"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Miten mitata maaleja helposti ja tarkasti GW:n purnukoista?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Marko Kettunen

Miten mitata maaleja helposti ja tarkasti GW:n purnukoista?

Viesti Kirjoittaja Marko Kettunen »

Eli noinkohan olisi mahdollista mitata maaleja GW:n purnukoista helposti ja suht tarkasti? Useissa ohjeissa kun on tapana luoda eksoottisempiakin sekoituksia kuin 1:1 tai 1:2, niin mistä ostetaan taikka improvisoidaan välineet joilla hävyttömiltäkin kuulostavat suhteet (1:5, 1:7) saadaan aikaiseksi? Kaikenlaiset tikut tulitikusta sudin nuppiin voinee oitis unohtaa, kun mieli tekee muutakin kuin "tippa ja isompi tippa valkoista". Lääkeruiskua on tullut jo kokeiltua, mutta tuo tuppaa hankalasti pestävänä vehkeenä tukkiutumaan.

Kannattaisiko tässä sijoittaa Vallejon purnukoihin, joissa lienee jonkinlainen tippamekanismi?
Gorbag
Viesti:

Re: Miten mitata maaleja helposti ja tarkasti GW:n purnukois

Viesti Kirjoittaja Gorbag »

Marko Kettunen kirjoitti:Eli noinkohan olisi mahdollista mitata maaleja GW:n purnukoista helposti ja suht tarkasti? Useissa ohjeissa kun on tapana luoda eksoottisempiakin sekoituksia kuin 1:1 tai 1:2, niin mistä ostetaan taikka improvisoidaan välineet joilla hävyttömiltäkin kuulostavat suhteet (1:5, 1:7) saadaan aikaiseksi? Kaikenlaiset tikut tulitikusta sudin nuppiin voinee oitis unohtaa, kun mieli tekee muutakin kuin "tippa ja isompi tippa valkoista". Lääkeruiskua on tullut jo kokeiltua, mutta tuo tuppaa hankalasti pestävänä vehkeenä tukkiutumaan.

Kannattaisiko tässä sijoittaa Vallejon purnukoihin, joissa lienee jonkinlainen tippamekanismi?
Joo vallejon purkeista ilmeisesti puristetaan sitä maalia vaan ulos. Tietty sillä tavoin on helpompi katsoa paletilla että suhteet ovat suht tasan.
Silver Warrior

Viesti Kirjoittaja Silver Warrior »

NOi pitää mitata silmä määräsesti. Idea on siis että pidät paletilla noita maaleja kokoajan ja sekotat pensselillä ton määrän tota maalia. Tietysti voi mitottaa valmiita läjiä noita maaleja. Tai no perkl... ratkase itse... Oon maalannu 10 vuotta (itseasiassa päätin lopettaa koko touhun hetki sitten lopullisesti) ja ei ole kertaakaan tullut ongelmaa tossa. Noi on vaan yksinkertasesti sellasia asioita mitkä on ratkastava itse.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Unohda ne tarkat suhteet - niiden on tarkoitus olla viitteellisiä, eivätkä ne maalaajatkaan lähes 100% varmuudella käytä niitä vaan esittävät lähinnä arvion veden määrästä suhteessa pigmenttiin.

Harjoituksella opit ymmärtämään kuinka ohut maali toimii parhaiten missäkin tilanteessa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Late M

Viesti Kirjoittaja Late M »

Pensselinkärjellinen maalia, kaksi pensselinkärjellistä toista jne... Niin ainakin jos aikoo maalata armeijansa suunnilleen samalla sävyllä.
WarHound
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja WarHound »

GW:n purnukoista saa kyllä ihan sillä pensselilläkin sitä maalia, paletilla saat sen pienen määrän myöskin pysymään märkänä pidempään käyttämällä maalinohentajaa, suosittelen asiaan Vallejon paint thinneriä, joka pitää tipallisen akryylimaalia kosteana ja maalauskelpoisena monta tuntia. Ei myöskään hajota maalin koostumusta.
Maalari maalaa taloa, sinistä ja punaista.
Nonus

Viesti Kirjoittaja Nonus »

Väriteemana kaveri neuvoi tekemään highlightin 80/20 chaos black ja blood red sekoittaen. Kuulostaa kammottavalta. Hoksasin, että hieman soveltaen sekoitan 4 tippaa lääkeruiskulla (tippa vastatkoon n.20.) punaista ja pensselillä varoen mustaa. Jos tosiaan tekee suhteiden mukaan edes joten kuten, niin kannattaa laittaa ne paperille ylös. Esim. minunlaiseni hajattomuus sotkee helposti suhteet ja tulee maalattua joka ukko eri sävyillä. Ja tosiaan soveltaa kannattaa ja silmämääräisyys on hyve. Lääkeruisku vain pieni apuri ja pensselillä viimeistely siihen värisävyyn.
Infinity, Deadzone, Gaslands, 6mm fantasy&ancients, 15mm WW2 Soviet
Icecube

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Harvoin nämä suhteet ovat täysin tarkkoja maalausoppaissa tai muissa vastaavissa, vaan lähinnä suuntaa antavia ja kannattaa itse kokeilla mikä on mieleen. Eikä minua häiritse jos figuissa on hieman eri sävyisiä joukossa. Eipähän figut näytä toistensa klooneilta, varsinkin ihossa tämä on hyväksyttävää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”