"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Vallejo Model Colour maalien ohentamisesta, apuva!

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Paha Vaatturi

Vallejo Model Colour maalien ohentamisesta, apuva!

Viesti Kirjoittaja Paha Vaatturi »

Ostin tässä yksi päivä Vallejon Green Fluo ja Yellow Fluo maalit (neon vihreä ja keltainen). Maalatessani huomasin että ne ovat kauhean paksuja maaleja eikä vesi sovellu niiden ohentamiseen, joten siksi kysynkin että mitä ainetta kannattaa käyttää siihen?
VileKing
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VileKing »

Kokeile tärpättiä. :D
"I am so Straight that, when i buy a House, the first thing i do is to brick up the back door." - Straight Dave
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Vallejon model color on kyllä ihan vesiohenteista eli veden pitäisi toimia. Vallejon kotisivut mainitsevat ohentajaksi myös "mat medium" nimisen aineen, tiedä sitten mitä tuo on.
hyytelöperuna

Re: Vallejo Model Colour maalien ohentamisesta, apuva!

Viesti Kirjoittaja hyytelöperuna »

Lystikäs Lynkkaaja kirjoitti:Ostin tässä yksi päivä Vallejon Green Fluo ja Yellow Fluo maalit (neon vihreä ja keltainen). Maalatessani huomasin että ne ovat kauhean paksuja maaleja eikä vesi sovellu niiden ohentamiseen, joten siksi kysynkin että mitä ainetta kannattaa käyttää siihen?
Nuo maalit ovat fluorisoivia ja ainakin omasta putelista otettuna ihan ohkasia. Sekoita oikein rajusti että mössö menee sekaisin.

Lisäämällä tipan vettä koko maali menee ihan litkuksi. Ihme tavaraa, enkä ole löytänyt mitään käyttöä. Valkoisen päälle saa kivan pirteen vihreen, muttei muuta.

Matt medium sopii ohentamiseen jos maali ei tykkää vedestä.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Fluoromaalit ovat aivan oma lukunsa, eivätkä niihin päde ihan samat periaatteet kuin muihin akryyleihin. Näiden pääsääntöinen tehtävä on reagoida silmälle näkymättömään ultraviolettivaloon ja heijastaa sitä näkyville aallonpituuksille. Näin voidaan maalata efektejä, jotka hehkuvat "pimeässä". On kuitenkin huomattava, että fluoresointi vaatii aina sen korkeampitaajuisen valonlähteen, eli käytännössä UV-lampun toimiakseen. Fosforoiva pinta puolestaan imee säteilyenergiaa ja vapauttaa sitä ajan mittaan. Se siis hohtaa himmeästi säkkipimeässäkin. Monet aineet tekevät vähän molempia.

Koska fluoresoiva maali on suunniteltu nimenomaan UV-valoa varten, sen normaalivaloon reagoiva pigmentti ei välttämättä ole kovin vahva. Pääsääntöisesti paras keino käyttää näitä on maalata pohja normimaaleilla valkoiseksi tai saman värin vaaleammalla sävyllä. Päällimmäiseksi pistetään muutama ohuehko kerros fluoresoivaa maalia. Silloin saadaan sekä siisti pinta näkyvässä valossa että mahdollisimman voimakas UV-reaktio.

Jos kuitenkin tarkoituksena on maalata vain räikeitä värejä eikä UV-efektiä tarvita, on paras pysyä ihan tavallisissa maaleissa. Näkyvässä valossa fluoromaaleista on lähinnä vain vaivaa, eikä niillä saavuteta mitään olennaista etua.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Paha Vaatturi

Viesti Kirjoittaja Paha Vaatturi »

Kiitos kaikille vastauksista, varsinkin Dolmotille.

Syy miksi ostin juuri Vallejon Green Fluon on että olen pitkään etsinyt neon vihreätä maalia mutta en löytänyt sopivaa. Olen kokeillut mm. Vallejon Livery Greeniä ja GW:n Scorpion Greeniä mutta tulos on lähempänä limen vihreätä kuin kirkuvaa ja silmiinkoskevaa räikeätä neon vihreää.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Vanhaan hyvään aikaan sai ainakin Citadel-maalia nimeltä bilious green, joka oli sangen räikeää tavaraa. Se saatettiin kyllä lakkauttaa. Itse teen tuollaiset vihreän sävyt usein käyttämällä VMC:n keltaista, johon lisätään aavistus jotain tukevaa vihreää tai sinistä. Muistaakseni Citadelin scaly green, hawk turquoise tai VMCn intermediate blue toimivat aika hyvin. Olennaista on tehdä highlightit pääasiassa kohti keltaista ja pistää valkoista vain niukasti. Suoraan valkoiseen korostaminen tekee väristä turhan kylmää ja haaleaa.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
WarHound
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja WarHound »

En tiedä sanoiko joku jo tämän, mutta onhan Vallejolla myös sen omaa maalinohentajaa, kätevästi vielä pullon kyljessä lukee "thinner".

Itse käytän, toimii. Suosittelen. Ei hajota maalin ominaisuuksia ja tekee ohutta.

WarEdit : Tätä kirjoittaessani olen siis ihan törkeän väsynyt, siinä syy etten pystynyt keskittymään lukemaan.
Maalari maalaa taloa, sinistä ja punaista.
Sami Jumppanen

Viesti Kirjoittaja Sami Jumppanen »

WarHound kirjoitti:En tiedä sanoiko joku jo tämän, mutta onhan Vallejolla myös sen omaa maalinohentajaa, kätevästi vielä pullon kyljessä lukee "thinner".

Itse käytän, toimii. Suosittelen. Ei hajota maalin ominaisuuksia ja tekee ohutta.

WarEdit : Tätä kirjoittaessani olen siis ihan törkeän väsynyt, siinä syy etten pystynyt keskittymään lukemaan.
Tarkoittaako tuo ohut sitä, että aine juoksee helposti ja siten peittää hyvin kolotkin, vaiko sitä, että pensselin päähän ei jää sellaista pisaraa, joka pitää pyyhkiä paperii, ennen kuin uskaltaa sutia itse figua?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”