Aloittelen tässä kohtapuoliin ystävieni kanssa neljättä pelikenttää. Ajattelimme tehdä kentän vaivalla ja huolellisesti, muutama kiinteä kukkula ja kenties jonkinlaista suota kiinteänä kenttään. Pöydästä tulee 4x6 eli 120x180 cm tai mahdollisesti vieläkin isompi.
Juuri näissä asioissa tarvitsisin hieman mielipiteitä ja ehdotuksia, kenties inspiraatiotakin. Eli: kuinka paljon kukkuloita kannattaa laittaa kiinteänä pöydälle? Suunnittelin muutamaa isoa ja laakeaa kukkulaa, ilman mitään suurempia taktisia etuja kummallekaan pelaajalle. Jokea ei ole suunnitelmissa toteuttaa, se hallitsee hieman liikaa pelikenttää ja pelejä. Suota sen sijaan olimme suunniteleet. Ei mitään massiivista kuoppaa mutta jonkin verran (n. 1cm) alempana olevaa maata, jossa on kosteikkoa. Pelillisesti ihan open terrain mutta törkeän hyvän näköistä jos onnistuu tekemään hyvin.
Kentän ajattelimme päälystää aluksi hiekalla, joka maalataan ruskeankellertäväksi. Tähän päälle länttäämme flokkia ja ruohojauhetta sekaisin suurimmalle osalle aluetta. Ruohomattoakin löytyy, mutta en ole varma sen soveltuvuudesta muun ruohon kanssa. Olen kuullut, että kannattaa koko komeuden päälle ruiskuttaa rankasti laimennettua erikeepperiä, onko muilla kokemuksia tästä?
Erityisesti kaipaisin kokemuksien lisäksi inspiroivia linkkejä mikäli tulee mieleen sillä kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa...
Pelipöydän valmistus.
Pelipöydän valmistus.
Viimeksi muokannut Late M, To 23.11.2006 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pelipöydän valmistus.
Tuo pitää muuten paikkaansa. Kannattaa pistää aluksi se hiekka siihen, ja ne paikat missä ei ole hiekkaa kannattaa päällystää erikeepperillä, ja sitten pohjamaalata hiekka, ja sen päälle Drybrushata maalia, itse olen sitä kikkaa käyttänyt aika paljon, pysyy hiekka paremmin kiinni ja on muihin kiinteään maastoon sitten pohjamaali. Ja hiekan maalaamisen jälkeen sit pistetään halutessaan lakka pintaan, spaylakalla ohuina kerroksina tai purkkilakkana. Tai jos et halua pohjamaalata hommelia, niin sitten vaan lakkaa tai laimennettua erikeepperiä siihen päälle, pysyy hiekka huomattavasti paremmin kiinni.Lateksimajava kirjoitti: Olen kuullut, että kannattaa koko komeuden päälle ruiskuttaa rankasti laimennettua erikeepperiä, onko muilla kokemuksia tästä?
Re: Pelipöydän valmistus.
Kiinteä maasto vähentää aina vaihtoehtojen määrää modulaariseen verrattuna ja on luultavasti vaikeampi varastoida, eli siltä osin kyseessä on askel huonompaan päin. Tälle ratkaisulle pitäisi siis olla jokin perustelu, joka tukee valintaa. Itse näkisin näin yleisesti kaksi merkittävää perustelua kiinteän maaston käytölle:Lateksimajava kirjoitti:Juuri näissä asioissa tarvitsisin hieman mielipiteitä ja ehdotuksia, kenties inspiraatiotakin. Eli: kuinka paljon kukkuloita kannattaa laittaa kiinteänä pöydälle?
- Luontevampi mallinnus. Kun kukkulat ovat pöydässä kiinteästi, niiden rajat voi häivyttää siististi. Vielä selkeämmin asia tulee ilmi esimerkiksi jokien, soiden ja muiden upotettujen elementtien kohdalla. Näistä kannattaa ottaa kaikki ilo irti ja panostaa siis mahdollisimman paljon realistisiin maaston muotoihin.
- Elementit, joita harvemmin tulisi tehtyä irrallisina. Joskus on käynyt mielessä väsätä pöytä, jolla olisi koko kentän mittaisia harjuja tai pelkkää ylämäkeä toiseen suuntaan. Silloin peli ei ole samalla tavalla reilu kuin karvalakki-pitched symmetrisellä maastolla, mutta toisaalta se tarjoaa hyvät mahdollisuudet pelin teemoittamiseen ja erikoisempiin skenaarioihin. Harvemminhan sotiminen on täysin reilua. Ylärinnettä puolustavalla on merkittäviä etuja. Jotta pelistä tulisi mielekäs, maaston tarjoamaa etulyöntiasemaa voi kompensoida vaikka lisäpisteillä, sivustahyökkäyksellä, erikoiskalustolla ja niin edespäin.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Kysymyksessä on vielä sellainen ilo kuin 6v aikaisen pelikaverin tyhjä autotalli, joten säilytys ei tule olemaan ongelma. Eivät valmiit tai irtonaiset kukkulat ole kovin kauniita, joten todennäköisesti ainakin teemme suhteellisen suuria kukkuloita kentälle pari tai kolme.
Mutta näitä linkkejä. Muutamasta osoitteesta olen jo kurkkinut mutta mitään showcase terrainia ei ole osunut silmään. Eli mikäli on joku sivusto mielessä niin minä ja kenties joku muukin arvostaisi sen näkemistä.
Mutta näitä linkkejä. Muutamasta osoitteesta olen jo kurkkinut mutta mitään showcase terrainia ei ole osunut silmään. Eli mikäli on joku sivusto mielessä niin minä ja kenties joku muukin arvostaisi sen näkemistä.