirjoitti:
Nostra kirjoitti:Samoin monet karsastavat verkkomyyntiä - mm. Foundryllä minimitilaus oli ensin 200£, mutta kun tuli ilmi, että Sotataito on vain verkkokauppa, minimitilaus nousi 500£. Kummaa, mutta olkoon.
No täähän on ihan luonnollista. Verkkokauppa on suora kilpailija niiden omalla verkkokaupalle. Ne ei ehkä oikein ymmärrä sitä lisäarvoa ja markkinasegmentointia, joka tulee paikallisen kielen puhumisesta ja paikallisten maksutapojen tukemisesta.
On ja ei ole. Tuo markkinasegmentointi on yllättävän suuri tekijä ajatellen Pentti P. Perusfiguttajaa, joka haluaisi ostaa ehkä muutaman foundryn figun uteliaisuuttaan. Hän tuskin vaivautuu ostamaan niitä valmistajan verkkokaupasta kovine postikuluineen, mikäli vastaava tuote löytyy samaan listahintaan kotimaisesta verkkokaupasta, jonka kanssa on todennäköisesti asioinut ennenkin ja josta luultavimmin ostaa samalla jonkin muunkin valmistajan tuotteita.

Valmistajien omat verkkokaupat tarjoavat valmistajalle suuremman katteen, mutta eivät kasvata markkinaosuutta, koska eivät lisää erityisemmin tuotetietoisuutta. Parempi suosia jälleenmyyjiä jos haluaa kasvua.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Silveri kirjoitti: On ja ei ole. Tuo markkinasegmentointi on yllättävän suuri tekijä ajatellen Pentti P. Perusfiguttajaa, joka haluaisi ostaa ehkä muutaman foundryn figun uteliaisuuttaan. Hän tuskin vaivautuu ostamaan niitä valmistajan verkkokaupasta kovine postikuluineen, mikäli vastaava tuote löytyy samaan listahintaan kotimaisesta verkkokaupasta, jonka kanssa on todennäköisesti asioinut ennenkin ja josta luultavimmin ostaa samalla jonkin muunkin valmistajan tuotteita.
Postikulujen kovuudestakin voi olla kahta mieltä. Yllättävän pienillä summilla ainakin EU-alueen sisällä tuntuu Kusti polkevan, kun taas moni suomalainen verkkokauppa suolaa omat toimituksensa kaiken maailman pakollisilla postiennakoilla ja pakkaa jokaisen yksittäisen nopankin 6,80 euron pakettiin.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
maxxon
Viesti:

Silveri kirjoitti: Valmistajien omat verkkokaupat tarjoavat valmistajalle suuremman katteen, mutta eivät kasvata markkinaosuutta, koska eivät lisää erityisemmin tuotetietoisuutta. Parempi suosia jälleenmyyjiä jos haluaa kasvua.
Monet pienet valmistajat eivät halua kasvua. Etenkin briteissä näyttää olevan valloilla ajattelutapa, että maksimoidaan voitto ja pysytellään alle paikallisen ALV-limitin (joka on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa). Siinä yhtälössä tukkureille ja jälleenmyyjille annetut alennukset syövät vaan omaa kakkua.

Erikoisemmalla kamalla on kohtalaisen pienet markkinat ihan maailmanlaajuisestikin. Jos sä tavoitat siitä jo muutenkin 80%, ei ehkä kannata antaa tukkurille -50% alennusta siitä ilosta, että tavoittaa vielä 10% lisää.

Kun kate rapisee, volyymin pitäisi moninkertaistua.

Eikä kysymys näytä olevan siitä, että valmistajat eivät vielä osaisi käyttää jakelukanavia: Päinvastoin, viimeisen viiden vuoden aikana hanoja on vedetty kiinni. Monia tuotteita joita ennen sai jälleenmyyjiltä, saa enää valmistajalta suoraan verkkokaupasta.

Näillä valmistajilla on siis oikeasti kokemusta siitä, miten paljon jälleenmyynti lisää särvintä leivän päälle - ja heistä se ei ole vaivan arvoista.

Oikeasti sillä Pertti P. Perusluuserin yhdellä näyteblisterillä ei ole mitään väliä bisneksen kannalta. Raha tehdään isoilla asiakkailla, jotka tekee vuosittain satojen eurojen tilauksia.

No niin, ei pidä nyt ymmärtää tätä väärin. Musta olisi tosi kiva, jos olisi suomalaisia figukauppoja, joista saa muutakin kuin GW:tä. Mutta en mä siitä riemusta maksa 20% extraa. Mulla on Visa ja netti ja enklantikin sujuu.

Tahdon vaan sanoa, ettei se jälleenmyyjän tuoma lisäarvo ole niin itsestäänselvä juttu. Jos haluaa hyvän jälleenmyyntidiilin, pitää osata myydä itsensä ja ideansa valmistajalle. On hyvin ymmärrettävää, ettei ne ole heti jakamassa -30% jälleenmyyjäalennusta jokaiselle, joka tajuaa kysyä -- etenkin jos tilaukset jäävät kirkkaasti alle vähän paremman yksityisasiakkaan tason.

P.S. Mitä tulee postikuluihin ja muuhun, ironisesti mulle on usein halvempaa tilata kamat suoraan valmistajalta kuin kotimaisesta verkkokaupasta.

P.P.S. Foundry muuten ainakin ennen lähetti ilmaisia näytefiguja, kun pyysi kauniisti. Kuinkas moni Suomalainen putiikki tekee samaa?
//Mx
archon

Viesti Kirjoittaja archon »

maxxon kirjoitti:Tahdon vaan sanoa, ettei se jälleenmyyjän tuoma lisäarvo ole niin itsestäänselvä juttu.
Kovin totta. Mutta lisäksi erikoisliikkeiden asiakkaat osaavat jo hakea kamppeensa olemassaolevista paikoista. Niitä ei helposti vaihdeta toisiin firmoihin.

Kyseessä on ostajan psykologia. (joo sillä on suurempi merkitys kuin mitä tiedostetaankaan.) Koska ostaja on lähtökohtaisesti tarkka ja varovainen rahoistaan hän ei anna niitä kauppiaalle jota ei tunne tai ei pidä luotettavana vaikka olisi miten kotimaankielinen ja vaikka pikkaisen halvempikin. Tätä konseptia vastaan on moni yritys kyykähtänyt.

Kun kyseessä on erikoistuotteita myyvä liike, on uuden oman asiakaskunnan luominen pitkä ja vaikea prosessi. Joskus jopa mahdoton jos on kyseessä verkkokauppa. Ensin pitää olla valmista kysyntää jos ei itsellä ole varaa luoda tarvetta. Sitä tarvetta mikä saa ihmiset antamaan rahasi sinulle.

Kuule hullukoira, tee fiksusti ja pistä rahat fikkaan korkeakorkoisille, omaan asuntoon, lyhennyksiin, rahastoihin, mutta älä tähän juttuun. Tai sitten ideoi jokin muu bisnes idea. Mielellään sellaista mihin sinulla on valmis asiantuntijan kompetenssi. Ilman asiantuntemusta ei tänä päivänä tehdä kauppaa juuri mistään. Ainakaan pitkäjänteisesti.
I don’t know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
maxxon
Viesti:

archon kirjoitti: Kuule hullukoira, tee fiksusti ja pistä rahat fikkaan korkeakorkoisille, omaan asuntoon, lyhennyksiin, rahastoihin, mutta älä tähän juttuun.
Tässä(kin) pätee vanha totuus: Pelata kannattaa vain rahoilla, jotka on varaa hävitä.
//Mx
hullukoira

Viesti Kirjoittaja hullukoira »

Asiaan perehdyttyäni olen päätynyt siihen että ei kannata. Kaikki ne perkeleen tullit ja muut kulut vie jo figujen ostohinnan niin korkealle että huimaa. Lisää siihen ALV 22% ja voittotavoite 30% niin sitä huomaa että figut pitäisi myydä about 50% kalliimmalla kuin mitä ne menee usassa tavan kuluttajille. Mikä merkkaa sitä että tavan pelaajankin kannattaa tilata kamaa suoraan usasta ennemmin kuin odottaa suomalaisen kaupan ilmaantumista. Okei, tavan kuluttajakin joutuu maksaa tullia 20% postikulujen päälle, mutta on se silti halvempaa!

Nyt minulle jääkin vain yksi kysymys: Miten helvetissä suomalaiset figukauppat pysyvät pystyssä vaikka myyvät figuja samaan hintaan kuin GW englannissa???

Enää en muuten arvostele suomalaisten figukauppojen hintapolitiikkaa. Olen vain iloinen että ne myy kamaa niinkin halvalla kuin mitä ne myyvät. Enkä enää hauku herraa X hinttariksi. Tyypinhän täytyy olla nero jos kykenee tekemään rahaa figumyynnillä...
Ukkomiehet ovat sukupuolten välisen sodan sotavankeja!
The Captain
Valvoja

hullukoira kirjoitti: Okei, tavan kuluttajakin joutuu maksaa tullia 20% postikulujen päälle, mutta on se silti halvempaa!
Kuluttajan on helpompi kiertää tullimaksut. Ja ainakin tähän mennessä olen saanut figut Ameriikasta tullitta ja maksanut pelkän ALV:n silloinkin, kun toimittaja on epäonnistunut noudattamaan toiveitani lähetyskirjan merkintöjen kanssa.

Nyt minulle jääkin vain yksi kysymys: Miten helvetissä suomalaiset figukauppat pysyvät pystyssä vaikka myyvät figuja samaan hintaan kuin GW englannissa???
Englanti on EU:n sisäpuolella, joten tulli ei pääse vetämään mitään välistä. Lisäksi GW tarjoaa jälleenmyyjille vielä realistiset tukkuhinnat.
hullukoira

Viesti Kirjoittaja hullukoira »

Muutama vielä parempi liikeidea figujen saralle:

1.Maddog's Bootcamp for underachieving armies
-Jos armeijasi ei osaa tapella, ampua eikä liikkua kunnolla, ja jos se häviää joka pelin, niin lähetä se Maddogille. Maddogin ankarassa bootcampissa muovisesta armeijastasi tehdään rautaa! Ei enää pakenevia unitteja! Ei enää murskatappioita! Ei enää jousimiehiä jotka eivät osuisi edes bloodthirsteriin!

Mitä asiakkaat ovat sanoneet:
[Rottaorjani] ...tapasivat juosta karkuun riippumatta siitä mikä niitä uhkasi. Lopulta sain tarpeekseni ja lähetin ne maddogin treenausleirille. Muutos oli häkellyttävä: Nykyään skavenslavet pysyvät kuin naulattuna pelipöydällä, hyökkäsipä niiden kimppuun miten suuri vihulainen tahansa. Jopa mustat skavenit ovat alkaneet kunnioittaa näitä orjia! -Munter

[Örkkini]...ovat loistava armeija, mutta ampua ne eivät osaa. Tai eivät osanneet. Maddogin bootcampin jälkeen sekä örkkini että goblinini ovat osoittaneet suorastaan mestarillisia jousiampujan kykyjä. Tämä on tuonut peleihini aivan uuden ulottuvuuden. Nyt täytyy mennä, sillä aion konvertoida kaikille örkeilleni jousipyssyt miekkojen sijalle! -Avatari

2.Maddogin Maalausoptiot
-Maddogin maalausoptioiden idea on se että lupaan siinä paperilla (allekirjoituksen kanssa) maalata option ostajan armeijan joskus tulevaisuudessa. Optioiden hinta olisi sata ekeä kipale, ja niitä voi ostaa useamman jos haluaa. Optioita voi myös myydä eteenpäin, mikäli kyllästyy odottamaan maalausvuoroaan! Ajattelen laittaa liikenteeseen tuhat optiota. Ja kun ne on myyty, mihin ei mene kauaa, niin muutan meksikoon enkä enää vastaa puheluihin! Tylyä mutta ovelaa bisnestä!
Ukkomiehet ovat sukupuolten välisen sodan sotavankeja!
Silveri

hullukoira kirjoitti:2.Maddogin Maalausoptiot
-Maddogin maalausoptioiden idea on se että lupaan siinä paperilla (allekirjoituksen kanssa) maalata option ostajan armeijan joskus tulevaisuudessa. Optioiden hinta olisi sata ekeä kipale, ja niitä voi ostaa useamman jos haluaa. Optioita voi myös myydä eteenpäin, mikäli kyllästyy odottamaan maalausvuoroaan! Ajattelen laittaa liikenteeseen tuhat optiota. Ja kun ne on myyty, mihin ei mene kauaa, niin muutan meksikoon enkä enää vastaa puheluihin! Tylyä mutta ovelaa bisnestä!
Tuhat optiota? Löytyyköhän Suomesta edes sen vertaa hammerinpelaajia?
The Captain
Valvoja

Silveri kirjoitti:
hullukoira kirjoitti:2.Maddogin Maalausoptiot
Tuhat optiota? Löytyyköhän Suomesta edes sen vertaa hammerinpelaajia?
Jos jo Sotuun on rekisteröitynyt yli 6000 käyttäjää, niin eiköhän noista tuhannen verta oikeasti pelaakin.
archon

Viesti Kirjoittaja archon »

hullukoira kirjoitti: Ajattelen laittaa liikenteeseen tuhat optiota. Ja kun ne on myyty, mihin ei mene kauaa, niin muutan meksikoon enkä enää vastaa puheluihin! Tylyä mutta ovelaa bisnestä!
Tätä tylyä bisnestä kutustaan myös Petokseksi. Saattaa jäädä yksisuuntaiseksi matkaksi.
Habla español locoperro?
I don’t know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

archon kirjoitti:
hullukoira kirjoitti: Ajattelen laittaa liikenteeseen tuhat optiota. Ja kun ne on myyty, mihin ei mene kauaa, niin muutan meksikoon enkä enää vastaa puheluihin! Tylyä mutta ovelaa bisnestä!
Tätä tylyä bisnestä kutustaan myös Petokseksi. Saattaa jäädä yksisuuntaiseksi matkaksi.
Habla español locoperro?
Mutta mitäs sitten, niillä miljoonillaan Maddog elelee vuosikymmenen ilman pientäkään tunnontuskaa.

Samaa ajattelin itse kerran päivän tilityksiä katsellessani; tilipussit mukaan ja lento Etelä-Amerikkaan, pina coladaa auringonvarjon suojaan nauttimaan.
Silveri

The Captain kirjoitti: Jos jo Sotuun on rekisteröitynyt yli 6000 käyttäjää, niin eiköhän noista tuhannen verta oikeasti pelaakin.
Myönnetään tuon mahdollisuus, mutta oma arvioni on, että noin 10% figuilun aloittaneista jatkaa pitemmän päälle harrastustaan.

Optimistisin realistinen arvio noiden "optioiden" myynnistä olisi ehkä 100 kpl, 50 kpl:kin olisi lähellä ihmettä.

Siinä sitten elelet 5000 €:lla meksikossa.. ehkä sillä sen puolisen vuotta jotenkin pärjäilee.

(huomasin kyllä tietyt satiirin piirteet alkuperäisessä viestissä, mutta maddogin kohdalla en rehellisesti sanoen voi enää olla niin varma)
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

archon kirjoitti:
Habla español locoperro?
On kuitenkin varsin kohteliasta ensin ilmoittaa asiakkaalle, että aikoo mahdollisesti kusta tätä linssiin.

Kun maddogkin nyt luopui ajatuksesta, niin toivon kuitenkin menestystä ja tervettä kasvua ainakin jo olemassa oleville suomalaisille figukaupoille. Itselleni on ainakin ollut todella mukavaa kun mm. Sotataito on onnistunut hankkimaan valikoimiinsa muitakin ukkoja kuin vaan GW:n kamaa.

Kyllähän se luottokorttikin tulee varmaan joskus hankittua (tälläkin hetkellä jo mahdollista opiskelijana), mutta toistaiseksi olen ollut ihan tyytyväinen saamaani luotettavaan ja varsin ripeään palveluun. Se onkin varmaan osittain se syy miksi sitä tulee pysyttyä tiettyjen kauppojen asiakkaina (fantsulankin asiakkaana jo n. 10v), vaikka naapurista saisi hieman halvemmalla. Tosin jotain tollasia vähemmän kysyttyjä tuotteita, pitää melkein tilata valmistajalta kun muuten niitä ei tunnu edes saavan.

Mutta onhan se niinkin että turhan usein varsinkin nuoret yrittäjät lähtevät vähän liian heikoille jäille, valmistautumatta ja vailla kunnon suunnitelmaa sekä kokemusta. Lisäksi se liikeideakin saattaa loppujen lopuksi kusta, eli ei loppujen lopuksi osatakaan vastata siihen miten yritys aikoo menestyä kilpailussa.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”