"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Hyvä pöytävalaisin?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Icecube

Hyvä pöytävalaisin?

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Mikähän mahtaisi olla hyvä valaisin figujen maalamiselle ja kuvaamiseen? Nykyinen joku Luxon T-88 pöytävalaisin 11W pienoisloistelampulla. Kuvia ottaessa kameran näytössä kuva aaltoilee, josta johtuu heikkolaatuiset kuvat. Lisäksi kuvista tulee todella kellertäviä, mutta tästä selviää säätämällä valkostasapainoa kamerasta.

Hinnalla ei ole väliä kunhan olisi laadukas. Olen jostain lukenut, että sininen valo olisi paras maalaamiseen ja kuvaukseen, pitääkö tämä paikkaansa?

Eli suositelkaas jotain kunnon lamppua, ettei tarvitse pimeässä maalata :P.
Ratovaari

Re: Hyvä pöytävalaisin?

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Icecube kirjoitti:Hinnalla ei ole väliä kunhan olisi laadukas. Olen jostain lukenut, että sininen valo olisi paras maalaamiseen ja kuvaukseen, pitääkö tämä paikkaansa?
Mitä olet oikein lukenut? Paras valo on ns: Valkoinen valo, eli valo jossa on kaikkia päävärejä yhtä paljon. Sinisellä valolla näet figusi sinisenä, ja maalaus vaikeentuu. Sinisellä valolla saat sinisiä kuvia kuvattua, ja sekään ei ole hyvä.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

"Sinisellä" valolla tarkoitit ilmeisesti ns. päivänvalolamppua, joka on siis väriltään sininen, mutta sen tuottama valo on lähellä luonnollista "valkoista" valoa.

Mistä näitä saa? En osaa sanoa. Olen itsekin yrittänyt etsiä.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
armored walker
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja armored walker »

Tämä on ollut itselläkin mielessä, mutta mitään en ole saanut sen eteen aikaan.

Ennen vanhaan, kun valokuvat oli paperia, valokuvausliikkeissä oli päivänvalolamppuja, nykyään en tiedä.

Kasvi/akvaario/lisko - harrastajat käyttävät värilämpötilaltaan erlaisia lamppuja, eläinliikkeistä voisi kysyä - ja tietenkin sähköliikkeistä.

Ratkaisevaa figuilun kannalta on lampun värilämpötila ( n. 5500 - 6000 K ) ja värintoistoindeksi ( n. 95 - 100 ), nämä kannattaa varmistaa, ettei tule ostettua liian sinistä. Samoin jotkin terraario -lamput säteilevät lisäksi infrapunaa, tätä ominaisuutta ei tarvita.

Lisäksi päivänvalo- loisteputkia tarvitaan timanttien lajittelussa, joten jos sattuu tuntemaan jonkun siltä alalta, kannattaa kysyä ;).
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Ainakin Sellon Anttilasta (Espoossa) sai kattavan valikoiman päivänvalokorjattuja lamppuja, eli oletan niitä saavan vähintäänkin tilattua omaan lähianttilaan. Samasta paikasta saa myös ns. "opiskelijalampun", eli semmoinen basic-nivellamppu (joskin näitä löytyy käytännössä jokaisesta valaisinliikkeestä).

Valokuvauksessa tosin ei kannata jäädä yhden lampun varaan, vaan niitä saisi olla useampikin.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Icecube

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Joo eli tuollainen päivänvalolamppu olisi hakusessa, jossa ~6500k värilämpö, mielellään sellainen joka ei "vilkkuisi" kuten putkitöllöt.

Saisikohan näitä jostain päin nettiä tilattua edullisesti?
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Välkkymisellä ei ole mitään tekemistä värilämpötilan kanssa, vaan sen että lamppusi ylipäänsä on loisteputki. Loisteputkihan oikeasti välkkyy vaihtovirran taajuudella. Paljas silmä ei sitä huomaa, mutta kamera kyllä.

Loisteputkivalossa kuvien ottamaninen on oma taiteenlajinsa, jos kamerasi ei osaa sitä automaattisesti hanskata.

Saman ongelman voit joskus huomata telkkarissa, kun kuvaan osuu joku vanha näyttöpääte.

Vaihda siis hehkulamppuun, tai ainakin laita sellainen rinnalle.
//Mx
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”