"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tir-Na-Borin Kääpiöistä aloittelijan kysymyksiä?!?!

Kaikki ne eksoottisemmat tinan ja muovin siirtelytavat, jotka eivät löytäneet paikkaansa ylempää.
Woodo

Tir-Na-Borin Kääpiöistä aloittelijan kysymyksiä?!?!

Viesti Kirjoittaja Woodo »

Eli kattelin Sotataidon sivuilta Käppänöitten kuvia ja olen tullut siihen lopputulokseen että vois vaikka aloittaakkin niiden keräilyn hienoja figuja ja pari kaveria sais nopeasti pelaamaan. Eli:

1:Mitä tarvitsee aloittaakseen?Ja paljonko rahaa menee noin suht kovaan joukkoon+muut jutut päälle

2:Onko pelaaminen helppoa?

3:Onko peli suosittu?

4:Minkälainen pelikenttä tarvis?

Kiitos nyt ennen vastauksia :)
Ropetus
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ropetus »

1. Aloittamaan pääsee jo ihan hyvin kolmella blisterillä jotain perusjannuja, millä voi jo kokeilla semmoisia 100-150 pisteen pelejä figujen mukana tulevalla sääntövihkosella. Yhteensä turnauskelpoinen armeija maksaa suunnilleen 100€, eli ei kovin paljoa. Tuo pikku sääntövihkonen tosin sisältää vain perussäännöt, joten se 30€ sääntökirja, mistä löytyykin sitten kaikki, on ihan hyvä ostos.

2. Pelin perusmekaniikan oppii hyvin nopeasti, mutta uusia taktiikoita ja jippoja joka pelissä, kuten peleissä yleensä. Ei ainakaan yhtään vaikeampi oppia kuin mikään GW:n peleistä. Sääntökirjasta löytyyy lisäksi kuvilla varustetut esimerkit melkeinpä jokaiseen sääntöön.

3.http://www.konfrontaatio.net:llä on 209 käyttäjää, eli ei läheskään yhtä suosittu kuin GW:n pelit. Pelaajia kuitenkin löytyy runsaasti ainakin tuplta pääkaupunkiseudulta, mistä näyt olevan kotoisin.

4. Standardipelikenttä konfrossa on 120cm x 60cm eli peli ei vie kovinkaan paljoa tilaa. Maastoa konfropöydällä on yleensä runsaasti ja pelikenttä muistuttaa usein melkoista sokkeloa tai aarnimetsää. Jos Fabaa on pelannut, niin samat maastot käyvät loistavasti tähänkin peliin.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Lisäyksiä muuten hyvään selvitykseen:

1. Sääntövihkonen tulee lähinnä characterien mukana, mutta koska joka armeijassa käytännössä sellainen on jo entuudestaan, ei tämä liene ongelma. Sen saa myös osoitteesta:
http://www.rackham.fr/pdf_EN/Livret_Conf_3_EN_WEB.pdf
Rehellisesti sanottuna tuo 100 € on hieman ylioptimistinen arvio, 150 € + sääntökirja kuitenkin riittänee monipuoliseen joukkoon. Alle 200 € joka tapauksessa, vaikka rahaa tietenkin (saa) kulu(maan) niin paljon kuin kantti kestää.

2. Kyllä ja ei. Säännöt ovat suht simppelit, armeijakirjoja ei ole (poislukien ne hullut, jotka pelaavat Cadwallonilla ja joutuvat hankkimaan Cry Havoc!eja). Lisäsääntöjä kyllä löytyy senkin edestä, mutta ne tulevat joko figujen mukana tai löytyvät sääntökirjasta. Pelimekaniikka sinänsä poikkeaa paria ihan perusjuttua lukuunottamatta täysin Fantsusta/Mordheimistä.

3. Kyllä ja koko ajan kasvussa. Ei nyt puhuta mistään faban pelaajamääristä, mutta kiinnostus näyttää koko ajan lisääntyvän, etenkin joka GW:n hinnankorotusten yhteydessä. ;)
PK-seudulla on kuukausittainen (pyritään ainakin) miniturnaus, jonne voi tulla pällistelemään. Lisätietoa http://www.konfrontaatio.net/keskustelu/

Voisi vielä todeta Tir-Nâ-Boreista, että figut yleensä jakavat porukat kahtia, itse pidän niistä, mutta monet eivät kun eivät sovi "perinteiseen" käsitykseen kääpiöistä. Hitaita mutta pirun kestäviä ja lyövät kovaa. Pari maalanneena omaan Cadwallon-armeijaani voin sanoa, että maalaaminen on näitten jannujen kohdalla erittäin antoisaa, sen verran persoonallisia ovat. Onnittelut valinnastasi.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Woodo

Viesti Kirjoittaja Woodo »

Kiitos vastauksista :) ja voisitteko esimerkkin antaa minkä blisterin kannattaisi hankkia ensimmäiseksi ja jonkun perus stragegian...
Tas

Viesti Kirjoittaja Tas »

Tervetuloa uuden pelin pariin!
Kiitos vastauksista ja voisitteko esimerkkin antaa minkä blisterin kannattaisi hankkia ensimmäiseksi ja jonkun perus stragegian...
Tir-Na-Boreile löytyy aika laaja figuvalikoima, joten kannatta miettiä minkätyyppistä listaa on tekemässä. Esimerkiksi massatyyppiseen listaan (ja miksei muuhunkin) sopisi mainiosti Warstaff of plains -laatikko, sillä pääsee helposti alkuun. Paketti sisältää halvan johtajan, lipunkantajan, muusikon ja kolme veteraania. Tästä on helppo laajentaa moniin suuntiin.

Taktiikka Tir-Na-Boreilla perustuu enemmän puollustamiseen, kuin nopeaan hyökkäykseen. (paitsi tietenkin villisikaratsastajat) Otetaan vastustajan iskut vastaan, ja isketään vielä sen jälkeen vastustajaan. Kääviltä löytyy myös höyryä, joka on arvaamatonta mutta tappavaa, sekä kourallinen ampujia, yksi höyrytykki, varsijousimiehiä sekä höyrytussarikääpiöitä.

Tasslehoff

ps. suosittelen konfronettiin tutustumista!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut miniatyyripelit”