konferttaus...
konferttaus...
Elikäs minua hieman askarruttaa tuo konffailu. Tarkoitan nyt siis, että miten niihin yleensä suhtaudutaan otteluissa? ja mitä perus juttuja pitäisi tietää ennen semmoistan kyhäilyn aloittmista?
Mietin tässä jo että josko kokeilisin kyhäillä tässä kuluvana vuonna dwarf lordin tai vastaavan tasoisen ukkelin.
toimiiko sitten vain periaatteella, että kyhäilen ukkelin ja otan lordin pisteet ja teen mahdollisesti ulkonäön kuinka huvittaa, mutta aseet mahdollisesti sen mukaan mitä voin laittaa ja sitten pelaan yleensä niillä samoilla pisteillä mitä olen sille suunnitellutkin (riimuja myöten) onko näihin edes olemassa rajoitteita?
ja toisinnakin onko muita mahdollisuuksia materiaalien suhteen, kuin finnfoami, uunissa kovettuva askartelu massa ja green stuff?
onko kukaan koittanut valaa ukkoja esim?
kertokaa ihmiset. koitin löytää täältä keskustelua joistakin peruasioista, mutta aika köykäselle vaikutti, olisin kovin iloinen jos asia nyt nosteittaisiin kunnolla pöydälle.
Mietin tässä jo että josko kokeilisin kyhäillä tässä kuluvana vuonna dwarf lordin tai vastaavan tasoisen ukkelin.
toimiiko sitten vain periaatteella, että kyhäilen ukkelin ja otan lordin pisteet ja teen mahdollisesti ulkonäön kuinka huvittaa, mutta aseet mahdollisesti sen mukaan mitä voin laittaa ja sitten pelaan yleensä niillä samoilla pisteillä mitä olen sille suunnitellutkin (riimuja myöten) onko näihin edes olemassa rajoitteita?
ja toisinnakin onko muita mahdollisuuksia materiaalien suhteen, kuin finnfoami, uunissa kovettuva askartelu massa ja green stuff?
onko kukaan koittanut valaa ukkoja esim?
kertokaa ihmiset. koitin löytää täältä keskustelua joistakin peruasioista, mutta aika köykäselle vaikutti, olisin kovin iloinen jos asia nyt nosteittaisiin kunnolla pöydälle.
Kun elämä tarjoaa sitruunan, niin turpa kiinni ja syö se.
-
Necron Loiri
Re: konferttaus...
Ei. En ole valanut, mutta mielessäni on ollut ajatus ns."kopioinnista".Hogerheim kirjoitti: onko kukaan koittanut valaa ukkoja esim?
Eli voisi hyvin onnistua, jos muotoilisi Das-massasta kasi saman kokoista levyä, painaisi figun ensin puoleen väliin asti toiseen ja sitten toinen levy kanneksi. Irota ukko välistä, kaiverra uoma vaikka ukon mahasta levyn reunaan. laita reunoihin liimaa ja ruuvvaa levyt yhteen.
Anna kuivua, kaada sulaa tinaa siitä uomasta, avaa levyt ota viila käteen ja ala hiomaan.
Siitä voisi syntyä ihan kivaa jälkeä teoriassa. En ole itse kokeillut mutta se voisi toimia.
Welcome to the jungle.
das-massa ei pidä detaileja ja kutistuu kuivuessaan
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
- Hands_of_blue
Fabassa on joka figulle vakiobasekoko, tämä on aiheuttanut monille wanhojen figujen käyttäjille harmaita hiuksia...Draven kirjoitti:Warhammer 40.000 Rulebook s. 6 "bases"saimon kirjoitti:Kerrotkos myös minullekin, missä noin sanotaan?Necron Lord kirjoitti:mutta saa olla isompi alusta.
Tämä tosiaan sitten 40k:ssa, fabassa lienee toisin.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
valaminen kannattaa noin yleisellä tasolla toteuttaa rtv-muottisilikonien kanssa, jolloin käytetystä laadusta riippuen valuaineena voi käyttää kipsiä, hartsia tai jopa metallia
ainut ongelma on, että tavara on pirun kallista
ainut ongelma on, että tavara on pirun kallista
hmm...
taidanpa asiaa hieman tutkia lisää, sekun tuntuu monia kiinnostavan. Itselläni on kuitenkin kokemusta kiviseppänä myös metallitöistä, niin rauta, hopea, kupari kuin pronssikin.
Ilmoittelen mahdollisista oikoreiteistä tai hyvistä ratkaisuista...
Tällä hetkellä tulee mieleen yksi tapa tehdä valuja mutta se on aika monimutkainen. Nimittäin siihen tarvitaan vaha hahmo.
Olisi siis hyvä olla muotti jolla tehdään vaha hahmoja niinkuin yllä puhuttiin metallisten tekemisestä. Sen jälkeen tarvitaan kipsiä. Kipsi laitetaan sitten vaha mallin päälle (jos jotakuta kiinnostaa enemmin yksityiskohdat, niin menetelmä on nimeltään valu kuusi, löytyypi netistä varmasti) eli vaha hahmot liitetään toisiinsa semmoiseen vaha tikkuun josta sitten muodostuu valukanava.
Kipsiä lopulta lämmitetään ja valutetaan näin vaha ulos.
lopulta sula matalli valutetaan muottiin (isommissa kuusissa on yleensä apuna tyhjiöpumppu ja muita vempaimia)
tämä saattaisi toimia mm. muutamalla hahmolla, hopeasepät tekevät tällä tekniikalla satoja pienesinetiä äärettömän yksityiskohtaisesti. (pitää vain ottaa huomioon kipsin laatu).
En mene takuuseen kuinka toimisi tinalla, mutta saatan itse kokeilla jossakin välissä.
Kipsi murtuu hieman kopauttamalla ja vedessa sekoittaen, tuhoamatta sen enempää juuri valettua hahmoa.
Ilmoittelen mahdollisista oikoreiteistä tai hyvistä ratkaisuista...
Tällä hetkellä tulee mieleen yksi tapa tehdä valuja mutta se on aika monimutkainen. Nimittäin siihen tarvitaan vaha hahmo.
Olisi siis hyvä olla muotti jolla tehdään vaha hahmoja niinkuin yllä puhuttiin metallisten tekemisestä. Sen jälkeen tarvitaan kipsiä. Kipsi laitetaan sitten vaha mallin päälle (jos jotakuta kiinnostaa enemmin yksityiskohdat, niin menetelmä on nimeltään valu kuusi, löytyypi netistä varmasti) eli vaha hahmot liitetään toisiinsa semmoiseen vaha tikkuun josta sitten muodostuu valukanava.
Kipsiä lopulta lämmitetään ja valutetaan näin vaha ulos.
lopulta sula matalli valutetaan muottiin (isommissa kuusissa on yleensä apuna tyhjiöpumppu ja muita vempaimia)
tämä saattaisi toimia mm. muutamalla hahmolla, hopeasepät tekevät tällä tekniikalla satoja pienesinetiä äärettömän yksityiskohtaisesti. (pitää vain ottaa huomioon kipsin laatu).
En mene takuuseen kuinka toimisi tinalla, mutta saatan itse kokeilla jossakin välissä.
Kipsi murtuu hieman kopauttamalla ja vedessa sekoittaen, tuhoamatta sen enempää juuri valettua hahmoa.
periaatteessa hyvä idea, muttei figupuolella toimi erityisen hyvin - useimmat käyttävät kuitenkin mallien tekemisessä jotain muuta kuin vahaa, kuten fimoa tai greenstuffia, jotka puolestaan eivät sula lämmitettäessä, jolloin kipsimuotti tuossa mielessä on aika lailla poissuljettu.
tästä vielä...
Niin siis unohdin sanoa, että vaha hahmojen muotit tehdään yleensä siis jostakin valmiista hopea korusta, joka pistetään valumuotin teko koneeseen) yksinkertaisuudessan korun päälle tulee jonkinlainen kumi (en ole varma materiaalista, mutta varmistan) ja kumileikataan kahtia, tämä samainen kumi saattaisi hyvässä lykyssä kestää vaikka tinaakin ja muita valu aineita, pelkästään jo tälläinen muotti saattaisi riittää (kannattaa unohtaa semmoisten teettäminen maksaa mielettömästi, koska on tarkoitettu ammattikäyttöön) Luulen jopa että kotitekoisesti pääsee kohtalaisen samalle tasolle, kunhan ensin funtsitaan.
mainitsemasi kumimuotti on rtv-silikonikumia, jolla figutkin valetaan
mutta...
Eikös tämä nyt ollut kohtalaisen kallista? niin ainakin itse sanoit?
Mitä se semmonen lysti sitten maksaa?
Mitä se semmonen lysti sitten maksaa?
Ainakin Helsingin Hobby Pointista sitä saa, muistaakseni 50 € tms. semmonen 500 ml (jos sitäkään) tönikkä. Kestää tosin metallivalukuumuuksia, eli laatu on korkea. Halvempiakin versioita sielä myös löytyy.
Kumifirmojahan tosin suomesta löytyy - voisi sieltä tietysti kysellä enemmän.
Itse olen tehnyt vain kipsivaluja ja omat muottini olen tehnyt lateksilla, joka on 'keleen työlästä.
Kumifirmojahan tosin suomesta löytyy - voisi sieltä tietysti kysellä enemmän.
Itse olen tehnyt vain kipsivaluja ja omat muottini olen tehnyt lateksilla, joka on 'keleen työlästä.