"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

7. Laitoksen ensimmäinen turnaus

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Black scars

7. Laitoksen ensimmäinen turnaus

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Lahti fanatic 4: Velhoja ja lohikäärmeitä

Turnaukseen lähteminen oli kiikun kaakun, mutta loppujen lopuksi olosuhteet olivat sen verran otolliset, että matkaan lähdin. Kiitos olosuhteista Munterille ja Niinikselle.

7. laitosta en yhtäkään peliä ollut ennen turnausta kokeillut, joten suoranaisia vaikutuksia en osannut arvioida. Ensimmäisissä peleissä tulikin koettua uuden laitoksen vaikutuksia, pakenemista päin kallionjyrkännettä jms. Itse armeijoihinkin uusi laitos on vaikuttanut. Isot hirviöt hyötyivät 7. laitoksen säännöistä paljonkin, lähinnä redirect muutoksesta, joten niitä näki viljalti.

Armeijassani oli:

Sorceress lord, perus caddykenraali
Pegasus noble, vakiomalli tämäkin
Beastmaster manticorella, uutuus omassa armeijassani, tuli hydran tilalle

20 Spearia
20 Spearia
10 Crossbowia
10 Crossbowia
10 Crossbowia
5 Dark rideria

5 Shadea
9 Harpya
1 CO Chariot

2 Boltteria

Ensimmäinen peli oli varsin perinteistä full summonia vastaan, täydet nopat ja kaksi boundia. Peli oli varsin tiukka ja siksi hidastempoinen, viimeinen kierros jäikin pelaamatta. Henkiin jäi mm. kaksi yksinäistä lurkkilippua ja lord necro ylivoimaa vastaan meleessä. 15-5 Dark elffeille.

Toinen peli Khemriä vastaan, päälle tultiin täydellä magialla ja kolmella tomb scropionilla (ovat listalleni äärimmäinen kammotus). Kolmannen kierroksen lopussa näytti siltä, että peli on menetetty pahemman kerran, spearit pakenivat terroria kallion kylkeen, chariotit pääsivät kenraalin blokin kylkeen jms… Kolme viimeistä kierrosta olivat kuitenkin huomattavasti parempia, kuin kolme ensimmäistä ja lopputulos oli 13-7.

Kolmas peli kaaoksen lohikäärmelistaa vastaan, peli oli käytännössä armeija vastaan lohikäärme. Loppujen lopuksi sinnikkäät crossbowit tappoivat käärmeen ja armeijani rippeet hallitsivat kolmea aluetta ja yhdellä oltiin molemmat. 17-3

Neljäs peli jälleen Khemriä vastaan, täydet magiat, kaksi scropionia ja swarmit. Vastustajalla oli paljon huonoa tuuria ja omat ld-testini toimivat kriittisillä hetkillä. 20-0

Viides peli jälleen lohikäärmettä vastaan, mallia wood elf tällä kertaan. Peli pyöri puumiehen ja lohikäärmeen ympärillä, ne toivatkin kimpassa 90% vastustajan pisteistä. Lordin sain käärmeen päältä sentään hengiltä ja vain viimeisen kierroksen onneton ampuminen vei tasapelin, otin nokkiini 7-13.

Kaiken kaikkiaan hyvä turnaus, vastustajat olivat todella mukavia pelimiehiä, kiitos heille.

Vastaan tulleet armeijalistat eivät paljon variaatiota tällä kertaa tarjonneet, kaksi lohikäärmearmeijaa ja kolme neljän velhon poppoota.

Ensivaikutelma 7. laitoksesta onkin ristiriitainen, armeijat olivat enemmän 5. laitoksen tyylisiä, kuin edellisen laitoksen. Kääpiöt jyräsivät special charrullaan, epäkuolleet magiallaan ja muut lohikäärmeillään. Itse armeijan, sen joukkojen, merkitys on selkeästi pohjalukemissa tällä hetkellä sitten 5. laitoksen vaihtumisen. En puhu pelkästään vastaani tulleista armeijoista, vaan siitä mitä näki, kun pöydissä kierteli ja ihmisten kanssa jutteli. Esimerkkinä turnauksen voittanut armeija, jossa oli periaatteessa pelkkiä sotakoneita ja hahmoja.

Tavoitteena uudessa laitoksessa on huhujen mukaan joukkojen aseman korostaminen, ilmeisesti se tullaan tekemään armeijakirjojen muodossa, joten päivittyminen kestää kotvan.

Järjestelyltään ja tunnelmaltaan turnaus oli taattua Lahtelaista tasoa, kiitos järjestäjille.

-Esa-
*Hu*
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

totta höpiset, samoja asioiota huomasin itsekkin. Örkkikirja on mielestäni muutos hyvään suuntaan, mutta saas nähdä miten käy. Päivitys on muutenkin hitaan oloista joka on hiukan ikävää.

Gw:n huonontuminen ei yllättäen näkynytkään missään. Ensimmäinen turnaus ei ollut mitenkään erityisen lupaava, jonkinlaista uutuuden viehätystä oli, mutta muuten ei vakuuttanut. Näkyi aika villejä tilanteita näin tuomarin näkökulmasta. Mutta proklamaationi keisarikunnan tulevaisuuden puolesta alkaa toteutumaan.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

No kyllä. Kääpiöiden Thorek + sotakoneita -listojen runsaus kävi suorastaan ahdistamaan. Onneksi olinkin suosiolla valinnut pelattavakseni sen huonomman pelin, jossa on tarkoituskin voittaa tai hävitä heittämällä noppaa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

thorek on kyllä epämielyttävä nappula. Se on vain liian hyvä joitakin armeijoita vastaan. Kyllähän sellasellakin dunkkuun saa jos toisella riittää napit ja taito pelaamisenn. Mutta tosiáan nasunkin kanssa puhuin niin 3 elittiratsuväkeaä pois laudalta vuorolla yksi on aika pop, tai jopa poop.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Minä en usko, että seiska edikan säännöt kovin ratkaisevasti vaikuttivat armeijoiden kokoonpanoon. Luulen, että enemmän siihen vaikutti turnauksen suuri profiili ja se, että kaikki kävi, jopa spessut. Thorekin ottamisessa ei ollut oikeastaan mitään kynnystä. Tarvitset vain pari figua. Skraggia tai Morghuria ei näkynyt yhtään, harvalla on aikaa ja halua maalata tai hankkia kymmentä suurta figua vain yhteen turnaukseen.

Isoon turnaukseen mentäessä uuden edikan ja muutosten kynnyksellä moni kokee varmaan olonsa vähän turvattomaksi, joten otetaan tavaraa jonka pitäisi pakottaa vastustaja puolustuskannalle. Täysiä maageja ja lohikäärmeitä, siis.

Joensuun turnaus näytti olevan tähän mennessä paras turnaus seiskassa. Syynä 1500 pisteen armeijat, joissa oli tietysti paljon perusjoukkoja ja vähän hahmoja, lohikäärmeitä ja erikoisjoukkoja. Odotellaan niitä 1999 pisteen turnauksia.
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

Amazing Slug kirjoitti:Minä en usko, että seiska edikan säännöt kovin ratkaisevasti vaikuttivat armeijoiden kokoonpanoon. Luulen, että enemmän siihen vaikutti turnauksen suuri profiili ja se, että kaikki kävi, jopa spessut. Thorekin ottamisessa ei ollut oikeastaan mitään kynnystä. Tarvitset vain pari figua. Skraggia tai Morghuria ei näkynyt yhtään, harvalla on aikaa ja halua maalata tai hankkia kymmentä suurta figua vain yhteen turnaukseen.
Jees, se että Thorekin annettiin tulla kentälle taisi aika pitkälti vaikuttaa tähän, täysin typerä spessu jota ei pitäisi olla olemassakaan. Viime vuonna oli käsittääkseni myös spessucharrut sallittuja sillä joku pelasi Wompattia vastaan Arskalla, mutta siinä vaiheessa ei ollut yhtään "superspecialcharrua". Thorekin paukuttamat mannertenvälisetohjukset vetävät vertoja isommallekin velhopatterille...
Isoon turnaukseen mentäessä uuden edikan ja muutosten kynnyksellä moni kokee varmaan olonsa vähän turvattomaksi, joten otetaan tavaraa jonka pitäisi pakottaa vastustaja puolustuskannalle. Täysiä maageja ja lohikäärmeitä, siis.
Mä ainakin pelkäsin saavani vastaan Thorekin joten otin sen ite... ;) ...spessut pois vaan turneista, ei ne lohikäärmeet ja velhopatterit häiritse.
Joensuun turnaus näytti olevan tähän mennessä paras turnaus seiskassa. Syynä 1500 pisteen armeijat, joissa oli tietysti paljon perusjoukkoja ja vähän hahmoja, lohikäärmeitä ja erikoisjoukkoja. Odotellaan niitä 1999 pisteen turnauksia.
Hmm. enpä usko että hirveästi tarvitsee 1999 pisteen turnauksia odotella, kunhan saadaan parit armybookit vaihdettua niin alkaa pahin käärmeily karsiutumaan. Tein juuri listallisen uusia örkkejä ja charrut maksoivat tasan 232 pistettä, ja näyttää vielä paperilla kovalta vaikka mukana on jopa eliittijalkaväkeä!
Guzlob
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Guzlob »

Nazreg Moonsinger kirjoitti:kunhan saadaan parit armybookit vaihdettua niin alkaa pahin käärmeily karsiutumaan.
Tämän muistelisin kuulleeni ensimmäisen kerran yli kymmenen vuotta sitten.
it is apparent the intent has been revealed
Mayhemia

Guzlob kirjoitti:
Nazreg Moonsinger kirjoitti:kunhan saadaan parit armybookit vaihdettua niin alkaa pahin käärmeily karsiutumaan.
Tämän muistelisin kuulleeni ensimmäisen kerran yli kymmenen vuotta sitten.
Äläs nyt herätä mua tästä ihanasta päiväunesta, toiveajatteluahan se oli.
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Onhan velhopatterit ja lohikäärmeet osa peliä, joten kyllä ne vaihtelua tuo, mutta Lahdessa armeija ilman niitä oli poikkeus. Armeijalistat on tosin aaltoliikettä, muoteja tulee ja menee. Seuraavissa turnauksissa pelaajilla on antimörkövarusteita enemmän ja sitä kautta mörköjen pelaaminen muuttuu riskialttiimmaksi.

Tietysti henkilökohtainen mieltymys tiettyy pelityyliin ja "oman porukan" asenne vaikuttaa siihen, millaisesta pelistä nauttii eniten. Lohikäärmeitä ei juuri yleisesti peliympyröissä ole käytetty, koska asenne on se, että spessuja ja lohikäärmeitä käytetään kompensoimaan pelitaitoa. Kun armeijalla tulee nekkuun, niin isoilla pomoilla ja möröillä voi sentään äijäillä. Turnausympyrät on tietysti oma alueensa ja siinä oma viehättävyytensä onkin, vastaan voi tulla mitä vain. Tuo viehättävyys vain kuolee hieman, kun listat ovat liian samankaltaisia. Jokaiselle rodulle muodostuu optimaalinen kokoonpano ja sitä sitten pelataan vähäisin variaatioin.

Yleisellä tasolla pitää todeta maalaustason kohonneen huomattavasti, se oli mukava havaita.

-Esa-
*Hu*
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Nazreg Moonsinger kirjoitti:Hmm. enpä usko että hirveästi tarvitsee 1999 pisteen turnauksia odotella,
Toivottavasti tulisi joskus edes joitakin. En sano etta kaikkien turnauksien pitaisi olla noita mutta jokunen turnaus vuodessa tuossa koossa tekisi teraa. Itse ainakin pidan tuosta pistekoosta.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Minä myös. Ei ole välttämättä niinkään kyse siitä, että 2000pts olisi rikki. Minä ainakin tykkään muuten vaan pelata armeijoilla, joissa on oikeasti porukkaa eikä sitä puolet pisteistä vievää lohikäärmemiestä.
Mayhemia

tneva82 kirjoitti:
Nazreg Moonsinger kirjoitti:Hmm. enpä usko että hirveästi tarvitsee 1999 pisteen turnauksia odotella,
Toivottavasti tulisi joskus edes joitakin. En sano etta kaikkien turnauksien pitaisi olla noita mutta jokunen turnaus vuodessa tuossa koossa tekisi teraa. Itse ainakin pidan tuosta pistekoosta.
Juu, minäkin pidän ajatuksesta. Tosiassa mun tuleva O&G armeija vaan ei tykkää ajatuksesta, kun LD generaattoria pitäisi vaihtaa heikompaa. :)
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Karu kirjoitti:Minä myös. Ei ole välttämättä niinkään kyse siitä, että 2000pts olisi rikki. Minä ainakin tykkään muuten vaan pelata armeijoilla, joissa on oikeasti porukkaa eikä sitä puolet pisteistä vievää lohikäärmemiestä.
Enka ainakaan itse pista pahakseni vaihtelua turnausmuodoissa. Miksi aina pitaisi noudattaa samoja saantoja muuteskaan. Vaihtelua kehiin :D Varsinkin kun turnauksia on nykyaan n+1 joten tilaa erikoisemmille turnauksille loytyy kylla.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”