Maalausinnon uupuminen.
Pitää paikkansa, sillon kun on mahdollisuus vain napata sopiva maalattu armeija hyllystä ja lähetä pelaamaan, mutta kaikilla ei toistaiseksi ole vielä sitä mahdollisuuttamigsula kirjoitti:Ite en maalaa jos ei huvita. Tää on harrastus, ja mitään "pakottautumisesta" en edes harkitse.
Sillon on vaan vähän pakko pakottautua maalaamaan että saa edes sen yhden köörin valmiiksi seuraavaa peli-iltamaa varten. Pitemmittä puheitta, lähdenkin tästä himaan viimeistelemään Kaarti-armeijaani...
- Slaughter Master
Minulla on HYVIN harvoin tällaista oiretta ilmennyt. Olen näinkin iloisena jo 8 armeijallista figuja maalanut, eikä maalausinto ole kadonnut. Pari kertaa on tosin tuntunut siltä, ettei vaan jaksa maalata.
1. IG- sivuprojektiarmeija on ollut pelkässä pohjamaalissa jo kauan aikaa.
2. Kun tein harmaita hailaitteja noin 60- figun armeijaani, totesin vimeisen jälkeen, että olen totaalisen kyllästynyt tähän hommaan.
Jos maalaa kerralla paljon, väsyy. Jos maalaa silloin tällöin, eikä ota mitään stressiä kolmestasadasta rivimiehestä, niin homma sujuu hyvin. Itse en hirveästi (enää) figuja osta, enkä ole pitkään aikaan ostanut ollenkaan. Ostan paketteja tms. silloin tällöin, ja keskityn nimenomaan tuohon kyseiseen pakettiin, enkä osta lisää, ennenkuin ne ovat valmiita. Ja tämänkään jälkeen en välttämättä osta lisää paketteja vielä pitkään aikaan.
Maalaukseni on todella nopeaa, ja useimmiten intoa täynnä. En maalaa silloin, kun ei huvita. Osaan antaa itselleni riittävästi aikaa figujen maalaamiseen, ja näin ollen en hikihatussa maalaa. Jos maalaamisesta saa kunnon otteen, ja se alkaa innostaa, niin se vie mukanaan. Useimmiten vieläpä kokonaisen armeijan figuja.
Suurin kynnys maalaamisessa on varmaankin siveltimen ottaminen käteen, ja maalauksen aloittaminen. Mutta jos tähän ei koskaan riitä intoa, niin ei sitten. Mutta minun mielestäni figut kannattaa maalata heti, kun ne ostaa, ettei ne loju nurkassa/hyllyssä tyhjää toimittamassa. Näin ollen maalausinto laskee todella helposti.
Itse ostan figuja useimmiten sellaisissa tilanteissa, kun minua innostaa niitä maalata. Uusien väriskaalojen ja erilaisten uusien tekniikoiden kokeileminen tuo ainakin minun kohdallani huomattavasti motivaatiota maalaamiseen.
1. IG- sivuprojektiarmeija on ollut pelkässä pohjamaalissa jo kauan aikaa.
2. Kun tein harmaita hailaitteja noin 60- figun armeijaani, totesin vimeisen jälkeen, että olen totaalisen kyllästynyt tähän hommaan.
Jos maalaa kerralla paljon, väsyy. Jos maalaa silloin tällöin, eikä ota mitään stressiä kolmestasadasta rivimiehestä, niin homma sujuu hyvin. Itse en hirveästi (enää) figuja osta, enkä ole pitkään aikaan ostanut ollenkaan. Ostan paketteja tms. silloin tällöin, ja keskityn nimenomaan tuohon kyseiseen pakettiin, enkä osta lisää, ennenkuin ne ovat valmiita. Ja tämänkään jälkeen en välttämättä osta lisää paketteja vielä pitkään aikaan.
Maalaukseni on todella nopeaa, ja useimmiten intoa täynnä. En maalaa silloin, kun ei huvita. Osaan antaa itselleni riittävästi aikaa figujen maalaamiseen, ja näin ollen en hikihatussa maalaa. Jos maalaamisesta saa kunnon otteen, ja se alkaa innostaa, niin se vie mukanaan. Useimmiten vieläpä kokonaisen armeijan figuja.
Suurin kynnys maalaamisessa on varmaankin siveltimen ottaminen käteen, ja maalauksen aloittaminen. Mutta jos tähän ei koskaan riitä intoa, niin ei sitten. Mutta minun mielestäni figut kannattaa maalata heti, kun ne ostaa, ettei ne loju nurkassa/hyllyssä tyhjää toimittamassa. Näin ollen maalausinto laskee todella helposti.
Itse ostan figuja useimmiten sellaisissa tilanteissa, kun minua innostaa niitä maalata. Uusien väriskaalojen ja erilaisten uusien tekniikoiden kokeileminen tuo ainakin minun kohdallani huomattavasti motivaatiota maalaamiseen.
Ja kiitos vielä teillekkin! Osa ongelmani syy on varmaan välillä ilmennyt maalauksieni epäarvostus. Tiedän etten pysty parempaan, kuin parhaaseen. Tämäkin on ongelmana. Epäilen, että sillä on suuri syy asiassa.
Edit: TÖÖT! 250 viesti!
Edit: TÖÖT! 250 viesti!
Viimeksi muokannut I.H., Ke 23.08.2006 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itseasiassa itselläni auttoi uuden confrojengin aloituksen lisäksi (noin puolet figuista konvertoituja) maalaustason tiputtaminen pelipöytätasolle - kyseessä oli omalta osaltaan myös tekniikkaopettelua, sillä pyrin hienoon tulokseen nopeasti, mutta en edes yritä parastani. Oikotiet kunniaan.
Yhdistelmä uudenlaiset, persoonalliset figut (Rackhamin kääpiöitä ja goblineita suositan lämpimästi, samoin cadwallon-militiaboksia) + erilainen maalaustekniikka/-lähtökohta + konvertointi auttaa huomattavasti.
Ehkä voisin sanoa, että sinkkunappitylsyyteen auttaa pikamaalaaminen ja päinvastoin.
Yhdistelmä uudenlaiset, persoonalliset figut (Rackhamin kääpiöitä ja goblineita suositan lämpimästi, samoin cadwallon-militiaboksia) + erilainen maalaustekniikka/-lähtökohta + konvertointi auttaa huomattavasti.
Ehkä voisin sanoa, että sinkkunappitylsyyteen auttaa pikamaalaaminen ja päinvastoin.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Itselläni monesti samanlaisia oireita. Silloin vain alan maalaamaan, kyllä se siitä. Ongelma itselläni on se aloittaminen. Ensin mietin, että räiskinkö pari alienia AvPssä vai maalaanko. Jos räiskin kadun sitä, jos maalaan en. Yleensä se on vain se kynnys ottaa pensseli kätöseen.
Jossain vaiheessa pidin vuodenkin tauon. Sitten aloin maalaamaan veljen uusia figuja ja siitä lähtien on harrastettu kunnolla
.
Jossain vaiheessa pidin vuodenkin tauon. Sitten aloin maalaamaan veljen uusia figuja ja siitä lähtien on harrastettu kunnolla
Lalalaa
- Cannonfodder
Itselläni on ollut maalausinto matalalla jo joitain kuukausia. Nyt ymmärsin mistä kiikasti. En tuntenut saavani mitään aikaiseksi. Olin aloitellut vähän jotain Mordheim warbandia, vähän dragonia, vähän sitä sun tätä. Sitten ajattelin maalata 12 wanhaa kaaoksen jalkawarrua, niiden kunto oli muutenkin huono joten ajattelin etten näe niihin paljoa vaivaa. Se mielessä sain koko ryhmän valmiiksi viikonlopussa, ja täytyy sanoa, että se tuntui hyvältä. Nyt olenkin maalaamassa jo täyttä tahtia kuin parhaimpina aikoina.
Sinulla saattaaisi olla sama ongelma, jos maalailet vain satunnaisia figuja. Varsinkin jos yrittää maalata todella tarkasti alkaa se tuntua turhauttavalta, mikä johtaa maalausinnon laskemiseen.
Toivottavasti innostus palaa.
Sinulla saattaaisi olla sama ongelma, jos maalailet vain satunnaisia figuja. Varsinkin jos yrittää maalata todella tarkasti alkaa se tuntua turhauttavalta, mikä johtaa maalausinnon laskemiseen.
Toivottavasti innostus palaa.
"Chaos is the only true answer"
Toimii kuin junan vessa!migsula kirjoitti:Malaa yhdessä frendejen kanssa!
Kaverin kanssa kun on maalaillut, niin pystyy siinä samalla turista joutavia ja vaikka kuunnella hyvää musaa, auttaa säilyttämään maalaus motivaation hyvin
Itselläni on nyt ollut sillein, että aina kun saan figun valmiiksi, niin pidän jonkun 3-4 pvän tauon maalaamisesta ja sitten taas maalailen tasaiseen tahtiin.
"Licence to screw up Commander, you heard it straight from the ship!" - Joker, Mass Effect 2
Näitä ketjuja on ollut lähiaikoina useampikin. Mutta ei se mitään, oma vastaus kehiin...
Silveri heitti hyvän pointin. "Piputtaa" maalauksen tasoaan, kuitenkin hyvännäköistä, mutta nopeammin. Taatusti into nousee, kun yhteen nappiin ei käytä 10 tuntia vaan saa useita valmiiksi samassa ajassa. Pöytä täyttyy ja pääsee pelaamaan. Jos lakkaa ei ole käyttänyt yms. mikä saattaisi vaikeuttaa maalaamista, niin figuja voi korjailla/ehostaa/koristaa myöhemmin.
Tavoitteita ei kannata mielestäni asettaa, tulee väkisinkin pakkopullaa. Halusit tai et...
Maalausintoa nostattaa uuden tekniikan oppiminen, tavallista onnistuneempi nappi, yms. mikä kohottaa itsetuntoa. Selvää kauraa. Tosin päinvastoin käy jos uutta ei opi ja napit näyttävät 3 vuoden harjoittelun jälkeen samoilta mitä aloittaessa (olettaen, että alkunapit eivät ole kansallisesti tai kansainvälisesti erinomaista tasoa, vaan näyttävät siltä, että on kaadettu vaan purkeista maalit niskaan) se väkisinkin pistää V*tuttamaan ja ties vaikka harrastuksen hylkäämiseen.
Onhan tässä ketjussa paljon hyviä vinkkejä, poimi sopivia ja kokeile.
Silveri heitti hyvän pointin. "Piputtaa" maalauksen tasoaan, kuitenkin hyvännäköistä, mutta nopeammin. Taatusti into nousee, kun yhteen nappiin ei käytä 10 tuntia vaan saa useita valmiiksi samassa ajassa. Pöytä täyttyy ja pääsee pelaamaan. Jos lakkaa ei ole käyttänyt yms. mikä saattaisi vaikeuttaa maalaamista, niin figuja voi korjailla/ehostaa/koristaa myöhemmin.
Tavoitteita ei kannata mielestäni asettaa, tulee väkisinkin pakkopullaa. Halusit tai et...
Maalausintoa nostattaa uuden tekniikan oppiminen, tavallista onnistuneempi nappi, yms. mikä kohottaa itsetuntoa. Selvää kauraa. Tosin päinvastoin käy jos uutta ei opi ja napit näyttävät 3 vuoden harjoittelun jälkeen samoilta mitä aloittaessa (olettaen, että alkunapit eivät ole kansallisesti tai kansainvälisesti erinomaista tasoa, vaan näyttävät siltä, että on kaadettu vaan purkeista maalit niskaan) se väkisinkin pistää V*tuttamaan ja ties vaikka harrastuksen hylkäämiseen.
Onhan tässä ketjussa paljon hyviä vinkkejä, poimi sopivia ja kokeile.
- Slaughter Master
Ja tunnetusti kukaanhan ei ole seppä syntyessään, vaan oman onnensa seppä.I.H. kirjoitti:Ja kiitos vielä teillekkin! Osa ongelmani syy on varmaan välillä ilmennyt maalauksieni epäarvostus. Tiedän etten pysty parempaan, kuin parhaaseen. Tämäkin on ongelmana. Epäilen, että sillä on suuri syy asiassa.
Mitä kauemmin maalaa, sitä paremmaksi maalaustaitokin ajan myötä kehittyy. Aina voi myös yrittää maalata tarkemmin, ja kokeilla käyttää uusia tekniikoita.
Oma maalausintoni laskeminen tulee esiin, kun huomaa tehneensä paljon työtä, mutta lopulta ei ole tyytyväinen maalausjälkeen. Henkilökohtaisesti oma maalaustaitoni on kehittynyt jokaisen ameijan myötä. Tärkeintä on kuitenkin maalatessa olla itse tyytyväinen omaan jälkeensä. Se on palkitsevaa. Tarpeen tullen kannattaa ignoroida kaverien dissaukset tms. mutta hyödylliset vinkit kannattaa aina ottaa vastaan tervetulleina.
Tiedän jopa niinkin radikaalin muutoksen, kuin esim. armeijan väriskaalan vaihtamisen, tepsineen maalausinnon loppumiseen.
Ei myöskään pidä asettaa itselleen maalaamisen osalta liian suuria vaatimuksia. Murphyn lain mukaan- näin ei voi yllättyä iloisesti. Jos taas asetat pienemmät tavoitteet, sujuu maalaus kevyemmin, ja lopulta on tulokseensa tyytyväinen.
Monesti myös se, kuinka paljon aikaa viitsit uhrata maalaamiseen, vaikuttaa tulokseen. Etukäteen ei myöskään kannata vaipua epätoivoon: "en kuitenkaan tavoita haluamaani", tai "en koskaan voi maalata niin hienosti kun joku muu"- asenteella on osuutensa maalaamisessa.
Yksi mikä on ihan varteenotettava vaihtoehto on dippaus. Jos sinulla on ollut joku armeija, minkä haluaisit, mutta sen maalaaminen olisi työlästä tai ei kiinnosta laatu, niin dippaus on kova sana. Pitää tuossa tarkemmin laskeskella, mutta perstuntumalla oma dipattu IG armeijani nyt vajaata 10 modelia vaille täysin valmiina, vei ehkä 15 työpäivää (ennemminkin työiltaa).
Dippauksella tulee totaalisen ja täysin kelvokas pelipöytälaatu, sekä äijät valmistuu kuin liukuhihnalla. Ja dippaaminen tuo mukavaa vaihtelua siihen maalaukseen rutiiniin, kun maalaa kerrallaan 3-4 äijää ja dippaa ne. Sitten taas uudet.
Äiti suosittelee.
Dippauksella tulee totaalisen ja täysin kelvokas pelipöytälaatu, sekä äijät valmistuu kuin liukuhihnalla. Ja dippaaminen tuo mukavaa vaihtelua siihen maalaukseen rutiiniin, kun maalaa kerrallaan 3-4 äijää ja dippaa ne. Sitten taas uudet.
Äiti suosittelee.
- The Captain
- Valvoja
Jep. Nyt kun on useamman kuukauden ajan tullut maalailtua vain lahjoja ihmisille ja kilpailutöitä, oli suorastaan vapauttavaa ottaa MoM-setin Fellowship-figun pikamaalaukseen ja vain vetäistä muutama pikainen maalikerros. Nyt on kahdessa illassa maalattu Boromir, Gandalf, Gimli ja Legolas siedettävällä pelitasolla, eli ei yritystäkään blendeihin (joka ei kumminkaan onnistu tarpeeksi smoothisti) vaan vain pikaiset highlightit, muutama inkki ja alkeelliset detaljit. Vaikka tulos ei olekaan parasta mahdollista laatua, se on tulosta, ja figuja valmistuu hyvää tahtia. Se on kivaa.Silveri kirjoitti:Itseasiassa itselläni auttoi uuden confrojengin aloituksen lisäksi (noin puolet figuista konvertoituja) maalaustason tiputtaminen pelipöytätasolle - kyseessä oli omalta osaltaan myös tekniikkaopettelua, sillä pyrin hienoon tulokseen nopeasti, mutta en edes yritä parastani. Oikotiet kunniaan.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Kuulostaa ihan omalta maalaukseltani jo pitemmältä ajalta. Tulos on tärkeää ja valmis miniatyyri on aina hieno.The Captain kirjoitti:Jep. Nyt kun on useamman kuukauden ajan tullut maalailtua vain lahjoja ihmisille ja kilpailutöitä, oli suorastaan vapauttavaa ottaa MoM-setin Fellowship-figun pikamaalaukseen ja vain vetäistä muutama pikainen maalikerros. Nyt on kahdessa illassa maalattu Boromir, Gandalf, Gimli ja Legolas siedettävällä pelitasolla, eli ei yritystäkään blendeihin (joka ei kumminkaan onnistu tarpeeksi smoothisti) vaan vain pikaiset highlightit, muutama inkki ja alkeelliset detaljit. Vaikka tulos ei olekaan parasta mahdollista laatua, se on tulosta, ja figuja valmistuu hyvää tahtia. Se on kivaa.Silveri kirjoitti:Itseasiassa itselläni auttoi uuden confrojengin aloituksen lisäksi (noin puolet figuista konvertoituja) maalaustason tiputtaminen pelipöytätasolle - kyseessä oli omalta osaltaan myös tekniikkaopettelua, sillä pyrin hienoon tulokseen nopeasti, mutta en edes yritä parastani. Oikotiet kunniaan.
Galleriaan pääsee tästä.
Matti Niemelä kirjoitti:Yksi mikä on ihan varteenotettava vaihtoehto on dippaus. Jos sinulla on ollut joku armeija, minkä haluaisit, mutta sen maalaaminen olisi työlästä tai ei kiinnosta laatu, niin dippaus on kova sana. Pitää tuossa tarkemmin laskeskella, mutta perstuntumalla oma dipattu IG armeijani nyt vajaata 10 modelia vaille täysin valmiina, vei ehkä 15 työpäivää (ennemminkin työiltaa).
Äiti suosittelee.
Tämä oli hyvä esimerkki hyvin dipatusta armeijasta. Oma kantani dippaukseen on ollut hieman nihkeä, koska dipatut figut joita olen nähnyt ovat olleet tasoltaan sanotaanko ala-arvoisia. Mikä johtuu siitä, että perusvärien maalaamiseen ei olla nähty yhtään vaivaa.
Näyttipä jopa niin hyvältä, että täytyy varmaan kokeilla itsekin joskus.
Tuon tuplatrack russin varastan härskisti omiin projekteihin.
Takaisin aiheeseen.
Allekirjoittaneella oli n. 1 1/2v. kestänyt maalaustauko, jonka aikana pelasinkin vain kourallisen pelejä. Mitenkään suunniteltuatuo tauko ei ollut, jotenkin sitä vain ei tullut maalattua yhtään mitään ja muuttokin sotki kaikki pasmat.
Figut oli ullakolla sen reilun vuoden, kunnes sitten 2 vuotta sitten innostuin taas. (onneksi)
Sittemmin olen maalannut kaaos WHBF armeijaani n. 3000 pistettä lisää ukkeleita, 2000+ lisko armeijan, n.3000p demonin metsästäjiä, 2000p nekroneita ja 5000p eldareita Epicciin. Nekromundaan konvertoin jengin, mutta maalaus odottaa vielä toteutumistaan.
Omalla kohdalla siis tauko teki hyvää ja maalausinnolle ei vielä näy loppua.
- Corgimaster
- Lighthammer
- Peliporukkavalvoja
Jeah, tämä todella toimii. Jopa yleensä vierastamani osat figuureissa (Maalatkaapa kokeeksi pari kiloa all-cavalry-helffejä, alkaa tulla silver helmit jo korvistakin) menivät ihan sujuvasti jutustelun lomassa, eikä tasokaan kärsi, vaikka aluksi sitä epäilinkin.migsula kirjoitti:Malaa yhdessä frendejen kanssa!
Set fire to the family tree.
inspiraation puutteesta sitä kai kärsii yksi jos toinenkin ajoittain,
itse pidin lähes kaksi vuotta taukoa figuureista, mutta tässä kesän
alussa löysin pienet ystäväni uudelleen. nyt tuntuu taas mukavalta
rakentaa armeijalistaa, teemoitettuja maastoja ja ostaa pois ihmisten
maidenguardit. high elfejä tulossa. mukavaa on kun ei tarvitse yksin
harrastella, poikaystävä tuli ulos kaapista ja nyt keräämme armeijaa
yhdessä. mulla on maalausvastuu ja hänelle jäi se strategisempi puoli.
itse pidin lähes kaksi vuotta taukoa figuureista, mutta tässä kesän
alussa löysin pienet ystäväni uudelleen. nyt tuntuu taas mukavalta
rakentaa armeijalistaa, teemoitettuja maastoja ja ostaa pois ihmisten
maidenguardit. high elfejä tulossa. mukavaa on kun ei tarvitse yksin
harrastella, poikaystävä tuli ulos kaapista ja nyt keräämme armeijaa
yhdessä. mulla on maalausvastuu ja hänelle jäi se strategisempi puoli.
Itselläni ainakin maalaustaso paranee, kun siinä voi kysellä kaverilta vinkkiä, ja motivaatio kasvaa.Lighthammer kirjoitti:Jeah, tämä todella toimii. Jopa yleensä vierastamani osat figuureissa (Maalatkaapa kokeeksi pari kiloa all-cavalry-helffejä, alkaa tulla silver helmit jo korvistakin) menivät ihan sujuvasti jutustelun lomassa, eikä tasokaan kärsi, vaikka aluksi sitä epäilinkin.migsula kirjoitti:Malaa yhdessä frendejen kanssa!