Charnjibberin maastoblogi: loppunut on (päivitetty 22. 07.)

Muut kuvat kuin miniatyyrien kuvat. Piirustukset, maastonpalat, pelipöydät, jne.
Tearsqueeze

Viesti Kirjoittaja Tearsqueeze »

Siis aivan mahtavaa ja omaperäistä jälkeä!

En voisi vertailla mistä en pidä, kaikki ovat upeita, myös veikkasi bunkkeri!

Erityisen innolla odotan lampea, pidän vesiefektin käytöstä ja sen lopputuloksesta.
charnjibber

Viesti Kirjoittaja charnjibber »

City ruinit esitellään Cities of Death -lisäosan säännöissä. Pohjimmiltaan se on kaupunkitaistelusääntöjen ydin; city ruineista taistellaan, niihin on sijoitettu erilaista arvokasta roinaa, ne ovat päämajoja yms.

GW:n viime kesän paikkeilla julkaisemat muovirakennukset ovat kaikki city ruineja (jos ne vain sellaiseksi kootaan).

Lammen uskoisin saavani lähiaikoina valmiiksi, mutta vaikka kerroksittain lakkaa laitoinkin, lakka on nyt kuivunut jo useita viikkoja ollen edelleen valkoinen ja pehmeähkö. Tosin liian paksuilla kerroksilla on osuutta asiaan. Lisäksi tökittyäni neulalla reikiä, jotta kuivuisi ryökäle hiukan nopeammin, kuivuttuaan hieman enemmän reiät laajenivat pahasti röpelöisiksi raoiksi. No ehkäpä onnistun luultavasti ne korjaamaan, mutta uskon että joudun koko veden maalaamaan itse, koska ei tuo näytä kuivuvan.
Tearsqueeze

Testaappas tuohon lampeen lakan siasta GW:n vesiefektiä, tarkoitettu tuohon puuhaan ja varmaan hieno tulee, hinta on kyllä aika tuhma, oliko 15-25e, mutta onhan sitä toista merkkiä joka oli muistaakseni 10e.
Fekes

Viesti Kirjoittaja Fekes »

No nyt näyttää Kraatterit kraattereilta. Eeerittäin mallikasta edelleen. Tee se lampi äkkiä valmiiksi ootan innolla.
Töihin siitä ;)
Vastustan allekirjoituksia, sillä ne vievät turhaa tilaa.
charnjibber

Päivitän. Olen tässä viime aikoina tuon CoD:n hankittuani rakennellut cityfight-maastoa, mm. stratagemejä ja city ruineja, mutta paljoakaan en ole vielä saanut valmiiksi, vaan moni projekti odottaa vielä maalausta. Lampea ette vielä saaneet, mutta sen kyllä saan ensi päivitykseen mennessä valmiiseen kuntoon.

>>
Aluksi pari WIP-kuvaa city ruinista, jota olen viime aikoina rakennellut. Tällä hetkellä rakennus on vaiheessa, jossa ainostaan maalaus puuttuu, mutta koska tuon pohjamaalaaminen käsin on tuskallinen urakka, saattaa mennä useita viikkoja ennen kuin rohkenen tuohon urakkaan ryhtyä. Näistä kuvista puuttuvat vielä katto ja lattiat, bitsit ja hiekka, jotka tosin ovat rakennuksessa tällä hetkellä. Kun saan valmiiksi kerron miten rakensin ja mitä materiaaleja käytin, nämä ovat nyt vain maistiaisia.

Kuva
Tästä lähdettiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Necron aiheista maastoa olen myös hiukan, näin sivuprojekteina, rakennellut. Tässä hiukan kivikasoja ja romukasoja, jotka nyt menevät ihan tavallisenakin metsämaisemana, sekä barrikadeina kaupungeissa. Materiaaleina käytin oikeita kiviä ja hiekkapäällysteisiä styroksipaloja, jotka sitten hiekan kera liimattiin alustaan. Kaikki yksinkertaisesti kuivaharjaten maalattu. Yhdessä kivipaaseista on Necronhieroglyfi. Siihen päätin kokeilla hiukan uudenlaisia maalaustekniikoita mm. valon heijastumista, laajentaen maalaustekniikoiteni kavalkadia. Efektit onnistuivat mielestäni ihan mukavasti; läheltä katsottuna melkoisen karkea, mutta kauempaa ihan nätti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Myös tällainen pikkuinen kukkula, samalla tavalla tehty kuin edellinenkin, eli pari kerrosta styroksilevyä ja niitä sitten tasoitellaan polyfillalla ja hiekalla. Jotakin tästä harmaasta möykystä puuttui, ja huomasin että vertahan se janosi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Muutamia strategemejä olen myös rakennellut. Tässä 'power generator' -stratagem; plasmageneraattori tai -säiliö. Maastonkappale koostuu olennaisesti pätkästä sähköjohtoa, muoviputken palasesta sekä pahvista. Kokeilin maalata blendaten tuon rungon sinisillä sävyillä, ja hyvinhän tuo ensimmäiseksi kokeiluksi onnistui. Lopuksi vielä päällystin kiiltolakalla, jotta hohtoefekti onnistuisin parhaalla mahdollisella tavalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

City ruineja olen hirveästi haikaillut, mutta en kehtaa ostaa niitä GW:n lavasteita, enkä kehtaa 4+ uutta rakennusta rakentaa, joten laajensin yhtä vanhoista. Tämä on tällainen eräänlainen tähystysasema, jonka on tarkoitus tuoda rakennukseen muutama uusi kerros. Rakennelma on pahvia ja balsaa. Mukana myös kuvia siitä, kuinka sen saa sopimaan rakennuksiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Peikkovasara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peikkovasara »

Tyylikästä maastoa, ei voi muuta sanoa. Ehkä mielestäni vähän yksisävyistä...

Tuo on näppärä systeemi tuo liitospala. Täytyykin ehkä joskus koittaa.
Buhrdur

Viesti Kirjoittaja Buhrdur »

Peikkovasara kirjoitti:Tyylikästä maastoa, ei voi muuta sanoa. Ehkä mielestäni vähän yksisävyistä...

Tuo on näppärä systeemi tuo liitospala. Täytyykin ehkä joskus koittaa.
Muista että tämä on asfalt viidakko!!!! ;)

Niin tuo on pirun tyylikästä, eli alappa tekemään toi talo valmiiksi. :)
charnjibber

Olen muuten miettinyt tässä yhtä kysymystä, nimittäin miksi tämä blogi saa niin vähän kommentteja ja huomiota? Ja ei tuo lukijalukukaan mikään järin suuri ole. Välillä tämä blogi on saanut niin vähän huomiota, että on tehnyt mieli jättää päivittämättä, koska se on aika iso urakka kirjotella tekstit ja ladata kuvat buckettiin ja vieläpä linkittää ne. Mikä siinä sitten on? Eikö maasto(ni) ole kiinnostavaa? Olenko vielä liian tuntematon tyyppi näillä foorumeilla? Loppuiko kiinnostus, kun jätin homman kerran kesken? Vai johtuuko se siitä että blogeja on täällä nykyään niin paljon? Vai esitänkö tämän blogin epäsuotuisella tavalla?

Vastatkaa nyt tähän. Kiitos.
Maatsi

Viesti Kirjoittaja Maatsi »

Itse olen käynyt tämän(kin) blogin aina kuikkimassa, kun sinne on uutta tullut. Itselleni maaston rakentelu on ajankohtaista vasta myöhemmin, mutta käyn imemässä vaikutteita muiden tekosista. Ihmisten töitä katsellessani jätän nykyään kommentoinnin mieluummin pois kuin kirjoitan jotain mitään sanomatonta.

Omaan maastooni (siis sitten joskus) haen hieman erilaista tyyliä, city fight on siihen liian modernia. Olen kuitenkin kiinnostunut näkemään, mitä kaikkea ihmiset omiin maastoihinsa keksivät laittaa ja miltä ne valmiina ja maalattuina näyttävät. Minusta ainakin on hauska huomata että jaksat vääntää maastoja tekemisen ilosta(?), silloin muiden kommentoimattomuuskaan ei pitäisi niin paljoa häiritä. Pääasia mielestäni kuitenkin on, että itse nauttii harrastuksestaan.
St. Jimmy

Viesti Kirjoittaja St. Jimmy »

Jollain ei sitten lopu ideat kesken :) Jatka samaan malliin näitä on ollu ilo katsella
"Miniatyyripelejä pelatessa pitää kuunnella speed metallia."
Sanoi Santeri Kinnunen levyraadissa.
Fekes

Viesti Kirjoittaja Fekes »

Siis tämä on täällä niin moneen kertaan sanottu että siitä alkaa mennä maku, nä on vaan niin mallikkaita että kuola ihan valuu. Mutta koskas nähään kokonainen pelipöytä missä kaikki tai ainakin suuri osa näistä olis paikoillaan. Ei hemmetti se vast oliski nannaa.
Vastustan allekirjoituksia, sillä ne vievät turhaa tilaa.
charnjibber

Niin tosiaan, kyllä minä maastoja ihan silkasta ilosta teen ja siitä nautin, ei sillä saako blogi huomiota, ole merkitystä innokkuuteen ja halukkuuteen tehdä maastoa.

Seuraavassa päivtyksessä joko tiistaina tai keskiviikkona (voi hidastua taas, koska netti tuntuu taas melkoisesti tökkivän) teemoittelen hiukan pienellä irtomaastolla (puskat, irtoromu yms.), ja otan kuvia muutamista maastoasetelmista ja konsepteista. Tuota pelipöytien asettelua ja kuvaamista olen itsekin miettinyt. Voisin seuraavaksi kun pelejä omalla maastolla pelaan, ottaa kuvia pelipöydistä. Sitten kun tuon kampanjan, joka on venynyt nyt kesäkuulle, pelaan, niin voisin jokaisen pelin pelipöydät kuvata. Sitten kun tämän blogin päivittäminen päättyy ainakin Australian osalta heinäkuussa, voisin iloksenne ottaa joitakin ällöttäviä showcase-asetelmia GW:n tyyliin :)
Tearsqueeze

Luulisin ettei kukaan kommentoi koska ei ole mitään muuta sanomista kun todella komea yms.

Tähtäystorni oli mahtava! Onko lammen lakka kuivunut? Viitsisitkö pistää lammesta wip kuvaa? Näkeekö näitä kappaleita tulevaisuudessa jossain turnauksessa?

*Lampea odottelee innolla!*
"Älä nyt sinäkään missään nimessä perustele kantaasi. Viisastelu oikeinkirjoitusvirheistä ei kasvata sukupuolielintäsi." - The Captain.
charnjibber

Pahoittelen myöhästymisestä, sillä minulla ei ollut käytössäni nettiä keskiviikon jälkeen.

Seuraa teemapäivitys. Olen aina suosinut irtonaista pikkumaastoa; se on helppotekoista, todella vapaamuotoisesti aseteltavaa, ja usein se on juuri sitä tunnelmaa ja realismia tuova osanen pelimaastossa. Idea näinkin laajasta kavalkadista tällaista maastoa lähti siitä, kun huomasin tarvitsevani jotakin, jolla esittää Fortified cityruin -stratagemin käyttö. Hetken pohdiskeltuani toteutin sen idean ja jatkoin teemaan liittyen.

Heti aluksi on sanottava, että en tässä varsinaisesti esittele taidokkaita omia teoksiani, vaan sitä, miten monikäyttöistä pieni irtomaasto on, ja että kuinka jokaisella on materiaalia sen tekemiseen, puhumattakaan ajasta mitä se vaatii. Näytänkin siis sen, mihin tällainen irtomaasto kykenee. Irtomaasto ei ole taidokkuuteni huipentuma, mutta jotenkin se tuntui korvaavan sen jonkin, joka on aina puuttunut pelipöydistöni; tietyn tunnelman ja juuri sen tietyn realismin.

>>

Pahoittelut melko huonoista kuvista. Säädöt olivat väärät.

Tässä aluksi se lampi, joka on siis lähes kahden kuukauden työn tulos. Ostin ovaalinmuotoisen puupohjan, jonka päälle liimasin styroksista veistetyn rinkulan. Tasoitteella tasoitin ja lopuksi liimasin hiekat. Maalasin koko rakennelman, pohjaa myöten, ja sitten aloin latelemaan lakkaa. Aluksi laitoin liian paksuja kerroksia ja ne eivät kuivuneet, ja kun tökin neulalla kuivumisreikiä, ryökäle kuivui ihan karrelle. Tasoittelin ohuemmilla kerroksilla reiät umpeen. Tässä vaiheessa liian paksujen kerroksien vuoksi pohja ei enää näkynyt, joten jouduin maalaamaan lakan päälle. Tämän jälkeen latelin kerroksia, tosin reilusti ohuempia tällä kertaa. Kaislat ovat muuten muoviharjan harjaksia, ja tökkäsin ne ensimmäiseen lakkakerrokseen kiinni. Käytin hiukan vääränlaista lakkaa ja vääränlaisia toimintatapoja, mutta olen jälkeen aika tyytyväinen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pikkuveljen tekemä cityruin. Aika onnistunut teos mielestäni, tällainen julman kaunis kokonaisuus. Itse rakennus on eroteltavissa pohjasta, jotta destroyed cityruineja voitaisiin simuloida. Rakennelma on tasoitteella päällystettyä styroksia. Sitten myöhemmin on lisäilty jos jonkinmoista bitsiä ja palasta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Muutamia stratagemejä. Observation point balsasta.

Kuva

Kuva

Booby trap styroksista, hiekasta, tikusta ja örkin päästä.

Kuva

Kuva

Seuraavaksi nämä kaikki pikkumaastot. Esittelen aluksi kaiken mitä olen tehnyt ja miten, ja lopuksi sitten esittelen muutamia asetelmia ja kokonaisuuksia, mehumaiseen ja imelään tapaan, joita näillä maastoilla saapi aikaan, jotta jokainen huomaisi mitä tämän tyylisellä maastolla saa todella aikaan.

Tässä aluksi hylsyjä, joita aina siroittelen kentälle ennen peliä. Nämä ovat tietynlaisia onttoja putkihelmiä, saa varmaankin esim. tiimarista.

Kuva

Kuva

Keräsin pihalta kiviä ja maalasin ne.

Kuva

Kuva

Ripottelin liimaa loppuihin flokkeihini, jolloin sain aikaan tällaisia pensasmaisia paakkuja, joita voi sitten ripotella ruohomatolle.

Kuva

Pahvista, kartongista ja balsasta leikkelin tällaisia levyjä, ja tikuista, balsasta ja grillausvartaista tehtyjä metallin palasia. Maalattiin yksinkertaisesti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

GW:n nettisivuilta latasin näitä julisteita yms. ja sitten printtasin ne. Maalasin ja piirtelin värilliselle paperille, näin ne esittävät suunnitelmia, karttoja, raportteja, kirjeitä yms.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nämä esittävät eräänlaisia pensaita ja mättäitä. Ne on tehty villamaisesta muovikuidusta. Revin palasia sellaisesta isosta möykystä, maalasin ne, ja sitten vääntelin haluamani muotoisiksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten asetelmia.

Blood Angelit puolustavat vahvistettua bunkkeria (fortified building) Necroneilta.

Kuva

Kuva

Kuva

Onneton soturi piilottelee aaltopeltikopin takana...

Kuva

...kunnes onnekkaampi kranaatti osuu juuri koppiin.

Kuva

Aaltopahvipaloista voi tehdä vaikka katon. Blood Angelit kiipeilevät rakennuksen katolla ahdistellen sisällä olevia Kaaoksen pettureita.

Kuva

Kuva

Kuva

Keisarillisen Kaartin värväysposti. Mutta kuka onkaan pöydän takana?

Kuva

Kuva

Blood Angelien rynnäkköjoukot etenevät räämellä hirivttävässä tulisateessa, luotien paukkuessa ympärillä.

Kuva

Kuva

Necronit etenevät kohti pahaa aavistamatonta vihollistaan metsän suojan turvin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Blood Angelit etenevät tyypillisessä neljännenkymmenennen vuosituhannen taistelumaastossa.

Kuva

Kuva

Kuva

Necron-joukkion etenee ruohomaastossa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Blood Angelit puolustavat improvisoiden tehtyä taistelulinjaansa vihollisen rynnäköltä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tällaista mehustelua tällä kertaa, toivon että kelpaa.
Buhrdur

Viesti Kirjoittaja Buhrdur »

Kelpaa ja hyvin kelpaakin! :) Nyt se kauan odotettu päivitys tuli.
Itse maastonpalat yksinään eivät niin hieoja ole, mutta läjässä todella vaikuttavia... Kiitos päivityksestä. :P
Migutti

Viesti Kirjoittaja Migutti »

olisikohan mitään toivoa saada kuvaa kokonaisesta kentästä noilla stuffeilla varustettuna?
esko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko »

Kerassaan laadukasta, kerrassaan on. Noista räme kohista en tykänny mutta muuten kerrassaan laadukasta.
Welcome to the jungle.
Peikkovasara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peikkovasara »

Kyllä! Tälläistä maastoa on erittäin ilo katsella!

Näin ohimennen, toivoisin kuvia linkkeinä, varsinkin jos niitä on noin paljon. Mulla kesti melkein 15 min ladata kaikki noi kuvat...
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

Peikkovasara kirjoitti:Kyllä! Tälläistä maastoa on erittäin ilo katsella!

Näin ohimennen, toivoisin kuvia linkkeinä, varsinkin jos niitä on noin paljon. Mulla kesti melkein 15 min ladata kaikki noi kuvat...
Nimenomaan, eli charnjibber, laittaisitko tästä eteenpäin kuviasi linkkeinä. Siis ainakin jos/kun olet luomassa liki 100 kuvaa sisältävää ketjua.

Tälläisenään tämä ketju on aivan liian raskas lukea ja ladata vähääkään hitaimmille liittymille.
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
charnjibber

Pahoittelen tumpeluuttani. Teen asiaan parannuksen. Tuossa ensimmäisen sivun lopussa asia kävi mielessä, mutta sitten se jostakin syystä unohtui. Itsellänin on nopea liittymä, joten ei tullut ajattelemattomana mieleenkään, että muilla on lataamisessa ongelmia. Olisitte toki aiemmin asiasta maininneet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maastot ja pelipöydät”