"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Kääpiö yksiköiden kannattavuuksista

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Kääpiö yksiköiden kannattavuuksista

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Eli kun on uusi kääpiö pelaaja niin tuli pari tälläistä kysymystä mieleen ja haluaisin kuulla mitä te sanotte.

1) Uudessa edikassa on huhuttu, että rivien saantiin tarvitsee 5 neljän sijasta, joten joistain yksiköistä tulee pirun kalliita kun niitä pitäisi olla se 20. Piste hintä on pilvissä ja kun on kumminkin jalkaväki blokista kysymys niin onko kannattavaa maksaa n.300p (mahdollinen lippu) 20 hammererista tai ironbraekerista? Vai onko parempi vaihtaa nämä bolttikseen tai johonkin muuhun? Kumpi näistä on hyödyllisempi?

2) Anvili on kova vehje, mutta onko se kannattavampi kuin lordi, listassa joka on lähispainotteinen tai yleensäkkin. Kumpaa te yleensä käytätte?

3) Kumpaa te käytätte: cannonia vai grudke throweria? Kumpi on yleisesti parempi? Mitä runeja suosittelette ottamaan?

4) Slayerit on pirun kalliita ja kuolemat tuntuvat. Yksi magic missile voi tehdä yksiköstä ihan paskan ja heikon tosin silloin tämä voi päässä epähuomiossa johonkin tärkeään kiinni. Miten nuo osumat menee, jos vaikka on 3 giant- ja 7 troll salyeriä? Onko nämä kannattavia, jotka kuolevat kun vähän vilkaisee kovammin? Paljpon otatte näitä, jos otatte?
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
GobbladasSquig

Viesti Kirjoittaja GobbladasSquig »

1) Ei niitä nyt välttämättä 20 tarvitse olla. Etenkin stubborn-yksiköillä 15 tai vähemmänkin riittää mainiosti. Warrioreita ja longbeardeja kannattaa luultavastikin ottaa se 20, tai 25, mutta kukas niitä pienemmissä yksiköissä on koskaan käyttänytkään? Lähinnä näkisin että ongelma on siinä, että neliön muotoisten yksiköiden rakentaminen on vaikeampaa. 4x4 oli niin näppärä muodostelma kääpiöille, sillä oli helppo kääntyillä ja pyöriä ympyrää. Itse olen sitä mieltä että ei kannata investoida 20 figun eliittiyksiköihin, ne imevät aivan liikaa pisteitä. Ota mieluummin pienempi blokki niitä ja niille kaveriksi flankkaava warrior-porukka great weapoilla.

2) Lähispainotteinen lista tarvitsee nimenomaan anvilia. Sillä voit ainakin yrittää saada itsellesi etulyöntiasemaa, en mene kuitenkaan lupaamaan että siinä onnistuisit. Miner-anvil -combo on ainakin kokeilemisen arvoinen, eikä muidenkaan yksiköiden liikuttelu hullumpi temppu ole. Kallishan anvil toki on, mutta en minä lordiakaan ottaisi. Hyvin varustettu thane tekee saman halvemmalla.

3) Tähän jätän vastaamatta, itse en ole tykkien kanssa ollut paljoa tekemisissä, paitsi vastaanottavassa päässä. Örkeillä olen stonikkaa käyttänyt, ja se on aika kiva laite. Kokeile molempia ja tee omat johtopäätöksesi.

4) Pidä yksiköt halpoina, joku kymmenen troll slayerin yksikkö on ihan näppärä eikä maksa liikaa. Eikä slayereilla ole tarkoituskaan juosta päin pyssylinjoja, isket ne kentän reunaan estämään kaiken maailman kiertelijät. Tai pidät taustalla suojelemassa omaa tykkikukkulaasi. Dragon slayerit kuulostavat ainakin omaan korvaani aika loistavilta. Niitä kannattaa kokeilla. Sellaisen saa huomattavasti halvemmalla kuin slayer-yksikön, ja oikein varustettuna tekee aivan saman, jossei paremminkin.
Tsekkaa uusi Cabal Ostium -blogi! http://cabal-ostium.blogspot.fi/
Half-breed

Re: Kääpiö yksiköiden kannattavuuksista

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

El Capitan kirjoitti:3) Kumpaa te käytätte: cannonia vai grudke throweria? Kumpi on yleisesti parempi? Mitä runeja suosittelette ottamaan?
Tästä oli keskustelua edellisen kirjan version aikoihin ja tulokseksi saatiin, että kivenheitin on 90% tapauksista tykkiä kätevämpi.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

3)Nykyisin tosin tykki on halvempi ja mestari-insinöörin kanssa aimo peli. Itse olen jättänyt suosiolla katapultit uuden kirjan ilmestyessä hyllylle. Tykki toimii ilmankin riimuja, katapultti haluaa ainakin ehdottomasti sen accuracyn mukaansa.

4) slayerit ovat ihan hyviä nykyisin kun omaavat kmolemmat aseoptiot, joku maksimissaan 15 on varmasti ihan hyvä flankin suojaaja, magic missilet pitäisi olla suhteellisen helppo kääpiöillä dispellata, eikä warppisalamaa heikommat tee vielä ihan kriittistä määrää vahinkoa. Ainoa ongelma on special slottien rajallisuus, omassa armeijassani ainakin hammererit, minerit, bolt thowerit ja tykki ajavat edelle.

2) Anvil on mylly, alkuvuorojen wrath and ruinit hoitelevat ikävät flyerit kiusaamasta ja linjojen sulkeutuessa oath and honour tekee ihmeitä. Kallishan se on, ja useimmiten vastustaja suuntaa kovasti huomiota tämän hakemiseen. Tässä voi auttaa mestari-insinöörin antama entrenchaus ja anvilin sijoittaminen linjojen taakse esimerkiksi kahden organ gunin väliin.
Toisaalta lordikin on hyvä valinta, uuden kirjan ilmestyttyä käytin lordia 1+ savella, great weaponilla ja master rune of challengella oli ihan mukava. Tärkein ominaisuus kuitenkin lordilla leadership kympin jakaminen 12" säteelle. Välttäisin kuitenkin yletöntä riimupumppausta movement on kuitenkin vain 3.

1) Jättäisin suosiolla eliittiyksiköt 15 ukon kokoisiksi, ainakin omille hammerereille se on riittänyt, puuttuvia combat resoja voi paikata rune of battle lipuilla. Hammerereille ottaisin aina mukaan rune of couragen jottei autobreikki häiritse, myöskin riimu jolla saa heittää breikkichekin kerran pelissä yhdellä nopalla (tehden stubborn yksiköstä vuoroksi unbreakablen) on ihan pätevä. Muista eliittiyksiköistä ei oikein ole kokemusta.

Samalla vaivalla voin jakaa vähän muitakin uusista kääpiöistä tekemiäni huomioita.

Riimu joka tuplaa unit strenghtin on loistava, maksaa suhteellisen vähän ja takaa melkein aina outnumberin, jolloin säästytään fear auobreikeiltä ja saadaan combat resoakin.
Strollaz rune on myöskin pakko-ostoksia. Bsb on aina kuulunut kääpiöarmeijaani ja nyt kun thanellakin on T5 uskaltaa lippuriimujakin ottaa. 6" ylimääräistä liikettä ennen peliä on lähitaistelevalle kääpiöarmeijalle kultaakin kalliimpaa. Aiheuttaa hämmästyksen tunteita kun huomaa piirittävänsä vastustajaa kolmannella vuorolla. Strollaz on tietekin parhaimmillaan yhdistettynä anviliin.

Uudet organ gunit ovat myöskin osoittautuneet enemmän kuin hyödyllisiksi kapineiksi, 24" kantama ja osumien re-rollaus riittää aiheuttamaan samanlaista liikkeen rajoitus efektiä kuin empiren hellblaster, muuhun tykistöön uudistus on vaikuttanut eniten positivisesti bolt throwereiden tapauksessa. 60 pisteen bs4 boltteri, joka on varsin ikävä poistettavakin neljän stubborn kääpiön miheistön ansiosta, on ikävä piikki vastustajan lihassa.
Uudet gyrocopteritkin tosin ovat vallan mainioita, omat kokeilunitosin ovat päättyneeet normaaliin tapaan viimeistään toisella vuorolla sinne suuntaan heitettyyn magic missileen tai boltterin laukaukseen.
Core longbearditkin ovat kovia, houkuttelevat jättämään special eliitin sikseen ws5 s4, maaginen lippu ja hyödyllinen erikoiskyky tekee näistä parhaimmillaan hyvin ikävän siirrettävän.

Kokonaisuudessaan uusi kääpiökirja on ehkä paras sääntökokonaisuus jolla olen kääpiöitä pelannut (5th edition, ravening hordes, 6th edition, 7th edition). Sääli että uusimmat kääpiöt on vähän liian hitechiä ollakseen minun makuuni, onneksi on olemassa vanhat figut. sukkahousuineen ja kunnon tussareineen
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Kiitos vastanneille, on ollut hyötyä ja varmaan muuttaa kokoonpanoani aika lailla. Mutta nyt olisi lisää kysyttävää:

1) En nähnyt anvilin säännöissä mitään merkintää, mutta varmistetaan kuitenkin. Tarviiko se LOSin taiossaan?

2) Qurrellerssit ovat ihan mukavia kun ovat heti kantamalla, mutta bs3 karsii osumia roimasti. Halpa pistehinta ja s4 on kumminkin ihan kiva, mutta thundereilla on +1 osumiseen ja armour piercing tosin 3p kalliimpi. Kumpaa te suositte?

3) Kun thanella on oath stone ja päätän käyttää sitä, saako sen jälkeen liikkua kun taistelu on voitettu? Saako sitä käyttää uudelleen, jos saa liikkua? Saako näitä useamman kuin yhden? En itse löytänyt näihin vastausta.

El edit:

4) Kun pelataan aviania, tuoko runesmithit/lordit ja anvil dispel noppia?
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

El Capitan kirjoitti:1) En nähnyt anvilin säännöissä mitään merkintää, mutta varmistetaan kuitenkin. Tarviiko se LOSin taiossaan?
Ei tarvitse.
El Capitan kirjoitti:3) Kun thanella on oath stone ja päätän käyttää sitä, saako sen jälkeen liikkua kun taistelu on voitettu? Saako sitä käyttää uudelleen, jos saa liikkua? Saako näitä useamman kuin yhden? En itse löytänyt näihin vastausta.
Kun Oathstonen on pudottanut, niin sitä ei voi nostaa takaisin ylös.
El Capitan kirjoitti:4) Kun pelataan aviania, tuoko runesmithit/lordit ja anvil dispel noppia?
Anvil tuottaa sen yhden ylimääräisen ja runesmithit/lordit sitten vielä ne omansa.
Viimeksi muokannut Half-breed, La 22.07.2006 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

1)Ei tarvitse lossia

2)Itse suosin quarreleja halvan hintansa puolesta, edellisessä versiossa kun tussareilla sai vielä liikkua ja ampua ne olivat vielä kultaisen pistehinnan arvoisia, nyt on valinta osunut johonkin muuhun. Ja aina kilvet mukaan käytti sitten kumpia tahansa.
Khordon

Viesti Kirjoittaja Khordon »

2). Riippuu vastustajasta. Raskaasti haarniskoituja vastaan thunderereja ja niitä heikommin haarniskoituja vastaan varsijousia. Niin, ja aina kilvet mukaan, kestävät niiden random skirmaajien ja fast cavarlyn tappoyritykset. Tosin itsellä on huonoja kokemuksia siitä ainoasta kerrasta, kun käytin thunderereja (Shaggoth oli päässyt n. 3" päähän thunderereistani, jotka oli kukkulalla, siitä 10 ampu, yksi tai kaksi osu, shaggothin hyökätessä yksikään ei osunut. Tästä tapahtumasta on tullut sisäpiirin vitsi meidän peliporukassa)

3). Itse olen ymmärtänyt, että yhdesti taistelun aikana saa asettaa, sitten ei saa liikkua tuumaakaan, halusi eli ei. Lisäksi olen ymmärtänyt, että vain yksi per armeija, mutta kirja ei ole nyt käsillä, enkä jaksa kiivetä yläkertaan asiaa tarkistamaan :)
Douglas Walker
"Pokémon; It sounds like something that Jamaican shouts out when he wants to play cards"
Archibald

Viesti Kirjoittaja Archibald »

Jos ränkit vievät liikaa pisteitä, niin saanko ehdottaa:

Rune of Battle (+1 CR)
Rune of Determination (x2 US)

Jos vaikka Iron Breaker ykössä on kyseinen lippu ja 15 jamppaa, RO Battle antaa sen puuttuvan ränkin ja RO Determination antaa sen puuttuvan Outnumberin. 20 ukkelia maksaa 15 pojoo enemmän ja plussat ja miinukset...

-a
Der Krieghammer

Viesti Kirjoittaja Der Krieghammer »

Tarkoitit varmaan Rune of Stoicismia ( kaksinkertaistaa unit strenan).

Olen siinä itsekin samaa mieltä, ettei eliittikääpiöitä kannata otaa liian isoa blokkia, sillä kukaan ei kuitenkaan tulisi sen kanssa lähitaisteluun (varsinkin mikäli siinä on vielä charru).

Riimuista puhuttaessa täytyy tuoda vielä esille Master Rune of Dismay (vastustajan yksiköiden täytyy tehdä ld-testi uskaltaakseen chargata). Tämä on varsin kätevä esim. Ogreja tai Örkkejä vastaan. Saattaa päästä käpsillä jopa hyökkäämään.
Viiksivallu

Viesti Kirjoittaja Viiksivallu »

Der Krieghammer kirjoitti: Riimuista puhuttaessa täytyy tuoda vielä esille Master Rune of Dismay (vastustajan yksiköiden täytyy tehdä ld-testi uskaltaakseen chargata). Tämä on varsin kätevä esim. Ogreja tai Örkkejä vastaan. Saattaa päästä käpsillä jopa hyökkäämään.
Jalkaväkeä vastaan on myös ro slownes aika kätevä.
Munkki on upporasvassa paistettu pullataikinasta valmistettu makea leivonnainen. Munkkileivonnaisten yleisin muoto on pallo, jonka sisällä on hilloa tai muuta makeaa täytettä.
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

itse olen alkanut arvostamaan lordin LD 10 ja BSB yhteistyötä yhdistettynä isoon määrään jalkaväkeä, sillä en ole kohdannut oikeastaan kovempaa kiviseinää. Strollaz alkuun, ja sitten täysiä päälle, niin on usein ollut vastustajalla ihmettelemistä.

Boltterit ovat varsin kelpo ostos, niitä 4 ja urkutykki, niin on oikeastaan shootaa koko armeijan edestä, 360 pisteellä. näiden crew:t ovat eliittiä, ja fear&autobreak on melkein ainoa mikä näistä menee läpi.

Nykyisin myösen ehdottoman hyvä valinta on rune of challenge, jolla otat vuorolla 1 (strollazin liikkeen jälkeen) tai viimeistään 2 vihun kovimman yksikön R&F yksikön eteen, ja breikkaat sen.
Etenkin loharilordit ovat uskomattoman heikkoja tässä yhdistelmässä...
Aliquando Insanire Iucundum Est
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Armeijat ja yksiköt”