Siistit figut => surkeat pelissä. MIKSI?!?
Siistit figut => surkeat pelissä. MIKSI?!?
Itselläni kun on jo kaksi armeijaa lähes valmiiksi maalattu, olen katsellut muita armeijoita tausta-ajatuksena hankkia pieniä kokoonpanoja maalatakseni hienoja figuja, mutta kuitenkin myös pelatakseni pieniä pelejä.
Olen huomannut, että hyvin usein hienoilla figuilla on surkea hinta-laatusuhde, eli toisin sanoen ovat huonoja pelissä.
MIKSI NÄIN?!? ...rrkele
Onko tämä jokin sairas salajuoni saada myydyksi myös rumempia, epäonnistuneempia figuja, koska ne ovat parempia pelissä?
Esimerkkejä minun mielestäni hienoista, mutta huonoista figuista:
Eldarien bansheet
Marineiden sniper-scoutit
Lizardmaneilla carnosaurus
Kääpiöillä slayerit
Ogreilla Maneaterit (etenkin se ninja on magee)
Dark elfeillä witchit.
Nämä näin äkkiseltään. Tuleeko muita mieleen?
Eipä tässä sen ihmeempiä. Teki vain mieli avautua...
Olen huomannut, että hyvin usein hienoilla figuilla on surkea hinta-laatusuhde, eli toisin sanoen ovat huonoja pelissä.
MIKSI NÄIN?!? ...rrkele
Onko tämä jokin sairas salajuoni saada myydyksi myös rumempia, epäonnistuneempia figuja, koska ne ovat parempia pelissä?
Esimerkkejä minun mielestäni hienoista, mutta huonoista figuista:
Eldarien bansheet
Kääpiöillä slayerit
Ogreilla Maneaterit (etenkin se ninja on magee)
Dark elfeillä witchit.
Nämä näin äkkiseltään. Tuleeko muita mieleen?
Eipä tässä sen ihmeempiä. Teki vain mieli avautua...
- Pariahs
- Tyrkkyjen Reavenerit (tai mitä olikaan, uudesta kirjasta ei tietoa)
- Enginseerit
Noi tuli nopeesti mieleen. Esimerkiksi Enginseer IG:llä olisi aivan mahtava, jos hintaa olisi joku 20 pojoa, sitten se voisi hyppiä takalinjoissa mahtavalla figullaan, jollain olemattomalla tsäännssillä korjaillen tankkeja tms. Mutta pitihän sekin sitten ryssiä.
BTW, marineiden snipuscoudet on aivan ykkösiä.
- Tyrkkyjen Reavenerit (tai mitä olikaan, uudesta kirjasta ei tietoa)
- Enginseerit
Noi tuli nopeesti mieleen. Esimerkiksi Enginseer IG:llä olisi aivan mahtava, jos hintaa olisi joku 20 pojoa, sitten se voisi hyppiä takalinjoissa mahtavalla figullaan, jollain olemattomalla tsäännssillä korjaillen tankkeja tms. Mutta pitihän sekin sitten ryssiä.
BTW, marineiden snipuscoudet on aivan ykkösiä.
- figunarkki
-
hyytelöperuna
Listaa löytyy ja suurin osa koki kolauksen juuri sääntöuudistusten myötä tai jäivät uusien tehokkaampien julkaisujen alle.
Griffinien Duellistit
Cynwällien Asadarit
Drunejen Persecutorit
Iso osa Urakenien Goblineista
Hordesin puolelta surettaa Pyre Trollin kohtalo. Halpa ja kiva animus, mutta muutoin vähäsen surullinen tapaus.
Onneksi pelataan tyylikkäillä figuilla ja listoilla, tehokkuus tulee toisena, vai mitä? Itse saan kipinän listan tekoon juurikin figujen puolelta ja inspiroi paljon enemmän maalata listallinen figuureja joista tykkää. Omaa iloa polkee usein muiden pelaajien minmax listat, jotka polkevat armotta tällaiset fiilislistat. Onneksi hyvissä figupeleissä tällaisia minmax listoja harvemmin näkee, kun ideana on pitää hauskaa, sekä ylipäätänsä pelimekaniikka estää tällaisen toiminnan.
Usein huomaan toivovani, että pelin kehittäjät uudistaisivat jonkin figun säännöt lähemmäs ulkonäöllistä ja fluffillista puolta. Tympeää miten eliiteistä eliitein onkin vain "ihan jees" tositoimissa.
Griffinien Duellistit
Cynwällien Asadarit
Drunejen Persecutorit
Hordesin puolelta surettaa Pyre Trollin kohtalo. Halpa ja kiva animus, mutta muutoin vähäsen surullinen tapaus.
Onneksi pelataan tyylikkäillä figuilla ja listoilla, tehokkuus tulee toisena, vai mitä? Itse saan kipinän listan tekoon juurikin figujen puolelta ja inspiroi paljon enemmän maalata listallinen figuureja joista tykkää. Omaa iloa polkee usein muiden pelaajien minmax listat, jotka polkevat armotta tällaiset fiilislistat. Onneksi hyvissä figupeleissä tällaisia minmax listoja harvemmin näkee, kun ideana on pitää hauskaa, sekä ylipäätänsä pelimekaniikka estää tällaisen toiminnan.
Usein huomaan toivovani, että pelin kehittäjät uudistaisivat jonkin figun säännöt lähemmäs ulkonäöllistä ja fluffillista puolta. Tympeää miten eliiteistä eliitein onkin vain "ihan jees" tositoimissa.
Hyytelöperuna oikeastaan tiivistikin asian.
Itse otan listoihin siisteimmät figut ja sitten huomataan, että peliteho on huonompi kuin muilla. No ei se mitään näillä mennään, tärkeämpää, että armeija on figuiltaan mielekäs eikä tarvitse hampaat irvessä ja perseruvella maalata niitä 15 koko tuotannon ruminta tankkia ja 300 sinkomiestä, koska ne nyt vaan sattuu olemaan pelillsesti parhaita.
Itse otan listoihin siisteimmät figut ja sitten huomataan, että peliteho on huonompi kuin muilla. No ei se mitään näillä mennään, tärkeämpää, että armeija on figuiltaan mielekäs eikä tarvitse hampaat irvessä ja perseruvella maalata niitä 15 koko tuotannon ruminta tankkia ja 300 sinkomiestä, koska ne nyt vaan sattuu olemaan pelillsesti parhaita.
Yllämainittujen kolmen ongelmahan on, ettei turnausympäristö vielä ollut niitä suunnitellessa muotoutunut nykyiseen muotoonsa. Esim. mekaanikothan rokkaavat, jos peli kestää tarpeeksi pitkään.Murhe kirjoitti:Onhan tätä listaa:
Khadorin battle mechanics (tuntuvat olevan olemassa vain Karchevia varten),
Cygnarin sentinel light warjack,
Menothin repenter,
sekä kovasti parjattu Phoenix guard suurhaltioilla.
Pelistä riippumattomampana yhteisenä nimittäjänä olisi helppo nähdä, että yksikölle kasataan erikoissääntöjä, jotka ovat hyödyllisiä vain erittäin harvoissa tilanteissa, vaikka sinäällään hyviä sääntöjä olisivatkin. Pistehinta kun sitten laitetaan sen mukaiseksi, että kaikesta maksetaan suhteessa muihin, niin päädytään helposti tilanteeseen, jossa valmistunut yksikkö on törkeän ylihintainen suhteessa siihen, miten usein sen erikoiskyvyistä pääsee oikeasti hyötymään.
Yleensähän hienot figut taasen tuppavat olemaan juurikin noita spesiaalimpeja yksiköitä, joten ovat sitten ehkä siksi kaikkein potentiaalisimpia uhreja yllämainitulle pisteytysongelmalle.
Toisaalta, oma menestykseni peleissä on yleensä ollut ihan siedettävä, vaikka armeijoideni kasaus perustuu melko puhtaasti figujen ulkonäköön. Eli enpä ole vielä kertaakaan onnistunut täysin pelimenestystäni tärvelemään, vaikken ole niitä tehokkaimmiksi miellettyjä yksiköitä välttämättä koskaan omistanut. Ansaitseepahan vastustajan kunnioituksen, kun murjoo hänet leppoisalla fluffilistalla maanrakoon... (Ja kun karvas tappio kolkuttelee ovella, ei kovan pelaajan maine kärsi, kun näkeehän vastustajakin, ettei nyt oltu millään totisella listalla pelaamassa. ;)
- Githgulcag
Ehei! Mortarit on ihan tehokkaita. Varsinkin heikolla LD:llä varustettuja joukkoja vastaan.figunarkki kirjoitti:Mortarien kohtalo myös harmittaa. Harvinaisen tyylikkäitä ja harvinaisen huonoja.
Yleensä ottaen IG:n joukot on pääosin pelissä roskaa. Tärkeintä on kuitenkin se, että ne ovat tyylikästä roskaa
-Eldar Harlequins
-Chosen Chaos Knights
-Hellcannon
-Night goblin fanatics (ainakin ne vanhemmat)
-40K Daemonettes
-Falcon
Siinä listan tynkää hyvistä JA hienoista figuista. Tyyli on tosin aina makuasia.
-Black knights
-Knightly orders
-Chaos Ogres
-Minotaurs
-GW:n muovinen lohikäärme
Siinä taas listaa hyvistä ja rumista figuista.
En usko hyvyydellä ja hienoudella olevan mitään korrelaatiota.
-Chosen Chaos Knights
-Hellcannon
-40K Daemonettes
-Falcon
Siinä listan tynkää hyvistä JA hienoista figuista. Tyyli on tosin aina makuasia.
-Black knights
-Knightly orders
-Chaos Ogres
-Minotaurs
-GW:n muovinen lohikäärme
Siinä taas listaa hyvistä ja rumista figuista.
En usko hyvyydellä ja hienoudella olevan mitään korrelaatiota.
Galleriaan pääsee tästä.
- Oikolukuhirvi
- Viesti:
Ööö...Eldarien Harlekiinit on ihan sikahyviä, kuten myös 40k:n daemonettet, Falcon ja ei ne Night Goblin Fanaticitkään huonoja ole. Hellcannon on vähän niin ja näin.Rejector kirjoitti:-Eldar Harlequins
-Chosen Chaos Knights
-Hellcannon
-40K Daemonettes
-Falcon
Griffon on suomeksi griippi tai aarnikotka. "Griffoni" on tarmokas, vankka ja maatiaismaiselta vaikuttava koirarotu.
Ja pointti oli?Oikolukuhirvi kirjoitti:Ööö...Eldarien Harlekiinit on ihan sikahyviä, kuten myös 40k:n daemonettet, Falcon ja ei ne Night Goblin Fanaticitkään huonoja ole. Hellcannon on vähän niin ja näin.Rejector kirjoitti:-Eldar Harlequins
-Chosen Chaos Knights
-Hellcannon
-40K Daemonettes
-Falcon
Galleriaan pääsee tästä.
- figunarkki
- Terminator Sergeant
Re: Siistit figut => surkeat pelissä. MIKSI?!?
mikään näistä ei ole huono. Bansheet vaativat käsittelytaitoa mutta tekevät julmaa jälkeä guidetettuna Doomattuun yksikköön.the_Tuomas kirjoitti: Eldarien bansheet
Kääpiöillä slayerit
Sniper-scoutit on ainoa järkevä käyttötarkoitus niille ja kyllähän siinä se pinningi on.
Carnosauruksella olen itse ainakin rymistellyt bretonnialaisista, haltioista ja vampyyreista läpi.
Slayerithan voivat pitää yhden kokonaisen sivustan pystyssä yksinää olettaen ettei niitä ammuta paloiksi.
Think of the rivers of blood spilled by all those generals and emperors so that, in glory and triumph, they could become the momentary masters of a fraction of a dot.
- Carl Sagan
- Carl Sagan
On mariineissakin omaa tyyliänsä, jos joku viitsii panostaa maalaukseen tai muokata asentoja. Sen sijaan se tavallinen punaisten-, sinisten-, tai mustienmariinien invaasio on vain saman jo nähdyn toistoa.figunarkki kirjoitti:Ei niin, mutta rumuudella ja hyvyydellä on. Esim marinet on helvetin rumia ja typerännäköisiä figuja. Suorastaan floppeja. Mutta silti niitä myydään aivan helvetisti ympäri maailmaa.Rejector kirjoitti: En usko hyvyydellä ja hienoudella olevan mitään korrelaatiota.
- Terminator Sergeant
- The Captain
- Valvoja
Re: Siistit figut => surkeat pelissä. MIKSI?!?
Sinulta puuttuu uskoa figuihisi. Jos luotat niihin, annat niille arvoisensa haasteen ja annat niiden näyttää, mihin ne pystyvät, niin kyllä ne myös suorittavat.the_Tuomas kirjoitti: Olen huomannut, että hyvin usein hienoilla figuilla on surkea hinta-laatusuhde, eli toisin sanoen ovat huonoja pelissä.
MIKSI NÄIN?!? ...rrkele
Minulla poikkeuksen muodostavat vm. 1990 Striking scorpionit. Edelleen yksiä GW:n parhaista figuista ikinä, ja paperilla suorastaan mainioita sotureita, mutta alisuorittavat pelissä joka hemmetin kerta. No ovat ne joskus pyyhkineet tuplasti oman pistemääränsä verran nidejä kentältä, mutta parin vuoden takaisessa Ropeconin turnauksessa ne hävisivät lähiksessä gretchineille...
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Eikös duelisteille ole "korvaava" kortti griffinien pakassa? Sitäpaitsi niistä saa korvertoitua jestereitä Cadwalloniin, jotka ovat taas huomattavan kovia vaikka paperilta näyttävätkin.hyytelöperuna kirjoitti:Listaa löytyy ja suurin osa koki kolauksen juuri sääntöuudistusten myötä tai jäivät uusien tehokkaampien julkaisujen alle.
Griffinien Duellistit
Cynwällien Asadarit
Drunejen Persecutorit
Asadarit puolestaan tulivat järkevämmiksi 3.5:n myötä. Khidarymit taitavat silti olla yhä parempi valinta.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Näinhän ne. Toisaalta 6pts lisää asadariin verrattuna saa +1 melkeen joka stattiin, pistoolin ja steadfastin, menettäen feintin. On se kovempi, mutta jos ei ole pisteitä niin minkäs teet.Silveri kirjoitti:
Asadarit puolestaan tulivat järkevämmiksi 3.5:n myötä. Khidarymit taitavat silti olla yhä parempi valinta.
Hassua lukea tätäkin topikkia. Ihmiset heittelevät minusta hienoja yksiköitä ja sanovat huonoiksi, tai toisinpäin. Hienous on henkilökohtaista, "hyvyys" tilanneriippuvaista, ainakin tiettyyn rajaan asti.
Ei se nyt niin listan päälle. Monta turnauksien top listaa on nähty ihan tavallisella ja ei niin tehohakuisella kokoonpanolla. Jos osaa taktikoida eikä tee paljon virheitä, pärjää kyllä niillä hienoilla ja huonoillakin figuilla. 
Olen todistanut ihan livenä, kuinka jalkaväkipainotteinen Chaos kuormuttaa SAD listaa mennentullen, josta päästäänkin siihen hienon figun ja huonon pelitehon inkarnaatioon:
Warrior of Chaos
Olen todistanut ihan livenä, kuinka jalkaväkipainotteinen Chaos kuormuttaa SAD listaa mennentullen, josta päästäänkin siihen hienon figun ja huonon pelitehon inkarnaatioon:
Warrior of Chaos