Harrastuksen laajuus - hyvää vaiko huonoa?
-
charnjibber
Harrastuksen laajuus - hyvää vaiko huonoa?
Toivottavasti tästä ei ole aikaisemmin keskusteltu - en ainakaan haulla löytänyt.
Haluaisin kysellä, että onko teidän mielestä hyvä juttu, että erityisesti GW:n figujen suosio ainakin Suomessa on pysynyt aikas pienenä ja figuttaminen onkin vain vähemmistön hupia. Onko se hyvä juttu, että figuttajia pidetään outoina hiihtäjinä, vaiko huono juttu? Mielestäni ainakin se, että harrastajien määrä ei ole järin suuri - tarpeeksi suuri siihen että peliporukkaa löytyy - on hyvä asia.
Haluaisin kysellä, että onko teidän mielestä hyvä juttu, että erityisesti GW:n figujen suosio ainakin Suomessa on pysynyt aikas pienenä ja figuttaminen onkin vain vähemmistön hupia. Onko se hyvä juttu, että figuttajia pidetään outoina hiihtäjinä, vaiko huono juttu? Mielestäni ainakin se, että harrastajien määrä ei ole järin suuri - tarpeeksi suuri siihen että peliporukkaa löytyy - on hyvä asia.
-
Necron Loiri
Minun mielipiteeni asiaan on, että on ehdottomasti parempi ,ettei tämän harrasuksen parissa ole ihmisiä, jotka eivät edes tiedä mikä örkki on tai miten pensseliä pidetään kädessä. On tietysti ikävää kun joutuu samaa vastustajaa vastaan pelaamaan jatkuvasti (,jonka olen itsekin kokenut.) Mutta parempi näin.
- Pannukakku
En kyllä keksi mitä haittaakaan isosta harrastajamäärästä olisi.
Enemmän figuharrastajia = vähemmän ennakkoluuloja, enemmän figuihin keskittyviä firmoja sekä kilpailua näiden kesken, mikä tarkoittaisi halvempia hintoja, enemmän vaihtoehtopelejä, enemmän ja entistkäkin hienompia figuja, enemmän pelikavereita jne.
Toisaalta, olen ihan tyytyväinen GW:hen, nykyisiin figuihin, sääntöihin ja harrastajamäärään. Onhan se sitä paitsi hienoa harrastaa harrastusta josta kukaan ei tiedä mitään.
Tietyntyyppinen underground meininki on aina kivaa.
Enemmän figuharrastajia = vähemmän ennakkoluuloja, enemmän figuihin keskittyviä firmoja sekä kilpailua näiden kesken, mikä tarkoittaisi halvempia hintoja, enemmän vaihtoehtopelejä, enemmän ja entistkäkin hienompia figuja, enemmän pelikavereita jne.
Toisaalta, olen ihan tyytyväinen GW:hen, nykyisiin figuihin, sääntöihin ja harrastajamäärään. Onhan se sitä paitsi hienoa harrastaa harrastusta josta kukaan ei tiedä mitään.
Viimeksi muokannut Pannukakku, La 09.09.2006 17:02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Joskus vuosia sitten tuli juteltua kaveriporukassa hieman aihetta sivuten, kun yksi kehui harrastustaan hienoksi, koska laji on maailman suosituin eli fudis. Oma mielipiteeni on, että jos ihminen kokee tekimisensä paremmaksi tai huonommaksi harrastajien määrän mukaan, niin se on hänen oma ongelma/unelma.
Riippuen lajin tarvitsemasta harrastajamäärästä on toki jonkinlainen raja, minkä harrastajamäärän pitää ylittää, jotta harrastusta voi edes harrastaa, mutta sen pidemmälle suurimmalle osalle meistä harrastajamäärällä ei ole suurempaa merkitystä. Toki suurempi harrastajamäärä voi tarkoittaa paremmin olemassa olevia harrastusmahdollisuuksia tai halvempia välineitä.
Turnauksien osalta minulle tärkein juttu on ystävien ja tuttujen näkeminen ( tietysti, kun en pärjää, niin pitää hakea pehmeitä arvoja peliin ). Itse turnauksen koko ei sinänsä merkitse, koska yleensä pelataan se 3 tai 5 peliä ja eri vastustajia vastaan. Tähän ei tarvita kuin minimissään neljä henkeä tai 6 jos halutaan pelata viisi peliä. Se, että esim. tuleva Fanatic 4 on parin sadan hengen turnaus tarkoittaa minulle vain sitä, että suurempi osa tutuista on paikalla ja heidän kanssa on mukava vaihtaa kuulumisia.
Se mikä on jonkin harrastuksen parissa olioiden imago on hyvin pitkälti minusta vielä koulussa tai lukiossa olevien ongelma. Kun vielä heitetään soppaan ajatus, että ihmiset yleensä harrastavat muutakin kuin jotain yhtä asiaa, niin saadaan sellainen sekametelisoppa, että yhden "oikean" imagon luominen vaatii jo aikamoista jumppaa. Pelkästään ikäjakauma figuilijoiden keskuudessa lienee 10-40 alueella, joten miten olisi mahdollista, että kyseessä olisi jotenkin homogeeninen porukka? Yleistyksiä on tietysti kiva tehdä ja stereotypioita luoda, mutta harvemmin ne kestävät päivänvaloa ja todellista vertailua.
Riippuen lajin tarvitsemasta harrastajamäärästä on toki jonkinlainen raja, minkä harrastajamäärän pitää ylittää, jotta harrastusta voi edes harrastaa, mutta sen pidemmälle suurimmalle osalle meistä harrastajamäärällä ei ole suurempaa merkitystä. Toki suurempi harrastajamäärä voi tarkoittaa paremmin olemassa olevia harrastusmahdollisuuksia tai halvempia välineitä.
Turnauksien osalta minulle tärkein juttu on ystävien ja tuttujen näkeminen ( tietysti, kun en pärjää, niin pitää hakea pehmeitä arvoja peliin ). Itse turnauksen koko ei sinänsä merkitse, koska yleensä pelataan se 3 tai 5 peliä ja eri vastustajia vastaan. Tähän ei tarvita kuin minimissään neljä henkeä tai 6 jos halutaan pelata viisi peliä. Se, että esim. tuleva Fanatic 4 on parin sadan hengen turnaus tarkoittaa minulle vain sitä, että suurempi osa tutuista on paikalla ja heidän kanssa on mukava vaihtaa kuulumisia.
Se mikä on jonkin harrastuksen parissa olioiden imago on hyvin pitkälti minusta vielä koulussa tai lukiossa olevien ongelma. Kun vielä heitetään soppaan ajatus, että ihmiset yleensä harrastavat muutakin kuin jotain yhtä asiaa, niin saadaan sellainen sekametelisoppa, että yhden "oikean" imagon luominen vaatii jo aikamoista jumppaa. Pelkästään ikäjakauma figuilijoiden keskuudessa lienee 10-40 alueella, joten miten olisi mahdollista, että kyseessä olisi jotenkin homogeeninen porukka? Yleistyksiä on tietysti kiva tehdä ja stereotypioita luoda, mutta harvemmin ne kestävät päivänvaloa ja todellista vertailua.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
Adam Savage
Minun ymmärtääkseni GW:n figujen suosio ei ole tippunut yhtikään ja luultavasti pelaaja määrät ovat olleet tasaisessa kasvussa. Ainakin uusien tuotteiden määrä markkinoilla on kasvanut muun muassa LOTRin myötä.
Fantasiapelit ovat viimeisen viiden vuoden aikana lisänneet liikkeidensä määrää, suomalaisia internet liikkeitä on tullut markkinoille ja luultavasti muiden liikkeiden osuus ole katastrofaalisesti tippunut vaikka Sinooperit lopettivatkin figujen myynnin joku vuosi sitten.
Jos taas katsotaan muiden kuin GW:n figuurien markkinoita niin elämme räjähdyksen aikaa. Muutama vuosi sitten niiden hankkiminen oli kallista ja vaivalloista, jos ei omistanut (tai voinut lainata) luottokorttia. Tällä hetkellä Sotataito, Peliarkku ja Roolipelit.net tarjoilevat varastoistaan Rackhamin, Reaperin, Privateer Pressin ja monen muun figuureja.
Ainoa liike, jonka voisin kuvitella olevan tapahtumassa on se, että pelikulttuuri tulee laajentumaan juuri muiden pelien suuntaan. Tähän mennessä GWn Warhammer FB tai 40K ovat olleet lähinnä ne ainoat markkinoilla olevat yleisesti tunnetut ja helposti saatavat pelit. Tätä muutosta heijastelee juuri se, että Sotavasarassa on osio Rackhamin peleille ja tällä viikolla saimme uuden osion Privateer Pressin Warmachinelle ja Hordeksille, joiden pelaajakuntaan kuulunee reilut parikymmentä pelaajaa tällä hetkellä.
GW on suuntautunut tarjoamaan pelejään entistä nuoremmille pelaajille ja ymmärtääkseni pääpaino on jossain teini-iän tuntumassa. Se sopiikin sopivana sisäänheitto pelinä miniatyyri harrastukseen, jonka kautta voikin sitten löytää myös muita figupelejä kuten GW:n erikoisemmat pelit (Battle Fleet Cothig, Mordheim) tai nämä edelle mainitut muiden valmistajien pelit.
Itse olen sanonut hyvästit aktiiviselel Faban peluulle ja siirtynyt tuonne Warmachine osioon. Suosittelen teitä, jotka ette ole vielä muihin peleihin tutustuneet, kurkistelemaan ympärillenne mitä muuta on tarjolla. Kaikki tinasotilaat eivät ole warhammereita.
Fantasiapelit ovat viimeisen viiden vuoden aikana lisänneet liikkeidensä määrää, suomalaisia internet liikkeitä on tullut markkinoille ja luultavasti muiden liikkeiden osuus ole katastrofaalisesti tippunut vaikka Sinooperit lopettivatkin figujen myynnin joku vuosi sitten.
Jos taas katsotaan muiden kuin GW:n figuurien markkinoita niin elämme räjähdyksen aikaa. Muutama vuosi sitten niiden hankkiminen oli kallista ja vaivalloista, jos ei omistanut (tai voinut lainata) luottokorttia. Tällä hetkellä Sotataito, Peliarkku ja Roolipelit.net tarjoilevat varastoistaan Rackhamin, Reaperin, Privateer Pressin ja monen muun figuureja.
Ainoa liike, jonka voisin kuvitella olevan tapahtumassa on se, että pelikulttuuri tulee laajentumaan juuri muiden pelien suuntaan. Tähän mennessä GWn Warhammer FB tai 40K ovat olleet lähinnä ne ainoat markkinoilla olevat yleisesti tunnetut ja helposti saatavat pelit. Tätä muutosta heijastelee juuri se, että Sotavasarassa on osio Rackhamin peleille ja tällä viikolla saimme uuden osion Privateer Pressin Warmachinelle ja Hordeksille, joiden pelaajakuntaan kuulunee reilut parikymmentä pelaajaa tällä hetkellä.
GW on suuntautunut tarjoamaan pelejään entistä nuoremmille pelaajille ja ymmärtääkseni pääpaino on jossain teini-iän tuntumassa. Se sopiikin sopivana sisäänheitto pelinä miniatyyri harrastukseen, jonka kautta voikin sitten löytää myös muita figupelejä kuten GW:n erikoisemmat pelit (Battle Fleet Cothig, Mordheim) tai nämä edelle mainitut muiden valmistajien pelit.
Itse olen sanonut hyvästit aktiiviselel Faban peluulle ja siirtynyt tuonne Warmachine osioon. Suosittelen teitä, jotka ette ole vielä muihin peleihin tutustuneet, kurkistelemaan ympärillenne mitä muuta on tarjolla. Kaikki tinasotilaat eivät ole warhammereita.
Riippuu varmaan pelistä paljon. Olettaisin että nykyään on enemmän kuin 90 luvulla, jolloin turnauksia oli kerran vuodessa jos silloinkaan. Muistaakseni 98 olleessa turnauksessa ropeconissa oli tusina pelaajaa ja 96 vähemmän. Tätä nyt kun vertaa tuohon 100 pelaajaan ropeconissa ja samanlaiseen pari kuukautta sen jälkeen pitäisi olla fanaticissa, niin voisi sanoa pelaajien määrän kasvaneen.
Muiden kuin 40k/fantasy battle määrät ovat vissiin alkanut kasvaa viime vuosina. Ja itse siihen olen ehkä syypää kun yritän käännyttää muita pelaamaan epicciä (vaikka sekin on GW:n peli).
Onko sitten liikaa. Eipä vielä siltä näytä. Tuskin voikaan olla. Olisihan se kiva saada kansainvälisiä turnauksia aikaiseksi, niin kuin MtG:n kulta-aikoina. Eli maissa omat turnaukset, josta voittajat kustannetaan (osittain ainakin) toiseen maahan jatkamaan turnauksissa. Tuohon toimintaan tarvitaan hyvin paljon ihmisiä.
Muiden kuin 40k/fantasy battle määrät ovat vissiin alkanut kasvaa viime vuosina. Ja itse siihen olen ehkä syypää kun yritän käännyttää muita pelaamaan epicciä (vaikka sekin on GW:n peli).
Onko sitten liikaa. Eipä vielä siltä näytä. Tuskin voikaan olla. Olisihan se kiva saada kansainvälisiä turnauksia aikaiseksi, niin kuin MtG:n kulta-aikoina. Eli maissa omat turnaukset, josta voittajat kustannetaan (osittain ainakin) toiseen maahan jatkamaan turnauksissa. Tuohon toimintaan tarvitaan hyvin paljon ihmisiä.
Toki pelaajamäärät ovat kasvaneet, mutta pelaajat ovat löytäneet myös toisensa aivan eri tavalla ja yhteydenpito on helpottunut (internet, sähköposti, avoimet foorumit ovat kuitenkin vain kymmenisen vuotta vanha ilmiö noin populaarikulttuurimielessä).Hena kirjoitti:Riippuu varmaan pelistä paljon. Olettaisin että nykyään on enemmän kuin 90 luvulla, jolloin turnauksia oli kerran vuodessa jos silloinkaan. Muistaakseni 98 olleessa turnauksessa ropeconissa oli tusina pelaajaa ja 96 vähemmän. Tätä nyt kun vertaa tuohon 100 pelaajaan ropeconissa ja samanlaiseen pari kuukautta sen jälkeen pitäisi olla fanaticissa, niin voisi sanoa pelaajien määrän kasvaneen.
Äläs nyt kahmi kaikkea kunniaa itsellesi.Muiden kuin 40k/fantasy battle määrät ovat vissiin alkanut kasvaa viime vuosina. Ja itse siihen olen ehkä syypää kun yritän käännyttää muita pelaamaan epicciä (vaikka sekin on GW:n peli).
Käsittääkseni kuitenkin Epicin suhteen uusia pelaajia ei välttämättä ainakaan aktiivipuolella edelleenkään ole niin hirveästi, vaan pikemminkin kyse on niistä wanhimmista parroista, joilla on muutama parhaimmillaan space marine -aikainen armeija naftaliinissa. Ei sinänsä. Epic: Armageddon ON hyvä peli. Suosittelen sitä itsekin kaikille lämpimästi.
Uskoisin että Kaamospojilla on tähän edellytykset hyvin olemassa, samoin Lahden porukalla tai muillakin Fanatic-tason turnauksia järjestävillä. Ongelma taitaa enemmänkin olla kansainvälisen yhteistyön puuttumisessa ja siitä, että GW on hyvin, HYVIN nihkeä tukemaan turnaustoimintaa millään tavalla - käsittääkseni WOTC oli kuitenkin mukana enemmän tai vähemmän aktiivisesti noissa isommissa MtG turnauksissa, joskaan en tiedä varmasti, kun en ikinä sellaista järjestänyt tai siihen osallistunut. MtG turnauksia pystyy järjestämään myös HUOMATTAVAN pienemmällä budjetilla, jolloin palkintoihinkin voi satsata enemmän.Onko sitten liikaa. Eipä vielä siltä näytä. Tuskin voikaan olla. Olisihan se kiva saada kansainvälisiä turnauksia aikaiseksi, niin kuin MtG:n kulta-aikoina. Eli maissa omat turnaukset, josta voittajat kustannetaan (osittain ainakin) toiseen maahan jatkamaan turnauksissa. Tuohon toimintaan tarvitaan hyvin paljon ihmisiä.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Ei ollut tarkoitukseniSilveri kirjoitti:Äläs nyt kahmi kaikkea kunniaa itsellesi.Muiden kuin 40k/fantasy battle määrät ovat vissiin alkanut kasvaa viime vuosina. Ja itse siihen olen ehkä syypää kun yritän käännyttää muita pelaamaan epicciä (vaikka sekin on GW:n peli).
Tämä pitää paikkansa. Mutta vissiin muutamia uusia pelaajia on tullut. Ja se on hyvä asia. Kun vielä saisi sen 30-40 henk turnauksen kasaan, niin olisin iloinenKäsittääkseni kuitenkin Epicin suhteen uusia pelaajia ei välttämättä ainakaan aktiivipuolella edelleenkään ole niin hirveästi, vaan pikemminkin kyse on niistä wanhimmista parroista, joilla on muutama parhaimmillaan space marine -aikainen armeija naftaliinissa. Ei sinänsä. Epic: Armageddon ON hyvä peli. Suosittelen sitä itsekin kaikille lämpimästi.
Tämä pitää paikkansa. Mutta jos aktiivia pelaajia olisi yhtä paljon kuin silloin ~98 MtG:ssä olisi se jo sen verran iso porukka, että näitä voisi yrittää järjestää jo omalla painollaan. Sen kuvittelisi jo tuntuvan GW:n PR masiinan kasvoilla avokämmenenäUskoisin että Kaamospojilla on tähän edellytykset hyvin olemassa, samoin Lahden porukalla tai muillakin Fanatic-tason turnauksia järjestävillä. Ongelma taitaa enemmänkin olla kansainvälisen yhteistyön puuttumisessa ja siitä, että GW on hyvin, HYVIN nihkeä tukemaan turnaustoimintaa millään tavalla - käsittääkseni WOTC oli kuitenkin mukana enemmän tai vähemmän aktiivisesti noissa isommissa MtG turnauksissa, joskaan en tiedä varmasti, kun en ikinä sellaista järjestänyt tai siihen osallistunut. MtG turnauksia pystyy järjestämään myös HUOMATTAVAN pienemmällä budjetilla, jolloin palkintoihinkin voi satsata enemmän.
GW:ltä kuitenkin puuttuu kansainvälinen turnausorganisaatio/järjestelmä, jollainen esim. Rackhamilla (tai sen alaisella Guilde du Dragon Rougella ja sen alaisilla harrastelijajärjestöillä) on olemassa, joka on käytännössä edellytys tuon onnistumiselle. Jos Suomessa olisi aktiiviconfroharrastajia saman verran kuin briteissä löytyy, voisi tuon tasoisista palkinnoista jo melkein puhuakin. GW ei kuitenkaan suunnittele pelejään turnauslähtöisesti - ehkä Epic:Armageddon lienee tässä tärkein poikkeus, mutta sitäkään ei sen kummemmin tueta.
Toivottavasti GW ei alakaan suunnitella pelejään turnauksia ajatellen. Turnauspelaajat ovat hammeristeista se kovaääninen pieni joukko joilla on paljon sananvaltaa ja näkyvyyttä suhteessa lukumäärään. Suurin osa Suomen figupelaajista ei ole käynyt ainoassakaan turnauksessa ja todelliset turnauskonkarit, jotka kiertävät pitkin Suomea ovat melko vähissä. Itse käyn kyllä turnauksissakin, mutta erityisesti rennon kotipelin voittanutta ei ole. Itseä puoliammattilaiset, jotka viilaavat Godzilla-listojaan kotona äärimmilleen ja suunnittelevat seuraavaa voittoaan, lähinnä inhottavat (ehkä siksi, että en osaa). Jos joku rupeaa vielä rahoittamaan näiden harrastusta ja tarjoamaan heille ulkomaanmatkoja, niin minä saatan hävitä turnauksista. Kun raha, matkat ja maine tulee kuvioihin herrasmiesmäisyys häviää ikkunasta. Kaikki urheilua harrastaneet tietävät tämän.
Omasta mielestäni harrastajien määrän kasvu on vain hieno asia. Kukaan ei pakota minua pelaamaan naapurin Pikku-Villen kanssa. Laajan harrastajapohjan ansiosta voin etsiä kaupungilta Vesa-Veteraanin ja nauttia hänen kanssaan sivistyneesti olutta pelaillessani ja humistessani kesistä, jolloin figut olivat lyijyisempiä. Mikäli harrastajia on vähänlaisesti, saatan joutua pelaamaan peliseuran puutteessa Pikku-Villen kanssa. Laaja harrastajapohja takaa sen, että henkilö kykenee etsimään itselleen sopivaa peliseuraa. Miten Pikku-Villen ja Amatööri-Jalmarin kotipelit voivat haitata ketään?
Omasta mielestäni harrastajien määrän kasvu on vain hieno asia. Kukaan ei pakota minua pelaamaan naapurin Pikku-Villen kanssa. Laajan harrastajapohjan ansiosta voin etsiä kaupungilta Vesa-Veteraanin ja nauttia hänen kanssaan sivistyneesti olutta pelaillessani ja humistessani kesistä, jolloin figut olivat lyijyisempiä. Mikäli harrastajia on vähänlaisesti, saatan joutua pelaamaan peliseuran puutteessa Pikku-Villen kanssa. Laaja harrastajapohja takaa sen, että henkilö kykenee etsimään itselleen sopivaa peliseuraa. Miten Pikku-Villen ja Amatööri-Jalmarin kotipelit voivat haitata ketään?
- The Captain
- Valvoja
Kusipäitä löytyy lähes joka turnauksesta, vaikka pääpalkintona olisi kolmenkympin lahjakortti lähikauppaan. Ja vastaavasti isojenkin turnausten voittajat ovat kyllä koko lailla poikkeuksetta olleet ihan mukavia tyyppejä niin pelaajina kuin siviilipuolellakin.Mikke kirjoitti:Kun raha, matkat ja maine tulee kuvioihin herrasmiesmäisyys häviää ikkunasta. Kaikki urheilua harrastaneet tietävät tämän.
Voihan se ollakin, että panosten kovetessa kovenee pelikin, mutta se täytyy hyväksyä isoissa kisoissa. Onko niihin maailmanmestaruuskisoihin pakko lähteä, jos ei kestä sitä asennetta? Vähemmän vakavissa tapahtumissa voi sitten saada pelaamisen tarpeensa tyydytettyä ilman veren ja suolenpätkien makua suussaan.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Tämän huono puoli on siinä että GW:n kavereilta näyttää joskus jääneen pelitestaus vähemmälle. Jos listat on tehty hyvin, niin ei pitäisi kyetä tekemään armeijaa jota ei voi muilla voittaa. Tosin ei se helppoa ole kun tässä yrittää itse sitä tehdä EpicilleMikke kirjoitti:Itseä puoliammattilaiset, jotka viilaavat Godzilla-listojaan kotona äärimmilleen ja suunnittelevat seuraavaa voittoaan, lähinnä inhottavat (ehkä siksi, että en osaa).
Toisaalta huippu-WHFB-pelaajat vetävät turnauksissa 6-0 noita mozillalistoja turpaan listoilla, joilla ei terveellä järjellä ajateltuna voisi voittaa.
- Amazing Slug
Ihan hyvinhän se yhteistyö toimi ETC:ssä, Suomikin oli mukana. Ulkomaille reissaaminen nyt ei vaan oo kovin ilmaista, joten sitä harrastetaan sitten vähemmän.Silveri kirjoitti: Ongelma taitaa enemmänkin olla kansainvälisen yhteistyön puuttumisessa
No kyllä minäkin ällistyisin, jos FB:n pelaaja tulisi ja vetäisi dunkkuun 40K-armeijaa.Silveri kirjoitti:Toisaalta huippu-WHFB-pelaajat vetävät turnauksissa 6-0 noita mozillalistoja turpaan listoilla, joilla ei terveellä järjellä ajateltuna voisi voittaa.
Tarkoitit mitä tarkoitit, minun mielestäni FB- ja 40K-areenoilla ei ole viime aikoina näkynyt yhtään "pelataan paskoilla listoilla koska niillä voittaminen on jees"-asennepelaajia, jotka olisivat lyöneet oikeaa listaa maanrakoon.
MtG:ssä on vieläkin vuosittain neljän stopin ympäri maailmaa kiertävä pro tour, plus mm-kisat ja invitational. Parhaimmat pro pelaajat ovat keränneet palkintorahoja yli 300 000 dollaria. Vielä ollaan aika kaukana tästä warhammerpuolella. Tosin olihan Suomellakin oma edustusjoukkue viime kesänä puolan warhammer euro championshipsissä.Silveri kirjoitti:Uskoisin että Kaamospojilla on tähän edellytykset hyvin olemassa, samoin Lahden porukalla tai muillakin Fanatic-tason turnauksia järjestävillä. Ongelma taitaa enemmänkin olla kansainvälisen yhteistyön puuttumisessa ja siitä, että GW on hyvin, HYVIN nihkeä tukemaan turnaustoimintaa millään tavalla - käsittääkseni WOTC oli kuitenkin mukana enemmän tai vähemmän aktiivisesti noissa isommissa MtG turnauksissa, joskaan en tiedä varmasti, kun en ikinä sellaista järjestänyt tai siihen osallistunut. MtG turnauksia pystyy järjestämään myös HUOMATTAVAN pienemmällä budjetilla, jolloin palkintoihinkin voi satsata enemmän.Hena kirjoitti: Onko sitten liikaa. Eipä vielä siltä näytä. Tuskin voikaan olla. Olisihan se kiva saada kansainvälisiä turnauksia aikaiseksi, niin kuin MtG:n kulta-aikoina. Eli maissa omat turnaukset, josta voittajat kustannetaan (osittain ainakin) toiseen maahan jatkamaan turnauksissa. Tuohon toimintaan tarvitaan hyvin paljon ihmisiä.
sori, pidän tuota tilaisuutta enemmän huvittavana ajatuksena kuin vakavasti otettavana, lähinnä juuri sen takia, että tuohon kisaan ei nähtävästi ollut minkäänlaista karsintaa joukkueilla (eikä tilaisuus liennyt olevan mitenkään GW:n tukema), vaan paikalle tulivat lähinnä ne jotka saivat tarpeeksi haalittua rahaa kokoon... eikä itse tilaisuuskaan liennyt edes samaa mittakaavaa kuin perus chaosboyzien järjestämä turnaus?jamopower kirjoitti:Tosin olihan Suomellakin oma edustusjoukkue viime kesänä puolan warhammer euro championshipsissä.
älkää ymmärtäkö väärin, tottakai on hienoa, että hammeristit ympäri eurooppaa kohtaavat, ja tuo on ensiaskeleita kansainväliseen yhteistyöhön ja mahdolliseen järjestötoimintaan, mutta en voi pitää noita millään tavalla EM-kisoihin verrattavana turnauksena
- Amazing Slug
Äläs nyt Silveri, kyllä minä valkkasin kahdeksasta ehdokkaasta ne kahdeksan parasta.
Niillä mailla, joilla ehdokkaita oli tarjolla enemmän, oli jotain karsintaturnauksiakin. En kysellyt tarkemmin. Tukiko GW tapahtumaa ei kait liity mitenkään mihinkään, paitsi että raha on kivaa. 8 tyyppiä*14 joukkuetta meinasi 112 pelaajaa turnauksessa, lisäksi vieressä pidettiin 40:n puolalaisen turnaus ihan vaan näön vuoksi. En ole tarkkaillut paljonko niitä ihmisiä keskimääräisessä Boyzien turnauksessa on.

Asioista puheenollen, ensi vuoden kilpailu on turnauksen voittajamaassa eli jälleen Puolassa, 11.-12. elokuuta.
Perin hämärää. Koskas nuo EM-kisat, joihin vertaat, on pidetty?mutta en voi pitää noita millään tavalla EM-kisoihin verrattavana turnauksena
Asioista puheenollen, ensi vuoden kilpailu on turnauksen voittajamaassa eli jälleen Puolassa, 11.-12. elokuuta.
- The Captain
- Valvoja
Minä olen vähän niin kuin harrastanut tuota LotRissa.Amazing Slug kirjoitti: Tarkoitit mitä tarkoitit, minun mielestäni FB- ja 40K-areenoilla ei ole viime aikoina näkynyt yhtään "pelataan paskoilla listoilla koska niillä voittaminen on jees"-asennepelaajia, jotka olisivat lyöneet oikeaa listaa maanrakoon.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
Eikös jokin WHFB-turnaus voitettu jossain vaiheessa Dark Elf infantry -armeijalla?