"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pettureita joka leirissä.

Onko kynä (tai näppäimistö) miekkaa mahtavampi? Tule ja todista, että näin on - muuten emme usko.
laurentius

Pettureita joka leirissä.

Viesti Kirjoittaja laurentius »

No päätin kirjoittaa tarina ja toivon siis että nyt te lukisitte sen ja antaisitte minulle kommenteja siitä.
Tämä siis melko "pilootti" "jakso" joten katotaan mitä tykkäätte ja sitten jatketaan.

XX
XXX
XXXX
Nimi:Treus VI
Asukasluku:#Tuntematon#
Sijanti:X=1170 Y=880 galaktisessa kartassa.
Status:Kaaoksen hyökkäyksen alla oleva planeetta.
Lisätietoja: Kohdetta ei saa tuhota. Syy tuntematon.

Nämä tiedot valaisivat nuoren miehen kasvoja. Pimeässä huoneesa ei ollut muuta valaistusta näytön vihreän hehkun lisäksi. Mies luki hiljaa ääneen nämä vähät tiedot tästä planeetasta.
Tämä mies ei ollut aivan tavalisen miehen näköinen. Hänen kasvojensa oikea-puoli on päällystetty metallilla ja silmä mekaanisella korvikkeella. Tarkemin häntä tarkastellessa saatoi kuulla hänen hengityksenä joka rahisi.
Yhtäkkiä hänet yllätti kova yskän puuska.
-"Perkele näitä keuhkoja. Olisi pitänyt vaihtaa ne mekaanisiin ajat sitten." Mies tuhahti.
Ovelta kuului hiljainen koputus.
-"SISÄÄN!" Mies huusi.
Ovi aukesi ja sisään astui avaruus jääkäri. Tämä massiivinen sotilas punaisessa haarniskassaan kumarsi ja sanoi.
-"Olemma aivan kohta perillä, herra inkvisiittori."
-"Kiitos tiedosta arvoisa veren enkeli."
Jääkärin nousee ja puristaa kätensä nyrkkiin kuullessaan tuon.
-"Anteeksi, herra, mutta joudun muistutamaan teitä, että en kuulu veren enkeleihin jaostoon vaan punaisiin kostajiin."
Sanoi jääkäri hiukan vihaisemalla äänensävyllä.
-"Aivan,aivan. Teitä on vaikeaa erotta. Annatehan anteeksi? Olen vielä nuori ja en muista kaikkia jaostoja."
-"Tämän kerran, herrani." Jääkäri sanoi.
-"Onko vielä vastaamme tullut ketään? Ja oleteko saaneet yhteyttä Treusin joukoihimme?"
-"Vastaus kumpaakin on ei."
-"Hmm...voitte poistua jääkäri. Minä tulen tuota pikaa komentosillalle ja haluan kaikkien kersanttien saapuvan sinne."
-"Tapahtuu, herrani." jääkäri vastasi ja kääntyi. Ennen ulos astumista hän kysyi:
-"Kutsunko myös kaartin upseeerit paikalla?" Hän sanoi äänessään hiukan halveksuntaa.
-"Tietenkin. Kaikki."
Tämän kuullesaan jääkäri astui ovesta ja kääntyi komentosillalle päin.
Metalinen ovi meni kiinni automaattisesti. Jääkärin askeleet liikkuivat pois päin, mutta ei kometosillalle päin.
Tämä kummastutti inkvisiittoria, mutta kai hän otaksui jääkärin menevän kutsumaan upseerit henkilö-kohtaisesti paikkalle, ja vaikka asia kummastutti häntä, hän ei jäänyt miettimään asiaa vaan suuntasi katseensa takaisin näytölle.
XXX
XXXX
XXXXX
XXXX
XXX
Kaaoslordi Graél seisoo Kometo-alus "Musta usva":n komento-sillalla ja tuijottaa mustaa avaruutta.
Hänen ympärillään pyörii joukoittain mekaanikkoja ja aluksen ohjaajia.
Graél erottuu massasta helposti suuren haarniskansa ansiosta. Se on musta ja siinä on kultaiset korostukset. Selässään hän pitää punaista viittaa, joka laahaa maata. Hänen vasemassa kädessä on salama-hanska ja oikeaan käteen on laitettu muinainen Kai-ase. Olkapää-suojissaan hänellä on Jakamattoman kaaoksen tunnus ja se myös koristaa hänen kypäräänsä.
Pelottavin osa hänestä on hänen olemuksensa, joka oikein huokuu pahuutta ja vihaa. Vaikka hänen silmiään ei voi nähdä
voi kuitenkin tuntea tuon vihan syvällä sisimässään. Vihan joka kohdistuu kaikkea elollista kohtaan.
Lordin viereen ilmestyy kuin tyhjästä hieman pienempi, mutta kuitenkin yhtä vaarallisen ja pahan näköinen kaaosvelho.
Tämä velho kantaa ikivanhaa, demonisia voimia omaavaa ja painavan näköistä mustaa miekkaa. Vaikka miekka näyttää painavalta velho kantaa sitä kuin se ei painaisi mitään.
-"Oleteko varma, että Frýn, Grát ja Króe ovat tähän tehtävään tarpeeksi päteviä?" Velho sanoi melkein kuiskaten. Hänen äänessään oli voimaa jota jopa Gráel pelkäsi. Velho kantoi Tzeentchin merkkiä.
-"Luotan heidän pätevyyteen. Ovathan he minun omia valittuja. Ja älä sinä ala arvostelemaan minun toiminta tapojani. Tämä on minun alukseni ja Itse Abaddon antoi minulle tämän tehtävän. Sinä olet täällä vain auttamassa." Gráel huusi.
-"Rauhoitu. Tuolla asenteella ansaitsisit Khornen merkin." Velho lepyteli vihaista kaaoslordia.
-" Ja mikä saa sinut luulemaan, että minulle ei olisi tarjottu sitä..." Gráel sanoi hiljaa.
-" Mutta oliko sinulla ihan asiaakin vai tulitko vain haastamaan riitaa?!" Gráel sanoi melkein vihaisesti
Velho oli kuin ei olisi huomanutkaan.
-"Itse asiassa mietin että joko meillä on yhteys Treusiin? Tämä odotaminen käy hermoilleni."
-" Kärsivällisyyttä. Katsokaa ulos ja nauttikaa näkymistä."
Velho käänsi katseensa ulos ja mikä ihme häntä odotikaan.
Avaruudessa leijui planeetta. Muutama manner halkoi suurta merta. Navoilla oli pienet valkoiset pisteet.
Suurin manner, Titori nimeltään, näkyi ikkunasta.
-"Olemme saapuneet..Miksi ette maininneet asiasta?" Velho kysyi.
-" Lähetin sinulle viestin kyllä, mutta nähtävästi et ole saanut sitä" Graél vastasi.
-"No nyt kun olemme saapuneet tänne niin onko meillä yhteys joukkoihimme?" velho kysyi.
-"Kyllä on ja he ovat onnistuneet tehtävässään mainiosti. Laskeudumme tunnin sisällä, joten odotan teidän olevan silloin valmis tai ette tule mukaan." Graèl kertoi.
-"Tunti! Minulla on kiire" Velho sanoi ja katosi.
Graél myhäili itsekkseen ja mietti miten muuten voisi vaikeuttaa velhon elämää.
XXX
XXXX
XXXXX
XXXX
XXX
Kolme kaaos-soturia istuu pyöreän pöydän ympärillä ja keskustelivat.
Huone on tyhjä heidän ympärillään ja valoa ei tullut muualta kuin katossa olevasta reiästä, jonka avulla juuri ja juuri pystyi näkemään toiselle puolelle pöytää.
Yhtäkkiä yksi sotureista nousee ja lyö rautaisella kädellään pöytää.
-"Meillä ei ole aikaa odottaa kunnes heiltä loppuvat voima-varat. Siis ehdotan, että hyökkäämme mahdollisimman nopeasti." Huusi tämä mustaan haarniskaan pukeutunut mies. Hänellä on Khornen-merkki.
-"Ei! Mielestäni meidän pitäisi odottaa ja antaa heidän kitua ja heiketä. Minä siis ehdotan, että odotamme." Sanoi toinen ja jolla on myös musta haarniska, mutta kantaa Tzeentchin merkkiä.
-"Veljet. Suotta riitellemme. Sain juuri tietää, että lordi Graél on vihdoin saapunut tänne." Sanoi kolmas, joka on pukeutunut myös mustaan haarniskaan. Mutta tämä soturi kantaa Jakamattomuuden merkkiä.
-" Menkää siis ja valmistakaa joukkonne ottamaan tervetulleeksi johtajamme." Sanoi hän ja viittasi muuta kahta poistumaan.
-"Kyllä, Frýn." He sanoivat yhteen äänee ja poistuivat huoneesta.
Frýn istui vielä hetken paikoillaan, kunnes nousi ja poistui huoneesta.
XXXX
XXX
XX
We are returned!
Hollo
Sotavasaran WHFB-tarinamestari

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Iltaa.

Tarinassasi oli sinänsä ihan mukava alku: pidin tuosta tiedonannon lisätietoja-kohdasta. Tarina alkoi edetä ihan mukavasti vuoropuhelulla. Mutta...

Vaikken 40k:n fluffista paljoakaan tiedä, tiedän sen, että tuon inkvisiittorin luonne oli melkolailla erikoinen. "Anteeksi, olen vielä pentu" Käsittääkseni inkvisiittoreilla on aikaliki rajattomasti valtaa, eikä mikään pahainen mariini voisi heitä tuolla lailla piikitellä. Millainen inkvisiittori pyytää joltakulta anteeksi? Millainen inkvisiittori on tietämätön urpo?

Teksti oli täynnä pilkkuvirheitä, yhdyssanavirheitä, kielioppivirheitä. Eniten kuitenkin ihmetytti nuo aikamuotovirheet: Ensin kerrotaan jonkun aikaa menneessä muodossa, kunnes tarina vaihtuu preesensiin. Mitä ihmettä? Näitä vaihdoksia oli ainakin yhden käden sormien verran.

Tietääkseni noita "Khornen merkkejäkään" ei nyt ihan tuolla lailla vain anneta, kuten annoit ymmärtää tarinassa. Eikä ne suoranaisesti varmaan ole kirjaimellisesti merkkejä...

Tosiaan, tuo inkvisiittori oli äitynyt melko hupaisaksi hahmoksi tahtomattasi, samaten kaaoslordi.

Kun kirjoitat, kirjoita jokainen lause huolella. Lue jokainen kirjoittamasi lause viitisen kertaa ainakin heti kirjoitettuasi sen. Sillä lailla vältät ikävää tarkastuslukua jälkeenpäin (jota en ilmeiestikään harrasta), mikä on myös suositeltavaa. Toista lauseita vaikka ääneen, ja mieti, kuulostaako se suomenkieleltä vai ei.

En oikein osaa tästä enempää sanoa, mutta älä nyt kumminkaan ota sanojani minään päähän potkimisena. Huolellisuutta.
laurentius

No tuo inkvisiittori pyytää anteeksi pelosta ;) kukapa nyt ei pelkäisi kahta metristä geeni-hirviötä.
Ja no onhan se ehkä hiukan kummalista, mutta ei hän kuitenkaan pyydä anteeksi siksi että olisi oikeasti pahoillaan vaan haluaa pitää hyvät välit näihin sotureihin...Jos aion jatkaa saatte kuulla miksi.
Ja kyllähän inkvisiittori voi olla aina hieman urpo tai tyhmä...MIksi ei?

Joo näin myöhemin lukiessani ( Olen lukenut tarinani monesti ennenki)
huomaan kaikki virheeeni...Niitä ei oikein löydä ennen kuin joku ne mainitsee.
Tiedän, että tuolla on nuita aikamuotovirheet. Jouduin niitä itsekin vahtaamaan koko ajan kirjoitaessani. En ymmärrä mistä ne on sinne tulleet.

Eikös mark ole suomeksi merkki? Ja ei sitä noin vaan annetakaan vaan ainakin itse olen sen käsitänyt, että sitä enneminkin tarjotaan jos on jollekin jumalalle mieluisa. Ja kai siitä voi aina kieltäytyä?

Ja kuten jo sanoi niin kyllä minä tätä luen.
Ehkä ei vaan pitäisi kirjoittaa mitään tarinaa hirveänkään kauaa. Tätäkin tuli kirjoitettua sellaset 3kk.

Enkä minä tällästä päähän potkimisena ota. Rakentavaa kritiikkiä parhaimmillaan.
We are returned!
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Kyllä yhdyn huussin kommenttiin aika pitkälti.

Suurin miinus kyllä tulee varmaankin tuosta fluffipuolesta. Tottakai inkvisiittori voi pelätä mariineita, useinhan monet inkvisiittorit, jotka ovat käyneet astumassa turhan pahasti mariini-komentajien varpaille, ovat kohdanneet ikävän "onnettomuuden".
Sitten, vaikka mariini onkin metrin korkeampi kuin inkvisiittori, auktoriteetti pitää. Inkvisiittori on korkeammalla kuin tavallinen mariini, etenkin jos kys. mariini on hänen palveluksessaan.
Eikä myöskään inkvisiittorit pyytele paljoa anteeksi ja myönnä olleensa väärässä. Mietippäs nyt, jos melkein ylin auktoriteetti myöntää olleensa väärässä, kuinka paljon luottamus heihin rapistuisi. Henkilö joka voi komentaa maailmojen pommittamisen täysin kuolleeksi voikin olla väärässä?

Sekä toisekseen, usein mariineilla on omat chapter-tunnukset, ei heitä tunnisteta pelkästään panssarin värityksen perusteella, vaan enimmäkseen tunnuksien. Ja kyllä varmasti tuossa vaiheessa inkvisiittori muistaa mikä mariini-chapteri on mukana hommassa.

Myöskin kaaosvelhon rooli oli vähän väärä. Etenkin jos kyseessä on Tzeentchille omistautunut velho. Usein, he ovat paljon juonikkaampia henkilöitä ja tietävät paljon ympärillä tapahtuvista asioista ja asioista jotka eivät tapahdu ympärillä.
Ja vuoropuheluiden kirjoitusasuihin kannattaa paneutua ottaen huomioon hahmojen taustat ja tyylit.

Muuten huussi noissa kieliopillisissa seikoissa kertoikin oleellisimmat asiat.
- Kynä-ääliö
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

laurentius kirjoitti:kukapa nyt ei pelkäisi kahta metristä geeni-hirviötä.
Oliko siellä kaksi metrin mittaista genestealeria?

Suomalaisia sanoja sitten taivutetaan ihan suomen kielen mukaisesti, olivat erisnimiä tai eivät. Siis ihan komentoalus "Mustan usvan" eikä "Musta usva":n.

Kielellisesti heikko, fluffillisesti kammottava. Suosittelen tutustumaan huolellisesti 40K:n taustatarinoihin - inkvisiittoriksi ei pääse urpo tai tyhmä ihminen, ja pelkäsi eli ei, hän ei ulkoisesti näytä auktoriteettinsa heikkoutta.

Vaikka arvosana tarinallesi onkin negatiivinen, kaikki ongelmasi ovat kumminkin korjattavissa. Huolellinen taustatarinoihin tutustuminen ja etenkin sen kielen hiominen vaativat kyllä aikaa ja paneutumista, mutta on loppujen lopuksi palkitsevampaa kirjoittaa hyvä tarina, jossa on yksityiskohdat oikein ja kielipuoli hallussa ja saada hyvää palautetta. Nyt kerronnallinen puolesi jää kokonaan häiritsevien pikkuseikkojen varjoon.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
laurentius

*ymmärisin että ei näin*
Viimeksi muokannut laurentius, Su 05.11.2006 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
We are returned!
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

laurentius kirjoitti:no okei ymmärrän..
Olen p*ska.
Tehkä siis palvelus ja poistakaa tämä.
Miksi näin pessimistinen asenne? Usko pois, tämä asenne ei ainakaan auta sinua kirjoittamaan parempia turinoita. Kaikki onnistuminen vaatii työtä enemmän tai vähemmän. Se, että et nyt niin hyvin onnistunut tällä tarinalla, ei meinaa, että olisit automaattisesti paska.
Tarvitset vain harjoittelua, enemmän paneutumista niin kieliopillisiin seikkoihin ja fluffipuoleen. Se ei ole mahdoton asia, ja kun oikeasti harjoittelet niitä, on se vain pelkkää plussaa, etenkin tulevaisuuden kannalta.

Eli nyt tuo marttyyri-pessimistiasenne taskuun ja petraamaan, kyllä se siitä lähtee.
- Kynä-ääliö
laurentius

no jos annatte yritän. Laitan tarinaa jatkoa ja jos se ei onnistu niin no sitten ei vaan onnistu ja ihan tuosta inkvisittorista tuo anteeksi pyytö oli enemänkin muodolinen ja eihän siinä pyytele anteeksi tosissan. Tai se siinä ainakin oli ideana ja eihän hän ole tyhmä. Loppujen lopuksi hänkin on vain ihminen. Ja älkää väittäkö, että ette olisi sekoitaneet ihmisiä joilla on samankaltaiset vaateet päällään. Ihmihillisiä erehdyksiä kaikki tyyni.
Ja sori tuo hmm pieni oman alemuuden tunteen purkaus. Päivä on hiukan ollut huono. Ja tämä ai kyllä ole paras paikka ilmaista sitä..
Sori
We are returned!
The Captain
Valvoja

Jep. Kukaan ei ole mestari ensiyrittämällä, mutta jos saman tien lyö hanskat tiskiin, ei koskaan mihinkään kehitykään. Turpaanoton jälkeen noustaan jalkeille ja pyydetään lyömään uudestaan. Tätä jatketaan, kunnes ei enää satu.

Ota oppia niistä, jotka sinua neuvovat. Nämä kokeneet kirjoittajat ovat antaneet hyviä neuvoja, joiden avulla voit kehittyä. Ei sitä kritiikkiä ole tarkoitettu lannistamaan sinua vaan auttamaan sinua kehittymään.
kuuasema

Viesti Kirjoittaja kuuasema »

Ei tätä tarinaa poistaa kannata todellakaan. Varsin hyvää juttua verrattuna moniin junioreiden teksteihin. ilmeisesti sinullakin ikää on vielä alle 18v, joten mitään black library -kamaa ei voi odottaakaan. Pohja on kuitenkin hyvä, karsi turhat kirjoitusvirheet pois ja lue kirjoja ja ole äikän tunneilla hereillä. kirjoittaminen on hyvä harrastus.

Aika turhaa on esim. mainita noista khornen yms. merkeistä, se on liikaa pelipöydältä haettua.
The Captain
Valvoja

kuuasema kirjoitti: mitään black library -kamaa ei voi odottaakaan.
No en nyt tiedä. BL tuottaa kumminkin paperituotteita äärestä laitaan, ja mukaan mahtuu ihan hyviä kirjoja ja aivan uskomatonta tuubaa. Suurin osa meistä siis tuottaa BL-tasoista tekstiä.
Apocalypse

Viesti Kirjoittaja Apocalypse »

Pidin tarinastasi kovasti. Itse en tarinoita sun muuta fluffia codexeista ole jaksanut lukea joten ei mitään muuta silmään pistänyt kuin tuo vähän ''epäaito'' inkvisiittori ja aikamuotovirheet. Suuni vääntyi aina välillä hymyyn kun luin tekstiäsi. Kaaos loordistasi tuli loppujelopuksi aika hauska hahmo halusit tai et. Tosiaan ne virheet mitä teit on korjattavissa.
laurentius

no kiitos apocalypse.
Pelkäsin, että kukaan ei uskalla kommentoida the captainin jälkeen.
Mutta olen tekemässä tähän jatkoa tuota pikaa.
Yritän muutta hieman mielikuvaanne inkivisiittorista ja no kaaos loordia katsotaan myöhemmin.
Ja nuo aikamuotovirheet tulen kitkemään pois parhaani mukaan.
We are returned!
Apocalypse

Viesti Kirjoittaja Apocalypse »

Olisin ehkä juuri toivonut vähän hauskaakin jatkoa tälle. Suurin virheesi kaikista olisi ollut kirjoittamisen lopettaminen. Sitä tapahtuu kun saa surrimmaksi osaksi negatiivista palautetta. Jatkoa vaan tulemaan!
WHAM
Viesti:

Re: Pettureita joka leirissä.

Viesti Kirjoittaja WHAM »

Jälleen yksi perushyvä aloitus, jota ei velitettavasti ole jatkettu toviin. Näitä tuntuu vasarassa olevan 40000:sta aika perhanasti, mutta ei näitä oikein kehtaa syvällisesti kommentoida ennen kuin niissä alkaa olla kunnolla tarinaa ja kommentoitavaa. Nytkin on kyseessä tosiaan pelkkä "pilottijakso" jota on paha arvioida.

Jatkoa kehiin ja yritystä lisää! Paljon olet hyviä ohjeita saanut jotta voit korjata joitain hölmöyksiä tarinasta pois, kunhan vain muistat hyödyntää noita ohjeita etkä ylpisty.
This galaxy is full of hidden secrets. It takes a vivid imagination and some pure insanity to uncover them all, yet the cost to ones sanity in uncovering them is... immense...
laurentius

Re: Pettureita joka leirissä.

Kiitos Wham. Muistutit minua tästä tarinasta. Tosiaan minulla on hieman jatkoa tähän. Sen hetkisissä kiireissä unohdin kokonaan tämän. Menenkin tästä samantien jatkamaan tarinaa. Oletan saavani sen loppuun tai siis valmiiksi ennen koulun loppua. Ja kyllä olen ottanut opikseni. Olen muutaman muun tarinan kirjoittanut tässä välissä ( Niitä ei tosin täältä löydy) ja olen omasta mielestäni saavuttanut hieman jotain uutta. Näette sitten.

Kiitos tack.

Ledit: Joo saatte sittenkin oottaa jatkoa jos se siis kiinnostaa :D . Sunnuntaina lähtö italiaan viikoksi ja en ole saanut tarinaa tarpeeksi pitkäksi vielä.
We are returned!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tarinat ja novellit”