"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Blendausapua?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Inexis

Blendausapua?

Viesti Kirjoittaja Inexis »

Jeespoks, eli vaikka veteraanimaalaaja(kin) olen, niin en ole koskaan oikeastaan oppinut käyttämään kummempia tekniikoita kuin kuivaharjaus, perusväritys ilman mitään herkkuja, ja inkkaus. Osaisitteko arvoisa SoTun väki kertoa minulle kohtalaisen yksityiskohtaisesti blendauksen (ilmeisesti väriliuku suomennettuna) salat. Myös olisi mukava tietää, kannattaako varusteita hioa mitä minulla on.

Elikkäs, 5 GW:n pensseliä, 2x fine detail, 1x detail, 1xstandard ja 1x drybrush.

Maaleja on noin 40, ja kaikki ovat GeeWeen...

Joten, vinkkejä arvoisat hamaristit?

Uudistajaedit: Kehveli, piti vielä kysyä että osaisiko joku neuvoa kuinka tehdä väriliukua hyvinkin pieneen aluekohtaan kerrallaan, itse kun Adeptus Sororitoja pyrin maalailemaan.
Warmachine & Hordes ranking: http://ordoaboensis.fi/wmh-ranking
Drâyhèn

Viesti Kirjoittaja Drâyhèn »

No siis ensin hailaittaat reunat, ja niistä alaspäin joka kerralla aina hieman vähemmän kirkkaalla maalilla mitä alemmas menet.

Tyyliin: Korostat Demonettien tabardeja ylhäältä skull whiten ja ice bluen sekoituksella, alaspäin taas ice bluen ja enchanched bluen sekoituksella, jatkuen regal bluen ja enchanched bluen mixillä, ohennettuna kaikki, edes hiukan.
Tai sitten aina yhdellä noista, ilman mixausta.

Tuo on siis blendausta.

Eikä noista kannata hioa, itellä on suurinpiirtein samat+Kolinsky 0 koko ja muutama Vallejon maali.
"I saw your precious Emperor. A handful of times, back in the age before he betrayed us all. And he was no god. Perhaps not a man. But never a god."
Draktaron

Viesti Kirjoittaja Draktaron »

GW:n siveltimet ovat kuraa. Esim. Sinooperista saa hyviä jännitteisiä siveltimiä halvalla. GW:n maaleja ei kannata käyttää, paitsi jos rahaa piisaa. Vallejon ovat ohuempia, ja halvempia ja purkki on kätevämpi.

Blendaukseen on kaksi tapaa, ja ensimmäinen on Wetblend. Laita kahta maalia vierekkäin, ja sekoita rajaa varoen. Maalien pitää olla hieman ohennettuja. Jos sekoitat tarpeeksi tasaisesti edestaas, saat väriliu'un.

Toinen on kerroksilla maalaus. Esimerkki, mustasta valkoiseen;

Maalataan alue mustaksi. Ohennetaan valkoista todella rankasti, ja laitetaan ensimmäinen kerros, sellainen, ettei ihan kokonaan peitä mustaa. Annetaan kuivua, ja vedetään taas pienempi alue. Kuivua, pienempi, kuivua, pienempi.... etc.

Tuloksena on se, että kohdissa joissa layereitä on enemmän, alkaa musta mennä valkoiseksi. Tarpeeksi monta kerrosta ( ~15-25 ) ja alkaa olla puhdasta valkoista.
Drâyhèn

No siis, GW:een maaleja jos on 40+ niin ei kannata ostaa kuin seuraavat vallejolta, ei uusiksi, mitä varmaan meinasitkin.

GW:een pensselit käyvät, ei pahoja vaikka Vallejolla paremmat, nimim. 3 vuotta GW:een pensseleillä, seuraavat kannatta ostaa Vallejolta, eli vain tuo 0 koko kolinsky, riittää kaikkeen.

Tuossa nuo kaikki taisi tulla.
"I saw your precious Emperor. A handful of times, back in the age before he betrayed us all. And he was no god. Perhaps not a man. But never a god."
Spongebob-Väyrynen

Viesti Kirjoittaja Spongebob-Väyrynen »

GW:n siveltimet käyvät varmasti ihan hyvin, vaiken itse niistä hirveästi pidäkään. Itse suosittelisin Winsor&Newtonin siveltimiä, eivät ala harottamaan ellei niitä kohtele aivan kaltoin ja kärki pysyy pitkään terävänä. Tosin laatu tuo myös hinnan, eli nämä eivät välttämättä ole niitä kaikkein halvimpia siveltimiä.
Mutta siis käytännössä mikä tahansa sivellin, missä on terävä kärki sopii.

Mielestäni wetblendaus ei oikein sovi akryylimaaleille, sillä ne kuivuvat liian nopeasti joten tasaista väriliukumaa on vaikea saada ja se täytyy tehdä melko nopeasti. Wetblendaus sopii mielestäni paremmin emali ja öljyväreille, sillä niiden kuivumisaika on huomattavasti pidempi kuin akryyleillä ja niiden kanssa jää kauemmin aikaa säätää väriliukua halutunlaiseksi.

http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... php?t=2259

Tässä aiheessa kerrotaan erilaisista maalaustekniikoista, ja siinä kerrotaan myös tapa jota minä käytän blendatessani eli siis tuo layering eli kerroksilla maalaus joka ei ole tuo minorithin kertoma tekniikka (joka viittaa enemmän glazetukseen). Se selitetään siis tuossa blendaus otsikon alla (varmasti selkeämmin, kuin minä sen koskaan osaisin selittää).

Väsyviesti täynnä virheitä...
Half-bread kirjoitti:Nyt sitten suosittelen sinua pysymään hiljaa kun aikuiset puhuvat.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Akryyleillä wetblendaus onnistuu parhaiten lisäämällä hieman retarderia joukkoon

Názgûlin tekniikka ei ole tyypillisin blenditekniikka (eikä sillä saa täysin smootheja blendejä), vaan Minorithin kuvailema tekniikka, layerointi, on ehkä tyypillisin, ja tätä käytän itsekin. Featherointi puolestaan on muunnelma tästä, jossa kunkin kerroksen kohdalla lisätään kirkkausastetta hieman sekottamalla maaliin valkoista (tms) aina hieman enemmän, mutta käyttäen silti ohuita maalikerroksia.

Juju kuitenkin pitkälti on käyttää ohuita, läpikuultavia kerroksia - tätä läpikuultavuutta voi lisätä (smoothata blendejä) myös sekoittamalla joukkoon matt mediumia, jolloin maali ohenee koostumuksen muuttumatta - tällöin vedellä ohentamalla saat vieläkin ohuempaa maalia. Pehmeimmät väriliukumat saat, kun kerroksia tehdessä et kerroksen kohdalla huomaa kerroksien välisiä rajoja.

Vaikka suosittelen itse lämpimästi W&N:n suteja (lähinnä Series 7 ja Series 7 M), kannattaa ehkä se kolinsky tosiaan hakea esim. sotataidosta, joka myy korkeatasoisia suteja, eikä ole todellakaan järkeä lähteä uusimaan heti koko sutivalikoimaansa, jos muuten ovat hyväkuntoisia. Lisäksi suosittelen hakemaan (käsittääkseni Temperasta saa - omani tilasin jenkeistä, mutta briteistäkin löytyy) sivellinsaippuaa, jolla pidennät sutiesi elinikää huomattavasti.

Maaleja ei kannata lähteä vaihtamaan, vaan kokeilla eri valmistajia valikoimaa täydentäessään. Itse suosin Vallejon Game Color sarjaa, lähinnä sen purkin muodon takia. GW:n maalit ovat kuitenkin hyviä, joskin kuivahtavat purkkeihin liian helposti.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Minorith kirjoitti:GW:n siveltimet ovat kuraa. Esim. Sinooperista saa hyviä jännitteisiä siveltimiä halvalla. GW:n maaleja ei kannata käyttää, paitsi jos rahaa piisaa. Vallejon ovat ohuempia, ja halvempia ja purkki on kätevämpi.
Aika suoraa puhetta, täytyy nyt hieman sanoa vastaankin.

GW:n siveltimet eivät ole parhaita, mutta hei, on huonompiakin nähty. Kyllä niillä figuja maalaa, mutta kehittyneemmille maalareille jotenkin aina eksyvät kouraan muiden firmojen pensselit.

Citadelin maalit sitävastoin ovat vallan mainioita, niillä maalaavat monet mestaritkin, jotka voittavat GD:itä harjoitusfiguillaan ja silleen. Itse en pidä purkista (ja aloittaessa myös hinta ratkaisi) mutta maali sinällään on ihan ok. Mut Vallejot mulla on jo, ja hyvin pelaavat, joten vaihdan korkeintaan Game Colorista Model coloriin. Eikä se hintaero nyt niin kauhea ole, 50snt loppupeleissä ei merkkaa paljoakaan. Maalaahan sillä purkilla jotain muutamia kymmeniä, kenties satoja figuja.

Wet on wet ei oo akryylitekniikka, se on oikeestaan öljyjä varten suunniteltu. Käytännössä kaikki blendailu akryleilla tapahtuu (miniatyyrimaalauksessa) jollain blending/layering/feathering/glazing-sovelluksilla. Kiteytettynä siis käyttämällä lähekkäisiä värisävyjä ja ennenkaikkea ohentamalla maali todella ohueksi sekä käyttämällä useita, jopa kymmeniä kerroksia.
Draktaron

Viesti Kirjoittaja Draktaron »

Nostra kirjoitti:
Minorith kirjoitti:GW:n siveltimet ovat kuraa. Esim. Sinooperista saa hyviä jännitteisiä siveltimiä halvalla. GW:n maaleja ei kannata käyttää, paitsi jos rahaa piisaa. Vallejon ovat ohuempia, ja halvempia ja purkki on kätevämpi.
Aika suoraa puhetta, täytyy nyt hieman sanoa vastaankin.

GW:n siveltimet eivät ole parhaita, mutta hei, on huonompiakin nähty. Kyllä niillä figuja maalaa, mutta kehittyneemmille maalareille jotenkin aina eksyvät kouraan muiden firmojen pensselit.
Myönnetään, ehkä vähän liian suoraa. Huonompia on tosiaan nähty, ja maalaahan niillä. Ei niitä kannata pois heittää jos sinä nyt niitä omistat, mutta kannattaa vähintään kokeilla muita merkkejä ja katsoa miltä ne tuntuvat.
Inexis

Viesti Kirjoittaja Inexis »

Vaihto pensseleiden osalta ei olisi huono idea, pensselit kun sattuvat olemaan jo kehnossa kunnossa. Kiitän kaikkia suuresti vastauksista, ja koitan kerrostamalla blendaamista. Toisena kysymyksenä sitten tuleekin, että kuinka montaa kerrosta suosittelette?
Warmachine & Hordes ranking: http://ordoaboensis.fi/wmh-ranking
Drâyhèn

Montako kerrrosta?
Riippuu pinnasta, omassa esim oli demonetit, joihin käytin jotain 4-6 kerrosta, 4 riittää tosin ihan hyvin sen kokoiselle.

Mutta siis niin monta, että et juuri havaitse layereita erillisinä kauempaa, miksei lähempääkin.
Ja jos pensselit alkavat huonossa kunnossa olla, niin suosittelen tosiaan GW:een isoa drybrushia ja Kolinskyn 0 kokoa, en ole nyt 4kk aikana muita tarvinnut, kun kolinskykin tuli ostettua.

GW:een drybrusheilla beissit ja tämmöistä isompaa drybrushia muutenkin, Kolinskyllä menee kaikki, hailaitit, blendaus, NMM, Sheidaus, wet-blendaus, silmien maalaminen ja kaikki.

Oikiasti, ingnoraa muitten kommentit pensseleistä ja harkitte tätä miun ehdottamaa, menee vain rahaa kun kuuntelet muitten ajatuksia tästä, loppuiäksi pensselit alle 10€. :)
Viimeksi muokannut Drâyhèn, Ma 26.06.2006 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

"Portaiden" määrä väriliu'ussa riippuu siitä, kuinka pitkältä figua on tarkoitus tarkastella (pelifigu/showcase) ja kuinka pitkälle matkalle väriliuku pitää ulottaa. Mitä pidempi matka ja tarkempi syyni, sitä enemmän portaita. Pelifigun vaatteen pieneen poimuun riittää 2-3 porrasta mainiosti, showcasen loivan kaarevaan viittaan voi mennä parikin kymmentä.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
applepie

Viesti Kirjoittaja applepie »

Luulisin tosiaan että layeroinnista kannattaa alottaa ja ja jättää kaikenmaailman hienommat tekniikat sitten sille ajalle kun jälki alkaa olla jo suht smoothia.

Eli tosiaan maalauksessa haluat ajatella että mitä korkeampi kohta, sitä enemmän valoa siihen osuu, eli se on vaaleampi. Varsinkaan missään pelifiguissa voi valon suunnan toteuttaminen olla jo sellaista säätöä, että sen voi varmaan suosiolla jättää väliin.

Mutta jos siis haluat vaikka ruskean pinna jonka on tarkoitus olla nahkaa, niin sensijaan että maalaisit sen tasaisen ruskealla(esim snakebite leather) laita se ensin jollain tummemmalla sävyllä(scorched brown etc.) Nyt kun sinulla on tummempi pohjaväri, sekoita 50-50 sitä päävärin(snakebite) kanssa ja maalaa alue uudelleen jättäen kuitenkin syvimmät varjot tumman ruskeiksi. Seuraava kerros sitten vaikka pelkällä snakebitella niin että edellistä kerrosta jää kuitenkin vähän näkyviin. Niin ja muista jättää tummat kohdat syvennyksiin ja korostaa ulokkeita ja kaikkea mikä on korkeampana.

Tästä voit jatkaa sitten sekottamalla 50-50 seoksen keltaista ja ruskeaa, jolla maalaat selviä kohokohtia ja korkeampia pintoja ja lopuksi viimeistele terävät kulmat ja vastaavat pienellä hipauksella puhdasta keltaista.

Maalia kannaattaa todellakin ohentaa, sillä muuten jäljestä tulee aika karmeaa, suunnilleen jos lisäät puolet vettä niin helpottaa jo, ja jonkinlainen paletti on aivan must sekottamisessa. Esim. märkäpaletti on todellla toimiva(katso haulla), mutta käytännössä mikä tahansa käy, esim. itse käytän jotain random pakasterasian kantta. Lisäksi pitää huomioida, että kun maalaat ohennetuilla maaleilla, niin yksi kerros per väri ei riitä, vaan tarvitaan pari kolme kerrosta nyt ainakin, mikä takaa myös sen että maali levittyy huomattavasti tasaisemmin, kuin jos olisit sen siihen kerralla vetäissyt.

Kuulostaa varmaan sekavalta(ainakin mun selittämänä) ja netistä pitäisi löytyä monia hyviä kuvallisia step by step ohjeita, googlaa vaikka tai jotain. Mutta siis jo sillä että ohentaa maaleja ja käyttää jokaiseen väriin kolmea savyä, saa jo ihmeitä aikaan(tumma pohjalle, sitten pääväri päälle niin että varjot jää tummiks ja korostat korkeimmat kohdat vaalealla). Mutta joo, toivottavasti selvitti edes jotain.

//edit

Niin btw, jos stadissä päin asut niin temperasta saa hyviä pensseleitä euron parin hintaan, okeasti eri tasoa gw:n suteihin verrattuna ja hinta on käytännössä mitätön, suosittelen siis vierailua jos vain mahdollista.
To be Ulverized...
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Noita kerroksien välisiä rajoja voi myös tasoitella esim. inkkejä käyttämällä, mutta tämä vaatii yleensä inkin kiillon tappamista jollain, kuten matta mediumilla. Mutta myös ohennettua maalilitkua voi käyttää tasoittamiseen. Tosin maalin tai inkin on oltava todella ohutta, ja koska ideana ei ole sotkea pintaa millään väripesulla. Siis lähinnä sellaista värjättyä vettä.

Jos sinulla on esimerkiksi ruskealla maalattu kappale jonka blendit ovat sinusta hieman raidalliset, voi ottaa ruskeaa inkkiä ja maalata ohut kerros tämän ruskean alueen päälle tai ainakin niihin kohtiin joissa tätä raidallisuutta eniten näkyy. Eli sellainen hyvin ohut läpikuultava kerros, josta ei edes heti huomaa että siinä mitään ruskeaa olisi. Lisäksi voit jälkikäteen tarkastella jos joihinkin kohtiin voisi laittaa hieman lisää inkki-litkua. Mutta jotta jäljestä ei jää kummallisen kiiltävää on sitä mediumia tosiaan syytä laittaa joukkoon. Paitsi jos työn lakkaa lopuksi, niin en tiedä onko tämä sitten niin suuri ongelma, vaikka itse suosittelisin aina ohentamaan ainakin noita GW:n inkkejä.
Modern cars - they all look like electric shavers.
jtahola

Viesti Kirjoittaja jtahola »

applepie kirjoitti:Mutta jos siis haluat vaikka ruskean pinna jonka on tarkoitus olla nahkaa, niin sensijaan että maalaisit sen tasaisen ruskealla(esim snakebite leather) laita se ensin jollain tummemmalla sävyllä(scorched brown etc.) Nyt kun sinulla on tummempi pohjaväri, sekoita 50-50 sitä päävärin(snakebite) kanssa ja maalaa alue uudelleen jättäen kuitenkin syvimmät varjot tumman ruskeiksi. Seuraava kerros sitten vaikka pelkällä snakebitella niin että edellistä kerrosta jää kuitenkin vähän näkyviin. Niin ja muista jättää tummat kohdat syvennyksiin ja korostaa ulokkeita ja kaikkea mikä on korkeampana.
Onx tää yleinen tyyli varsinkin teillä jotka ootte maalannu joitakin vuosia ja tekniikka tullu tutuks? Jossakin "step-by-step kuvien kera" näin ohjeen missä sillä perusvärillä maalattiin aluks, sit maalia tummennettiin ja maalattiin varjokohdat ja sit vaalennettiin ja maalattiin highlightit. Vai tuleeko noi varjot ylläminitulla tekniikalla kunhan maalataan ohuella maalilla läpikuultavia kerroksia. Ittellä tapana läträtä sen maalin kans niin, että peittää jolloin myös varjot häviää ...
Samuli.H

Viesti Kirjoittaja Samuli.H »

Jtahola, Applepien mainitsema tekniikka on todellakin varsin yleinen, eikä kovin hankala. Seuraava linkki koskee weatherointia, mutta siitä pitäisi selvitä myös Applepie mainitsema tekniikka.
http://coolminiornot.com/go.php/go/articlephp/aid/301?
moi
I.H.

Viesti Kirjoittaja I.H. »

Taitaa(?) mennä vähän off-topic, mutta itselläni on ongelma: kun blendaan, niin teen niin pienen välein layereitä, ettei seuraavalla kerralla huomaa mihin aikaisempi on jäänyt. Tuli vähän epäselvästi, mutta yrittäkää saada selvää.
jtahola

Samuli.H kirjoitti:Jtahola, Applepien mainitsema tekniikka on todellakin varsin yleinen, eikä kovin hankala. Seuraava linkki koskee weatherointia, mutta siitä pitäisi selvitä myös Applepie mainitsema tekniikka.
OK, mulla taitaa nyt mennä käsitteet sekaisin ... ajattelin sellaista tapaa tehdä varjostukset ja korostukset kuin minkä Matti esittelee seuraavassa keskustelussa
http://www.sotavasara.net:/keskustelu/v ... kniikoiden
Taitaa olla tyylejä ja tekniikoita kuin on tekijöitäkin ... mutta kokeillaan kaikkee paitsi kansantanhuja ...
Samuli.H

jtahola kirjoitti:
Samuli.H kirjoitti:Jtahola, Applepien mainitsema tekniikka on todellakin varsin yleinen, eikä kovin hankala. Seuraava linkki koskee weatherointia, mutta siitä pitäisi selvitä myös Applepie mainitsema tekniikka.
OK, mulla taitaa nyt mennä käsitteet sekaisin ... ajattelin sellaista tapaa tehdä varjostukset ja korostukset kuin minkä Matti esittelee seuraavassa keskustelussa
http://www.sotavasara.net:/keskustelu/v ... kniikoiden
Taitaa olla tyylejä ja tekniikoita kuin on tekijöitäkin ... mutta kokeillaan kaikkee paitsi kansantanhuja ...
Eikös tuo Matin esittämä tekniikka ollut aikalailla sama kuin minun antamassa linkissä? Siis ainakin suunnilleen?
moi
jtahola

[quote="Samuli.H
Eikös tuo Matin esittämä tekniikka ollut aikalailla sama kuin minun antamassa linkissä? Siis ainakin suunnilleen?[/quote]
Kyllä-kyllä-ei-kinastella, mutta eikös Matin ja Applepien tekniikoissa, tai siinä mikä on alin kerros (pohjamaalia ei lasketa), ollut pieni ero vaikka molemmat puhu blendaamisesta, ja mainitsit weatheroinnin ... meinnaan ettei ittellä menis käsitteet sekaisin. Matin ohjeissahan aluks maalattiin perusvärillä, sit tummemmalla varjot ja vaaleemmalla highlightit ja puhuttiin blendaaamisesta. Applepien ja muidenkin ohjeissa perusväri on tummempi, varjon väri ja siitä lähdetään vaalentaan kunnes tasasilla osuuksilla "perusväriä" ja highlighteissa vieläkin vaaleempaa. Tai sitten oon ymmärtäny ihan väärin. Siis kumpaa porukat yleensä käyttää, tummaa pohjalle ja siitä vaalentaen vai perusväri pohjalle ja erikseen asteittain varjostukset ja highlightit (Matin selostuksessa se aalto-kuvio). Ja taitaa olla samat tekniikat käytössä on sitten kyseessä iho tai vaate ?
Samuli.H

No joo olihan niissä jotain eroa, en vain niin tarkkaan jaksanut katsoa ja siitä weatheroinnista mainitsin vain sen, että sitä linkissä käsitellään, mutta alku tehdään kuitenkin layeroimalla. Itse käytän layerointia (siis juurikin sitä, että ensin tumma pohja väri, sitten vähän vaaleampi jne.), se on kohtalaisen helppo ja hyvä tapa.
moi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”