"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Aineet valumuottien ja valujen tekoon?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Hands_of_blue

Aineet valumuottien ja valujen tekoon?

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Terve taas,

Pitäisi valaa yksinkertaisia maastonrakennus osia omista skulpteista, lähinnä tiiliä, mukulakivikatua ja laatoitusta mutta ongelma on, että mistä tarvittavat aineet. Valumateriaaliksi käynee tavallinen valukipsi mutta jos jollain on tietoa paremmasta vaihtoehdosta niin ehdotuksia otetaan vastaan. Todellinen ongelma on siis muottien tekoon sopiva aine. Hirst artsin sivuilta löytyy loistavat ohjeet sekä muottien tekoon, että valuun ja ohjeissa suositellaan ainetta nimeltä "Silicone RTV moldmaking compound". Mahtaisiko tätä tai vastaavaa ainetta löytyä Suomesta ja jos ei löydy niin mistä tätä kannattaisi tilata? Tietysti jos omaatte loistavia vinkkejä muottien tai valujen tekoon niin niitäkin saa jakaa vaikka Hirstin artikkelit ovatkin varsin kattavia.

Tässä vielä linkki Hirst artsin sivuille kaikille valamisesta kiinnostuneille:
http://www.hirstarts.com/

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen.
Hands_of_blue

Älkää nyt väittäkö ettei kukaan täällä vala maastopaloja?
Jarva

Viesti Kirjoittaja Jarva »

Itse en ole ikinä kokeillut, mutta voihan sitä Green Stuffista yrittää skulptata valumuotteja. GS:hän kovettuu melko muovisen oloiseksi ja olettaisin siitä tehdyn muotin kyllä kestävän ja voihan sen päälle silloin tällöin suihkuttaa/sivellä maalia tai lakkaa, niin se GS:n pinta ei lähde kovin nopeasti kulumaan valuja tehdessä. Mitään tulikuumia valumössöjähän tuo GS ei kyllä kestä. Paljon GS:ää tällainen muottien teko tosin vaatii.

Tuosta valukipsistä ei ole kyllä mitään kokemusta, mutta uskoisin sen ajan kuluessa alkavan murenemaan, ellet sitten laita sille jotain kunnon suojakerrointa päälle.

Pitäisi kai itsekin kokeilla omien valumuottien tekoa ja kirjoittaa siitä jonkinlainen artikkeli, jos muutkin sotavasaralaiset olisivat innokkaita niitä omia muotteja tekemään.

Mistä aineesta sitten ne maastonpalasesi ja muottisi teetkin, niin onnea yritykseen.
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

http://www.ares-server.com/Ares/Ares.as ... t&ID=82083

Tuolta kaupasta löydät kaiken mitä tarvitset.
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Muottien tekemisestä ei ole kokemusta, mutta Hirstin palasia on kyllä tullut jonninverran valettua. Kovakipsiä on kulahtanut 20 kilon säkki siinä tohinassa, eikä sillä kovin montaa isompaa rakennusta tehdä.

Primodur 100 kovakipsiä suositeltiin jossain, ja sitä olen käyttänyt. Googlella löytää paikan jossa sitä myydään. Jos et asu Etelä-Suomessa, niin rahti maksaa saman verran kuin se 40kg kipsisäkki. No, siltikin se on halvempaa kuin askarteluliikkeiden pikkupussit. Sitä kipsiä nimittäin kuluu yllättävän isot läjät yhdenkin talon rakentamisessa.

Kipsipalojen valamisessa kannattaa uskoa niitä Hirstin sivujen ohjeita. Varsinkin se "wet water" valaminen on aika pakollinen, muutoin tulee isot kasat hukkapaloja.
Vesi/kipsi -suhteen löytää kokeilemalla. Itse teen siitä huomattavasti paksumpaa kuin mitä Hirstin sivuilla neuvotaan.

En usko että ne palaset murenevat kovinkaan herkästi. Varsinkin kun nehän on kertaalleen maalattu ja drybrushittu, sen uskoisin vielä lisäävän pintakestävyyttä.

Jos tiiliä, mukulakivikatua ja laatoitusta haluat valaa (viitaten ketjun 1. viestiin), niin justiinsa niitä muottejahan on Hirstillä valikoimassa isot kasat. Toimitus on nopeaa ja luotettavaa, eikä dollarin kurssikaan tällä hetkellä päätä huimaa.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Maelis kirjoitti:http://www.ares-server.com/Ares/Ares.as ... t&ID=82083

Löytyisiköhän euroopasta lähempää kenties jotain. Suomessa on sitäpaitsi kohtuullisen pitkä historia kumiteollisuudesta - luulisi lähempääkin löytyvän jotain. Erien koko puolestaan onkin sitten eri asia. Tarkoituksenani on ollut jo pitemmän aikaa selvitellä eri kumitehtailta heidän materiaalejaan, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Hands_of_blue

Maelis kirjoitti:http://www.ares-server.com/Ares/Ares.as ... t&ID=82083

Juu tuota katselin mutta mieluummin jostain lähempää tilaisin. Toisaalta jos halukkaita löytyy niin tuonnehan voisi ideoida jonkilaisen kimppatilauksen niin säästäisi postikuluissa. Tietysti sillä edellytyksellä, että jollain osallistujalla olisi mahdollisuus hoitaa maksu tuonne (maksutapoihin en vielä ehtinyt tutustua mutta vaatinee luottokortin?)
Hands_of_blue

Rakath kirjoitti:
Jos tiiliä, mukulakivikatua ja laatoitusta haluat valaa (viitaten ketjun 1. viestiin), niin justiinsa niitä muottejahan on Hirstillä valikoimassa isot kasat. Toimitus on nopeaa ja luotettavaa, eikä dollarin kurssikaan tällä hetkellä päätä huimaa.
Tarkoitus olisi kyllä tehdä muotitkin ihan itse.
Ruispöllö

Finfoam

Viesti Kirjoittaja Ruispöllö »

Jos haluat halpaa, kestävää ja melko helposti leikattavaa maastomateriaalia niin käy hakemassa lähimmästä rautakaupasta finfoamia. Minä suosittelisin semmoista. Paitsi tietysti jos haluat nimenomaan valaa.
Löytyy.
Hands_of_blue

Re: Finfoam

Pluton12 kirjoitti:Jos haluat halpaa, kestävää ja melko helposti leikattavaa maastomateriaalia niin käy hakemassa lähimmästä rautakaupasta finfoamia. Minä suosittelisin semmoista. Paitsi tietysti jos haluat nimenomaan valaa.
Kyllä, haluan nimenomaan valaa kuten ketjusta ehkä olisi käynyt ilmi jos sitä olisi viitsinyt lukea.
Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga »

Itse olen käytellyt Vinamold nimistä muottigeeliä, jota saa varmasti tilata aika moneen harrasteliikkeeseen.

Tavaraa on monta eri väriä, joilla jokaisella on käsitykseni mukaan eri ominaisuudet. Itselläni on punaista (koska se sattui olemaan ainoaa mitä hyllystä löytyi). Google tietää ominaisuuksista lisää.

Olen tehnyt omaan käyttöön muutamia erinäisiä muotteja jo valmiista objekteista, ja ainakin muotin tarkkuus on huipussaan. Nyt jokaisessa valussani on valusauma masterista jota en sen metalliselta pinnalta huomannut.
Lisäksi mitään irroitusaineita ei tarvitse käyttää. Geelissä on sitä jo itsessään (ja nyt siis puhun siitä punaisesta versiosta jälleen).

Tavara on paljon pehmeämpää kuin esim. Hirst Artsin muotit, mutta vielä ei ole minkään näköistä muotin tuhoutumista havaittavissa.
Lisäksi muottigeeli on uudelleenkäytettävää. Jos vanhaa muottia ei enää tule mihinkään käyttämään, voi sen lämmittää uudestaan ja tehdä uuden muotin.

Huono puoli tavarassa on että se pitää lämmittää 170 asteiseksi ennenkuin se sulaa, joten masterin materiaali pitää valita tarkkaan. GWmuovi ei kestä, metallit kestää, Green stuff kestää.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Hands_of_blue

Rutabaga:

Kuulosti ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta mutta kuumentaminen vähän epäilyttää, tuskin siitä ylivoimaista vaivaa on mutta tuo RTV kumi toimii ilman kuumentamista eli lienee hieman helpompaa käyttää. Mutta pistetään korvan taakse.
Hanska

Viesti Kirjoittaja Hanska »

RTV muottisilikonia saa ainakin harrasteesta. Pirun kallista vaan on, jotain 60e/kg joten ei tolla isoja juttja viitti tehdä. Sieltä saa myös muottilateksia joka jois riittää kipsivaluun. Itse valan polyesterihartsista kaikenlaista.
Wh40k 2nd edition rulebook kirjoitti:Remember that you're playing to enjoy a challenging battle with friends, where the spirit of the game is more important than winning at any cost.
Hands_of_blue

Hanska kirjoitti:...harrasteesta...
Missäs päin maailmaa tälläinen liike sijaitsee? 60€ kilosta on kyllä aika suolainen hinta mutta ei mikään ylitsepääsemätön koska muotit kuitenkin kestävät suhteellisen kauan. Ja kyllä kilosta aika monta muottia saa väännettyä.
Cait Sith

Viesti Kirjoittaja Cait Sith »

http://www.harraste.fi/ Tuolta löytyy hakemasi kauppa, Tampereella sijaitsee.
Hanska

Viesti Kirjoittaja Hanska »

Draven kirjoitti:Ja kyllä kilosta aika monta muottia saa väännettyä.
Saa kyllä. Ja jos isoja muotteja tekee niin voi vielä halventaa muottia vahvistamalla sitä ULKOAPÄIN tavallisella silikonilla. Eli ensin esineen päälle pieni kerros muottisilikonia ja sen päälle vielä tavan mössöä.
Wh40k 2nd edition rulebook kirjoitti:Remember that you're playing to enjoy a challenging battle with friends, where the spirit of the game is more important than winning at any cost.
Hands_of_blue

Cait Sith kirjoitti:http://www.harraste.fi/ Tuolta löytyy hakemasi kauppa, Tampereella sijaitsee.
Kiitti.
Eli ensin esineen päälle pieni kerros muottisilikonia ja sen päälle vielä tavan mössöä.
Kiitos myös sinulle tästä vinkistä, täytyy pistää korvan taakse.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”