En omista ohjekirjaa/mitään codexeja, ja aiempaa kokemusta pelistä ei ole. Tosin joitain pieniä asioita kyllä tiedän. Olen lukenut aiheesta ja koittanut saada jonkinlaista kokonaiskuvaa asioista
Warhammer 40k pelissä, mutta kuten moni muukin vasta-alkaja, koen monta asiaa hiukan monimutkaisina.
Olen itse juuri aloittamassa pelaamisen, kunhan saan vain hieman enemmän tietoa kasaan, kunnes alan kasata armeijaa, hankin ohjekirjan/tarvittavat codexit ja hankkimaan muuta oheistavaraa jota tarvitsen tai josta on muuten hyötyä.
Liitän tohon kasan kysymyksiä, joihin toivoisin saavani mahdollisimman monipuolisia vastauksia.
Vastauksia voi lähettää suoraan sähköpostilla mulle osoitteeseen **[email protected] ** ja tottakai niihin voi täälläkin vastata, jos jaksaa. Toinen varoitus, jos hermo ei kestä lukea ja vastata "kunnolla" niinkin helppoihin ja/tai "tyhmiin" kysymyksiin joita aion kysyä, tuskin kannattaa edes vaivautua, ettei pahoteta molempien mieliä
Okei, mennään niihin kysymyksiin seuraavana.
Maailmasta:
1. Kuinka tärkeää on tuntea Warhammer 40k historiaa ja maailmaa. Siis että auttaako se millään tasolla sääntöjen ja pelien valmisteluissa, vai onko se pelkkää bonusta muttei välttämätöntä?
2. Mikä olisi helpoin tapa hankkia tätä tietoa tästä maailmasta ja historiasta? Jos tiedät joitain linkkejä, anna palaa
3. Olisiko olemassa jotain nettisivua mistä löytäisin Warhammer"sanakirjaa"?
Sääntöasioita:
(vaikea aloittaa, kun koittaa saada asioita hiukan järjestyksessä ulos)
4. Ekana tulee mieleen, että mitä tarkoittaa Chapter? Kuten esim. Dark Angels on chapter (jos ymmärsin oikein)
5. Onko jokaisella "chapterilla" omat hahmonsa, vai jos ostan esimerkiksi spacemarine boxin, niin voinko päättää niiden olevan vaikka juuri Dark Angelseja?
6. Olen lukenut/tutustunut muutamaan collectors guide bookiin (näihin joissa kerrotaan figuista ja "chaptereista" jotain, jalöysin esimerkiksi Blood Drinkers successor chapterin, niin mikä tämä successor chapter on?
7. Onko kaikilla roduilla/armeijoilla useampia chaptereita?
8. Voinko käyttää pelissä useampaa eri chapteria saman-aikaisesti, ja mistä tiedän mitä voin käyttää ja minkäkin kanssa?
9. Onko figuni/hahmoni maalattava juuri tuon chapterin väreillä, ja kuinka paljon muutoksia värityksessä saa/kannattaa tehdä?
10. Jossain forumeillanne luin, että voi tehdä itse omia chaptereita, kuinka monipuolista tämä touhu on, ja kuinka vaikeaa/raskasta? Esim. nimeäminen, "traitit"? (en ole varma mitä sekin nyt taas tarkoitti ^^) Väritys (saanko tehdä värityksen aivan millaiseksi tahdon) kenen kanssa chapterini voi olla samaa aikaa pöydällä jne jne..
11. Imperial Guard ja Space Marines ovat molemmat "samalla puolella" voiko samassa pelissä omistaa molempia? ja onko muilla roduille/armeijoilla "liittoumia" tai jotain vastaavaa.
12. Onko joka "chapterilla" omat olkamerkkinsä, merkit autoissa/tankeissa ja bannerinsä? Mistä tiedän kuinka ne tulee maalata/valita "oikein"?
13. Sitten hiukan erilainen kysymys taas, luin joistain säännöistä, WWII? ja vanilla? mitä eroa näillä on, ja mistä tietää millä säännöillä sitä sitten otetaan yhteen?
14. Olen tutustunut myös Cities of Death kirjaseen, jossa oli myös jonkinlaisia sääntöjä, ovatko nämä säännöt tämän kaltaisissa kirjoissa paljonkin eroavia normaaleista, ja onko "flatille" ihan omat sääntönsä sitten?
15. Kuinka suuri peliälueen (pöydän) pitää olla, ja onko väliä kuinka terrain asetellaan?
16. Vielä hahmojen/koneiden tai jopa terrainin koristelusta, onko väliä, kuinka niitä koristelee esim. piikkilangoin, ruumiiden avulla, aseilla + muulla roskalla jota luultavasti jää joskus jäljelle tehdessä armeijaa?
17. Tiedän, että voin pelata "scenarioita", mutta mitä yleisimmin pelataan, juuri skenarioita, vai onko monen harhakuva aivottomasta sotaleikistä totta (kaks armeijaa ja kumpi ekana tuhoaa toisen, tarkoitan, ettei se nyt niin monipuolista pidemmän päälle edes olisi)?
18. kuka valitsee/järjestää skenariot, ovatko ne valmiiksi Games Workshopin tekemiä, tekevätkö pelaajat itse niitä, ja tapahtuuko se sääntöjen puitteissa?
19. Jos pelaan tänään skenarion jonkun hemmon kanssa ja ylihuomenna toisen jonkun muun kansa, vaikuttavatko nämä toisiinsa?
20. miten voin hyötyä skenariopalkinnoista?
21. Olen nähnyt myös jotain lappuja/"kortteja" joissa on jotain special skillejä, tai muuta erikoista, mitä nämä ovat ja mistä näitä saa? millaisia noppia tarttis hankkia, ja monta?
Pari muuta kysymystä:
22. Joitain aseita ei ilmeisesti saa boksien mukana, niin myydäänkö näitä erillisinä osina? entä muita kun aseita, esimerkiksi siirtojuttuja, merkkejä siis, tai vaikka joitain speciali tavaroita, jotka vain parantavat hahmon ulkonäköä?
23. Monta erilaista codexia olisi hyvä hankkia? enemmän kuin yksi?
Eiköhän tässä näin alkuun. Toivottavasti löytyy joku ystävällinen sielu joka jaksaa vastata näinkin turhauttavaan nippuun kysymyksiä
-Vari-