Kukkulan teko
-
Kääpiö Jani89
-
Skaven Lord
Tuohon hiekkapäällysteeseen:
Minulla oli aikoinaan koko pelipöytä+kummut hiekkapäällysteisiä, vihreäksi maalattuna. Näytti ihan hienolta... Pelikäytössä se oli kyllä niin susi ettei toista. 40K pelit sujui kyllä ilman suurempia ongelmia, mutta FB:ssä trayt eivät millään meinanneet liikkua ilmiömäisen suuren kitkan takia. Ja ilman traytä yksikköä ei voinut työntää pyödällä ollenkaan. Eli tyylillä on haittansa.
Minulla oli aikoinaan koko pelipöytä+kummut hiekkapäällysteisiä, vihreäksi maalattuna. Näytti ihan hienolta... Pelikäytössä se oli kyllä niin susi ettei toista. 40K pelit sujui kyllä ilman suurempia ongelmia, mutta FB:ssä trayt eivät millään meinanneet liikkua ilmiömäisen suuren kitkan takia. Ja ilman traytä yksikköä ei voinut työntää pyödällä ollenkaan. Eli tyylillä on haittansa.
Phil Kelly says "No!"
..........
Se pitää flokittaa !!!!
se flokkaaminen on se kalliimpi, kun taas hiekotus halvempi vaihtoehto
mutta riippuu kumpaan tarkotukseen tuo tulee fb:een vaiko 40k:hon...
ei kai se niinpaljon voimaa vaadi jos pikkasen nostelee niitä treytä,uskoisin että ne kestää sen nostelun mutta se on taas eri asia mitä yksikköä rupee nosteleen
.Mieti itse kumpi vaihtoehto tuntuu paremmalt. itseni puolesta kotikonstit kunniaan! ja eikun kukkulaa hiekottamaan 
mutta riippuu kumpaan tarkotukseen tuo tulee fb:een vaiko 40k:hon...
ei kai se niinpaljon voimaa vaadi jos pikkasen nostelee niitä treytä,uskoisin että ne kestää sen nostelun mutta se on taas eri asia mitä yksikköä rupee nosteleen
Tuo hiekkapäällyste ei ole kiva jos pelaa maalatuilla figuilla ja on vielä käyttänyt niissä aikaakin. Sillä hiekalla on paha taipumus vaurioittaa maalipintaa ukkojen kaatuillessa.
Mä varmaan joko liimaisin gw:n pelimattoa sen mäen päälle tai sitten static grassaisin/flokkaisin.
Mä varmaan joko liimaisin gw:n pelimattoa sen mäen päälle tai sitten static grassaisin/flokkaisin.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Veteen sekotettua erikeepperiä ruohomaton pohjalle niin että se on taipuisaa ja sitten liimaat sen siihen! et parempaa saa!VJ kirjoitti:Tuo hiekkapäällyste ei ole kiva jos pelaa maalatuilla figuilla ja on vielä käyttänyt niissä aikaakin. Sillä hiekalla on paha taipumus vaurioittaa maalipintaa ukkojen kaatuillessa.
niih.
-
Gandalf The White
Käyttäisin tuohon tarkoitukseen halvempia mattoja kuin GW:n... itselläni on muistaakseni joku "Nitro Gaming Mat" joka maksoi vähän reilut 10€... tosin se ei ole yhtä iso kuin GW:n matto. Itse alustaksi sitten se GW:n oma.VJ kirjoitti:Tuo hiekkapäällyste ei ole kiva jos pelaa maalatuilla figuilla ja on vielä käyttänyt niissä aikaakin. Sillä hiekalla on paha taipumus vaurioittaa maalipintaa ukkojen kaatuillessa.
"I come back to you now... At the turn of the tide"
-
Stenvall
-
Gandalf The White
Voisko joku kertoa hieman lisää tuosta finnfoamista? Kun en ole hirveän hyvin perillä tuosta aineesta joten olisin kiitollinen jos joku hitusen selventäisi...
Tiedän siis että se on semmoista styroksin tapaista vissiin sinistä ainetta jota saa rautakaupasta ja joka soveltuu kukkuloiden ym. tekoon...
Mutta mikä on suunnilleen minimäärä joka pitää ostaa(rautakaupat tuntien ne ei myy hirveen pienissä erissä)? Mitä maksaa? Millä sitä on paras työstää?
Tiedän siis että se on semmoista styroksin tapaista vissiin sinistä ainetta jota saa rautakaupasta ja joka soveltuu kukkuloiden ym. tekoon...
Mutta mikä on suunnilleen minimäärä joka pitää ostaa(rautakaupat tuntien ne ei myy hirveen pienissä erissä)? Mitä maksaa? Millä sitä on paras työstää?
"I come back to you now... At the turn of the tide"
Kaikkein paras ja käytössä mukavin/kestävin vaihtoehto on sahata sopivan vahvuisesta leveästä lankusta/puulevystä sopivan muotoinen kappale ja vetää esim. tasohöylällä reunat loiviksi (mieluiten niin että jampat pysyvät rinteessäkin pystyssä). Koko komeus hiotaan sileäksi ja maalataan pelipöydän väriseksi. Ei flokit varise, on taatusti pohjasta tasainen, ei käytännössä voi hajota.. Ei välttämättä kaunein mahdollinen jos pelaa jollakin "karvamatolla" mutta esim. sileällä maalatulla pöytälevyllä aivan ehdoton.
Mikä ei tapa, ärsyttää!
Finfoam
Itselläni on valkoista (ehkä hieman kellertävää) finfoamia eipä muuta saanut kotipaikkakuntani (Laitilan) rautakaupasta.Gandalf The White kirjoitti:Voisko joku kertoa hieman lisää tuosta finnfoamista? Kun en ole hirveän hyvin perillä tuosta aineesta joten olisin kiitollinen jos joku hitusen selventäisi...
Mutta maastoon tekoon tuo ainakin on oivallista. Kestävempää kuin styroksi eikä siinä ole niitä ärsyttäviä rakeita joista styroksi koostuu. Finfoam myös kestää paremmin spray maaleja, jolloin maalauskin on helpompaa.
Leikkaaminen ilman kuumalankaleikkuria tai jotain vastaavaa voi tosin osottautua hankalaksi. (Itse käytän pistosahaa jossa on kuumentumiseen perustuva terä, taisi olla ihan styroksin leikkaamiiseen tarkoitettu.) Kun tavallinen saha jätti ainakin minulla reunan todella epätasaiseksi. Terävällä puukolla tuosta sai jotain irti mutta terä oli entinen pienen viiltelyn jälkeen.
Olen kuullut että erittäin ohutta hiekkapaperia voi käyttää styroksiin (en mene tästä takuuseen). finfoamia suosittelen myös minä..
Kun viimeksi osti paikallisesta k-raudasta, ni makso sellanen 2cm paksu 60cm-200cm palanen noin 7 euroa. Mitä sen käsittelyyn tulee, ni itse käytän mattoveistä. ja veistelyn jälkeen sitten hiekkapaperilla vähän tasottelee, jos on tullu kämmejä veitsen kanssa.
Hieman kuollut aihe, mutta laitan nyt kommentin noihin pariin viimeiseen viestiin kun kokemusta hieman on.
Eli, hiekkapaperi toimii styroksin kanssa. Minulla on sellaista 100 vahvuista hiekkapaperia (lienee melko normaali hienous) ja pakkauslaatikosta parempaan talteen otettua styroksia. Olen nyt sahannut pari pienen kukkulan muotoista palaa styroksista, hionut niistä sekä reunat että päälyosan ja sen jälkeen spraymaalannut ne. Tulos on ihan hyvä, joskaan se tuskin kelpaa pitempään tai hartaammin miniatyyrejä harrastaneelle. Vaiheita koko hommassa oli kokonaista kolme kappaletta ja ne ovat erittäin nopeita. Tällä tyylillä tehdyt kukkulat luultavasti kelpaavatkin hyvin aloitteleville ja ehkä hieman kokeneemmillekin pelaajille, sekä ovat kohtuullisen halpoja ja erittäin helppoja tehdä. Kyllä ne varmaan "hardcore"-pelaajillekin kelpaavat hyvin päällystettyinä.
1. Sahaa sopiva pala styroksia, piirrä jollain terävällä päälle kukkulan muoto (suunnilleen) ja sahaa tätä viivaa pitkin sahaa hieman kallellaan pitäen (etteivät kukkulan seinät ole pystysuoria). Itse olen nyt tehnyt nopeasti kaksi pientä, noin kämmenen kokoista kukkulaa. Sahana käytin lehtisahan tapaista askartelusahaa ja kukkulan muodot vedin tikalla. Aikaa menee ehkä minuutti tai kaksi kukkulan koosta riippuen.
2. Hio kukkula sileäksi hiekkapaperilla. Tässä vaiheessa pienet virheet sahatessa on myös helppo korjata. Aikaa menee enemmän kuin sahatessa jos haluaa tyydyttävää jälkeä. Kukkulan terävät ylä- ja alareunat kannattaa pyöristää (tein itse kertavedot alareunaan ja hieman enemmän yläreunaan), sillä ne tulevat luultavasti pyöristymään viimeistään kukkuloita käytettäessä. Hio kukkulan sivuja ja yläosaa kunnes niistä ei enää erota niitä palloja ja muita vastaavia osia mistä styroksi koostuu. Voimaa ei tarvitse juuri käyttää.
3. Maalaa/päällystä/lakkaa/liimaa kukkula. Ihan miten itse haluat. Itse valitsin helpon tien ja käytin spraymaalia. Ensin hyvin ohut kerros maalia pintaan että se ei syövytä kukkulaa, sen jälkeen toinen paksumpi kerros ja vielä kolmas kerros jos siltä tuntuu/näyttää. Tulos näyttää ihan tarpeeksi hyvältä ainakin itselleni ja aikaa menee lähinnä maalin kuivumista odotellessa (missä ajassa ehtii tehdä kymmenen kukkulaa lisää ja laittaa ne maalaukseen). Styroksi ei edes syöpynyt juuri ollenkaan. Itse en edes erota mitään merkkejä siitä, tosin hiomajäljet saattavat peittää ne (hiomajäljet = pientä viivoitusta kukkulan pinnassa, tekee kukkulasta oikeastaan vain paremman näköisen).
Muutamia jälkikommentteja:
-hiekkapaperi voisi olla astetta tai kahta hienompaa
-normaali puusaha ei oikein toimi, käytä vaikka rauta-, lehti- tai askartelusahaa
-styroksista irtoaa paljon pientä palaa, varsinkin hiottaessa, ja se tarttuu ikävästi vaatteisiin (puhaltamalla irtoaa aika hyvin) = älä käsittele styroksia sisällä, älä vedä "styroksipölyä" henkeen (en tiedä onko tuo vaarallista ja en varsinkaan aio kokeilla)
-kukkulat ovat hyvin kevyitä, ehkä jonkinlainen paino pohjaan tai vastaavaa?
-spraymaalina käytin jotain halpaa tavaraa mitä ostin Säästöpalvista (halpahalli/säästöpalvi, samanlaisia liikeitä luultavasti löytyy lähes joka kaupungista), 5 euroa pullo taitaa olla jo ylihintaa
-ei välttämättä toimi yhtä hyvin "normaalin" styroksin kanssa, kannattaa etsiä sellaista mitä televisio/mikro/tietokone pakkauksissa käytetään
Eli, hiekkapaperi toimii styroksin kanssa. Minulla on sellaista 100 vahvuista hiekkapaperia (lienee melko normaali hienous) ja pakkauslaatikosta parempaan talteen otettua styroksia. Olen nyt sahannut pari pienen kukkulan muotoista palaa styroksista, hionut niistä sekä reunat että päälyosan ja sen jälkeen spraymaalannut ne. Tulos on ihan hyvä, joskaan se tuskin kelpaa pitempään tai hartaammin miniatyyrejä harrastaneelle. Vaiheita koko hommassa oli kokonaista kolme kappaletta ja ne ovat erittäin nopeita. Tällä tyylillä tehdyt kukkulat luultavasti kelpaavatkin hyvin aloitteleville ja ehkä hieman kokeneemmillekin pelaajille, sekä ovat kohtuullisen halpoja ja erittäin helppoja tehdä. Kyllä ne varmaan "hardcore"-pelaajillekin kelpaavat hyvin päällystettyinä.
1. Sahaa sopiva pala styroksia, piirrä jollain terävällä päälle kukkulan muoto (suunnilleen) ja sahaa tätä viivaa pitkin sahaa hieman kallellaan pitäen (etteivät kukkulan seinät ole pystysuoria). Itse olen nyt tehnyt nopeasti kaksi pientä, noin kämmenen kokoista kukkulaa. Sahana käytin lehtisahan tapaista askartelusahaa ja kukkulan muodot vedin tikalla. Aikaa menee ehkä minuutti tai kaksi kukkulan koosta riippuen.
2. Hio kukkula sileäksi hiekkapaperilla. Tässä vaiheessa pienet virheet sahatessa on myös helppo korjata. Aikaa menee enemmän kuin sahatessa jos haluaa tyydyttävää jälkeä. Kukkulan terävät ylä- ja alareunat kannattaa pyöristää (tein itse kertavedot alareunaan ja hieman enemmän yläreunaan), sillä ne tulevat luultavasti pyöristymään viimeistään kukkuloita käytettäessä. Hio kukkulan sivuja ja yläosaa kunnes niistä ei enää erota niitä palloja ja muita vastaavia osia mistä styroksi koostuu. Voimaa ei tarvitse juuri käyttää.
3. Maalaa/päällystä/lakkaa/liimaa kukkula. Ihan miten itse haluat. Itse valitsin helpon tien ja käytin spraymaalia. Ensin hyvin ohut kerros maalia pintaan että se ei syövytä kukkulaa, sen jälkeen toinen paksumpi kerros ja vielä kolmas kerros jos siltä tuntuu/näyttää. Tulos näyttää ihan tarpeeksi hyvältä ainakin itselleni ja aikaa menee lähinnä maalin kuivumista odotellessa (missä ajassa ehtii tehdä kymmenen kukkulaa lisää ja laittaa ne maalaukseen). Styroksi ei edes syöpynyt juuri ollenkaan. Itse en edes erota mitään merkkejä siitä, tosin hiomajäljet saattavat peittää ne (hiomajäljet = pientä viivoitusta kukkulan pinnassa, tekee kukkulasta oikeastaan vain paremman näköisen).
Muutamia jälkikommentteja:
-hiekkapaperi voisi olla astetta tai kahta hienompaa
-normaali puusaha ei oikein toimi, käytä vaikka rauta-, lehti- tai askartelusahaa
-styroksista irtoaa paljon pientä palaa, varsinkin hiottaessa, ja se tarttuu ikävästi vaatteisiin (puhaltamalla irtoaa aika hyvin) = älä käsittele styroksia sisällä, älä vedä "styroksipölyä" henkeen (en tiedä onko tuo vaarallista ja en varsinkaan aio kokeilla)
-kukkulat ovat hyvin kevyitä, ehkä jonkinlainen paino pohjaan tai vastaavaa?
-spraymaalina käytin jotain halpaa tavaraa mitä ostin Säästöpalvista (halpahalli/säästöpalvi, samanlaisia liikeitä luultavasti löytyy lähes joka kaupungista), 5 euroa pullo taitaa olla jo ylihintaa
-ei välttämättä toimi yhtä hyvin "normaalin" styroksin kanssa, kannattaa etsiä sellaista mitä televisio/mikro/tietokone pakkauksissa käytetään