Mixed armour saves, cover ja invulnerable savet. sekavaa?
Mixed armour saves, cover ja invulnerable savet. sekavaa?
yritin haulla ja selailemalla etsiä vastausta, mutta kun ei löytynyt niin kysyn. Tuli tällainen tilanne:
Emperor's champion joinanneena perus templarisquadiin on metsässä ja niitä ammutaan lascannonilla. Miten tulkitaan sääntöjä, kun lascannonin AP riittää läpäisemään kaikkien armour savet. Championillahan on 4+ invulnerable save ja muut saisivat ottaa 5+ cover saven?
Vaikuttaako mixed armour sääntö yleensäkään mitään jos ammutaan riittävän isolla AP:lla?
Emperor's champion joinanneena perus templarisquadiin on metsässä ja niitä ammutaan lascannonilla. Miten tulkitaan sääntöjä, kun lascannonin AP riittää läpäisemään kaikkien armour savet. Championillahan on 4+ invulnerable save ja muut saisivat ottaa 5+ cover saven?
Vaikuttaako mixed armour sääntö yleensäkään mitään jos ammutaan riittävän isolla AP:lla?
Praise the <a href="http://www.immortalofficial.com">Immortal</a> <a href="http://www.emperorhorde.com">Emperor</a>!
Mixed armor vaikuttaa vain armor saveen. Eli jos 3+ porukassa juoksentelee 2+ saven omaava modeli ja ryhmää ammutaan Lascannonilla (tai muulla AP 2 aseella) uhri valitaan 3+ saven omaavien joukosta.
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Re: Mixed armour saves, cover ja invulnerable savet. sekavaa
Muutes, se champan invu toimii vain lähiksessä.jheiska kirjoitti:Championillahan on 4+ invulnerable save ja muut saisivat ottaa 5+ cover saven?
"Watch my back" , sanoi kyttyräselkä.
Mixed armour pätee tällaisessakin tilanteessa. Homman nimihän mixed armourissa on tietysti se, että pistemääräisesti halvimmat nappulat tapetaan moneen kertaan, arvokkaampien nappuloiden jäädessä henkiin.jheiska kirjoitti:Kiitokset selvennyksestä.
Eihän tuosta tilanteesta muu tehnytkään epäselvää kuin se, etten ollu varma että päteekö mixed armour silloinkin kun armour savea ei saa kuitenkaan heittää.
Esimerkki:
Kohde: Örkkiporukka joka koostuu seuraavista napeista: 1 mega-armour warboss (2+), 1 eavy armour nob (4+), 1 sluggaboy (6+) ja 1 attack squiq (-).
Laakit: 3 osumaa lascannonista, 3 osumaa heavy boltterista ja 5 osumaa bolttereista.
Oletetaan, että firesuperiorityä ei käytetä ja että kaikki osumat woundaavat.
Ensimmäinen allokointikierros: 1 lascannon woundi attack squiqqiin (huonoin save), 1 heavy bolter sluggaboyhin, 1 bolter nobiin, 1 heavy bolter warbossiin.
Toinen allokointikierros: 1 lascannon woundi attack squiqqiin, 1 heavy bolter sluggaboyhin, 1 bolter nobiin, 1 heavy bolter warbossiin.
Kolmas allokointikierros: 1 lascannon woundi attack squiqqiin, 1 heavy bolter sluggaboyhin, 1 bolter nobiin, 1 heavy bolter warbossiin.
Neljäs allokointikierros: 1 bolter woundi attack squiqqiin, 1 bolter sluggaboyhin.
Lopputulos: Warbossi pyörittää 3x2+ savea ja jää todennäköisesti henkiin, Nobi pyörittää 3x4+ savea ja saattaa jäädä henkiin, Sluggaboy ja attack squiq kuolevat kumpikin neljästi.
Oulun Höyryliiga Ropeconissa (taas). Katso raportti ja kuvat!
Ei ihan. Korjausta Tananin esimerkkiin.
Modeli ei voi kuolla kuin kerran.
Joten lascannonin kudit jataan attack squigiin, sluggaboyhin ja nobiin. Ne kuolevat suoraan. Bossi ottaa kaikki muut vastaan.
Joten lascannonin kudit jataan attack squigiin, sluggaboyhin ja nobiin. Ne kuolevat suoraan. Bossi ottaa kaikki muut vastaan.
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
--- Ei ihan.daider kirjoitti:Ei ihan. Korjausta Tananin esimerkkiin.
Mixed Armourissa ne woundit jaetaan ensin, ja ratkaistaan sitten. Siispä yksi figu voi ottaa useamman woundin vaikka käytännössä kuolisi ensimmäiseen.
Mielestäni 4tHEd sivu 76, "Mixed Armour", oikea palsta, kappale 5. esimerkkeineen on tässä riittävän selkeä. Ensin jaetaan woundit, sitten heitellään savet. Jos jokin ase ohittaa savet, se pätee vasta kun on päätetty mikä haava menee mihinkin (eli kuka seivaa mitäkin vastaan), ja koska Mixed Armour toimii köntässä, kaikki woundit jaetaan ennenkuin yksikään figu tippuu.
Toisaalta, olen törmännyt ihmisiin jotka sanovat että ne jotka eivät saa savea pitää poistaa ensin kuten ampumassäännöissä aiemmin sanotaan... Itse olen sitä mieltä että myöhemmin esiteltävä Mixed Armour yliajaa tuon kohdan, koska ei voida tietää tarkalleen ketkä eivät saa savea koska Mixed Armour vaikuttaa tasan tarkkaan siihen mitkä ottavat minkäkin woundin ja siten kuka saa minkäkin saven.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Tuossa 5 kohdassa sanotaan kyllä selvästi, että saa itse päättää miten jakaa. Siinä ei kuitenkaan anneta lupaa antaa kahta suoraan, ilman savea tappavaa iskua samalle modelille. Eli mixed armor ei aja ammunnan "kuolleet poistetaan ensin" säännön ylitse.
--- Paitsi että nyt ei ole kyse modeleista, vaan panssarityypeistä ja saveryhmistä. Tässä aiemmassa vihernahkaesimerkissä vain sattumalta saveryhmät ovat yhden modelin kokoisia... Mutta se ei mielestäni vaikuta Mixedin toimintaan ja edelleen ne woundit jaetaan ennenkuin porukkaa kuolee.daider kirjoitti:Tuossa 5 kohdassa sanotaan kyllä selvästi, että saa itse päättää miten jakaa. Siinä ei kuitenkaan anneta lupaa antaa kahta suoraan, ilman savea tappavaa iskua samalle modelille. Eli mixed armor ei aja ammunnan "kuolleet poistetaan ensin" säännön ylitse.
Tuo "poista ensin ne jotka eivät saa heittoa" mainitaan muistaakseni ensimmäistä kertaa 4thEd sivulla 24, oikea palsta, toisiksiviimeinen kappale, "When a unit..." Ensin listataan normaali tapa, jota laajennetaan myöhemmin "Remove Casualties":ssa, mutta tähän hätään tärkeintä on mielestäni se että kappaleen viimeinen asia on maininta Mixed Armourista, joka siis näin ollen selkeästi vaikuttaisi poikkeavan normaalista.
Ongelma on se ettei Mixed suoranaisesti sano missä vaiheessa kaatuneet poistetaan, jolloin emme voi olla aivan varmoja missä vaiheessa tuo "poistetaan figu joka ei saa pelastusheittoa" iskee voimaan. Koska Mixed ei sitä sano, itse oletan että se tulee mukaan siinä vaiheessa kun on aika heittää savet, eli kun woundit on jo allokoitu Mixedin mukaan... Jolloin panssariryhmä (yhdenkin figun kokoinen) voi ottaa kasan haavoja, kuolee ensimmäiseen johon ei saa heittoa ja loput haavat murjovat sen vain vielä kuolleemmaksi (eli woundit hylätään koska niitä ei voi siirtää toisen saven omaaviin ryhmiin).
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.