"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Multiple units in close combat ja Escalaation Reservit

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
ankara halla
Valvoja

Multiple units in close combat ja Escalaation Reservit

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

Eli eli, tänään pelatessani Veri Enkeleilläni Sephirotin 'nidejä vastaan tuli tälläinen pari juttua vastaan.

1. Lähistely ongelma

CC vuoron alussa minun Death Company oli jumissa gaunttien kanssa. Kaksi Licotria ja Hive Tyrantti assaultaa kimppuun ja tappavat tarpeeksi, että eivät ole enää base contactissa. Tämän jälkeen DC taas tappaa kaikki gauntit (eivät voineet muitakaan enää lyödä, vai?) jolloin CC vuoro päättyy eikä kukaan ole enää kenenkään kanssa base contactissa.
(Kts suuntaa antava kuva.)

Kuva

Mites tilanne tästä jatkuu?

A) Jokainen yksikkö (DC, kummatkin Lictorit ja Hive) tekee Consolidate heiton joka mahdollistaa mm. lähistelyn jatkumisen ensi vuorolla tai sitten jokainen lähtee omille teilleen.

B) Tapahtuu Pile In

C) Jotain muuta?

2. Escalaatiosta tulevat tankit.

Lasketaanko nämä liikkuneeksi? Oikeasti, RAW:n mukaan ei missään sanota (vai sanotaanko?), että "count as..." tms. ainoastaan, että tuodaan tehtävän määräämälle reservialueelle.
"...it must move on as specified in the Reserves section of the mission description." eli esim "When available, reserves move on from the player's deployment zone board edge."

Kiitokset avusta näin etukäteen.
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
Nefa

Viesti Kirjoittaja Nefa »

Tuo lähistely on itseäkin askarruttanut monta kertaa. Mutta mitä tankkeihin ja niiden reservistä tuloon tulee, niin ne lasketaan minun mielestäni liikkuviksi silloin, kun ne tulevat pöydälle. Eli tekevät liikkeen pöydän reunasta laskettuna.
WoC - "Tempest of Change" // Päivitetty 23.3.2009
daider
Viesti:

Viesti Kirjoittaja daider »

1. Pile-in.

2. Itse olen aina pelannut että reservistä saapunut yksikkö lasketaan liikkuneeksi, mutta voi silti liikkua täyden liikkeensä. Reservisääntö on ollut GWlla aina hieman vajaa, eikä sitä jostain syystä ole erratoitu missään.
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Abu
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abu »

Mikä tuossa lähistelyssä nyt on hankalaa? Nidit tappavat selkeästi 3 dc:tä, dc tappaa 5 gaunttia, jolloin nidit häviävät kyseisen closisrundin. Ötököiden ollessa ollessa fearlesseja ei testejä oteta, jolloin seuraa pile-in normaalien sääntöjen mukaan.

Reservit taas pelataan niin että yksikkö liikkuu pöydän reunalta pöydälle, eli liike mitataan jo pöydän reunasta.
"Eikö ole aika hyvä muodostaa mielipiteensä sillä tavalla, että katsoo mitä mieltä joku urpo on, ja on itse eri mieltä."
ankara halla
Valvoja

Abu kirjoitti:Mikä tuossa lähistelyssä nyt on hankalaa? Nidit tappavat selkeästi 3 dc:tä, dc tappaa 5 gaunttia, jolloin nidit häviävät kyseisen closisrundin. Ötököiden ollessa ollessa fearlesseja ei testejä oteta, jolloin seuraa pile-in normaalien sääntöjen mukaan.
Oikeasti 'nidit tappoivat enemmän, mutta tuon tappelun jälkeen ei ollut enää yhtään "engaged" modelia, eikä siis yhtään "engaged" yksikköä. "Locked" voi taas olla vain jos on model yksikössä jossa joku toinen model on "engaged" eli ei myöskään yhtään "locked" modelia. Jos ei ole yhtään "engaged" eikä yhtään "locked" modelia niin kuka silloin edes on lähiksessä?

Pile in on ihan fiksu tulkinta, ja varmaan oikeakin ja näin se pelattiinkin, mutta ei se mitenkään itsestään selvä ole kun tuota kirjaa RAW:n avulla lukee.
Abu kirjoitti:Reservit taas pelataan niin että yksikkö liikkuu pöydän reunalta pöydälle, eli liike mitataan jo pöydän reunasta.
Jep, tottakai, mutta jos vain jättää vaikka Destructorin LasCannon sponsseilla siihen reunalle eikä liikuta sitä mihinkään niin voiko se ampua kaikilla aseillaan? RAW:n mukaan ilmeisesti voi.
Hyvönen

Viesti Kirjoittaja Hyvönen »

"...models in units that were locked, but which are not themselves engaged in combat, MUST move up to..."

Sääntökirjan "Pile in" moves-osiossa viitataan myös tilanteeseen jossa Pile in-liikeellä ei saada yhtään modellia klosikseen, joten näiden pohjalta väittäisin Pile inin olevan oikea tapa pelata toi tilanne.

BBB s.44

"When a reserve unit arrives, it must move on as specified.."
BBB s.85

Maalaisjärki ja kyseinen lause antaa mulle luvan pelata reservisääntöö niin et ne figut liikkuu. Ymmärrän myös muut tavat, mut olen eri mieltä.

-Hyvönen-
"Se on siis nyt todistettu, että minä vain en osaa pelata." -the Captain-
ankara halla
Valvoja

Hyvönen kirjoitti:"...models in units that were locked, but which are not themselves engaged in combat, MUST move up to..."
Niinpä, en oikeasti tässä vastaan väitäkkään, mutta yksikään em. nideistä ei voi väittää olleensa "were locked" koska kaikki olivat "engaged", mutta joo... puhdasta saivartelua :)

Hyvönen kirjoitti:"When a reserve unit arrives, it must move on as specified.."
BBB s.85

Maalaisjärki ja kyseinen lause antaa mulle luvan pelata reservisääntöö niin et ne figut liikkuu. Ymmärrän myös muut tavat, mut olen eri mieltä.

-Hyvönen-
Maalaisjärki kyllä, jopa designers intent saattaa tukea samaa, mutta jos se kerta liikkuu niin paljonko se on liikkunut? Onko se yli vai alle 6", saako se ampua millään vai kaikilla?
Mm. Land Speederin Deep Strikestä FAQ:ssa erikseen sanotaan sen liikkuneen yli 12" jolloin se ei ammu, piste. Yleensäkkin DS yksiköt erikseen mainitaan liikkuneeksi ampumisen suhteen, mutta reserveistä tulevista ei ole mitään mainintaa missään, ainoastaan määrätään se, mistä niiden on pakko aloittaa peli.

Tähän olisi kyllä hyvä saada jonkinnäköinen consensus.
Kurimus

Viesti Kirjoittaja Kurimus »

ankara halla kirjoitti:
Hyvönen kirjoitti:"When a reserve unit arrives, it must move on as specified.."
BBB s.85

-Hyvönen-
Maalaisjärki kyllä, jopa designers intent saattaa tukea samaa, mutta jos se kerta liikkuu niin paljonko se on liikkunut? Onko se yli vai alle 6", saako se ampua millään vai kaikilla?
Mm. Land Speederin Deep Strikestä FAQ:ssa erikseen sanotaan sen liikkuneen yli 12" jolloin se ei ammu, piste. Yleensäkkin DS yksiköt erikseen mainitaan liikkuneeksi ampumisen suhteen, mutta reserveistä tulevista ei ole mitään mainintaa missään, ainoastaan määrätään se, mistä niiden on pakko aloittaa peli.

Tähän olisi kyllä hyvä saada jonkinnäköinen consensus.
Tulkinta: Tankin on pakko tulla pöydän reunalta. Jotta se mahtuu pöydälle, on sen liikuttava vähintään tankin kokoa vastaava matka, koska se ei saa kuitenkaan jäädä miltään osin pöydän ulkopuolelle. Lasketaan liikkuneeksi sen verran kuin tankilla liikut, oli se sitten minimi niin että perä jää reunaa vasten, tai tankin maksimiliike. Jotta voisi olla liikkumatta, pitäisi jäädä pöydän ulkopuolelle --> ei mahdollista.

Tuo on ainakin omaan järkeeni parhaiten sopiva tulkinta, vaikka esim Baneblade ja jotkut muut vastaavat rikkovat siinä sitten heti alkuunsa sääntöjä kun ovat isompia kuin mitä saavat liikkua :) . Mutta ne nyt onkin Forgen vehkeitä.
"Silmitön väkivalta on vilpittömin ja läheisin ihmiskontaktin muoto."
-Sörkan Sika-Harri-
ankara halla
Valvoja

Kurimus kirjoitti: Tulkinta: Tankin on pakko tulla pöydän reunalta. Jotta se mahtuu pöydälle, on sen liikuttava vähintään tankin kokoa vastaava matka, koska se ei saa kuitenkaan jäädä miltään osin pöydän ulkopuolelle. Lasketaan liikkuneeksi sen verran kuin tankilla liikut, oli se sitten minimi niin että perä jää reunaa vasten, tai tankin maksimiliike. Jotta voisi olla liikkumatta, pitäisi jäädä pöydän ulkopuolelle --> ei mahdollista.

Tuo on ainakin omaan järkeeni parhaiten sopiva tulkinta, vaikka esim Baneblade ja jotkut muut vastaavat rikkovat siinä sitten heti alkuunsa sääntöjä kun ovat isompia kuin mitä saavat liikkua :) . Mutta ne nyt onkin Forgen vehkeitä.
Itseasiassa yksinkertaisen nerokas tulkinta... tuo nyt voisi olla ihan menevä tapa nähdä asia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”