Epic: Jalkaväki

niblebitzer
Chaosboyz Crew

Epic: Jalkaväki

Viesti Kirjoittaja niblebitzer »

En ole pelannut epicciä sitten Space Marinen ja Adeptus Titanicuksen ja ajattelin katsastaa pelin nykyistä versiota.

Mikä on jalkaväen rooli nykyisessä Epic Armageddonissa?
a) pakko ottaa että saat oikeita leluja
b) pelkällä jalkaväellä voi voittaa
c) sitäkin tarvii. (+a)

Olen lukenut sääntökirjaa, armeijalistoja ja myös experimental listoja. Jalkaväki ei tunnu erityisen halvalta, saati sitten tehokkaalta verrattuna tankkeihin/titaaneihin. Lukuunottamatta paria poikkeusta jalkaväen ainoa tarkoitus on päästä lähitaisteluun, koska pienet pyssyt ovat no pieniä pyssyjä. Toki moni jalkaväki näyttäisi hakkaavan lähitaistelussa tankit paloiksi, mutta ne tankit tarvitsisi ensin saada kiinni. Poikkeuksen tähän tuo hyppyreput ja mopot/kaakit. Pelissä ei taida olla yhtään jalkaväki yksikköä, joka pystyisi vastaamaan lentokoneille mitenkään?

Riittääkö jalkaväen lukumääräinen ylivoima kuinka pitkälle?

Olen itse vähän kohdan c) kannalla(tai a) :)), mutta perustele minut kumoon.

-Eikka
- The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your action.

http://lunatix.epixx.org/
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Jalkaväen rooli on tietysti hieman erilainen. Parasta se on objectiveiden haltuunotossa, sillä esim. julmetunkokoista IG-formaatiota on oikeasti vaikeata pistää likoon lyhyessä ajassa - isoilla AT-tykeillä kun ei saa infantryyn jälkeä aikaiseksi; puhumattakaan siitä, jos objective on talossa, joka on infantryn hallussa.

Kallistuisin itse vaihtoehtoon c, sillä b on epärealistinen vaihtoehto, ja "oikeatkin lelut" ovat loppupeleissä melko kalliita kestävyyteensä nähden.

Epic on myös enemmän "aikuisten peli", sillä uskoisin useimpien tekevän enemmän tasapainoisempia listoja überkikkailujuustotuksen sijaan, joka saattaa helposti kostautua. Itsekin arvelen Warlock-titaanini olevan huono veto 25. päivän turnauksessa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Hena
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hena »

Riippuu siitä jalkaväen koosta. Itse Nideillä (ja kaveri Örkeillä) vyöryttää jalkaväellä ihan hyvin. Kun kokoa joukolla on 25+, niin muutaman kuoleminen ei hirveästi menoa haittaa. Tosin marineilla Devastator ampuu ihan kivasti ja Tactical det kyllä firefightissä pärjää. Varsinkin kun molemmat saavat ne rhinot ilmaiseksi (tai razorit +25 pinnaa kappale) niin kyllä niillä asioita aikaan saa.

Sanoisin että C ilman A:ta (tai A voi riippua listasta). En usko että millään yksittäisellä pärjää hirveän hyvin. Mutta ilman jälkaväkeä voi olla vaikeampaa saada infantryä coverista pois (lukuun ottamatta Ignore Cover aseita).
Silveri

mm... 3 BP, disrupt, ignore cover, Titan Killer (d3) - joskin vain 30 cm range... (ja kyseinen titaani takuulla ammutaan alas ekalla vuorolla)

E:A on kyllä edelleen varmaankin paras figupelisäännöstö mitä tiedän, ja fanipuolen raadannan vuoksi vielä armeijalistat ovat kohtuullisen hyvässä tasapainossa.
niblebitzer
Chaosboyz Crew

Kiitoksia vastauksista. Jatketaampas vielä vähän.

Formaatioita käytettäneen usean kokoisina erilaisiin tarkoituksiin. Ts pieniä perässä keräileviä(miksei myös edessä), isompia etulinjaan, nopeita flankkiin tai pistemäiseen hyökkäykseen.

Kuinka monta formaatiota yleensä armeijaan tulee otettua? Onko formaation pistekoolla jokin kipuraja, jonka ylittäminen on vain tyhmää? Minkä kokoinen formaatio on liian pieni?

-Eikka
- The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your action.

Hena
Viesti:

No yleinen hyvä sääntö on saada 7-10 aktivaatiota ainakin siihen 3k peliin.

Minkä kokoisia formaatioiden pitäisi olla? Riippuu armeijasta ja pelityylistä. Jos on pieniä, niin ei kestä tulitusta. Esim örkeillä voi tulla ongelmia rallyn kanssa sitten (toisin kuin marineilla). Mutta pienillä on paljon aktivaatioita, joilla voi sitten kikkakilla. Esim pakoittaa vastustajaa toimimaan tai retainilla kohdistaa tulivoimaa useammin.

En voi muuta ehdottaa kun etsit vain vastustajan ja kokeilemaan :).
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Niblebitzer kirjoitti:Kuinka monta formaatiota yleensä armeijaan tulee otettua? Onko formaation pistekoolla jokin kipuraja, jonka ylittäminen on vain tyhmää? Minkä kokoinen formaatio on liian pieni?
2.5-3.5 per 1000 on kohtuullisen hyva nyrkkisaanto. Sen alle ja voi tulla aktivaatioiden kanssa ongelmia ja olet pahuksen haavottuvainen klippaus assaulttien kanssa(menet objekteille, vastustaja tekee klippi assaultin vuorolla 3 ja yksikkosi on broken ja vastustaja voittaa pelin helposti). Itseasiassa ei klippi assaulttiakaan tarvitse tehda jos on kyllin vahan aktivaatioita. Teet mita teet, vastustaja tuo puolet armeijaansa tuki kantamalle ja sitten hups! Assaultti kurmottaa.

Liian monta ja vaikka alussa on mukavasti aktivaatioita loppu pelissa eivat kauaakaan kesta ja vuorolla 3/4 armeijasi koostuvat monesta, monesta broken tilassa roikkuvasta ryhmasta :D

Mutta ensimmaiseen kysymykseen vastaisin c). Kaikella on roolinsa. Pelkalla jalkavaella voittaminen voi kayda pahuksen hankalaksi mutta ilman sita voittaminen hankaloituu kummasti. Eivat ehka ole erityisen "cool" valinta mutta loppupelissa varsin hyodyllinen valtaamaan tilaa, maaston hallinnassa(komppania jalkavakea metsassa on kohtuullisen hankala ajaa pois) ja kylla se massa assaultissa tuntuu.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
asaura

Re: Epic: Jalkaväki

Viesti Kirjoittaja asaura »

Jalkaväki *on* halpaa melkein kaikissa tapauksissa. Yleensä sitä ei myöskään tarvitse ottaa armeijaan mukaan, "jotta saisi muita leluja". Perussääntökirjan Teräslegioonasta, avaruusjääkäreistä ja örkeistä kukaan ei joudu armeijanmuodostussääntöjen mukaan ottamaan yhtäkään jalkaväkistandia mukaan.

Jalkaväkiformaatiot ovat (halvan yksikköhinnan takia ja myötä) tyypillisesti suurempia kuin ajoneuvoformaatiot. Tästä syystä jalkaväellä on taistelunkestävyyttä. Epicissä formaation koolla on suoraan vaikutusta siihen, miten pitkään se kestää vihollisen tulta (blast markerit ilmiselvästi sekä assault reson outnumber-bonukset).

Epicissä ei juuri näe pelkästä jalkaväestä koostuvia armeijoita. Syynä on varmaan ainakin
- jalkaväen taktiset heikkoudet (kuten mainitsemasi it-aseiden sekä mm. barrage-aseiden puute, aseiden verraten lyhyt kantama jnpp),
- jalkaväkiarmeijan maalaamisen työläys sekä
- se, että tavallisella Epic-laudalla on vain tietty määrä sellaista maastoa, jota jalkaväki voi käyttää suojana. Avoimessa maastossa taisteleva jalkaväki on lähtökohtaisesti alakynnessä.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai eikö eldar guardian warhost olekaan pakollinen osto? Tämä unitti, jossa on 7 guardiania ja velhosakki.

Minulla on tuossa juuri 32 jalkaväkistandia maaleissa, eikä vieläkään oikein tunnu olevan tarpeeksi :) Jep, en ole pelannut kertaakaan, mutta olen yrittänyt saada aikaan joitakin laillisia yksiköitä, jotta pääsen opettelemaan pelin kulkua.

edit. Niin, nyt kun tässä jalkaväestä puhutaan, niin kysäisenpä samalla. Olenko jo tehnyt turhaa työtä, kun olen maalannut kaksi guardian warhostia? PDF sanoo, että tällainen se warhosti on. Nämä kaikki siihen tulee. Kuitenkaan se ei sano, montako näitä saa ottaa. Ei kielletä, eikä myönnetä.
Luumumehu on soturien juomaa
Nicodemus von Traube

Viesti Kirjoittaja Nicodemus von Traube »

asaura kirjoitti: Epicissä ei juuri näe pelkästä jalkaväestä koostuvia armeijoita. Syynä on varmaan ainakin
- jalkaväen taktiset heikkoudet (kuten mainitsemasi it-aseiden sekä mm. barrage-aseiden puute, aseiden verraten lyhyt kantama jnpp),
Big gun, infantry + odd boy!
- jalkaväkiarmeijan maalaamisen työläys sekä
Nimimerkillä: 6 Uge Warbandia maaleissa... Se on 180 ständiä, eli 900 örkkiä. Menee mukavasti kolmeen tonniin. Periaatteessa joskus pitäisi fieldata ihan vaan nähdäkseen vastustajan ilme deploymentissä. Tai sitten Zzzap-warbandeja (Big warband + 2 big gunz + 2 odd = 500).
- se, että tavallisella Epic-laudalla on vain tietty määrä sellaista maastoa, jota jalkaväki voi käyttää suojana. Avoimessa maastossa taisteleva jalkaväki on lähtökohtaisesti alakynnessä.
Totta.

En siis aikonut väittää vastaan asauralle, halusin vain naureskella itsekseni ajatukselle liki tuhannesta örkistä pelissä.

Hmmm...
15mm for teh win
Hena
Viesti:

Huru-ukko kirjoitti:Olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai eikö eldar guardian warhost olekaan pakollinen osto? Tämä unitti, jossa on 7 guardiania ja velhosakki.

edit. Niin, nyt kun tässä jalkaväestä puhutaan, niin kysäisenpä samalla. Olenko jo tehnyt turhaa työtä, kun olen maalannut kaksi
guardian warhostia? PDF sanoo, että tällainen se warhosti on. Nämä kaikki siihen tulee. Kuitenkaan se ei sano, montako näitä saa ottaa. Ei kielletä, eikä myönnetä.
Eli Biel-Tan on nyt kyseessä (se swordwindin porukka). Rajoituksena on siis yksi warhost mahdollistaa kahden troupen ottamisen. Sekä titaanit ja lentovehkeet max 1/3 pisteistä.

Joten kaikki host valinnat voivat olla Aspect Warhosteja. Tämä tosin ei ole kovin hyvä idea, koska ilman Farseeria ei saa Avataria kentälle ja jollakin on hyvä olla se farsight kyky (jotta saa sen toisen retainin).
Viimeksi muokannut Hena, Ti 20.02.2007 09:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
asaura

Viesti Kirjoittaja asaura »

Huru-ukko kirjoitti:Olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai eikö eldar guardian warhost olekaan pakollinen osto? Tämä unitti, jossa on 7 guardiania ja velhosakki.
Arvaan, että kysymys on Biel-Tan Eldareista. Guardian Warhostia ei ole pakko ottaa armeijaan. Armeijan rungon on muodostuttava hosteista (Swordwind, s. 71). Kutakin hostia kohti saa sitten ottaa kolme troupea. Kaikki hostit voivat olla Aspect Warrior -hosteja.

(On kuitenkin typerää jättää farseerit kotiin, sillä niiden mukana saa Eldarien Farsight-aktivaatiobonuksen sekä kyvyn summonoida Avatar.)
edit. Niin, nyt kun tässä jalkaväestä puhutaan, niin kysäisenpä samalla. Olenko jo tehnyt turhaa työtä, kun olen maalannut kaksi guardian warhostia? PDF sanoo, että tällainen se warhosti on. Nämä kaikki siihen tulee. Kuitenkaan se ei sano, montako näitä saa ottaa. Ei kielletä, eikä myönnetä.
Niitä saa olla niin monta kuin pisteitä riittää.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Niblebitzer kirjoitti:Pelissä ei taida olla yhtään jalkaväki yksikköä, joka pystyisi vastaamaan lentokoneille mitenkään?
Feral Orkkien Weirdboyt ampuvat flakkia, mutta muita ei tosiaan taida olla.
Riittääkö jalkaväen lukumääräinen ylivoima kuinka pitkälle?
Jalkaväen iso etu on cover, eli tyypillisesti kentällä on taloja ja metsiä, joihin infantry kykenee menemään kökkimään. -1 osumiseen ja cover save päälle tekee jalkaväestä kuin jalkaväestä hankalaa siirrettävää. Lisäksi on huomattava, että pelkällä ampumisella objectivejen valtaus on hankalaa (ja siitähän pelissä on loppuviimein kyse), joten hieman jalkaväkeä on hyvä olla.

Kannattaa toki huomata, että kaikki tämä on hyvin yleisellä tasolla ja riippuu armeijasta. Biel-Taneja, Tyranideja ja vaikkapa Lost and the Damnedeja ei ilman jalkaväkeä voi (eikä kannattaisikaan) ottaa. Heti ei tule mieleen poppoota, jonka kannattaisi jalkaväki kokonaan unohtaa, mutta kyllä kai semmoisenkin voi kuvitella - yleensä infantry kuitenkin tekee poppoosta ehdasti tehokkaamman/flexiibelimmän.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
niblebitzer
Chaosboyz Crew

Tästähän kehkeytyi ihan hyvä keskustelu. Monta juttua, jotka täytyy ottaa huomioon jatkossa. Kiitoksia kaikille vastauksista.

Olette jo onnistuneet vakuuttamaan minut, että jalkaväki ansaitsee oikeutetusti paikkansa kentällä.

Tuosta Biel-Tan eldarista. Aspect Warrior warhost, onko kaikkien 8 standin oltava samaa aspectia? Ainoa viite että ei, on Extras kohdassa 'For example, if six units...' eli ei?

OT: Sain käsiini isohkon läjän epic ukkeleita, joista aattelin rustaa armeijan tai pari jonkinlaisella aikataululla. Aloitin eldareista, koska niille oli ukkoja aika hyvin. (ja howling banshee on vain niin siisti figu) Kuvia vaiheessa.

-Eikka

Hena
Viesti:

Niblebitzer kirjoitti:Tuosta Biel-Tan eldarista. Aspect Warrior warhost, onko kaikkien 8 standin oltava samaa aspectia? Ainoa viite että ei, on Extras kohdassa 'For example, if six units...' eli ei?
Ei tarvi olla samaa. Voi vaikka ottaa jokaista yhden.
tneva82

Nicodemus von Traube kirjoitti: Nimimerkillä: 6 Uge Warbandia maaleissa... Se on 180 ständiä, eli 900 örkkiä.
278 perusstandia taalla :D 169 orkkia, 60 grottia, 49 nobia. Tuppaa grotit loppumaan kesken...
En siis aikonut väittää vastaan asauralle, halusin vain naureskella itsekseni ajatukselle liki tuhannesta örkistä pelissä.

Hmmm...
Tarttis vain isomman poydan :D 6'x4' ja space marineiden drop pod assault=rumaa jalkea tuolle. Nimim kokemusta on...
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
tneva82

Niblebitzer kirjoitti:Tuosta Biel-Tan eldarista. Aspect Warrior warhost, onko kaikkien 8 standin oltava samaa aspectia? Ainoa viite että ei, on Extras kohdassa 'For example, if six units...' eli ei?
Ei tarvitse. Jotkut suosivat yhta tyyppia warhostissa, toiset mixaavat. Tietyt aspectit luonnollisesti toimivat paremmin yksinaan...Esmes shining speareja on aika "hankala" noin lievasti sanottuna kombottaa muiden kanssa. Samaten swooping hawkit menettavat teleport bonuksensa jos sekoittaa muiden kanssa.

Yleisia komboja on warp spider+dire avenger/dark reaper(tosin miten eldar uudistukset muuttavat tata kun warp spidereita ei enaa kuskaillakkaan transporteilla...) ja aina klassikko dire avenger+striking scorpion.
Silveri

Biel-Taneilla on siis 2 warhost mahdollisuutta - joko guardian warhost tai aspect warhost. Tällöin (Biel-Tan) eldar-armeijan VOI ottaa täysin mobilisoituna, jos aspect warhost koostuu shining speareista. Guardianit ovat puolestaan käytännössä pakollisia Ulthwelle.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Onko niitä muunkinlaisia eldar porukoita? Minä löysin netistä vain tämän yhden, mikä on juuri tuo Biel Tan. Harmillisesti en omista vielä epicin klassikko avataria, joten summonointia ei taida tapahtua aivan pian :)
Luumumehu on soturien juomaa
tneva82

Huru-ukko kirjoitti:Onko niitä muunkinlaisia eldar porukoita? Minä löysin netistä vain tämän yhden, mikä on juuri tuo Biel Tan. Harmillisesti en omista vielä epicin klassikko avataria, joten summonointia ei taida tapahtua aivan pian :)
Biel-tan, Ulthwe, Saim-Han, Iyanden. Olenpa tainnut nahda Alaitoc listankin jossain.

Iyandenin ja Alaitocin turnauslaillisuudesta en ole ihan varma mutta kolme ekaa on nahty. Saim-Hanista on ikavan puoleisia kokemuksia kohdattuani heidat Biel-tan listalla joka yritti Saim-Hannata Saim-Hanit :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Epic Armageddon”