"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Blindingly obvious charget seiskassa

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Amazing Slug

Blindingly obvious charget seiskassa

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Kielletäänkö jossain? Suositellaanko jossain jotain? WLC tuli losiin ja viuh, skinkit chargasivat sen ekalla vuorolla ulos?

Ääliöt pysähtyivät hyvän chargen eteen, no hätä, tehdään niillä turha charge move pois edestä?

Liittyen samaan asiaan, mitäs mieltä olette, voiko frenzy ukoilla julistaa normaaleja chargeja? Vai pitääkö niiden aina julistaa vikana ja seistä kaikkien muiden chargaajien edessä tai takana, tyhminä kuin saappaat? Koirascreenit Khornen ritareilla historiaa? Voihan siitä lukea, että missään ei kielletä julistamasta normaaleja chargeja, mutta sitten tuleekin outo tilanne kun frenzy vaiheessa katsotaan uusiksi se charge. Jos aiempi on julistettu liian pitkälle tahattomasti tai tahallisesti, kohde muuttuu?
spjarv

Viesti Kirjoittaja spjarv »

Troops can only charge a predetermined distance - ... - When you declare a charge you must do so without measuring the distance to the target, you must rely on your estimate of the distance to ensure that your troops can reach their target.

Enough said, ainakin mulle. Jollei sitten taas vedetä esiin niitä "mut jos ei oo silmii tai on muuten vaan simppeli eikä tiedä yhtään paljonko 3" on se voi olla vaikka koko pöytä?!?!?111"-argumentteja. Näissä tilanteissa oma sääntösuositukseni on käyttää collectors tai gamers edition-kirjaa lyömäaseena. Tough luck niille jotka ostivat skull passin, sillä ei voi kuin läpsäistä.

-Sami
Is that a diver's watch, can you dive? Is that a pilot's briefcase, can you fly? Oh fuck, another three bottle lunch.
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

Pelleilyähän saa aina harrastaa. Tai sitten voi pelata aivojaan käyttäen.

Omia vastustajiani jotka chargeilevat huvikseen kilometrin päästä bitchsläppään ensin armeijalistalla ja jos ei mene jakeluun niin sen jälkeen armeijakirjalla ja lopuksi kovakantisella.

Miksi ihmeessä teidän (tiedätte kyllä keitä olette) pitää aina etsiä mitä kieroutuneempia tapoja vääristää sääntöjä?

Minä en ymmärrä miten tästä onnistuttiin aiemmassakaan edikassa tekemään mitään ongelmaa...
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Odotinkin, milloin joku tämän provon "blindingly obvious chargeista" heittää ilmoille. Eikä edes mennyt metsään arvaukseni postaajasta...

Tom_Gore kirjoitti:Tai sitten voi pelata aivojaan käyttäen.
Ei onnistu. Ja GW:n peleihin tottuneet ulkomaalaiset yrittävät harrastaa reikien etsimistä Warmachinenkin kanssa, mikä on sääli. Sillä puolella maailmaa se on nimittäin jo todellista hakemista.

Niin kauan kuin kyse on kilpailullisesta pelistä, jota pelaavat eri mentaliteetilla varustetut ihmiset, herrasmiesmäisyyteen ja yhteiseen konsensukseen sääntöjen tulkinnoista ei voi luottaa.
Säännöt kirjoitti: you must rely on your estimate of the distance to ensure that your troops can reach their target.
Jos tätä pidetään ehdottomana sääntönä, niin vastedes jokainen failed chargaaja on rikkonut sääntöjä, koska ei ole varmistanut, että yksikkö yltää kohteeseensa. Mitä tällöin tehdään? Siirretään yksikkö takaisin ja todetaan, että "enhän mä tällä olisi saanut julistaa chargea, koska se ei yltänyt". Toisin sanoen sääntöjen kirjain ei kiellä tyhmiä pois alta -chargeja.

Ikävä kyllä spirit of the game on epäkuolleiden special character, jonka valmistus taidettiin lakkauttaa tuossa 90-luvun alkupuolella, kun ei sitä kukaan käyttänyt. Ja kun Suomen rikoslaki ei suorastaan kannusta läimäyttelemään ureakefaliaa potevaa vastapelaajaa, on sekin pelote aika väsynyt.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
spjarv

Viesti Kirjoittaja spjarv »

Oman arviointikyvyn mukainen veikkaus chargen kantavuudesta on minun maailmassani sama asia kun nimenomainen blindingly obvious chargejen kielto. Toisaalta, voihan vastustaja alkaa vääntämään vaikka mistä asiasta, mutta veikkaisin että tämän säännön ollessa kyseessä tuomariston linja Suomessa olisi melko yhdenmukainen, ja 20" dwarffichargaajan vahingoksi.

-Sami
Is that a diver's watch, can you dive? Is that a pilot's briefcase, can you fly? Oh fuck, another three bottle lunch.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

spjarv kirjoitti:Oman arviointikyvyn mukainen veikkaus chargen kantavuudesta on minun maailmassani sama asia kun nimenomainen blindingly obvious chargejen kielto. Toisaalta, voihan vastustaja alkaa vääntämään vaikka mistä asiasta, mutta veikkaisin että tämän säännön ollessa kyseessä tuomariston linja Suomessa olisi melko yhdenmukainen, ja 20" dwarffichargaajan vahingoksi.
Turnauksissa voi toki aina vinetä tuomarille, mutta aina eivät turnausjärjestäjätkään ole eksperttejä kyseisessä pelissä, jolloin pelaajien pärstäkerroin ja yleinen uskottavuus tilanteen selvittelyssä nousee merkitseväksi tekijäksi. Luultavasti voisin sikailla useimmissa turnauksissa Ville-11-veetä vastaan aika vapaasti ja saisin tuomarilta vain lausunnon, että "jos Kapu sanoo, että se menee noin, niin kyllä se sitten kai menee noin".

Lisäksi minua on itseänikin mietityttänyt tuo epävarma chargailu. Kun oma arviointikykyni ei vielä tässäkään vaiheessa ole täydellinen, jään toisinaan miettimään, että annanko itselleni luvan julistaa chargen kohteeseen, johon olen "melko varma", että se ei yllä, mutta en kumminkaan ihan varma. Toistaiseksi ei ole tullut vastaan tilannetta, josta olisi jäänyt huono omatunto - eli en ole yrittänyt esim. pakottaa warppitykkiä fleeaamaan 30" päästä tehdyllä chargella - vaan kyse on ollut lähinnä tilanteista, joissa sillä ei ole niin suurta väliä, feilaanko chargen vai liikunko eteenpäin normaalisti.

Kumminkin voin hyvin nähdä tilanteen, jossa esim. Steam tank kyttää vihollisyksiköä A pistolierien yli, ja en ole "ihan varma", yltävätkö pistolierit chargaamaan yksikköön B, jotta tankki pääsisi muussaamaan A:n. Olenko paha ihminen, jos julistan pistoliereillä chargen, joka osoittautuu puoli tuumaa vajaaksi, mutta sen ansiosta Stankki lytistää 800 pisteen kenraaliyksikön? (Siis muutenkin paha kuin että käytän tankkia.)
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Tom_Gore

The Captain kirjoitti:Ikävä kyllä spirit of the game on epäkuolleiden special character, jonka valmistus taidettiin lakkauttaa tuossa 90-luvun alkupuolella, kun ei sitä kukaan käyttänyt. Ja kun Suomen rikoslaki ei suorastaan kannusta läimäyttelemään ureakefaliaa potevaa vastapelaajaa, on sekin pelote aika väsynyt.
Kaksintaistelut lailliseksi! Laittaa pelipöydän reunalle pelin alussa duelingpistoolikotelon niin luulisi sen nillittäjän edes toiseen kertaan miettivän haluaako se yrittää chargeta ensimmäisellä vuorolla sitä WLC:tä.

Noh onneksi en ole kertaakaan vielä moisiin sikailuihin törmännyt, en omassa peliporukassani enkä turnauksissa. Eli kaipa se spiritti edelleen kuitenkin hengissä vinkuu suurimmassa osassa pelaajista. Veikkaan että nämäkin sääntöväännöt käydään 90% näillä foorumeilla, ei niinkään itse peleissä.

Ja haluaisinpa nähdä sen kaverin joka sikailtuaan ja armeijalistasta korville saatuaan kehtaa mennä vielä rikosilmoituksenkin tekemään. Luulen että sellaiseen säälittävyyteen kyllästyisivät jo tyypin molekyylitkin ja hajoaisivat.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Tom_Gore kirjoitti: Miksi ihmeessä teidän (tiedätte kyllä keitä olette) pitää aina etsiä mitä kieroutuneempia tapoja vääristää sääntöjä?
Käytä enemmän internettiä. Minä en sanonut vielä mitään mielipidettä suuntaan enkä toiseen. Valveutuneimmat tietävät, että omistan kaksi warppitykkiä. Siitä voi yrittää arvata mielipidettä, mutta sekään ei ole vielä vedenpitävää.

Jää nyt vielä miettimään, kerroinko mielipidettäni vielä tässäkään viestissä.
Tom_Gore

The Captain kirjoitti:Kumminkin voin hyvin nähdä tilanteen, jossa esim. Steam tank kyttää vihollisyksiköä A pistolierien yli, ja en ole "ihan varma", yltävätkö pistolierit chargaamaan yksikköön B, jotta tankki pääsisi muussaamaan A:n. Olenko paha ihminen, jos julistan pistoliereillä chargen, joka osoittautuu puoli tuumaa vajaaksi, mutta sen ansiosta Stankki lytistää 800 pisteen kenraaliyksikön? (Siis muutenkin paha kuin että käytän tankkia.)
Jos mitä... 16" (?) charge osoittautuu vain puolella tuumalla vajaaksi sinua tuskin kukaan syyttää. Sen sijaan jos julistat saman chargen 24+ tuuman päästä, tuskin pääset enää selityksillä huonosta arviointikyvystä.

Mutta tottahan on että monissa tapauksissa tuo on jopa ihan win-win tilanne, eli joko ritarisi ylettävät rynnäköimään tai sitten katapultti/tykki muussaa viholliset. Joka tapauksessa vähänkään enemmän pelannut ei alle 24" arvauksissa tuumaa paria enempää pieleen arvaa ellei ole täysi puusilmä.

Phuuh alkaa tuntua kyllä käsittämättömän hyvältä tuo LotRin vapaa mittaaminen...
- Lord Assassin Morghoul
Tom_Gore

Amazing Slug kirjoitti:
Tom_Gore kirjoitti: Miksi ihmeessä teidän (tiedätte kyllä keitä olette) pitää aina etsiä mitä kieroutuneempia tapoja vääristää sääntöjä?
Käytä enemmän internettiä. Minä en sanonut vielä mitään mielipidettä suuntaan enkä toiseen. Valveutuneimmat tietävät, että omistan kaksi warppitykkiä. Siitä voi yrittää arvata mielipidettä, mutta sekään ei ole vielä vedenpitävää.

Jää nyt vielä miettimään, kerroinko mielipidettäni vielä tässäkään viestissä.
Enkä minä sanonut että tarkoitin sinua. Mietipä sitä.
- Lord Assassin Morghoul
Hän itse

Viesti Kirjoittaja Hän itse »

Heaven or Hell! Duel 1 Let's FIGHT!

... no joo.
Jos nyt kyse on pilkun kansainvälisestä nussimisesta, niin voimme todeta, its been done. Koko herrasmies väittely on jo kuluttu puhki. Konservatiiviset vanhat papat heiluvat keppeineen valistaen hyvistä vanhoista ajoista, jolloin pelin päätteeksi juotiin kuppi kuumaa teetä ja pullo konjakkia kasiluvun lämpimässä kevät ilmassa, kun toisella puolella revolutionääriset ranskalais-sukuiset sääntökirjaa koraanin omaisesti ja palvovasti kyseenalaistavat jokaisen asian maan ja taivaan välillä, saadakseen itselleen mielellisen ylivoiman.

Nämäkin kärjistetyt mielipiteet olevat 80 % prosenttista valhetta, kypsytetty Pommac limonaatijuoman tapaisesti tammi-tynnyrissä ja tarjoiltu kylmänä. Se 20 % totuutta voi etsiä jostain rivien välistä.

Toiset ovat paskiaisia, toiset vanhainnollisia herrasmiehiä, joille ei kalpaa mikään uusi.

Juu, ja minä olen sitten vasenkätinen fasisti jos kysytään.

Bis Später.
"Watch my back" , sanoi kyttyräselkä.
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

Ja haluaisinpa nähdä sen kaverin joka sikailtuaan ja armeijalistasta korville saatuaan kehtaa mennä vielä rikosilmoituksenkin tekemään.
niin... tosin suomen figuilijat tuntien voisi lyöjä monissa tapauksissa keräillä kamojaan tämän jälkeen.

Minä en sanonut vielä mitään mielipidettä suuntaan enkä toiseen.
eipä kukaan slugia tosin reiluksikaan ole haukkunut.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Mielipiteensä sanomisessa on se hirvittävä ongelma, että usein pitää seisoa sen takana, tai myöntää erehtyneensä.

GW:n pelit ovat siitä kivoja, että niistä löytää kosolti vastaamattomia kysymyksiä. Voi sitä ihanuutta, kun säännöistä löytää jälleen uuden kohdan, jonka kirjoitusasu jättää jotakin avoimeksi. Kysymyksen avulla voi sitten kokea mielihyvää foorumeilla, varsinkin jos tietää jo valmiiksi, ettei kysymykseen ole sääntöjen puitteissa vastattu. Esittämällä jatkuvia kysymyksiä voi kokea olevansa väittelyn voittaja, koska kysyjä pystyy jatkuvasti osoittamaan vastaajien olevan väärässä. Tavoitteena ei siten ole vastauksen löytäminen, vaan tilanteen kontrolloimisen tuoma mielihyvä, niskan päällä oleminen niin sanotusti.

Kysyminen on helppoa, vastaaminen vaikeaa. Siksi arvostankin enemmän vastaajia, kuin kysyjiä.

Itse olen nuo charget pelannut niin, ettei esimerkiksi warppitykin tarvitse paeta, jos matkan vähänkin väärin arvioin chargea julistaessani. En pelaa skaveneilla, mutta kyseisestä menettelystä ei ole kukaan rottapelaaja valittanut, eikä peli ole menettelyyn ratkennut.

Perustan pelaamiseni virheiden välttämiseen, chargen väärinarviointi on virhe, joten sitä pitää välttää. Minulla on ihan riittämiin tekemistä tahattomissa virheissäni, en aio lisätä taakkaa tahallisilla virheillä.

Hieman kevyemmällä asenteella löytyy usein hyviä ratkaisuja, jos on tapana jumittua sääntökiistoihin. Keskustelemalla ennen toimintoa vastustajan kanssa, saavuttaa usein paremman lopputuloksen, kuin "life and death" toteutusvaiheessa.

Hieman kevyemmästä asenteesta käytän esimerkkinä ystäväni Fysopen suhtautumista sääntöihin ja pelaamiseeni. Hän kokee suureksi vääryydeksi sen, ettei hän saa sääntöjen (6th edition) mukaan ollenkaan chargata mitään dark elf armeijassani...

...perustuen siihen kokemukseen, että päästessään chargaamaan jotakin, kohdeyksikkö aina pakenee. Siten hän tietää jo chargea julistaessaan varmaksi, ettei se tule onnistumaan. Pelaamme siis jatkuvasti sääntöjen kirjainta rikkoen.

-Esa-
*Hu*
Celebdae

Viesti Kirjoittaja Celebdae »

Jos ei ole kysyjiä, ei ole vastaajia. Jos ei ole vastaajia, niin eipä ole koko keskusteluakaan. Toki aina voi kiistellä miten alkuperäinen kysymys pitäisi muotoilla, mutta lopputuloksen toivoisi olevan sama. Alkuperäinen kysymys lienee kuitenkin: miten tämä tilanne olisi järkevää pelata nykysääntöjen puitteissa?

Itse pelatessani (ja turnauksissa tuomitessani) olen aina soveltanut tässä asiassa sääntöjä. Yksinkertaisesti kohde pakenee/heittää fear-testin tms. vain, jos joukko osoittautuu olevan rynnäkön kantaman päässä. Teknisesti ehkä väärin, mutta varmasti pelin sujuvuuden kannalta se kaikista toimivin ratkaisu.

Pois tieltä -charget ja tuo frenzyily ansaitsevatkin jo enemmän pohdintaa. Näihin kysymyksiin epäilemättä monella tänne kirjoittavalla voisi olla paljonkin annettavaa.

EDIT: Muuten suoraan sanottuna typerää, että kaikki kommentit pitää verhota sellaisiin sanallisiin koukeroihin, että jälkikäteen omat väitteet ja syytökset voi vetää takaisin tyyliin "enhän minä sitä/sinua/jne. tarkoittanut". No omapa on asianne ja taisin mäkin keskustelua tuossa edellä peräänkuuluttaa.
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
incarna

Viesti Kirjoittaja incarna »

Ja haluaisinpa nähdä sen kaverin joka sikailtuaan ja armeijalistasta korville saatuaan kehtaa mennä vielä rikosilmoituksenkin tekemään
Haluaisimpa nähdä kaikkien ilmeen jotka tästä fyysisen puolen rangaistus metodista puhuvat, jos vastustaja sattuu olemaan olkapäiltään kaks kertaa leveänpi kuin täällä "uhoajat", menisittekö oikesti sitä lääppimmään tai poksauttelemaan sääntökirjoilla vai onko tämä vain tarkoitettu pienemmille pelaajille :)
-Salamurhaaja tietää elämän arvon,usein jopa pennin tarkkuudella.
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Muuten suoraan sanottuna typerää, että kaikki kommentit pitää verhota sellaisiin sanallisiin koukeroihin, että jälkikäteen omat väitteet ja syytökset voi vetää takaisin
Poliitikothan tekee tuota työkseen ja menestyvät sillä aika kivasti, joten ei kai sen tekeminen totaalisen typerää ole. Motiivi kai ratkaisee kysymysten ja vastausten luonteen, kuten vähän kaiken muunkin.

Onko tuosta säännöstä ja/tai sen puutteellisuudesta ollut käytännön tasolla kenellekkään ongelmia?

-Esa-
*Hu*
hc_andersen

Viesti Kirjoittaja hc_andersen »

TAAS EDIT (aika tylsää jo) -- poistettu hölmöys

EDIT -- Tuohon "edestä pois chargaus" -ongelmaan en osaa sanoa mitään parempaa, kuin että kokiessaan itsensä tylytetyksi, voi naapuripöydän pelaajia pyytää tuomitsemaan charge selkeästi mahdottomaksi. Tilannetta voi jopa spekuloimalla pelata eteenpäin, ja kelata takaisin jos charge ei ylläkään.

Jos kysymys on todella pienistä tuumista, se tippuu samaan kategoriaan kuin neljännestuuman muutoksen yksiköitä liikutellessa - ihmiskäsi ei ole toimijana absoluuttisen tarkka.

TOINEN EDIT -- Frenzyttäjien chargea ei saa julistaa, vaan se mitataan muiden jälkeen. Olen pelannut tätä itsekin väärin.
Sivu 52, "after the charges of all non-Frenzied troops have been declared, and the relative reactions taken..."
Viimeksi muokannut hc_andersen, Ma 16.10.2006 08:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MakeH

TOINEN EDIT -- Frenzyttäjien chargea ei saa julistaa, vaan se mitataan muiden jälkeen. Olen pelannut tätä itsekin väärin.
Sivu 52, "after the charges of all non-Frenzied troops have been declared, and the relative reactions taken..."
nojaa, tuskin ketään haittaa vaikka pelasit sen väärin koska se ei muuta tilannetta. Frenzyttävä yksikkö siis saa mitata matkan lähellä oleviin yksiköihin ja chargata haluamansa rangella olevan, eli olisit voinut chargata kohteesi silti ja sinun olisi pakko chargata joku vaikka olisitkin arvioinut väärin.

Bonus tosiaankin on se, että failed charge tulee vain jos vihu livistää, et voi arvioida matkaa väärin :-)
MakeH

Fear ja Terror muodostavat omat ongelmansa.
tässä yleensä arviointivirheestä kärsii itse, se ei ole mielestäni ongelma.
hc_andersen

Viesti Kirjoittaja hc_andersen »

Fear ja Terror muodostavat omat ongelmansa. Warppitykki(e)ni kanssa en ikinä taida olla oikeasti ongelmiin joutunut, liekö käynyt hyvä tuuri vastusten kanssa.

Mielestäni mielekäs metodi olisi:

A) Chargen julistus
B) Vapaaehtoisen reagoinnin valinta
C) Matkojen mittaus ja mahdollisten pakollisten efektien toteutus, esim. flee Fearin, Terrorin tai Warplightningcannoneuden takia.
Pitäisi opetella tarkastamaan kaikki ennen kuin alkaa pätemään. 7. editiossa eletään tässä asiassa kulta-aikaa, asiahan on jo noin. Seitsemästi Eläköön!

Se missä Frenzyttäjien kyvyttömyys julistaa charge haittaa, on tilanne jossa tahtoisit chargata jollain frenzyttäjien takaa. Nyt se ei onnistu, koska moisten pitäisi julistaa chargensa ennen frenzyttäjiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”