Ajattelin katsoa, josko saataisiin aikaiseksi keskustelu figuurien basetuksesta, paremman suomenkielisensanan puutteessa.
Olen laittanut merkille, että usein kommentoidessa figun beissiin kiinnitetään aivan käsittämättömästi huomiota. Monesti mielestäni myös varsin kohtuullista beissiä on haukuttu aivan tarpeettomasti.
Minkälainen on hyvä beissi figuurille? Tuleeko beissin olla taideteos itsessään, vai tulisiko sen vain korostaa figuuria? Voiko yksinkertainen beissi olla näyttävä? Ovatko GW:n beissit niin kauheita kuin niitä yleisesti pidetään? Pitäisikö figu beissata pelipöytää silmälläpitäen?
Kertokaapa mielipiteitänne, ehkä saadaan tästä hyväkin keskustelu aikaiseksi. Lisäksi toivoisin, että jos tiedättä joitain erityisen näyttävästi beissattuja figuja, niitä voisi linkittää ketjuun.
Ja muistakaa, "all your base are belong to us.";)
The Fine Art of Basemaking.
- Lighthammer
- Peliporukkavalvoja
The Fine Art of Basemaking.
Set fire to the family tree.
- Githgulcag
Riippuu siitä, että onko figu menossa pelipöydälle vai hyllyn koristeeksi. Pelifigun base pitää olla minun mielestä yksinkertainen. Kaikki ylimääräinen on siinä enemmänkin haitaksi. Hyllynkoriste figuissa pitää olla kunnollinen base, jossa on paljon yksityiskohtia. Ei kuitenkaan niin, että se veisi kaiken huomion. Minä en ainakaan ajattele pelipöytää, kun suunnittelen basea pelifigulle. On parempi tehdä sitä, mikä vain näyttää hyvälle figussa.
Yhdyn maeliksen ajatuksiin. Mikan baset ovat olleet kyllä hienoja.
Pelipöytää silmällä pitäen ei alustaa kannata mielestäni tehdä. Harvoin sattuu yhteen sitten turnauksissa yms. Talviaiheiset alustat ovat vieraan oloisia, harvoin jos ikinä ne pöytään sopivat ja muutenkin ne tahtoo olla tylsähköjä: Lunta, kivi, lunta, lunta, lunta, lunta, toinen kivi, lunta...
Syksyaiheiset alustat ovat koskettaneet minua. Itse kyhään rivimiehelle sen perus, hiekka & sen maalaus ja nurmea/heinää sinne tänne. Harvemmin ne noissa rivimiehissä esille edes pääsevät. Varsinkin kun pelinä toimii fb, jolloin figut ovat kuviossa toistensa takana.
Fiksua olisi kuitenkin esim. komentoryhmän alustaan panostaa, koska eturuvissä ne majailevat usein. Siis yleisesti eturivin nappeihin. Keskikasti jää aina hieman unohduksiin.
Yksittäisiin figuihin ja sankareihin voi sitten panostaa kohtuuden rajoissa. Ottaen huomioon seikan: Jos figu on täynnä yksityiskohtia, niin kannattaako alustakin tunkea täyteen niitä. Ja päin vastoin. Järki mukana, kuten monessa muussa asiassa.
Pelipöytää silmällä pitäen ei alustaa kannata mielestäni tehdä. Harvoin sattuu yhteen sitten turnauksissa yms. Talviaiheiset alustat ovat vieraan oloisia, harvoin jos ikinä ne pöytään sopivat ja muutenkin ne tahtoo olla tylsähköjä: Lunta, kivi, lunta, lunta, lunta, lunta, toinen kivi, lunta...
Syksyaiheiset alustat ovat koskettaneet minua. Itse kyhään rivimiehelle sen perus, hiekka & sen maalaus ja nurmea/heinää sinne tänne. Harvemmin ne noissa rivimiehissä esille edes pääsevät. Varsinkin kun pelinä toimii fb, jolloin figut ovat kuviossa toistensa takana.
Fiksua olisi kuitenkin esim. komentoryhmän alustaan panostaa, koska eturuvissä ne majailevat usein. Siis yleisesti eturivin nappeihin. Keskikasti jää aina hieman unohduksiin.
Yksittäisiin figuihin ja sankareihin voi sitten panostaa kohtuuden rajoissa. Ottaen huomioon seikan: Jos figu on täynnä yksityiskohtia, niin kannattaako alustakin tunkea täyteen niitä. Ja päin vastoin. Järki mukana, kuten monessa muussa asiassa.